Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

Det är en intressant vinkel. Förr (70-tal) pratades det mycket och ofta om vikten av att bäddarna inte var för tjocka för hästarna pga risken för att hästarna skulle bli bockbenta. Detta är faktiskt ingenting jag hört på mycket länge. Det kanske är bra att lyfta fram detta igen?
Jag menar inte att permanentbädd är fel. absolut inte, men det är ändå en aspekt som glömts bort tror jag.

Ja jag minns det också. Undrar om det bara glömts bort :o eller har man forskat på detta och kommit fram till att det inte är ett problem? Jättehöga bäddar blir ju väldigt mjuka om man bara lägger på nytt i flera månader men inte tar ut något.......Var inne i en sån för ett par år sen, (ett slags lösdriftsboxar i ett travstall) hög svajig bädd att gå på där man bara la in ny halm ovanpå.
Det blöta blev ju lägre och mer packat medan de torra ställena var högre men svajiga att gå på:razy:

Det är en intressant vinkel. Förr (70-tal) pratades det mycket och ofta om vikten av att bäddarna inte var för tjocka för hästarna pga risken för att hästarna skulle bli bockbenta. Detta är faktiskt ingenting jag hört på mycket länge. Det kanske är bra att lyfta fram detta igen?
Jag menar inte att permanentbädd är fel. absolut inte, men det är ändå en aspekt som glömts bort tror jag.

På 70 talet gick inte hästar i hage så som de gör nu. snarare stod de inne en hel massa, minst sagt. så problemet blir då ett annat, helt klart. Fast de permanent bäddar jag pratar om ska inte bara växa och växa sig högre och högre :crazy:

Pållen har utebox med ett lager spån längst ner och halm över. Lyfter bort skiten och halmar med nytt ovanpå. Hagarna mockar jag för sällan, ska göra det imorgon:o

Hade först endast spån i boxen men då han grävde ner skiten och kisset så var det så jobbigt att vända upp och ner på hela boxen som har ett tjockt spånlager. Nu när det är halm så är det enkelt att få bort skiten då han inte gräver ner den.Tar 5min att städa nu. Kommer nog att byta hela "inredningen" några gånger innan sommaren.

Permanent bädd med spån i botten och halm över blir helt fantastiskt i min erfarenhet. torrt, luftigt och som du skriver - lättmockat.

KL
jag har aldrig permanent bädd utom i köldgrader, dvs jag tänker aldrig ens tanken att lägga permanent bädd innan det blivit stadiga minusgrader ute, av anledningen att då brinner det bäst, och det blir geggigt och klafsigt annars lätt. dvs icke fräsht. I en utebox borde det vara lättare, dvs det blir kallare.

jag valde också att halma av den anledningen att spånet frös ihop. Vi har haft runt 10-25 minus här den sista tiden. Halmen håller sig mjuk och fin fast det är kallt. Trodde först att han skulle käka upp boxen men det har han inte gjort. Får se hur jag gör i sommar, får väl börja mocka kisset då också så att det inte blir så äckligt.

Kritiken här gäller yta/antal hästar samt tänkande runt konsekvenserna av IU:s val att inte mocka samt de långa försvarsinlägg som verkar mest hållas för att slippa må dåligt över att inte orka mocka:o

Det är märkligt att den delen med att det mockas ur med traktor varje år hela tiden verkar att falla bort.

Hästarna går i de hagarna från mitten/slutet av november och sedan tills att första vårhagen har torkat upp någon gång i april.
Så säsongen är max 5 månader lång.

Kritiken här gäller yta/antal hästar samt tänkande runt konsekvenserna av IU:s val att inte mocka samt de långa försvarsinlägg som verkar mest hållas för att slippa må dåligt över att inte orka mocka ...

Ja vilka kan konsekvenserna bli?
Det är ju vad jag undrar över.

Hittills så ser jag mest moral.

Hästarna har inte några av de lidanden som ni räknar upp.
Och de har en torr och ren liggplats.
De äter ur foderringar eller på foderbord - inget foder läggs i vare sig lera eller bajs.
Jag har dessutom skrivit på ett annat ställe att jag tror att vi skall dra av skiten med traktor någon mera gång då ju grusningen håller för traktor.
Men det verkar inte komma fram.

Håller med, och IU har ju berättat hur stor (liten...) hennes hage är....:crazy: som ett ridhus- för 7 isisar:( Och då utan mockning

Vi har några hagar av den storleken med 2-3 hästar/ponnyer i dem. De går ju dock bara ute mellan 07.00-15.00, men dessa hagar mockas en gång i veckan.

Ja vilka kan konsekvenserna bli?
Det är ju vad jag undrar över.

Hittills så ser jag mest moral.

Ser du inte de inlägg som tar upp detta med starkt ökad infektionsrisk vid tex ett litet sår på hästen?

Det borde ju vara en självklarhet för vem som helst som har hästvana att man har den basic kunskapen i alla fall!?

och säg nu inte att dina hästar inte har sår, för det kanske dom inte har idag, men kanske i morgon eller annan dag.. Det vet man ju liksom inte riktigt, kan ju komma när som helst!

Ett litet yttispyttis sår som kan vara svårt att se för den mest skarpögde, tills man ser ett elefantliknande ben! :eek:

Om man har bajs som underlag åt sina hästar, då är det större sannorlikhet att detta kan hända!

Hursomhelst så tycker jag det är vidrigt att inte mocka en så liten yta mer än 1 gång/år! :eek:

Får jag fråga.. Varför har du det du kallar lösdrift?

Men du har ju nyss klagat i en tråd att hästarna skiter rakt i maten.

som Grängesberg skriver så är det EXAKT det jag illustrerat som konkret exempel som hände. Hästarna i fråga hade inga sår, men fick ytte pyttiga små skrapsår, som pga bakterie härdarna från bajs och kiss som inte rann av i hagarna utan hästarna stod i, orsakade så stora infektioner att hästarna fick läggas in på strömsholm. i dagar. med andra ord inga små småsaker.

läs utöver detta mask faktorn jag redan skrivit om.

jag förstår knappt din fråga - som sagt. hästutbildning lär väl som första grundläggande steg ut, hur viktig hygienen är runt hästen?

Hursomhelst så tycker jag det är vidrigt att inte mocka en så liten yta mer än 1 gång/år! ?
'
Men det är ju inget argument i min värld.
Att DU tycker att det är äckligt.

Folk tycker så mycket.

Får jag fråga.. Varför har du det du kallar lösdrift?
Jag vill att hästarna skall kunna röra sig dygnet runt.
Att de skall kunna gå ut och in som de vill.
Och att det inte skall finnas någon risk alls för dålig luft.

Ärligt så är det ett himla mickel jämfört med boxhållning.
Mörkt och kallt och regnigt är det också.
Man kan konstruera boxar så att de också går att mocka med traktor.
Förut så hade jag ett par hästar som stod inne för att jag tyckte att det var trevligt.
Varmt och skönt blir det i stallet också.
Mocka i ett varmt stall är trevligt i motsats till vad det är att mocka hage i mörker och hällregn.
Mocka ligghallar är okej med tak och så.
Ena ligghallen är jättemysig att mocka.

Men hästarna trivs inte med att "sitta inlåsta" och inte kunna umgås med varandra.

Men du har ju nyss klagat i en tråd att hästarna skiter rakt i maten.
Det har jag åtgärdat för många år sedan.
Med ringar.
Men så gav jag fri tillgång och det bajsades i maten.
Så det lade jag också ner.

Men jag önskade att de inte bajsade i maten så att jag åter kunde ha fri tillgång.
Det är många andra fördelar med det.

Hästarna i fråga hade inga sår, men fick ytte pyttiga små skrapsår, som pga bakterie härdarna från bajs och kiss som inte rann av i hagarna utan hästarna stod i, orsakade så stora infektioner att hästarna fick läggas in på strömsholm. i dagar. med andra ord inga små småsaker.
Men alla hästar får kiss och bajs på kroppen förr eller senare när de ligger ner i en box.
För inte springer väl folk ut och mockar mitt i natten?

Veterinärer som jag har talat med påstår att hagar ute alltid är mindre riskabelt ur infektionssynpunkt är stall.
Men det gäller ju inte hagar med flera dm lera och skit som hästarna sjunker till knäna i.
Nu så är inte mina hagar sådana utan grus med bajshögar här och där som flyter ihop till soppa vid ihållande regn eller snösmältning.
Och jag gillar inte soppan.
Men den går inte att mocka för det blir som att äta soppa med gaffel.

läs utöver detta mask faktorn jag redan skrivit om.
Men parasiterna sprider sig inte på vinterhalvåret.
De är inte aktiva då så det är inget problem.
Sedan så mockas ju hagen ut så att de är borta inför nästa säsong.

jag förstår knappt din fråga - som sagt. hästutbildning lär väl som första grundläggande steg ut, hur viktig hygienen är runt hästen?
Den lär ut vilken hygien som är viktig.
Luft t.ex.
Och parasitbekämpning.
Bajs anses vara ett problem som skall hanteras med traktor och sällan.
Rent åstadkommes genom att ströa ordentligt så att det är rent överst.

du har oavsett dina personliga argument fått ett flertal legitima motiveringar till varför mockning är viktigt. även om dina inte enligt dig anses vara i risksonen. eller hur?

du har oavsett dina personliga argument fått ett flertal legitima motiveringar till varför mockning är viktigt. även om dina inte enligt dig anses vara i risksonen. eller hur?

Det är nog inte så mycket bajs som ni tror.
Jag kan inte riktigt relatera till beskrivningarna.
Och jag har inte lyckats att verifiera påståendena med varken andra sakkunniga eller genom att studera min egen skadefrekvens.
Jag har Veterinärer som rider hos mig och jag tror att de skulle ha kommenderat mig att åtgärda problemet om de hade ansett att det behövdes.
De brukar snarare uppskatta att man kan gå på fast mark i hagarna.

Jag gillar dock inte bajssoppa för egen del.
Och tycker att de flesta andras stall är äckliga.
Med geggiga hagar där man sjunker ner och halkar runt i lera.
Eller stall som luktar illa.

Du får nog läsa mitt inlägg igen.

din generella fråga om varför mockning är en dygd - jag tror jag svarat väldigt väl på den.

om den inte relaterar till din personliga situation så finns inget behov för dig att försvara det. Jag har tydligt skrivit att om din situation är sådan att den inte skadar så råder uppenbarligen ingen risk utifrån de scenariion jag vittnat om, eller hur?

dock kvarstår faktum att din fråga inte GENERELLT går att applicera som ett svar på att det skulle vara helt orelevant att mocka ur hygien aspekt, för att hålla hästar friska. det kan du väl knappast hitta på ett argument emot, eller?

dock kvarstår faktum att din fråga inte GENERELLT går att applicera som ett svar på att det skulle vara helt orelevant att mocka ur hygien aspekt, för att hålla hästar friska. det kan du väl knappast hitta på ett argument emot, eller?

Mocka tillräckligt mycket - ja.
I stall - definitivt.
Varje dag - tveksamt.
Ute - tveksamt med frekvensen.

Om nu alla hästar som går till halva skenan med lera och skit skulle riskera att med stor sannolikhet få något lidande av det så borde man ju höra och läsa om flera fall med tanke på hur många hästar som går så.

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden