Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

Jag är av den åsikten att en hage ska vara större än en ridbana, oavsett om det är box eller lösdrift!
Då så är det besvarat.
Hur stor skall den vara då?

Jag tycker du skulle skaffa dom en större hage!
Det vore ju trevligt.
Och det hade de innan marken kollapsade för att jag missade att man måste dika om efter kanske 15 år.
Och det var ju inte bra att jag missade det.
Nu så går det dock inte att dika så det får anstå till i sommar.

F.ö. så är inte mina hästar några gosedjur utan de är en verksamhet som bör vara ekonomiskt lönsam.
Då så måste man tänka i termer av vad saker kostar.

De hagarna är oftast t.o.m. mindre än en ridbana.
Och det är totalt gräsligt.

Så skulle jag aldrig ha hästar.

De hagarna är oftast t.o.m. mindre än en ridbana.
Och det är totalt gräsligt.

Så skulle jag aldrig ha hästar.

Det är mycket tjafs och långvariga konflikter mellan personer i den här tråden, vad jag kan förstå. Jag har ingen lust att lägga mig i det, men jag undrar ändå lite varför du hela tiden jämför din egen hästhållning med alternativ som du tycker är sämre?

Jag tycker att man får bättre inspiration genom att jämföra sig med de som man tycker har bättre hästhållning än man själv.

Och det hade de innan marken kollapsade för att jag missade att man måste dika om efter kanske 15 år.
Och det var ju inte bra att jag missade det.
Nu så går det dock inte att dika så det får anstå till i sommar.

F.ö. så är inte mina hästar några gosedjur utan de är en verksamhet som bör vara ekonomiskt lönsam.
Då så måste man tänka i termer av vad saker kostar.

Nu måste jag yttra mig lite, men den här diskussionen börjar snarta nta löjliga proportioner. Nu är hästarna en verksamhet som bör vara ekonomisk lönsam, för X sidor sen så tog mockning oftare/handmockning för lång tid, och hindrade dig att lönearbeta privat för att på så vis generera pengar till att grusa. Och för Y sidor sen så gjorde du någon tolkning att jag kanske borde lägga ner hästeriet då jag inte hade råd att grusa (trots att de varken går i bajs eller gegga)

Du har fler hästar än det är meningen, de borde sålts men konjunkturen gör det svårt så det får vänta, nu ska/bör hästarna vara lönsamma och därför måste du tänka i termer vad saker kostar. Vad kostar det att ha osålda hästar gå, istället för att helt enkelt dumpa priset eller om man vill vara brutal helt enkelt ta bort dem. Kan man inte öka inkomster får man kapa utgifter.

Nu menar jag inte du ska avliva hästar, utan bara pekar på att du kappvänder argumenten kors och tvärs att det knappt går att hinna med längre. Du säger ju emot dig själv?

Sen håller jag med, mend et har jag sagt innan i tråden, om att varför jämföra med dålig djurhållning och på så sätt på något bakvänt vis försöka då framhålla att 'jämfört med det är det här bättre'. Det är det säkert, men varför jämföra enligt devisen 'det finns de som har det bättre?'

.... men jag undrar ändå lite varför du hela tiden jämför din egen hästhållning med alternativ som du tycker är sämre?

Jag funderar så på vad som skulle hända om man satte starkare djurskyddsregler på hästhållningen.
Hur starka?
Och vad händer rent praktiskt/politiskt?

Går det rent opinionsmässigt?
Och var är den verkliga opinionen som faktiskt tillåter dessa dyhål till hagar?

Om man nästa år skulle bestämma att hagar för hästar måste vara större än vad mina är och mockas låt säga 5ggr/(vinter-)säsong.
Då så skulle jag ju få flytta ut staketen så att det blev en större yta och så planera in denna mockning.
Besvärligt, ja visst.
Möjligt, jodå efter den där dikningen som jag missat, absolut.
Mer mark skulle bli söndertrampad med då så fick det ju bli så eftersom att valet inte skulle finnas.

Men för de stall där det inte finns denna möjlighet utan marken är slut på riktigt - vad skulle hända då?
Vart skulle alla hästar ta vägen?
Och hur skulle marknaden för hästar påverkas av det?

Vad kostar det att ha osålda hästar gå, istället för att helt enkelt dumpa priset eller om man vill vara brutal helt enkelt ta bort dem. Kan man inte öka inkomster får man kapa utgifter.

Prisdumpning hjälper inte.
Det är kostnaden för hästhållningen som människor inte vill ta på sig i ett osäkert ekonomiskt läge.
Jag försökte att låna ut en, som är en fin ridhäst, till en tävlingsryttare.
Men den hade p.g.a. jobbsvårigheter inte råd med uppstallningskostnaden.

Att avliva verkar i dagsläget litet överdrivet innan vårsäsongen kommer.

Men jag har ju frågat många gånger i både denna och andra trådar om det kanske är det som skulle vara alternativet?
Att skjuta hästarna?

Om man funderar vidare på vad som skulle hända på hästmarknaden om alla stall med undermåliga hagar var tvungna att stänga, så undrar jag fortfarande vilka konsekvenser det faktiskt skulle få?

.... utan bara pekar på att du kappvänder argumenten kors och tvärs att det knappt går att hinna med längre. Du säger ju emot dig själv?

Om man resonerar om ämnet med dess konsekvenser - då kappvänder man.

Om man håller sin linje - så tar man inte in och är tjurskallig.

Det är svårt att vara alla till lags.

Det är ju väldigt vanligt att själva lösdriftshallen är toalett och därinne mockar hon ju varje dag.

//Waern

Jaså :confused: Det har hon nog aldrig påstått själv men du har kanske annan info?:cool:

IU:

För då så blir ju bajset kvar till nästa säsong.
Vilket är en av de saker som jag vill undvika för att hålla undan parasiter.

Med så stora hagar som det handlade om så har dom haft så många olika bajsplatser och så mycket yta att äta på att dom inte har haft någon anledning att äta i närheten av sin egen skit...... Med andra ord kunnat behålla det naturliga beteende som dina hästar tex inte kan upprätthålla, -vilket du f ö inte har ansett vara ett problem för dina hästar:cool:. Som du kanske minns från tidigare i tråden så har hästar ett naturligt sätt att undvika parasiter genom att de (om de kan välja) inte äter där de skiter.

Så med kontroll av parasiter och dessutom att hästarna kan hålla kvar sitt naturliga sätt att äta o lägga sina högar så är det inte ett problem.

F ö kan du som sagt argumentera och vrida och vända som du vill, men din inställning har redan framgått klart av vad du skrivit tidigare, du lägger inte mer än du själv anser är absolut nödvändigt på skötseln av hästarnas miljö, och det är sorgligt för dina hästar och jag hoppas du verkligen lyckas sälja av dom nu. till andra förhållanden:crazy:

Snålheten med tid och pengar och kraft är så stor att du eeu mockar lite extra just nu för att inte förlora det du lagt ner i grus, inte för att hästarnas miljö kräver det. :crazy:

... och vilken uppgift är det?

Tja det verkar tex vara att nu sen igår ungefär, utan att tillföra ett enda dugg i sakfrågan, kasta dej in och "hjälpa" som tack för lite mockning du fick av IU:rofl: Mycket lojalt och gulligt, som sagt.

Vad är det du vill åstadkomma genom att förringa och håna mig?
Jag tycker att det är väldigt otrevligt.

Flashlight vill ha bekräftelse på att hennes uppfostran av mig har fungerat.

Och då hon redan är i Uppfostrans-Mode så fortsätter hon nu med dig.

Det är den vanliga soppan med att svara som det kommer sig utan att läsa alla inlägg eller ens hela de som besvaras.

Jag får mera känslan att kravet lyder att jag skall göra som hon säger och inte att vi diskuterar som vuxna människor.

Med så stora hagar som det handlade om så har dom haft så många olika bajsplatser och så mycket yta att äta på att dom inte har haft någon anledning att äta i närheten av sin egen skit......

Och då så är vi tillbaka vid att så stora beteshagar med så mycket gräs i kan jag inte ge mina hästar.
De blir farligt feta då.

Man måste ta med alla aspekter på hästhållningen om man skall få till det.

Jaså :confused: Det har hon nog aldrig påstått själv men du har kanske annan info?:cool:

Det var en missuppfattning från min sida, hon mockar 2 ggr i veckan inne i lösdriftshallen. Men det kan du ju läsa själv på förra sidan.

//Waern

Nu är jag vansinnigt trött på den här tråden som bara tuggar runt. Men jag vill faktiskt göra dej uppmärksam på jag skrev redan tidigare, att det du gör genomgående är att förskjuta gränser - du "försvarar" brister genom att peka på det som är sämre. :crazy: Det är en typisk varningssignal när man börjar förskjuta sina gränser för vad som är ok, mycket mänskligt och en ren självbevarelsedrift. Vi gör det, vi människor, i olika sammanhang där vi måste försöka stå ut med det vi egentligen inte tycker är ok ett sätt att överleva helt enkelt.

Man kan säga att ja mina går i bajsvatten till halva hoven, men titta på dom som går i lera till kotorna/knäna:eek:. Med det kan man ju även försvara bajsvatten över hovarna, dom andra har ju lera över knäna:cool: Man ursäktar sej med det som är sämre. Det kommer alltid att gå att försvara skitiga dåliga hagar som inte borde accepteras, med att det finns hästar (och andra djur) som dör i sin egen skit, som aldrig kommer ut, som inte får mat, bla bla bla.

Det är ett farligt sätt att resonera på. Att titta på lagens nedre gräns för vad som är acceptabelt istället för önskvärt för hästarnas skull.

Det är en varningssignal du borde tänka mera på. Vad håller du på med? Kommer du att fortfarande om fem år, när du förhoppningsvis har andra förhållanden, att försvara det du försvarar nu? Försök se det hela med lite distans. Så du inte förskjuter dina gränser ännu mer och får anledning att må dåligt när du inser vad det hela handlade om:crazy:

Men nu är det snö och kallt och du mockade:banana: (om än av snålhet, inte häsnyn till hästarna) så då är allt väl och vi kan lämna det ämnet fn.

Och nej, jag har inte häst i lerhagar jag tycker inte det är ok och det skulle vara förödande för hovarna dessutom.

Senast ändrad av en moderator:

Jag funderar så på vad som skulle hända om man satte starkare djurskyddsregler på hästhållningen.
Hur starka?
Och vad händer rent praktiskt/politiskt?

Går det rent opinionsmässigt?
Och var är den verkliga opinionen som faktiskt tillåter dessa dyhål till hagar?

med då så fick det ju bli så eftersom att valet inte skulle finnas.

Men för de stall där det inte finns denna möjlighet utan marken är slut på riktigt - vad skulle hända då?
Vart skulle alla hästar ta vägen?
Och hur skulle marknaden för hästar påverkas av det?

Jag tror det skulle vara svårt opinonmässigt.
Om det blev en verklighet med strängare regler så skulle folk i storstadsregioner inte ha råd att ha häst. Och många ridskolor skulle få lägga ner.
(Eller jo det finns alltid några som har råd men merparten skulle inte ha det.)

Många stallar skulle få lov att stänga eller minska vesäntligt på inackorderingar. Priserna skulle gå upp eftersom efterfrågan helt plötsligt blev större.
Jordbruksverket och komunerna skulle få lov att anställa flera för att hinna med att inspektera allt.

Jag tror även att många hästar skulle "bli över". Litet som det är just nu, en massa uppfödare och andra sitter på hästar de inte får sålda för ingen vågar ta på sig kostnaden.
En sorts självreglering.

//Waern

Häst står på halm och jag mockar ut kisset och bajset varje dag. Har inte mockat hagar om det inte vara småhagar / sjukhagar.

Boxen tar ca 5 minuter att mocka, men jag är inte den som synar med lupp efter minsta lilla blöta strå heller.

Tror inte på det här med "kliniskt rent". (Lite skit har ingen dött av)

Flashlight vill ha bekräftelse på att hennes uppfostran av mig har fungerat.

Och då hon redan är i Uppfostrans-Mode så fortsätter hon nu med dig.

Det är den vanliga soppan med att svara som det kommer sig utan att läsa alla inlägg eller ens hela de som besvaras.

Jag får mera känslan att kravet lyder att jag skall göra som hon säger och inte att vi diskuterar som vuxna människor.

Javisst, ännu ett sätt att du slingrar dej undan grundfrågan i tråden, dvs din intällning till dina hästar. :crazy: Lycka till med att få dom sålda!

Men jag har ju frågat många gånger i både denna och andra trådar om det kanske är det som skulle vara alternativet?
Att skjuta hästarna?

Personligen skulle jag skjuta mina och äta upp dem. Det är den bästa affären.

Om man funderar vidare på vad som skulle hända på hästmarknaden om alla stall med undermåliga hagar var tvungna att stänga, så undrar jag fortfarande vilka konsekvenser det faktiskt skulle få?

Tillgång och efterfrågan, dvs vi skulle få överskott på hästar och folk finge avliva dem.

//Waern

Det är ett farligt sätt att resonera på. Att titta på lagens nedre gräns för vad som är acceptabelt istället för önskvärt för hästarnas skull.
Men vi kan väl i alla fall vara överens om att det är en absolut nedre gräns?
Eller?
Under den så är det dags för samhällsåtgärder.

Vissa vill ha en annan gräns för hagar och lösdrifter än dagens gränser.
Kan vi inte diskutera det?

Det är en varningssignal du borde tänka mera på. Vad håller du på med? Kommer du att fortfarande om fem år, när du förhoppningsvis har andra förhållanden, att försvara det du försvarar nu?

Nu så tycker jag att det är dags att du försöker att sammanfatta vilka åtgärder som jag kommer att göra och även de som jag har gjort.
Så att du diskuterar om dagsläget och inte om forntid.
Samt att jag kan se att det är någon mening i att besvara dina inlägg.
Om du inte varken läser eller förstår mina svar så blir det ju totalt meningslöst att försöka att kommunicera med dig.

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka