Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

... är att skilja skit och mat åt.

Har du fortfarande inte lyckats att förstå att det är något som jag har ordnat så att de slipper?

Maten läggs i rena betongringar med rent grus i botten eller på ett foderbord av betong.
Foderbordet är lätt att sopa och hålla rent.

Och detta har jag skrivit flera gånger.
Varför tror du fortfarande att de äter i skiten?

Är inte problemet att även om fodret ligger på en ren plats så dräller ju hästarna ganska duktigt. Det gör iaf mina. Det hamnar mycket utanför. Är det då geggigt och skitigt så finns det faktiskt grisar som äter det med och det är då som dom blir sjuka. Eller tänker jag fel nu??
Här funkar det så iaf. Dom står och äter ur balen, vänder på huvudet och dräller, sen så går dom och dammsuger det med.. Jag ser skillnad nu när jag inte kan mocka hela tiden pga att det är fruset, det blir mera spill, dom drar ut mera och trampar ner och ratar mera.. När jag kunnat mocka och hållt det rent och fint så blir det mindre spill och hästarna kan äta i stort sett allt som dom drällt ut. Har man då någon häst i hagen som är lägre i rang och kanske inte har tillgång till balen lika mycket som dom med högre rang så kommer den sannolikt att äta spillet.

Jag har en dominant och en som snällt kan få vänta på sin mat och det är den som äter spillet med..

Är inte problemet att även om fodret ligger på en ren plats så dräller ju hästarna ganska duktigt.

Det var så när de hade fri tillgång.
Men nu så äter de upp allt de får där jag lägger det.
Så det blir inget kvar att trampa ner i skiten för att äta senare.

Jag slutade med fri tillgång för att det blev så grisigt.
Och för att hästarna blev för feta.

Har du fortfarande inte lyckats att förstå att det är något som jag har ordnat så att de slipper?

Maten läggs i rena betongringar med rent grus i botten eller på ett foderbord av betong.
Foderbordet är lätt att sopa och hålla rent.

Och detta har jag skrivit flera gånger.
Varför tror du fortfarande att de äter i skiten?

För att dom antagligen som de flesta hästar dräller utanför och DÅ ligger det i skiten:crazy:

Samt att de inte har ett så hälsosamt beteende, eller naturligt, som sagt;)

God jul på dej IU - du kan nog fortsätta försvara skiten i all oändlighet men jag tycker inte det tjänar så mycket till att tala med väggar.

Är det så det är?
Står alla och skottar hästskit runt en timma om dagen?
Och är alla rasthagar mockade varje dag?

Verkligen inte!

Mellan 5-10 minuter lägger jag dagligen ner på mina boxar, har dock bara två hästar denna vinter. Hade gått på tre röda sekunder om inte min unghäst var en sån gris och finfördelar all skit i ett jämnt lager i hela boxen, inga fina högar här inte:grin: Ut med all skit, bort med allt synligt blött strö, och 1 gång i veckan in med nytt sågspån. Alltid torrt i boxarna, luktar ingenting och är lättarbetat.

Hagarna mockas ett par gånger varje säsong, men bara om jag märker att de koncentrerat sin toalett till ett specifikt område, man kan inte springa runt flera hektar med skottkärra och leta hästskit:D

Men visst, en del kollar lite konstigt på en när man säger att man klarar av att fixa utsläpp, mockning, göra iordning maten och fylla på vatten på under en halvtimme, är precis som om att man slarvar bara för att man är effektiv. Men min dyrbara fritid vill jag kunna spendera på hästryggen och inte med en grep i handen:p

KL!

OBS!! Jag kan inget om hästar, har inga åsikter om hur man har dem så länge valet av "förvaring" är hygienisk och sund.

Hade däremot ett samtal härom veckan med länsstyrelsen - i ett HELT annat ärende - men jag och den trevliga man jag pratade med kom in på ämnet hästar/uppstallning/lösdrift.

Enligt honom så fanns det förslag på att öka kraven för lösdrift av häst ordentligt. Bla av orsaken att många nu håller hästarna i små bajsiga, fuktiga/dåligt dränerade hagar med ligghallar som ej byggt korrekt - dvs med djupgående dränering, bärlager, ordentlig botten, torrt strö ovanpå osv.
Problemen var så klart störs innan det blir kallt/fruset på hösten och när det börjar tina på våren.

Bakteriell-smitta, parasitspridning, hovskador mm var tydligen inte alls ovanligt.

Regleringar som diskuterade var just krav på mockning, nya regler för foderhantering, antal hästar per kvm osv.

Om/När detta skulle träda i kraft vet jag dock inte, eller om det endast var uppe till förslag.

/Swat

Regleringar som diskuterade var just krav på mockning, nya regler för foderhantering, antal hästar per kvm osv.

Intressant!
Det borde ju betyda att det blir ordentligt utrett vad som verkligen är av betydelse och vad som är känslomässigt.
Jag ser fram emot fortsättningen.

För kossor finns det ju regler så det borde bli något liknande.

KL!

OBS!! Jag kan inget om hästar, har inga åsikter om hur man har dem så länge valet av "förvaring" är hygienisk och sund.

Hade däremot ett samtal härom veckan med länsstyrelsen - i ett HELT annat ärende - men jag och den trevliga man jag pratade med kom in på ämnet hästar/uppstallning/lösdrift.

Enligt honom så fanns det förslag på att öka kraven för lösdrift av häst ordentligt. Bla av orsaken att många nu håller hästarna i små bajsiga, fuktiga/dåligt dränerade hagar med ligghallar som ej byggt korrekt - dvs med djupgående dränering, bärlager, ordentlig botten, torrt strö ovanpå osv.
Problemen var så klart störs innan det blir kallt/fruset på hösten och när det börjar tina på våren.

Bakteriell-smitta, parasitspridning, hovskador mm var tydligen inte alls ovanligt.

Om/När detta skulle träda i kraft vet jag dock inte, eller om det endast var uppe till förslag.

/Swat

Låter bra och det var på tiden:bow: Med tanke på hur det ser ut i vissa "lösdrifter" så är det absolut nödvändigt. Så då kanske vi kan liva upp denna tråd då vi vet mer om detta.......

Och så får vi hoppas att det där med utevistelse över huvud taget blir lite bättre reglerat...

Och att alla hagar måste ses över, inte bara de som används som lösdrifter.

Ja, fukt är bra för hovarna. Urin och skit är det knappast!!

Till TS: Både urin och skit är frätande om det är i kontakt med hud/levande vävnad under lång tid. Att från det dra slutsatsen att det inte är hälsosamt för hovarna att stå i bajsvatten är knappast rocket- science.
Jag ser själv tydlig skillnad på hovarna hos kunder vars hästar har ren miljö, eller de som står i permanentbädd och omockade hagar.

Skit är INTE bra för hovarna!

Inte skit, men en lagom fuktig bädd där man inte tar ut kiss varje dag är det. Iaf enligt min hovis som är väldigt erfareen och duktig. (Bla deltagit och vunnit hovslagar sm flertalet gånger). Det är ofta för torrt i boxen.

Jaadå. Det är nämligen så mina hade det.

;) Krocket

Ja! Då är jag inte ensam om det ;)
Det verkade faktiskt som om vissa tycktes tro att det hängde ihop att ha permanentbädd, omockade hager och en dålig miljö i allmänhet. Det kändes väldigt fördomsfullt. Ville bara få fram att det inte är så.

Jag håller med om att det ofta är för torrt i boxen för hovarnas bästa, däremot anser jag inte att urin gör saken bättre... Vet man om att man har en för torr miljö så får man se till att kompensera det på andra vis, tex genom att ge hästen fotbad, välja strö som inte torkar ut lika effektivt osv.

Att ställa hästen i en bädd med urin i botten ger förvisso mjukare hovar - urinet bryter ner hornet, men det är knappast en hälsosam "mjukhet"/nedbrytning.

/Migo

Och att alla hagar måste ses över, inte bara de som används som lösdrifter.

Ja de där rasthagarna med lera till halva skenan på hästarna som så många hästar står i över dagen kan ju aldrig vara bra.
På något vis alls.

Och mocka dem går ju definitivt inte att göra så de måste ju läcka massor av gödsel till omgivningen också.

Kiss är ju inte bra.
Både urinsyran och sedan ammoniaken som bildas är ju frätande.
Och det ganska ordentligt också.
Dock blir det ju en sur miljö som effektivt dödar svamp.
Bra mot WLD.

Efter att ha läst en del svar förstår jag varför en del stallägare har svårt att bli av med sin gödsel...

Att dagligen mocka ut vart enda litet höstrå som råkar finnas kvar är rent vansinnigt och slöseri, låt det ligga som strö istället ock släng ut det när det verkligen är blött/skitigt. Att fylla gödselstacken med rent strö/hö bara för att hästen ratat det en natt är ren idioti.

Börjar förstå varför vissa bönder är så anti hästgödsel, det är gödsel de vill ha och inte strö...

Självklart ska hästen ha det rent och torrt!!!

Själv kör jag på permanentbädd, all skit tas ut dagligen, en ggr i veckan "hyvlas" bädden av lite samt kalkas vid behov, spån läggs på samt tjockt med halm på detta. Anledningen till att jag måste "hyvla av" bädden är takhöjden... Blir för lågt om bäddarna blir för höga...

Hagen mockas inte, den är på 2,5 ha där går fn 2 hästar. Den gamle har "skitställen" där han lär alla andra att göra sina behov, dessa 2 ställen rensas 2 ggr/år

Jag håller med om att det ofta är för torrt i boxen för hovarnas bästa, däremot anser jag inte att urin gör saken bättre... Vet man om att man har en för torr miljö så får man se till att kompensera det på andra vis, tex genom att ge hästen fotbad, välja strö som inte torkar ut lika effektivt osv.

Att ställa hästen i en bädd med urin i botten ger förvisso mjukare hovar - urinet bryter ner hornet, men det är knappast en hälsosam "mjukhet"/nedbrytning.

/Migo

Jag förstår inte riktigt det här inlägget. :confused:Jag menar, en permenentbädd består ju av två lager. Det undre där urinen samlas som bränner ihop med strömaterialet. Det övre lagret ska alltid vara torrt för hästen att stå eller ligga på. Hovarna ska inte vara i kontakt med det undre lagret. (och alltså ståpr hästens hovar inte i urin) Hela diskussionen känns snedvriden.
Om hästen står på ett underlag som är fullt av urin är det inte en riktig permanentbädd. Då vet jag inte vad det är (mer än galet)

kl

Funderade på den här tråden när jag stod ute i alla minusgraderna och mockade idag. Blev full i skratt nä jag tänkte på de som slår sig för bröstet för att de mockar uppemot 1 h per box och anser att det är den standard alla bör följa. Hur gör man om man har flera hästar, tro? Om jag skulle behöva lägga 5 timmar på mockning varje dag så skulle jag nog behöva gå ner i arbetstid för att hinna med stall, hästar, handla, laga mat, lägga barn osv.

Så jag tänker att en timmes mockning är förunnat de med en häst, behagliga arbetstider eller studentliv och utan barn!? Men det är förstås inte fel att mocka in absurdum, hellre det än tvärtom! Bara lite festligt att läsa en tråd där man har så olika förutsättningar.

Hästar ska aldrig stå i skit eller lera, bajsvatten låter inte ok alls. Men som jag föstått det ska I_U åtgärda problemet så snart vädret tillåter, varför då tjata om detta i tråd efter tråd?

Och ni som har lösdrift - ni har väl inga rasthagar till det? För då känns nästan mockning av den lilla hagen mer nödvändig än mockning av lösdriften.

Jag mockar 7 boxar, halmar, höar o sopar gången på en timme ungefär, och jag kan gå in o lägga mig i boxarna efteråt :D
Tiden det tar har nog mest med rutin o teknik att göra, jag vet inte hur det skulle gå till att det skulle ta en timme att mocka :eek:.

Ridfolket i stallet har en annan teknik, dom tar bara ut litegrann o häller på nytt spån eller halm på den gamla skiten :crazy: ...och det är inte bädd...det t om blir värme i halmen ....äckligt

...apropå mjuka bäddar så är det nog värre att ha föl o unghästar på alltför mjuka bäddar...dom som är på tillväxt...

Jag mockar 7 boxar, halmar, höar o sopar gången på en timme ungefär, och jag kan gå in o lägga mig i boxarna efteråt :D
Tiden det tar har nog mest med rutin o teknik att göra, jag vet inte hur det skulle gå till att det skulle ta en timme att mocka :eek:.

Ridfolket i stallet har en annan teknik, dom tar bara ut litegrann o häller på nytt spån eller halm på den gamla skiten :crazy: ...och det är inte bädd...det t om blir värme i halmen ....äckligt

Fast det är väl inte så många som svarat att de lägger ner en timme per box?
Nu är ju tråden väldigt lång :) men inte som jag kommer ihåg det.

Jag lägger ner 1 timme per dag för allt i stallet.
Dvs 2 boxar, fylla på hö och vatten, blöta betfor, fylla hökassar, sopa gången och ta en rökpaus.
Då har jag inte bråttom då jag har det som mitt avbrott från 2 småskruttar.
Är de med i stallet, tar det inte en timme då jag inte orkar avstyra dem från allt de hinner hitta på, utan då går det rekordsnabbt och så gör jag det jag inte hunnit innan jag tar in hästarna på kvällen då sambon är hemma.

Att vissa har tid att lägga ner eller välja att lägga ner betyder ju inte att man tycker andra slarvar, utan man går väl efter slutresultatet, hoppas jag.

Det var så när de hade fri tillgång.
Men nu så äter de upp allt de får där jag lägger det.
Så det blir inget kvar att trampa ner i skiten för att äta senare.

Jag slutade med fri tillgång för att det blev så grisigt.
Och för att hästarna blev för feta.

Jag gjorde så förut, men då stod dom i höet och trampade ner en hel del på så sätt istället.. Men då var det i geggan,med lite skit i, nu är mer ren skit som jag mockar ut. Jag har lagt in halm med mellan balen och vattenbyttan. Jag har som tur är riktigt torra ställen i hagen som jag kunde fodra på. Visst var det bra, men ett pass. Det var därför jag fixade skåpet istället. Det blir mer spill, hästarna ser ut som grisar (inga revben här inte) Men en växande 2åring och en dräktig, så dom kommer att behöva det så småningom.

Nu är det en halv plusgrad här så nu är det utmockat och skapligt igen. Allt hade inte tinat så det får jag ta senare:)

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden