Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

men herregud människa. Vi diskuterar inte FÅNGHÄSTAR på permanentbädd i denna tråden. Lägg ner, och erinra dig vilken tråd du skriver i.

Fast i ärlighetens namn så var det mitt "fel". Det var jag som drog upp mina fånghästar i kombination med permanentbädd.

*kl*

Mina går på lösdrift, jag har haft djupbädd under flera år, min hovslagare har aldrig sagt nåt. Jag kan erkänna att jag är dålig på hovvården, att kratsa ur. En jag hade fick hovbölder när det är samma väder som nu, det varit geggigt och sen slog över och blev hårt och knölarna skar.

Om djupsträbädden blir bra eller dålig beror helt på mängden strö och underlaget. "vindskyddet" som jag har är omgjort till två boxar som är öppna så det blir en stor hall. Där är det grusgolv, det dränerar bra, men tyvärr bor jag där det mycket vatten i marken och när det regnar mycket och länge så rinner det in.. Men det är bar att mocka ur och lägga in nytt. Jag har ju lastbilsskåpet nu som jag har och har höbalen i, Där är det så gott som alltid torrt, och där ska det inte vara någon bädd heller, Nu är det dock det när det varit så kallt och det frusit till is alltihopa.

Mina hagar är delvis mycket geggiga pga vattnet i backen (har en mosse brevid här) Men bitvis mycket torra.. Det viktiga för mig är att hästarna har ett rent och torrt ställe att vara på och att det är rent och torrt där dom ska äta.. (mask, dåligt foder, spill osv..)

Jag har suttit i halmen hos hästarna, så man blir ju inte skitig på så sett, men gå med stövlar på det kletigaste stället går inte om man inte ska bli barfota.. Jag har dock tunga hästar (mellan 800 och 1000kg/styck)så det kanske blir extra geggigt då med..

Jag ser själv tydlig skillnad på hovarna hos kunder vars hästar har ren miljö, eller de som står i permanentbädd och omockade hagar.

Jag undrar om det kan vara så att de med hästar i mockade hagar och ren miljö också i allmänhet lägger mer tid på hästens omvårdnad? Så att det spelar in också?

;) Krocket

Känner inte igen ett ord av det du beskriver.
Vi har väl helt olika erfarenheter helt enkelt. Vi bor kanske inte heller i samma klimatzoner? Det påverkar ju såklart också.
jag har i många år anlagt permanent bädd med spån som grund när det börjar bli kallgrader, dvs ca i december. bädden ligger inte längre än till april. det har brunnit utmärkt,
Det är bönderna som säger att spån måste ligga i minst ett år för att brinna tillräckligt. Jag provade ju som sagt en bädd av enbart spån och den hade inte brunnit ihop alls när jag tog ut den i maj. (hade legat från oktober)
varit totalt luktlöst (tills man mockar ur det givetvis, självklart luktar det då man frigör allt).
´Ja bädden av spån luktade inte för mig heller när den låg. Den stank alltså när jag tog ut den och det gör inte bäddarna som brunnit ordentligt. (dessutom var det svintungt att mocka ut den vilket inte heller var en fördel)
Helt olika erfarenheter helt klart. Men det visar ju bara att det inte finns ett rätt här i världen. Man får väl prova sig fram och se vad som fungerar. Det är ju mycket som påverkar hur en bädd "uppför sig". Inte enbart val av strö.

Jag undrar om det kan vara så att de med hästar i mockade hagar och ren miljö också i allmänhet lägger mer tid på hästens omvårdnad? Så att det spelar in också?

;) Krocket

Det finns ju hästar som går i mockade hagar, har en ren och fräsch miljö OCH har permanentbädd i boxen. Har ni tänkt på det?

KL
Min stora häst har både haft växelströbädd och permanentbädd och hovslagaren har inte märkt någon skillnad alls på hennes hovar. En permanentbädd ska vara välskött för att vara bra. Det är väl rätt självklart tycker jag.

Fast där är vi igen - jag har aldrig sett den där permanentbädden som är bra för hovarna - och det har nog ingen annan hovis heller

- bortsett från när den krävande kunden står bredvid och vill ha bekräftelse på att dennes minnsan funkar och hovisen inte orkar tjafsa

det är mycket mer intressant vad hovisar och andra säger "off the record"

Jag måste säga att jag är tacksam att inte ha dig som hovslagare! Rigid och fullkomligt oförmögen att ta till dig vad folk säger.

Läste du öht mitt inlägg #157 om permanentbädd och öppet sår? Eller valde du att ignorera det eftersom det inte passar din uppfattning?

För övrigt har jag inga problem med vare sig för torra hovar eller röta.

Har halv-permanentbädd av halm till min gubbe.
Ca 30 cm bädd + 10-20 cm löst "fluff" ovanpå.:laugh:
Tar ut all skit varje dag + det blötta han råkat sparka upp. Får skala av bädden då och då, annars blir den för tjock.
Lägger in ny halm ca 2 gg i veckan.
Kallstall

..... med nån som inte tar in nånting öht, ....

Jag tar inte in något från dig.
Det är skillnad.
Du tuggar bara runt.
Hela tiden och överallt på alla.

Läs ovan.
Jag tar in - och kommer att dika och dränera mera.
Samt antagligen köra av med traktorn någon gång till/säsong.

Kom gärna med verkliga argument med tillhörande fakta i ämnet.
I stället för att anklaga mig felaktigt för något som jag inte är skyldig till.

Skit är INTE bra för hovarna!

Jo jag har förstått att många av er har den åsikten.

Men jag vill ha vetenskaplig fakta.

Som med urin.
Urinsyra och den ammoniak som bildas av urin är frätande ämnen.
Vilka ämnen i urvattnat bajs är frätande?

En bajssoppa där vattnet spolar över bajset innehåller dessutom inte samma sak som bajs som ligger kvar i en box.
Det blir ju i princip bara de osmälta fibrerna kvar.
Soppan däremot om den så var en ren spånsoppa är nog för blöt för hästhovar.
Hästhovar i för mycket vatten för länge blir mjuka och upplösta.
Och DET är definitivt INTE bra.
Så därför så skall jag försöka dränera och dika bort vattnet.
Om jag får bort vattnet så kanske det blir lättare att hålla undan bajset också.

Fast där är vi igen - jag har aldrig sett den där permanentbädden som är bra för hovarna - och det har nog ingen annan hovis heller

Nu så börjar jag att undra hur länge sedan det var som du var ute och skodde?
För kanske 10år sedan så kunde oftast inte hästägare anlägga riktiga permanentbäddar.
Utan de slutade bara att mocka och ströade oftast med för litet strö.
De missade kalken i botten och att bädden skulle brinna ihop.
Samt att det är mycket svårt att anlägga en bra bädd på betong utan dränering i boxen.
Det blir blött och pissigt.
För bästa resultat så bör man ha avlopp i boxar med permanentbädd eller lägga bädden på en dränerande grusbädd så att den håller sig torr.

Så kan det vara. Eller så är det helt enkelt så att de som inte bryr sig om att mocka inte heller bryr sig om så mycket annat. Och att de som bryr sig mycket om sina hästar är ute i ur och skur, uppe tidigt och sent just för att göra det de tror sig vara bäst för sina vänner. Inte vet jag.

;) Krocket

Senast ändrad:

Jag tror att det inte är så lätt som det ser ut att göra det rätta.
Vissa kan anstränga sig hur mycket som helst men ändå hamna fel.
Och andra som verkar att slarva hela tiden hamnar ändå rätt.

Jag har t.ex. botat diarré med förlorad tarmflora genom att låta hästen gå i hage tillsammans med en annan häst med bra tarmflora.
Den sjuka hästen åt då den friska hästens bajs.
Det är en för hästar naturlig lösning som omöjliggörs med hästar som går en och en i kliniskt rena hagar och boxar.
Och då så får man ge ColiCure i stället.
http://www.nordvacc.se/index.php?option=com_content&task=view&id=38&Itemid=60&lang=sv
En lysande affärsidé!

Jag tar inte in något från dig.
Det är skillnad.
Du tuggar bara runt.
Hela tiden och överallt på alla.

Läs ovan.
Jag tar in - och kommer att dika och dränera mera.
Samt antagligen köra av med traktorn någon gång till/säsong.

Kom gärna med verkliga argument med tillhörande fakta i ämnet.
I stället för att anklaga mig felaktigt för något som jag inte är skyldig till.

Jag frågade dej en gång hur många fullblod du har haft du som ger råd efter råd och utallar dej som expert om fullblodshovar. Du har inte svarat än. JAg tolkar som att du aldrig haft annat än isisar och liknande och aldrig ett eneda fullblod. Det kan du inte skriva. Du börjar istället uttala dej om att jag inte har något att komma med:rofl:

Jag har gett dej bla en läng till en artikel ang varför hästar skiter och äter på olika ställen dvs deras natiurliga instinkter oavsett sen vad kossor och andra djur gör. Det här handlade om häsgtar och deras parasiter.

"Bajs" uppstår när maten behandla i tarmarna och är också frätande, i stora mängder och/eller vid långvarig kontakt, och det är fakta som du kan fråga vilken veterinär som helst om.

Ju mer man ser av dej här ju mer tveksamt förefaller hela ditt expertande i olika frågor, bevare mej väl för att ha med dej att göra.:crazy: Du kommer dragande med dina 35 eller 40 år i hästvärlden i tid och otid men med din inställning så väger det lätt. jag har fler år än du med hästar om det handlar om det, ska du veta.

Den sjuka hästen åt då den friska hästens bajs.
Det är en för hästar naturlig lösning som omöjliggörs med hästar som går en och en i kliniskt rena hagar och boxar

Så då tar vi till det "naturliga" igen när det passar......;) Ja så gör hästar med störd tarmflora. Men det betyder ju inte att dom:

1. sörplar bajsvatten:crazy:

2. måste ha en hel vinters skit att välja på...:cool:

Det räcker med en och annan hög och så välmockade att det inte finns en enda hög är inte någon hage där det går hästar.

Det naturliga när vi nu är inne på det, är att skilja skit och mat åt. DET var en del av det som du glömde. DOm vill inte ha andras skit serverade i maten, ens om dom har störd tarmflora...Dom vill skilja det och om dom tycker det är "äckligt" eller bara har kvar sina naturliga instinkter att man ska ha avskild bajsplats så är det ändå vad hästar väljer i de allra flesta fall. Hur du än med olika resonemang försöker slingra dej ur att hålla rent.

Eller så är det helt enkelt så att de som inte bryr sig om att mocka inte heller bryr sig om så mycket annat

Ja, nog vill jag påstå att det sambandet är betydligt vanligare i alla fall:cool:

Med inte ta in - så menar du inte vilja göra som du säger.
Eller hur?

.... du som ger råd efter råd och utallar dej som expert om fullblodshovar.
Du har verkligen fastnat.
Precis som du brukar göra oavsett ämne.
På dig verkar det ju som att jag sitter och kör detta hela dagarna alla dagar.

Nå hur många gånger och i hur många trådar och hur länge sedan var det?

Du har inte svarat än.
Jo för länge sedan.
Och svaret dög inte för dig då så det duger nog inte nu heller.
Så det får vara.

"Bajs" uppstår när maten behandla i tarmarna och är också frätande, ....
Vilket ämne i bajset är frätande?

.... det är fakta som du kan fråga vilken veterinär som helst om.
Jag har frågat flera stycken och tänk ingen har svarat att där finns något frätande.
Men att det inte är bra att stå med hovarna blött hela tiden för då så blir de för mjuka.

Vet du vad hästbajs egentligen innehåller?
Rent kemiskt alltså.

För ärligt talat - det vet faktiskt jag.

Ja, nog vill jag påstå att det sambandet är betydligt vanligare i alla fall:cool:

Du påstår så mycket.
Men jag ser inte någonstans att du kan underbygga alla dina påståenden.

Och så här håller du på.
Mot alla hela tiden.

Nu så släpper jag dig.
För det ger inget att läsa dina eviga upprepningar.
I en annan tråd så ser jag att det inte verkar vara någon ide att tro att det blir något annat av det hela.

1. sörplar bajsvatten:crazy:

Jo det är helst sörpla som de helst skall göra.
Då vatten rinner förbi magsyran i hästens mage så att bakterierna överlever färden ner i tarmen.
Om hästen äter bakterierna så kan de dö i magsäcken.

Det är därför som ColiCure inte skall ges i maten.

Men det är också därför som vattnet i mina hagar är det stora problemet och inte bajset.
Hästar är mycket känsliga för dåligt vatten.
Då vattnet ju inte "decinfiseras" av magsyran.

Och då så återkommer vi till att jag ju tänker dränera och dika för att bli av med vattnet.
Läste du inte det?

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka