Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

*knapplån*
I dag var det bra mockarväder.
Så nu gott folk, mocknings-faschister och bajs-fobiker, kan ni få triumfera.
Jag har mockat 3 kärror ur den ena hagen och 4 kärror ur den andra.

Mockar ut helt rent varje dag, går på ett nafs:) Har tre hästar och boxarna tar inte mer än fem-tio minuter styck att mocka. Tar ut ALLT blött/fuktigt och alla högar och fyller på ny torv en-två ggr i veckan. Hagarna är stora och mockas ca 2 ggr per år plus lite sporadiskt.

Ska man ha nån form av bädd ska det vara rejääält med rent på, om ens då tycker jag. Ok i lösdrift men inte i isolerat stall, där tycker jag mans ka mocka ut varje dag ordentligt. Tycker inte en häst ska behöva sova på en gödselhög för att det ska vara varmt och mysigt när gödselr brinner, det skulle de aldrig göra ute. De sover på ett ställe och skiter på ett annat. Rent ska det vara!:)

*knapplån*
I dag var det bra mockarväder.
Så nu gott folk, mocknings-faschister och bajs-fobiker, kan ni få triumfera.
Jag har mockat 3 kärror ur den ena hagen och 4 kärror ur den andra.

Och dessutom BARA för vår skull:angel:eftersom du själv varken är bajs-fobiker, eller mockningsfascist, eller har du möjligen trots allt påverkats av synpunkterna du har fått:confused: Eller kanske kan du släppa lite på dina försvar nu när det är gjort.;)

Men vad bra, och fortsätter du nu med jämna mellanrum så länge du har en så liten hage så kan ju tråden stängas:rofl:

Att ställa hästen i en bädd med urin i botten ger förvisso mjukare hovar - urinet bryter ner hornet, men det är knappast en hälsosam "mjukhet"/nedbrytning.

/Migo

Nej det gör det "förvisso" inte.
en rätt skött permanentbädd är torrare än en växelströ bädd, där man verkligen kan tala om att hästen står i skit och piss dagligen. På en rätt skött permanentbädd står hästen INTE i ngnt blött. alls.

Nej det gör det "förvisso" inte.
en rätt skött permanentbädd är torrare än en växelströ bädd, där man verkligen kan tala om att hästen står i skit och piss dagligen. På en rätt skött permanentbädd står hästen INTE i ngnt blött. alls.

Att det ska vara så svårt att förstå!:bow:

Och dessutom BARA för vår skull ....

Inte det minsta för er skull utan för min egen.
Jag gillar egentligen att mocka.
När jag har tid, ork och vädret är trevligt.
Eller om det är inomhus.
I stall så mockar jag för att jag trivs med det.
Men inte ute i mörker och hällregn.
Eller när jag är så stressad att jag riskerar att må dåligt - då måste jag låta det vara annars så blir det krasch.

Inte det minsta för er skull utan för min egen.
Jag gillar egentligen att mocka.
När jag har tid, ork och vädret är trevligt.
Fast det kan man ju inte gå efter. Mockning måste ju ske när det behövs. Inte när man har lust eller när vädret är fint. Det är för hästarnas skull. De skiter högaktingsfullt i vädret eller vilket humöt matte är på. De ska ha rent i vilket fall som helst. annars ska man inte ha hästar tycker jag. (eller ha någon annan som sköter om detta)

Fast det kan man ju inte gå efter. Mockning måste ju ske när det behövs. Inte när man har lust eller när vädret är fint. Det är för hästarnas skull. De skiter högaktingsfullt i vädret eller vilket humöt matte är på. De ska ha rent i vilket fall som helst. annars ska man inte ha hästar tycker jag. (eller ha någon annan som sköter om detta)

Håller helt med dig Biggan..

Om man inte ids att göra rent efter sina djur oavsett anledning, ja, då ska man heller inga ha!

Mockning måste ju ske när det behövs.

Därför så ser man till att det inte behövs oftare än man kan.
Permanent djupströbädd tar hand om den saken.
Och traktorn tar hand om hagarna.

Att kräva att alla som har häst skall mocka sina hagar varje dag annars så får de inga hästar ha, det skulle verkligen tömma Sverige på hästar.

Om man inte ids att göra rent efter sina djur oavsett anledning, ja, då ska man heller inga ha!

Och när anser du att man måste göra rent?
Många skulle enligt dig inte få ha djur om daglig mockning av hagarna var ett krav.
Och permanentbädd, får man ha det?

Det är ju tur att det inte är du som bestämmer för det skulle bli oerhört tomt på djur då.

Fast det kan man ju inte gå efter. Mockning måste ju ske när det behövs. Inte när man har lust eller när vädret är fint. Det är för hästarnas skull. De skiter högaktingsfullt i vädret eller vilket humöt matte är på.

Men här är det hagmockning det gäller.
Med hästar som har alternativ. Och då borde man kunna välja när man vill.

Jag tycker det ska mockas när man har mindre hagar, jag har ju mina latmanshagar och de mockar jag på våren, när vädret är just fint och jag får lust.

Jag går nästan aldrig o mockar i 2 ha hagen eller 5 ha hagen, och neverever i de ännu större.

Att kräva att alla som har häst skall mocka sina hagar varje dag annars så får de inga hästar ha, det skulle verkligen tömma Sverige på hästar

Du fortsätter att svamla och vrida allt för att ursäkta dina egna brister i hästhållningen. Kanske normalt mänskligt beteende;)

Ingen här har sagt att du måste mocka varenda hage dagligen:cool: Det är du som genom ditt behov av att förlöjliga för att försvara en hästhållning som inte ens du tycker är ok (varför annars så känsligt:confused:) påstår saker som ingen sagt, som kallar andra bajsfobiker för att man anser att du skulle behöva göra vissa förändringar. Det är patetiskt.

Det är viss skillnad på dagligen - som i en box ELLER lösdrift - och utifrån behov, som i en hage. Stort behov av att mocka oftare är det i hagar men dina mått och antal hästar Det gäller DEJ och DINA hagar. Andra kan som ginnies ha hagar på flera hektar och ingen här påstår att de måste mockas lika ofta. Eller alls. Det beror på storlek och antal hästar. Återigen. Jag har hela tiden pratat om dej och den yta du har till dina antal hästar.

Jag har även skrivit att då jag hade lösdrift till unghästar var det i hagar på flera hektar, med få hästar, och där såg jag ingen anledning att mocka.

Du kan raljera och göra dej lustig över mockningshysteri men jag tror att de flesta andra här i tråden förstår skillnaden, vad vi andra menar. DU med din yta och antal hästar kanske inte måste mocka dagligen i hagen, (men i ligghallen) det har jag inte påstått men åtminstone varje vecka med tanke på hur lite plats dina hästar har att röra sej på och skita på.

Vanligt sunt förnuft och sund hästhållning , nåt annat pratar vi inte om här och du kan raljera bäst du vill men lyckligtvis tror jag de flesta ser igenom din attityd.

Bra att du äntligen orkade ta itu med hagarna och fortsätt med det så lägger vi ner diskussionen nu.

Senast ändrad av en moderator:

Ska stallgången vara så ren också att man kan äta på den?

Fast hästen ska väl knappast sova i stallgången? Det var ju prat om hur rent det är i boxen där hästar äter, sover och spenderar många timmar.

Där är som att jämföra renligehten i trappuppgången (stallgången) och min säng (boxen) :confused:

Därför så ser man till att det inte behövs oftare än man kan.
Permanent djupströbädd tar hand om den saken.
Och traktorn tar hand om hagarna.

Att kräva att alla som har häst skall mocka sina hagar varje dag annars så får de inga hästar ha, det skulle verkligen tömma Sverige på hästar.

Missförstå mig inte. jag skrev inte att man ska mocka sina hagar varje dag. Jag skrev att man ska mocka när det behövs, inte när man har lust, det är fint väder eller när man är på gott humör. Det är behovet som styr. Det lät på dig som om du enbart mockade när vädret/humöret var rätt.

Fast hästen ska väl knappast sova i stallgången? Det var ju prat om hur rent det är i boxen där hästar äter, sover och spenderar många timmar.

Där är som att jämföra renligehten i trappuppgången (stallgången) och min säng (boxen) :confused:

Ville bara kolla av var ribban låg , om det var nån ide att diskutera :cool:

Och när anser du att man måste göra rent?
Många skulle enligt dig inte få ha djur om daglig mockning av hagarna var ett krav.
Och permanentbädd, får man ha det?

Det är ju tur att det inte är du som bestämmer för det skulle bli oerhört tomt på djur då.

Klart man får ha permanentbädd, sköter man den på rätt sätt så är väl det inget hinder, mig veterligen har jag aldrig kommenterat det öht!

Om man har många hästar i en liten hage, dygnet runt, ja, då anser jag att man ska mocka sin hage, så ofta det behövs, betydligt oftare än 1 gång per år!

och, ja, finge jag besämma så skulle i alla fall din och de som har liknande sk lösdrift, på den av dig beskrivna ytan, typ ridhus storlek, vara tom på djur!

Lösdrift för mig är då hästarna har så pass stor yta att ströva på att det blir för dom naturlig miljö. Flera Ha anser jag i alla fall..

Ska man klämma in flertalet hästar i en paddockstor hage, bygga ligghall på det och sen låtsas att dom har det naturligt, nä, då kan man lika bra ge 17 i det!

Hoppas att det kommer lag om minimimått på hur en lösdrift ska vara!
För hästarnas skull.

*kl*

När jag hade gammelman stod han alltid i box på halm och då mockade jag varje dag. Stallet var ju mitt andningshål och jag satt alltid i halmen med honom på kvällen ett par timmar och gjorde läxor, pluggade till prov och när jag blev några år äldre tentor och sen när jag blev ännu äldre förberedde jag lektioner i halmen. Vi hade det som kvällsrutin i alla år, mocka, rida, fodra, ligga i halmen och mysa. (han la sig alltid bredvid mig och la huvudet i mitt knä. :love: Jag saknar min gammelman)

Nu har jag mina på lösdrift och där har jag fullskötsel. Det sköts bra, i den stora lösdriften (där gammeltant går) fylls det på med halm och i den lite mindre unghingst-lösdriften (där lillkillen går) har de spån och den mockas varje dag. Hästarna som står i box (vilket är ganska många det med) får mockat varje dag och står på spån. I själva lösdrifterna tror jag inte det mockas under vintern, det är ju så stora ytor och skog så det blir aldrig så att det blir ett problem. Men gammeltant har sitt ställe där hon alltid kissar. Och ett där hon alltid bajsar. Sen vilar vinterlösdrifterna från maj-oktober när hästarna går på det riktigt stora betet.

Inga har hovproblem, men de andra tjejerna som har hästarna uppstallade är väldigt avundsjuka på gammeltants fina hovar. Men det tror jag har med hennes egen hovkvalitet att göra.

Senast ändrad:

Lösdrift är när hästarna går lösa med tillgång till både hus och hage samtidigt.

Ska man klämma in flertalet hästar i en paddockstor hage, bygga ligghall på det och sen låtsas att dom har det naturligt, nä, då kan man lika bra ge 17 i det!

Jag låtsas ingenting.
Och inte påstår jag att det är naturligt heller.
Bara att det är löst och tillsammans i grupp.

Du anser alltså att de i stället skall stallas in på box då?
Inga alternativ mellan ranchdrift och stall alltså.

Var på besök i ett välrenommerat stall i dag.
Och nog var några av rasthagarna betydligt mindre än ridhuset.
Skall de sluta ha hästar där då?

Nu så börjar du att bli ofantligt tjatig.
I allmänhet och här i synnerhet.

Mest för att du inte läser andras inlägg och ser vad som står i dem.

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden