Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

Vi har också källor på våra marker. Om nu din källa ligger högt o då alltid rinner ned, eller kanske trycker ned vatten, till den hage du har hästarna så borde problemet vara löst om det går att fixa ett dike mellan källan o hagen.:idea:;)

Det kan ju fungera med dräneringsslang också, men min erfarenhet är isf att slagen borde ligga utanför hagen på något sätt, som jag sagt tidigare, hästtramp länge o med stort tryck tar till slut bort markens egen dräneringsförmåga, och grusningen hjälper till ytterligare.

Tillägger, flera av våra källor fryser aldrig. Så det kan bli problem med isbildning på plan mark längre ned i slänterna, där det fryser.

Precis så.
Och det är vad jag har kommit fram till nu.
Dika och dränera.
Sambon lade ner en en dränering framför ena ingången till ligghallen och då så syntes att det höll emot i ett lager i marken.
Där så är det torrt och fint nu.
Jag skulle också kunna låta traktorn skrapa litet djupare för att få bort den yta som hindrar markdränering.

Nu så har jag en plan som borde fungera.

Men källorna ligger fel för att få dike mellan dem och hagen.
Men ett dike åt andra hållet, från den grusade ytan borde gå att ordna.

Så om jag mår bra medans jag gör det fräscht för mina hästar, så att DE har det bra, då gör jag det för MIN skull, men om jag gör samma jobb och tycker att det är pest och pina, då gör jag det för hästarnas skull :confused:

Ja vems skull skulle du annars göra det för?

Glömde en sak... Jag är nog i särklass en väldigt dålig mockare:o...det går hemskt sakta för mig och flickorna brukar efter ett tag komma ut och ge assist så det hela ska bli klart under dagen..... men MIG gör det inget... jag HAR tid att tjollra på.... ingen direkt tid att passa alls... och är det en dålig dag skriker kroppen och då får man anpassa nivå och tempo utifrån det:D

Jag mockar bajs varje dag, men sällan kiss. Detta på rekommenderation av min hovis som säger att hästägarna mockar för noga. Enl honom har hästar med ngt blötare bätt bättre hovkvalite och det kunde man tydligt se på hästar i spiltor där bakhovarna var mycket bättre.

Ja, fukt är bra för hovarna. Urin och skit är det knappast!!

Till TS: Både urin och skit är frätande om det är i kontakt med hud/levande vävnad under lång tid. Att från det dra slutsatsen att det inte är hälsosamt för hovarna att stå i bajsvatten är knappast rocket- science.
Jag ser själv tydlig skillnad på hovarna hos kunder vars hästar har ren miljö, eller de som står i permanentbädd och omockade hagar.

Skit är INTE bra för hovarna!

Fast permanentbädden är knappast problemet, utan hur den sköts. En permanentbädd som är skött och med en häst som passar på bädd (dvs inte gräver t ex) så är det inte ett dugg blötare än på en växelströbädd. Ytan ska vara torr och ren i båda fallen.

En dåligt skött permanentbädd eller en häst som gräver i bädden etc däremot, det blir synnerligen obra och väldigt grisigt. Men det är inte just permanentbädd som är problemet, utan när den inte sköts/fungerar.

Jag har aldrig haft problem med röta/annat på L, trots att jag inte alls är någon stjärna på hovkratsning (erkänner). Men när han stod på boxvila, och envisades med att gräva och hålla på, så fick han röta. Trots mockning flera ggr/dag, hovkratsning minst 2 ggr/dag och så vidare. Men det var/blev ju bara symptombehandling då grundproblemet inte försvann.

Såfort han slapp boxvilan blev hovarna bra, trots bädd inne fortsatt, och ganska blött (höstväder) ute. Köpte en häst som stått på lösdrift, modell skitig både i lösdriften och vid matplatsen. Den hade vidrig röta, det rann svart guck när hovis skulle skära rent strålen. Jag frågade ju såklart hur/om jag skulle behandla hovarna med något, men hovis tyckte att 'nä, det här ger sig själv nu när den får bättre underlag att stå/gå på'. Och visst hade hovis rätt, trots att den stod på permanentbädd inne och det var blött (höstväder igen) i hagen, så blev hovarna bra igen.

Ja, fukt är bra för hovarna. Urin och skit är det knappast!!

Till TS: Både urin och skit är frätande om det är i kontakt med hud/levande vävnad under lång tid. Att från det dra slutsatsen att det inte är hälsosamt för hovarna att stå i bajsvatten är knappast rocket- science.
Jag ser själv tydlig skillnad på hovarna hos kunder vars hästar har ren miljö, eller de som står i permanentbädd och omockade hagar.

Skit är INTE bra för hovarna!

:bow::bow: Ja bla det har flera bla jag i tråden försökt säga men ts envisas fortfarande med att inte någon talat om vad som är skadligt i hennes hästhållning i den hagen:crazy: Orkar inte diskutera det mer, med nån som inte tar in nånting öht, men instämmer i ditt inlägg, ytterligare en som talar om vad som är risken för skador, men gissar att det också kommer att viftas bort:angel:

Fast där är vi igen - jag har aldrig sett den där permanentbädden som är bra för hovarna - och det har nog ingen annan hovis heller

- bortsett från när den krävande kunden står bredvid och vill ha bekräftelse på att dennes minnsan funkar och hovisen inte orkar tjafsa

det är mycket mer intressant vad hovisar och andra säger "off the record"

Senast ändrad:

Fast där är vi igen - jag har aldrig sett den där permanentbädden som är bra för hovarna - och det har nog ingen hovis heller

- bortsett från när den krävande kunden står bredvid och vill ha bekräftelse och denne inte orkar tjaffsa

Möjligtvis inte, men min veterinär på kliniken tyckte att det var jättebra att jag hade permanentbädd (spån) när mina fånghästar blev sjuka. Hon menade att det kan ha varit det som "räddade" hästarna från att ha blivit ännu mer illa däran än de var. Min nuvarande hovis har aldrig frågat vad mina hästar står på för slags bädd.

och hur skall vi som inte var där vara säkra på att det inte var du som missförstod

vad är enligt denna bättre med en bädd än djupströ? ( eller vad det heter)

Fång är dessutom en sjukdom och just i det läget kanske man prioriterar hovbenet och inte strålen??? :o

Dessutom så säger ju andra veterinärer annorlunda av två skäl

Ju renare - ju torrare hov = håller i hop bättre

En vanlig bädd kan hästen få ned tårna i = tar bort dragningen i böjsenorna som bidrar till rotationen

Folk med udda åsikter kan man ju alltid hitta - spilthovisen här ovan tex

Senast ändrad:

Fast där är vi igen - jag har aldrig sett den där permanentbädden som är bra för hovarna - och det har nog ingen annan hovis heller

- bortsett från när den krävande kunden står bredvid och vill ha bekräftelse på att dennes minnsan funkar och hovisen inte orkar tjafsa

Tja, att du inte sett den kan jag inte uttala mig om. Men min hovis har ju uppenbarligen det, iom att han självmant uttalade sig som jag skrev om. Och oavsett vem som sett bädden eller ej, så är ju mina hästars hovar 'omsedda' och 'åsedda' av mer än en hovis och eller veterinär, och hovarna har alltid fått beröm, och jag har inte haft problem med röta/etc förutom enstaka gånger, t ex då när L stod på boxvila.

Så, endera har alla mina hästar varit komplett immuna mot röta/etc, vilket inte känns riktigt logiskt, eller så är bäddarna inga problem.

Eller vänta, jag har VISST haft problem med röta. På kallblodsstoet. Hon stod aldrig på bädd dock, det gick inte. Hon var en korsning mellan gris och elvisp. Blev obeskrivligt vidrigt i hennes box, och en mardröm att mocka. Och röta hade hon. Av just 'kiss och bajs-inpackning' i hovarna större delen av tiden hon stod inne. Det hade hon dock dessvärre även om man bytte allt strö varje dag. (När jag hade halm gjorde jag så, enklast för alla parter, skyffla ut eländet och strö nytt istället för att stå och sortera. Det var hon som man fick stå och mocka åt i en halv evighet med, som jag nämnde tidigare i tråden).

Det är synd du bor så långt bort, annars kunde du få kolla på bäddarna, och både se, känna och lukta =)

det är mycket mer intressant vad hovisar och andra säger "off the record"

Som veterinär har jag bara gott att säga om permanentbädd.

och hur skall vi som inte var där vara säkra på att det inte var du som missförstod

Växelströ/växelströbädd tror jag det är det du söker? Sen kan man göra den djup om man vill. Men växelströbädd är när man tar ut kiss och bajs dagligen, och fyller på nytt strö vid behov.

Djupströ är den typ av permanentbädd där man inte tar ut något dagligen, utan fyller på mer strö vid behov, och sen mockar ut hela bädden med X mellanrum.

Men igen

Oavsett om du är ett unikum - så 1 fluga gör ingen sommar

Du har vissa förutsättningar som gör det bättre med bädd - du har luftigt stall, stort utrymme per häst, små hästar = inte samma volym kiss och bajs

Så att titta på ditt stall och dra en seriös generaliserande sltusats låter sig inte göras

Det kan säkert funka för någon att rida bakochfram - men generellt sätt gör det det inte

förstår du analogin?

Lite nyfiken Susan - hur kan det blir sämre med 2 dm rent strö ovanpå en bädd som består av hopbrunnen urin och strö, jämfört med 2 dm rent strö ovanpå ett betonggolv/grus/etc?

De når ju aldrig 'botten', oavsett om det är en bäddbotten eller en betongbotten?

Ströet som hästarna är i kontakt med är ju lika rent i båda fallen, så jag förstår inte var du ser problemet? Förutom då om du sett dåliga bäddar, där det varit grisigt.

Kanske har du sett fler permanentbäddar än du tror, fast du har inte 'märkt' att det är permanentbädd och trott det är växelströbädd? Jag misstänker att du om du inte vetat skulle trott att det var växelströ jag hade. Ytan är ju exakt likadant, rent, torrt, fluffigt strö. Man måste gräva i den för att märka att 'ah, permanentbädd'.

Men igen

Oavsett om du är ett unikum - så 1 fluga gör ingen sommar

Du har vissa förutsättningar som gör det bättre med bädd - du har luftigt stall, stort utrymme per häst, små hästar = inte samma volym kiss och bajs

Så att titta på ditt stall och dra en seriös generaliserande sltusats låter sig inte göras

Det kan säkert funka för någon att rida bakochfram - men generellt sätt gör det det inte

förstår du analogin?

Ja och nej. Generellt köper jag att en fluga gör ingen sommar. Men jag har haft permanentbädd i PYTTELITET stall, snäppet under eg godkänd takhöjd, 1 box som höll minimimått för storhäst fast var rektangulär, och en box som nästan höll minimimått för storhäst och var kvadratisk. Beboddes av 2 styckern 'små storhästar', dvs 150 - 155 cm i mkh. Isolerat och höll alltid plusgrader.

Det var precis likadant då, fast bara ena hästen hade bädd, det andra var den där gris-elvispen.

Och jag har absolut sett MÅNGA vidriga permanentbäddar, som varit precis som du beskriver. Men jag har sett många utmärkta permanentbäddar med. Liksom många vidriga växelströbäddar, och utmärkta diton.

Så, det är betydligt mer än en fluga liksom. Och det är både i kallstall och varmstall, stora stall och små stall, stora boxar som små boxar, och ponnyer som stora hästar.

Därför jag är så nyfiken på hur du som varit i så många stall BARA kan ha sett de vidriga, och börjar undra om du inte sett de utmärkta med, men inte 'märkt' det utan trott det var växelströ. Sålänge bädden inte är väldigt hög, så är det nämligen omöjligt att genom att 'kika in' i boxen skilja en välskött permanentbädd från en välskött växelströbädd - de ser liksom exakt likadana ut, luktar/luktar inte likadant, och tar du en näve strö känns de likadana med.

Fång är dessutom en sjukdom och just i det läget kanske man prioriterar hovbenet och inte strålen??? :o

Dessutom så säger ju andra veterinärer annorlunda av två skäl

Ju renare - ju torrare hov = håller i hop bättre

En vanlig bädd kan hästen få ned tårna i = tar bort dragningen i böjsenorna som bidrar till rotationen

Folk med udda åsikter kan man ju alltid hitta - spilthovisen här ovan tex

men herregud människa. Vi diskuterar inte FÅNGHÄSTAR på permanentbädd i denna tråden. Lägg ner, och erinra dig vilken tråd du skriver i.

och dina påståenden om hovslagares uttalanden om permanentbäddar är ren rappakalja. en rätt sködd permanentbädd är TORRARE än en växelströ bädd! De som svarat här i tråden och har koll på permanent bädden och vad som är en välskött fungerande sådan, säger exakt samma sak. Och som jag påpekade i förra tråden du tjafsade om detta - du har besökt dåligt skötta stallar om du tror att en permanentbädd där bajset mockas ur dagligen och urinen får brinna i botten, är blöt, äcklig och SKITIG. Jag ska banne mig fota min permanentbädd i morgon för att få tyst på dig. Omockad. Men det är klart - då påstår du väl att bilderna är manipulerade. Kan du inte bara erkänna någon enstaka gång att du faktiskt har FEL och att du faktiskt, hur jobbigt det än känns, eller konstigt - inte vet vad du talar om.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka