Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

Jag skulle då hellre vilja min häst kunde gå på den större ytan hela dygnet, även om det bara är rasthagestor yta.

Hästarna uppskattar ju också att kunna gå in när de vill om vädret blir besvärligt.
De behöver ju aldrig stå ute i dåligt väder och frysa.

Det gör de ju inte. Du kan ju inte räkna, eller vill du bara läsa bibeln som fan gör?

Hon mockar ju under sommarsäsongen och någon gång extra med traktorn. Dessutom hade hon ju mockat för hand idag.
Om hästarna bara går där fyra månader så är det ju i praktiken 3 ggr på 4 månader. Och än är ju inte vintern slut.

//Waern

Tja eller så kanske du ska räkna igen - :cool:

Ett ridhus storlek med 7 hästar. Hur mycket skiter en häst per dag? Ja kanske 7-8 högar och det är lågt räknat.......Det gör minst 50-60 nya högar per dag på en yta som inte ger så väldigt många kvm till varje häst:crazy: Om de gamla inte tas bort (och det gör IU en gång per säsong e e u om inte vi nu hade varit på IU här så det blev en extragång:angel:)

Hur många högar får du på fyra eller fem månader:crazy: På DEN ytan.....:o

Ta fram kalkylatorn och räkna igen kanske:cool:

Men eftersom den här diskussionen som sagt uppenbarligen fått IU att ändra sin inställning till att mocka lite mer så är ju allt väl nu då och som sagt hästarna bugar nog och tackar.....

Nu fattar faktiskt inte jag..
Varför är det bättre att hästen står i en 3x3 box på nätterna för att sedan gå hela dagen i rasthagen jämfört med att den kan gå löst dygnet runt i densamma (med skillnaden att den hade torr och ren ligghall inne i själva rasthagen då) ??

Jag skulle då hellre vilja min häst kunde gå på den större ytan hela dygnet, även om det bara är rasthagestor yta.

//Waern

Vem har sagt att det ena är bättre än det andra vad gällande box v/s lösdrift?

Det som frågan var är väl om storlek på hage i lösdrift!

Jag anser det inte vara lämpligt att ha en ridbanestor hage till sin lösdrift(med 7 hästar i TS fall), att man sen bara mockar den 1 gång/år är i mina ögon otänkbart.

Tycker du det är ok så får det stå för dig.

Dvs skulle du låta din häst gå på en ridbanestor lösdrift med sina 6 hästkamrater utan att göra rent den lilla ytan från skiten mer än 1 gång per år?

Lösdrift för mig ska vara flera ha, annars skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha lösdrift.!

Så du menar att om IU mockar så är det tack vare dig!?

Den här tråden blir ju bara roligare och roligare! :rofl:

Hur mycket skiter en häst per dag? Ja kanske 7-8 högar och det är lågt räknat.......Det gör minst 50-60 nya högar per dag på en yta som inte ger så väldigt många kvm till varje häst:crazy: Om de gamla inte tas bort (och det gör IU en gång per säsong e e u om inte vi nu hade varit på IU här så det blev en extragång:angel:)

Vet du, exakt det där tänkte jag på när jag mockade häromdagen..

Mina 3 hästar hade allihop gjort 3 högar var på 2 timmar efter att dom kommit in från hagen, sedan på morgonen så hade dom 3-4 högar var efter natten, hur mycket dom hade gjort ute vet jag inte för det kollade jag inte, men låt säga 2 var då. Då är man uppe i ca 8/dygn och häst.

Blir ju en ofantlig massa skit för 7 hästar...

Jag tillhör den där skaran som alltid mockar 2 gånger/dag i boxen, för att det ska bli lättare för mig, att spånet håller sig fräschare och jag gillar det.

Har dessutom 2 skimmlar och vill helst inte att dom ska vara gula, trots att dom är skogmullepensionärer.. :angel:

Tja eller så kanske du ska räkna igen - :cool:

Ett ridhus storlek med 7 hästar. Hur mycket skiter en häst per dag? Ja kanske 7-8 högar och det är lågt räknat.......Det gör minst 50-60 nya högar per dag på en yta som inte ger så väldigt många kvm till varje häst:crazy: Om de gamla inte tas bort (och det gör IU en gång per säsong e e u om inte vi nu hade varit på IU här så det blev en extragång:angel:)

Men eftersom den här diskussionen som sagt uppenbarligen fått IU att ändra sin inställning till att mocka lite mer så är ju allt väl nu då och som sagt hästarna bugar nog och tackar.....

Nä varför skall jag räkna på antalet skithögar. Det var ju inte det du gnällde på nyss. Då var det ju att hon bara mockade en gång om året. Eller du ville att det skulle låta som om hon bara mockade hagen en gång på 12 månader.

Men hagen används ju inte i 12 månader... Hon kör ju dessutom en gång med traktorn under användningstiden.

//Waern

Så du menar att om IU mockar så är det tack vare dig!?

Den här tråden blir ju bara roligare och roligare! :rofl:

Tja om IU brukar mocka en gång per säsong och tycker det är ok, men nu plötsligt tar extra och dessutom berättar om det här så:angel:

Du, ta inte din uppgift alltför allvarligt, och inse att ibland skriver man kanske med ironi för att det faktiskt är lite skoj att IU plötsligt mockar lite extra och berättar om det:grin: Och som sagt hästarna är nog tacksamma över tråden:rofl:

Jag för min del är rätt klar med den nu när IU börjat förstå vad vi andra menar:p

Nä varför skall jag räkna på antalet skithögar. Det var ju inte det du gnällde på nyss. Då var det ju att hon bara mockade en gång om året. Eller du ville att det skulle låta som om hon bara mockade hagen en gång på 12 månader.

Men hagen används ju inte i 12 månader... Hon kör ju dessutom en gång med traktorn under användningstiden.

//Waern

Räcker inte antalet högar som blir på en månad för dej:eek::rofl: Redan där har du minst 1500 - 2000 högar :angel: (på en yta som ett ridhus - inte flera hektar!! Nej ingen har trott att dom går där 12månader, ;) Det räcker så bra med skiten som blir under 5-6 månader.

Vem har sagt att det ena är bättre än det andra vad gällande box v/s lösdrift?

Det som frågan var är väl om storlek på hage i lösdrift!

Jag anser det inte vara lämpligt att ha en ridbanestor hage till sin lösdrift(med 7 hästar i TS fall), att man sen bara mockar den 1 gång/år är i mina ögon otänkbart.

Tycker du det är ok så får det stå för dig.

Dvs skulle du låta din häst gå på en ridbanestor lösdrift med sina 6 hästkamrater utan att göra rent den lilla ytan från skiten mer än 1 gång per år?

Lösdrift för mig ska vara flera ha, annars skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha lösdrift.!

Då missförstod jag dig. Jag uppfattade det som att du tyckte det var sämre att de gick på en ridbanestor yta hela tiden jämfört med att stå på box och vara i rasthagen på dagtid.

Du är alltså för att de går på den ridbanestora ytan?

Skulle jag ha en så liten yta så skulle jag tillse att den mockades på det ena eller andra sättet. Absolut viktigast skulle vara att den var lerfri, dvs hårdgjord yta.

//Waern

Skulle jag ha en så liten yta så skulle jag tillse att den mockades på det ena eller andra sättet

Jag också! Och det är vad hela diskussionen handlar om. Så då är vi överens där. Den lösdriftsvariant jag haft var på flera hektar för färre hästar än vad IU har, så där behövde inte mockas. Dom hade massor av plats att skita och äta på. Har man så liten yta som IU måste man mocka. Det är hela frågan det handlar om här.

Räcker inte antalet högar som blir på en månad för dej:eek::rofl: Redan där har du minst 1500 - 2000 högar :angel: (på en yta som ett ridhus - inte flera hektar!! Nej ingen har trott att dom går där 12månader, ;) Det räcker så bra med skiten som blir under 5-6 månader.

Men alla skiter ju inte på den hårdgjorda ytan.

Det är ju väldigt vanligt att själva lösdriftshallen är toalett och därinne mockar hon ju varje dag.

//Waern

Det är ju väldigt vanligt att själva lösdriftshallen är toalett och därinne mockar hon ju varje dag.

Nej faktiskt bara 2ggr/vecka.
Men det ströas på mera varje dag så att det är rent att ligga på.
Den ena ligghallen finns det dessutom inte mycket att mocka ur från.
Skiten ligger utanför på den hårdgjorda ytan.

De verkar gilla bäst att bajsa på den yta som är hårdast.
Kanske vill de ha den mjukare.
De står eller ligger sedan i ligghallen och vilar.

Det vore lättare att mocka om det bajsades i ligghallen i stället.
För där så fryser det inte fast och så är det tak över huvudet när man skottar.

Du är alltså för att de går på den ridbanestora ytan?

//Waern

Nej, en ridbanestor yta är för litet för en lösdrift anser jag!

Skulle jag ha en så liten yta så skulle jag tillse att den mockades på det ena eller andra sättet. Absolut viktigast skulle vara att den var lerfri, dvs hårdgjord yta.//Waern

Det är väl det som är själva kärnfrågan här, att jag och andra anser att man ska mocka hagen om den är så liten som i det aktuella fallet, mendans TS och andra inte anser det vara nödvändigt mer än 1 gång/år med traktorn!

Jag för min del är rätt klar med den nu när IU börjat förstå vad vi andra menar:p

Du skall inte ta åt dig äran för det.
Inte alls.

Men de som förklarat att min grusbädd dränerar sämre av att bli igensatt av bajs kan ju få slå sig litet för bröstet om de vill.
Jag har en ny och fin dränering med grusbädd utanför ligghallens ena ingång, och den är jag rädd om.
Det blev torrt och bra av den.

Nej, en ridbanestor yta är för litet för en lösdrift anser jag!

Varför svarar du inte på frågan om boxhållna hästar?

Nå, duger det som vinterhage åt boxhållna hästar?
Tycker du att det är ett bättre alternativ att jag tar in hästarna på box?
De kan ju stå inne i skift och gå ut i skift.
Då så blir det bara 4 i taget på samma yta.

Tror du att hästarna blir lyckligare av det?

Den lösdriftsvariant jag haft var på flera hektar för färre hästar än vad IU har, så där behövde inte mockas.

Det där är jag inte säker på att det är bättre.
För då så blir ju bajset kvar till nästa säsong.
Vilket är en av de saker som jag vill undvika för att hålla undan parasiter.

Just genom att kunna mocka bort nästan allt under sommaren så får ju hästarna komma till (nästan) helt parasitfria hagar varje vinter.
Medan de i en större hage där förra vinterns bajs ligger kvar kommer att bli utsatta för den parasitsmitta som finns i det bajset.

Det är många parametrar att hålla reda på i hästhållning.

Varför svarar du inte på frågan om boxhållna hästar?

Nå, duger det som vinterhage åt boxhållna hästar?
Tycker du att det är ett bättre alternativ att jag tar in hästarna på box?
De kan ju stå inne i skift och gå ut i skift.
Då så blir det bara 4 i taget på samma yta.

Tror du att hästarna blir lyckligare av det?

Varför läser du bara det du vill läsa?

Hur många gånger ska jag behöva skriva att en rasthage är en rasthage? Ett ställe att vistas på tillfälligt vid behov.

Jag är av den åsikten att en hage ska vara större än en ridbana, oavsett om det är box eller lösdrift!

Jag tycker du skulle skaffa dom en större hage!

Lyckliga tror jag inte dina hästar kan bli!

Inte förräns de får en matte eller husse som de facto vill ha dom!
Du har själv skrivit att du inte lyckats få dom sålda, att du inte vill ha dom, att du inte har varken lust eller ork, att din tid är värd för mycket i pengar för att slösa på dina hästars omvårdnad!

Med en ägare som har sådan attityd och inställning gentemot sina hästar så tror jag ingen häst kan bli lycklig!

Sen får du skriva, märka ord och vad 17 du vill, spelar mig ingen roll.

Jag kommer ALLTID att anse att det du kallar lösdrift, som du nu använder är direkt dåligt för hästarna men den lilla skötsel du ger hagen!

Senast ändrad:

Nej faktiskt bara 2ggr/vecka.
Men det ströas på mera varje dag så att det är rent att ligga på.
Den ena ligghallen finns det dessutom inte mycket att mocka ur från.
Skiten ligger utanför på den hårdgjorda ytan.

De verkar gilla bäst att bajsa på den yta som är hårdast.
Kanske vill de ha den mjukare.

Okej, missförstånd från min sida. Men så länge de har rent och torrt så finns ju ingen att gnälla om.

Jag tror inte att de väljer att bajsa där för att den är hårdgjord. Vad jag förstod gillade de att stå där redan innan du hårdgjorde?

Har funderat på det där med den hårdgjorda ytan. Den kan kan man inte mocka med traktor för ofta. Det måste ju gå att skrapa ihop med skopan eller vilket man nu har på lastaren.
Är det för lite skit så kommer man skrapa sönder grusytan..

Funderar på om det kan vara lagom var tredje vecka. Kommer det sedan snö ovanpå så får ju mockningen vänta tills det börjar töa och då kan man i gengäld skrapa flera dagar i följd allteftersom det tinar.

//Waern

Hur många gånger ska jag behöva skriva att en rasthage är en rasthage? Ett ställe att vistas på tillfälligt vid behov.

Jag är av den åsikten att en hage ska vara större än en ridbana, oavsett om det är box eller lösdrift!

Lite OT kanske men har du sett hur merparten av de sk hagarna ser ut i tex Stockholm?

Det är ridbanestora lergegga-tappa-stövlarna-och-trilla-och-ela-sig-på-tråden-varning på de flesta faktiskt.

Och att någon tänker tanken att mocka en sån är typ lika med noll för det går inte att vare sig få in eller ut en skottkärra för hästarna går i leran upp till halva skenan.

Rätt vidrigt faktiskt.

//Waern

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka