Känner inte igen ett ord av det du beskriver.
Vi har väl helt olika erfarenheter helt enkelt. Vi bor kanske inte heller i samma klimatzoner? Det påverkar ju såklart också.
jag har i många år anlagt permanent bädd med spån som grund när det börjar bli kallgrader, dvs ca i december. bädden ligger inte längre än till april. det har brunnit utmärkt,
Det är bönderna som säger att spån måste ligga i minst ett år för att brinna tillräckligt. Jag provade ju som sagt en bädd av enbart spån och den hade inte brunnit ihop alls när jag tog ut den i maj. (hade legat från oktober)
varit totalt luktlöst (tills man mockar ur det givetvis, självklart luktar det då man frigör allt).
´Ja bädden av spån luktade inte för mig heller när den låg. Den stank alltså när jag tog ut den och det gör inte bäddarna som brunnit ordentligt. (dessutom var det svintungt att mocka ut den vilket inte heller var en fördel)
Helt olika erfarenheter helt klart. Men det visar ju bara att det inte finns ett rätt här i världen. Man får väl prova sig fram och se vad som fungerar. Det är ju mycket som påverkar hur en bädd "uppför sig". Inte enbart val av strö.