Mockning - en dygd.

Sv: Mockning - en dygd.

Det lät på dig som om du enbart mockade när vädret/humöret var rätt.

Man kan ju styra att göra vissa saker till trevligare dagar än andra dagar.

Och jag tar mig faktiskt den rätten att bry mig om vädret och hur trevligt det är för mig.

Så varsågod - skjut mig!

Hoppas att det kommer lag om minimimått på hur en lösdrift ska vara!
För hästarnas skull.

Den lag som finns i dag är för gruppbox.
Och så länge som det inte är lag på utevistelse så räcker gruppboxen.

Den ger den lagstadgade sociala kontakten och boxmåtten.

Sedan så skall hästen dagligen kunna röra sig i sina naturliga gångarter.
Och där så räcker ett ridhus i storlek.

Det är den lag som finns nu.

Om det blir lag på hagens minimistorlek vid lösdrift så måste även en lag om att alla hästar måste få gå ute komma samt en lag på rasthagars minimimått.
Och då så kommer hela hästsverige att få betydande problem.

Det du önskar skulle stänga många stall.

Och jag tar mig faktiskt den rätten att bry mig om vädret och hur trevligt det är för mig.

Så varsågod - skjut mig!

Så länge hästarnas väl och ve går före dagens väder/ens eget humör och annat som är oväsentligt i sammanhanger så är det ju helt ok. Jag menar kort och gott att behovet är det som styr.
(jag tänker inte skjuta någon(

Det finns ju reglerat minimått för ligghallar. 80 % av boxstorlek om hästarna inte fodras i ligghallen. Samma som minimått för box om hästarna ska utfodras där. Sen är ju inte minimåtten de som rekommenderas, men det är väl en annan femma.

Mocka måste man tydligen göra en viss mängd tid varje dag för att vara en riktig hästägare.
Och för hand helst med grep och skottkärra.

Permanentbäddar och traktormockning räknas som fusk - och det är fult.
Har man inte underkastat sig mocknings-oket i tillräcklig utsträckning så måste man uppfostras till det.

Är det så det är?
Står alla och skottar hästskit runt en timma om dagen?
Och är alla rasthagar mockade varje dag?

Jag kör djupströbädd i mina ligghallar och mockar mina grusade och hårdgjorda hagar där lösdrifterna står med traktor varje år.
Denna mockning uppfyller miljökraven på gödselhantering.

Har bara läst ditt första inlägg.
Nej, en viss tid och mängd om dagen hoppas jag ingen vill att jag ska mocka. Jag mockar rent (ut med både kiss och bajs) i boxarna varje dag, med grep och skottkärra. Tidsmässigt tar det omkring trekvart. Har man små rasthagar/grusrutor tycker jag absolut att de ska mockas varje dag. Vi har relativt stora hagar och mockar dom regelbundet, men inte alltid dagligen.
Jag tror inte alls att det är något fel på din mockning eller bädd, alla gör olika.

Men är det något fel med att mocka en timme om dagen? Det tillhör i varje fall mina dagliga stallsysslor och jag har ingen permanentbädd för jag trivs inte med annat än växelströbädd, alla har inte så stora hallar att det går att mocka med traktor.

Senast ändrad av en moderator:

Du anser alltså att de i stället skall stallas in på box då?
Inga alternativ mellan ranchdrift och stall alltså.

Ja, om man inte har möjlighet till hage större än ridbana så, ja definitivt!

Var på besök i ett välrenommerat stall i dag.
Och nog var några av rasthagarna betydligt mindre än ridhuset.
Skall de sluta ha hästar där då?

Hade dom hästarna på sk. lösdrift i rasthagarna så, ja, verkligen!

Att ha hästar i rasthage viss tid av dygnet är väl inget fel i sig, gör dig inte dummare än du är!

..........................

Men dina "trevliga" dagar infaller ju bara en gång per år ungefär:confused:

Jag kör djupströbädd i mina ligghallar och mockar mina grusade och hårdgjorda hagar där lösdrifterna står med traktor varje år.Denna mockning uppfyller miljökraven på gödselhantering.

Några fler dagar med trevligt väder som du kann pallra dej ut i borde kanske vara lämpligt:confused:

Eller säger du något annat nu än tidigare?:cool:

Oavsett vad lagen säger tror jag att de flesta med någotsånär sund hästhållning anser att dina 7 hästar på ytan av ett ridhus med mockning en gång per år låter rätt grsigt och olämpligt- Det är vad du har framhärdat är ok i hela tråden och andra trådar, och du får kalla mej bajsfobisk och göra dej lustig över det men jag tycker det är väldigt olämpligt vad du än säger.

Men du har ju tack vare synpunkterna här paltat dej ut en extra gång nu då så hästarna är nog tacksamma över diskussionen:bow::rofl:

Sedan så skall hästen dagligen kunna röra sig i sina naturliga gångarter.
Och där så räcker ett ridhus i storlek.

Det är den lag som finns nu.

Om det blir lag på hagens minimistorlek vid lösdrift så måste även en lag om att alla hästar måste få gå ute komma samt en lag på rasthagars minimimått.
Och då så kommer hela hästsverige att få betydande problem.

Det du önskar skulle stänga många stall.

Om en lag på minimimått av hage i lösdrift skulle stänga många stall så.. SO? De uppstallningarna är ju inget vidare för hästarna i så fall = Bör inte finnas!

Det skulle gynna hästarna! Det är väl det viktigaste?

Men du har ju tack vare synpunkterna här paltat dej ut en extra gång nu då så hästarna är nog tacksamma över diskussionen:bow::rofl:
:D Vad rolig du var nu. I_U låter knappast en liten buketråd diktera hur hon ska sköta sina hästar! :rofl:

Och bara så ni vet har hon idag kört 5 mil på vintervägar bara för att rida med mig och mocka två boxar åt mig. Och de boxarna är då kliniskt rena, så visst kan hon mocka! Hon påstår t.o.m. att det är roligt att mocka med tak över huvudet, så något måste vara fel - jag gillar inte alls att mocka. ;)

Oavsett vad lagen säger tror jag att de flesta med någotsånär sund hästhållning anser att dina 7 hästar på ytan av ett ridhus med mockning en gång per år låter rätt grsigt och olämpligt- Det är vad du har framhärdat är ok i hela tråden och andra trådar, och du får kalla mej bajsfobisk och göra dej lustig över det men jag tycker det är väldigt olämpligt vad du än säger.
Nu talar I_U om sina vinterpreparerade hagar. På sommaren går ju hästarna i de stora (=jättestora) sommarhagarna och flyttas mellan dessa för korrekt betes- och gödseltryck.

Till alla:
Innan ni hojtar om hur gräslig någons hästhållning är kanske ni ska göra ett besök IRL och se med egna ögon! :idea:

Har torv och hästar som skiter så det är lätt att mocka. Tar ungefär 5 minuter per box.

Har nån tvivlat på att I_U KAN mocka:confused: Det var mera vilja som det handlade om under de givna förutsättningarna och det är en helt annan sak än att inte KUNNA.......faktiskt betydligt värre, egentligen.

Har nån pratat om annat än yttepyttevinterhagar och vinterhalvåret :confused: (är väl illa nog:cool:)

Nu slog du in några öppna dörrar min vän men det var gulligt gjort som tack för mockningen du fick hjälp med:)

Så du menar alltså att rasthagar för boxhållna hästar kan vara mindre än hagen för en lösdrift?

Att ha hästar i rasthage viss tid av dygnet är väl inget fel i sig, gör dig inte dummare än du är!
Det blev visst syftningsfel där.

Jag menade att ha hästar i stall där rasthagarna är mindre än ridhus.

Jag börjar undra om det kanske är jag som har bajsfobi?
Att min upplevelse av bajs och bajsvatten som jag beskriver här kanske är överdriven?

För ingen som har varit hemma hos mig och sett mina hagar i verkligheten har kommit med någon kritik här i tråden.
Och de vet att jag kan ta verklig kritik.

En som har besökt mig har tidigare i en annan tid på Bukefalos kritiserat mina hagar.
Men den personen var inte ens ute i dessa och tittade.
Från stallet med blicken ut genom dörren till gödselstacken så ser man ju mest bara skit.

Så du menar alltså att rasthagar för boxhållna hästar kan vara mindre än hagen för en lösdrift?

Ja, det menar jag!

En rasthage är ju vad det låter som, dvs en högst tillfällig vistelseplats..

Sommarhage eller vinterhage ska vara av större modell anser jag!

En hage där hästen ska vistas hela sitt liv, bortsett från ev ridning, den bör vara så stor att hästen kan ströva fritt(minst några ha), leta lite mat och vara häst!

En rasthage, där skulle jag ställa en häst när jag tex mockar boxen eller om jag av annan anledning behöver begränsa möjligheten till rörlighet.

Ja, om man inte har möjlighet till hage större än ridbana så, ja definitivt!

..........................

Nu fattar faktiskt inte jag..
Varför är det bättre att hästen står i en 3x3 box på nätterna för att sedan gå hela dagen i rasthagen jämfört med att den kan gå löst dygnet runt i densamma (med skillnaden att den hade torr och ren ligghall inne i själva rasthagen då) ??

Jag skulle då hellre vilja min häst kunde gå på den större ytan hela dygnet, även om det bara är rasthagestor yta.

//Waern

Men dina "trevliga" dagar infaller ju bara en gång per år ungefär:confused:

Några fler dagar med trevligt väder som du kann pallra dej ut i borde kanske vara lämpligt:confused:

Eller säger du något annat nu än tidigare?:cool:

Det gör de ju inte. Du kan ju inte räkna, eller vill du bara läsa bibeln som fan gör?

Hon mockar ju under sommarsäsongen och någon gång extra med traktorn. Dessutom hade hon ju mockat för hand idag.
Om hästarna bara går där fyra månader så är det ju i praktiken 3 ggr på 4 månader. Och än är ju inte vintern slut.

//Waern

Jag tror att vi behöver klargöra begreppen.

Vad kallar du hagen där en boxhållen häst vintertid spenderar dagen då den inte står i box?

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka