Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

Även rena ben kan få sår..
Jaha?
Och?
Det var ju de ev. infektionerna som ni tjatade om inte om själva såren.

Är dina hästar "Jesushästar"?

Kan dom gå på bajsvatten?
Nej men soppan går inte upp så högt som till benen.
Den går till ungefär halva hoven.
Och det finns andra ställen att vara på än i soppan.
I ligghallen, på kullen o.s.v.
Störst problem med soppa har det varit i den större hagen (litet större än ett tunnland) och där finns det ren och fin plats i andra änden att vara på.

Det är mest jag som har problem att gå i det för det är där jag vill köra skottkärran när jag mockar ligghallen.

ibland får jag en känsla av att du gjorde denna tråden för att bekräfta för dig själv att dina hästar inte alls har det dåligt.
Nej faktiskt inte.
Utan för att jag tycker att det är dags att gå till botten med den här frågan.
Det är just nu så att oavsett vad jag skriver och på vilket forum så kommer samma Användare dit och kör hela historien en gång till.
Och jag kände det som att de behövde köra klart ämnet på något vis.
Till slut så måste det ju bli uttömt - eller inte?

du säger att du är säker på det men en då gör du trådar om detta och drar upp det och samma sak med bajsvattnet i hagarna osv osv.
varför ta upp det om du är så säker på att allt är tip top och perfekt? känns som att du är osäker.
Nej jag är kladdig om fötterna och gillar det inte.
Så jag skulle gärna bli av med det där bajsvattnet på något enkelt vis.
Mocka varje dag känns dumt om det egentligen är mera dränering som behövs.
Eller rensning av dikena.
Det blir som att bota tandvärk med Magnecyl.

suck, givetvis väljer hästarna att inte äta brevid sitt bajs och de väljer att lägga bajset på samma platser sen äter de inte där eller för nära trodde du visste det?
det är ju inte för att de skämms över att de bajsat:rofl: utan att de är smarta och slipper få i sig mask sen är nog inte bajs så gott heller:angel:
De verkar ha ett mindre avstånd till bajset om vintern.
Kanske är de smarta nog att veta att maskarna inte är aktiva då?
Vissa hästar verkar f.ö. tycka att bajs är gott.

Har valt två olika alternativ till mina båda hästar och det passar dom både bra.

Ena stoet står på halm, görs rent varje dag tar ut bajs och blöt halm fyller på nytt = Rent och fräscht´

Andra stoet står på torv bädd, görs rent varje dag tar ut bajs och ev blöta fläckar kalkar och strör när det behövs = Rent och fräscht

Skulle jag skifta boxar emellan hästarna skulle det så ut som kaos, så här trivs mina ston bäst.

Har alltid så fräscht i båda boxarna att jag själv skulle kunna tänka mig att sova där, hästarna skall ha det lika rent och fräscht i sina boxar som vi har det i våra sängar, tjocka och mjuka bäddar.

Så den ena boxen tar längre och den andra kortare tid att mocka, men blir ju ändå ngn timme om dagen det tar.

.... stackars hästarna faktiskt, går det inte att ha större hagar eller mindre antal hästar?
Men människa läser du aldrig vad andra skriver?
Eller har du svårt att komma ihåg vad som står?

Jag har skrivit BÅDE att det borde varit färre hästar och varför det inte är det.
Och att marken har kollapsat så att den inte tål att trampas på.
Det är liksom därför som jag nu, i en annan tråd, kommit fram till att min förra dikesrensning (15 år sedan) gått ut i datum och måste göras om.
Efter det så kan jag säkert öka storleken på hagar om det då håller lika bra som det gjorde för 5 år sedan.

Det blir så trist att inte komma framåt alls i diskussionen då samma frågor bara går runt runt.

Det är grusat så det blir inte söndertrampat - ändå så skriver du att det skall bli det.

Dina måttangivelser stämmer inte heller.
Utan är något som du själv har hittat på och tycker.
Och så håller du på i tråd efter tråd med jättelånga inlägg där du frågar frågor som redan är besvarade massor av gånger innan.
Det blir så oerhört tradigt och trist - för mig.

Nej men soppan går inte upp så högt som till benen.
Den går till ungefär halva hoven.
Och det finns andra ställen att vara på än i soppan.
I ligghallen, på kullen o.s.v.

Går din bajssoppa till ungefär hästens halva hov?
Jag trodde de vadade fram.:cool:
Där ser man.

nu kan jag faktiskt hålla med de andra lite, det låter lite som att du inte mockar hagarna för att det är mörker, hällregn och kallt???:confused:

Ja så är det ju.
Inte gör jag något som inte behöver göras under de förhållandena inte.
Den smärta som jag får av det är inte värt det faktiskt.

Men jag gillar att mocka hagar när vädret är trevligt och kan göra det för nöjes skull.
Och då så får jag inte heller ont.
Men det är en annan historia.

Det bästa vore när du gör om att få även en viss lutning på gruset.

För övrigt är diskussionen lite intressant. Om jag än en gång jämför med kossor så kan jag lova, att trots flytt av matplatser, större hagar, så står våra kor i, inte bara bajs, utan bajs o kiss-vatten, när de äter.(Utom då kanske första dagen vid flytt av ensilagehäck)De både pissar o skiter samtidigt. Men som jag förut sa, kossor gör så.

Men dit jag vill komma är att vi aldrig har problem med klövarna, röta eller något annat.
Däremot hade grannens kobesättning ofta sådana klövproblem, de stod inne.

Går din bajssoppa till ungefär hästens halva hov?
Jag trodde de vadade fram.:cool:
Där ser man.

Det tycker jag är vada.
Jag skulle aldrig släppa mina hästar i den typ av leriga hagar som massor av hästägare har sina hästar i.
Med flera dm lera där stövlarna fastnar.

Jag börjar undra om vissa blandar ihop mina nuvarande hagar med den gången när hagen där hästarna gick blev översvämmad.
Men det var ju inte något som jag tyckte var bra och jag skyndade mig att ordna en grusad lösdrift att flytta dem till.

Det bästa vore när du gör om att få även en viss lutning på gruset.

Det lutar där det blir värst.
Men då så rinner vattnet ner över gruset från högre upp i backen.
Det finns mycket vatten i marken här, det trycker upp från kullen mellan mig och Arlanda.
Fördelen är att det rinner källvatten i hagen nästan alla vintrar.
Bara när det blir för kallt så fryser källorna.

Det är oerhört intressant att jämföra med hållning av nötkreatur.
På alla vis.

Utan kvar finns då bara att låta Länsstyrelsen och kommunens Miljö och Hälsa bedöma om mockningen rent 'lagligt' är tillräcklig eller ej, och i övrigt kommer de olika sidorna tycka olika både igår, idag och imorgon?

Inga problem.
Som företagare är jag redan noga kontrollerad.
Och den nivå som då krävs är (tyvärr) mycket lägre än min nivå.

Jag gör ju inte detta för att glänsa för andra, då vi nästan aldrig har folk i stallet utan för att stallet är "mitt" ställe.

Men det är ju då för sin egen skull.
Att göra fint i stallet för att man vill det eller trivs med det är ju en annan sak, som inte riktigt hör direkt ihop med hästarnas hälsa utan mera den egna hälsan.

Men som jag föstått det ska I_U åtgärda problemet så snart vädret tillåter, varför då tjata om detta i tråd efter tråd?

Jag måste bara skriva att jag verkligen uppskattar någon som faktiskt läser det som jag skriver.
I det läget så blir ju en diskussion möjlig.

Annars så stannar den ju av på att bli ett upprepat tjatande om samma sak.
Och det är så oändligt ointressant.

Jag har mina hästar på box nu (4st) väldigt lättmockade hästar. Jag är väldigt pedant när det gäller mockning så det tar ca 1½tim för mig att endast mocka alla boxarna och lägga in mera spån. Men när jag hade mina hästar på lösdrift för ca 2 års sedan så hade vi schema lagda dagar då vi skulle mocka lösdriften. Vi var 3 tjejer som delade på arbetet. vi mockade lösdriften 2 dagar i veckan och tog bort bajs och kiss. Men våra hästar skitade inte ner så mycet i lösdriften då dom hade ett skitställa utanför och även den högen tog vi bort 1 gång i veckan.

Jag tycker man gör som man själv vill bara hästarna slipper stå i skit och piss.

De där bilderna är före grusningen.
Och i mars när allt tinade.

Men inte var det bra inte.
Det var ju därför som jag grusade.

Märkligt i alla trådar är att ingen verkar kunna läsa varken om det som jag har åtgärdat eller om det som jag tänker åtgärda.

Bilder som jag har sett från dina hagar är inte bättre än mina bilder om man tänker på vilken tid på året som de är tagna.
Vid tiden för dina bilder så har mina hästar flyttat till vårhage.

Fast du tyckte inte det var någon fara då heller. Alltså du tyckte inte det var någon fara då heller, just iom att de snart skulle flyttas. Sen vet jag inte vilken av mina bilder du menar då det värsta som blir här är lera till halva hoven på utsatta ställen. Men det går lika bra att ta det som exempel. JAG tycker det är förbaskat lerigt, medan andra tycker det är pyttelite. Det har funnits bilder på Buke på hästar som gått i vad som närmast kan benämnas som lersoppa, alltså man har kunnat hinka upp. Och där bedömningen av hur mycket/hur illa det är har skiljt sig kraftigt mellan användare och användare.

Ingen har nog tyckt varken ang ditt bajs eller någon annans lera att det är idealiskt, men det skiljer sig i var gränsen för acceptabelt går. För A är det acceptabelt med lera till över kotorna vid grinden, så länge övriga hagen är ren. För B är det acceptabelt med lera till hoven vid grinden sålänge övriga hagen är ren. För C är det acceptabelt med lera över kotorna vid grinden sålänge det inte är mer än lera till hoven i övriga hagen och för D är det oacceptabelt med lera rakt av. Och svaren på ett givet exempel kommer att präglas av respektive persons egna värderingar.

Även förslagen på vad göra kommer styras av olika saker. Jag t ex har ju massvis med mark, mer än jag behöver. Så det är jättelätt för mig att tycka att 'offra en beteshage' så de slipper stå i söndertrampat. Och vips så har jag då löst mitt problem med lera/söndertramp. Medan det för en person med betesbrist inte är lika lätt att ta till det alternativet. Och nu med fånghäst, så faller alternativet med att bara byta hage bort med även för mig.

Innan snön kom såg det ut såhär här hos mig, det är mer lerigt och söndertrampat än jag tidigare övht accepterat. Men nu fanns det inga större val tyvärr. https://sakerlagring.telia.se/user/...8-4e85-a102-040435e1c558&Image=3838813&Size=1

Kommer du ihåg den där bilden du envisas med att tjata om btw? Beskriv den gärna, för det du envist påstår att det 'ser värre ut här' och är 'massa lera här' känns helt främmande för mig, just för geggiga hagar är en av de saker jag varit närmast rabiat med, och jag således just pga det och att jag har mycket mark, har lyckats undvika även riktigt vidriga år när nästan alla haft mer eller mindre stora problem med gegga? Så om du sett en bild med mer än som värst halva hoven med lera på värsta ställena (grind etc) och det int e varit i boxhage/sjukhage, så undrar jag verkligen vad för bild du menar?

Men det är ju då för sin egen skull.
Att göra fint i stallet för att man vill det eller trivs med det är ju en annan sak, som inte riktigt hör direkt ihop med hästarnas hälsa utan mera den egna hälsan.

Så om jag mår bra medans jag gör det fräscht för mina hästar, så att DE har det bra, då gör jag det för MIN skull, men om jag gör samma jobb och tycker att det är pest och pina, då gör jag det för hästarnas skull :confused:

KL

Jag har världens största skitgris som står i en box på drygt 15 kvm. Hon skiter överallt och rullar sig gärna i det:crazy: Bäst är att ha henne på torv, värst på halm eftersom hon också äter så mycket av ströet, men anledningen till att hon står i så stor box är att hon är fölsto så hon måste stå på halm i perioder.

När hon inte har föl vid sidan brukar jag mocka noga cirka var tredje dag och slarvigare dagarna däremellan, det tar mellan 10 och 30 minuter. När hon står på halm med föl mockar jag givetvis noga varje dag, det kan bli tre kärror och tar över en halvtimme.

Min dröm är en häst som gör allt på ett ställe...

Jag tror att det du beskriver är mest vanligt här uppe. :)

Boxar mockas varje dag, och ströas med valt underlag.

Hästarna byter mellan vinter och sommarhage.

Hagen mockas med traktor varma årstiden.

Som du säger - det fryser ju. Om jag skulle stå med grep och skottkärra i hagen så skulle det gå många grepar på en vinter. ;) Bajset blir som genomfrusna klumpar som inte går att få loss.

Jag tycker inte att det här är något problem, egentligen. Vet lösdrifter som inte mockar under vinterhalvåret, utan det görs av praktiska skäl när det är varmare. Och de är inte gigantiskt stora lösdrifter, utan större hagar. Och det verkar funka bra. Hästarna ser ut att må mycket bra, även på såna lösdrifter.

Norrland

Typ som ovan beskrivet funkar det på min gård... :D

Jag har lärt mig att när boxen är färdigmockad så ska den vara så ren att du själv ska kunna tänka dig att sova där. Jag mockar rent varje dag :)

så anser även jag:D... och jag lovar... det händer att jag gosar ner mig i spånet:o med Kamel.....

Ett bra och väl genomtänkt inlägg.

Kommer du ihåg den där bilden du envisas med att tjata om btw? Beskriv den gärna,....
Det är flera hästar på bilden. Dina det vet jag säkert.
Årstiden är vårvinter och leran är så att det blir hovspår med ett djup av ungefär hela hovar.

Jag skulle ha grusat en sådan yta då jag skulle anse den för hal att ha hästar på och inte vilja trampa runt i kladdet för egen del.

Så jag tror precis som du att man har olika preferenser.
Jag hatar lera.

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka