Mitt möte med en j*pip* kärring

Novelette

Trådstartare
Japp, det finns folk och det finns folk.

Var ute och gick med Nikita i torsdags och ser då en tant gå en bit bort med sin hund. Nikita var lös och den hunden med.

Så jag bad Nikita att sitta och stanna kvar. Sen stod vi där och väntade på att tanten skulle passera.

Då kommer hennes hund springandes och nosar Nikita i rumpan, utan nån annan hälsning överhuvudtaget!

Då säger jag till tanten att jag inte vill att de ska hälsa, varpå tanten undrar varför med en lite bitsk ton. Så jag sa att Nikita löper.
Svaret blir ett surt "Ja, men det är ju en tjej."

Tyvärr var jag i telefon med en bilbärgare just då så jag kunde inte vara så bitsk som jag ville vara men jag sa iaf:

"Jag skiter i vad du har för en hund de ska fan inte hälsa om jag inte vill."

Och så plockade jag upp Nikita och gick därifrån för det var ett viktigt samtal jag hade.

Nu grämer jag mig över att jag inte bara tog hunden i nackskinnet och gav den till tantjäveln:devil:
Min hund var duktig under hela tiden och satt kvar där jag hade placerat henne så varför ska hon plockas upp egentligen...gahh...vad dumt gjort av mig!

Men jag fattar inte, hur fan kan folk vara så jävla dumma i huvudet. Tänk om min hund är aggressiv och biter hennes...vems fel är det då?...mitt såklart!...Hade nästan varit skönt o ha en aggressiv hund just då:mad:
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

Jag har varit med om precis samma sak, fast jag hade min hund kopplad.
Saga kan vara tuff mot andra hundar och är aggresiv mot hanhundar så jag satte henne ner bredvid mig när jag såg att det kom en kvinna med två lösa hundar gående. Saga satt hela tiden snällt ner, och när de andra närmade sig sa jag vänligt "håll hundarna under uppsikt, hon är lite osäker jag vill inte att de hälsar"
Men tror du hon lyssnade? Hon ropade lite förstrött på sina hundar men när de inte lyssnade sket hon i det! De kom framfarande till Saga båda två, då skrämde jag iväg dem. Dels för deras egen skull, för jag kan inte garantera Sagas reaktion, och så klart för min egen hunds skull.

Då blir kärringen förbannad på MIG? :mad:
Detta var i en allmän central park. Man blir så förbannad!
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

ja har oxå varit me om en liknande sak och jag förstår precis er ilska!

för jag blir precis lika dan...:devil: jag stod i parken i stan me min KOPPLADE hund, vi tränade lite lydnad och när vi gör en helomvänding så står det en lite JR "valp" där.. okej tänkte ja, va kom den ifrån?! ja husse som inte är svensk står ett par meter bort o skriker att "det är bara ett hund barn,han inte bråka":smirk: nä men kom o ta han nu då sa jag för min hund gillar inte andra hundar när hon sitter i koppel, "det är inga problem det är bara ett hundbarn" upprepade han igen.. och jag började bli riktigt :devil: arhg!!

Jag sätter min hund ner och valpen/unghund i mina ögon för han såg betydligt äldre ut än en valp klättrar upp och biter min hund i öronen och i läpparna och jag såg att hon tittade upp på mig ett par gånger och jag puttade iväg den lille som snabbt var tillbaka.. hussen började närma sig och när jag skrek till han för sista gången att han skulle ta sin hundJ**** så blev han sur på mig och sa att hans hund ville bara leka!

Ja men det vill inte min! och till slut hoppade hans hund upp på ryggen på min hund och hon morrade till rejält och hotade hans hund genom att stå över honom.. ja va ska man säga?:smirk:

Hon bet aldrig men jag fick en utskällning om att min hund hade attackerat hans hund..och att hon va aggresiv..
Men han tog sin hund ganska fort där efter och lullade iväg.. tur det fanns folk runt omkring som såg händelsen om det skulle bli ngt av det. Visst jag hade ju varit skadestånds skyldig så det är ju inte mer med det men känns ändå bra att veta att det fanns folk som kunde intyga händelsen om jag hade blivit anmäld, vilket jag inte blev:)
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

Finns många underliga hundägare. Hade en tollare för några är sedan som inte var särskilt förtjust i andra hanhundar. Hade min i koppel och vi möter en annan kopplad hund med liten tant i snöret. De vill hälsa säger hon. Nej säger jag det går inte, han gillar inte andra hundar. Men min är så snäll säger hon. Min är inte det, säger jag. Jag försöker hålla undan min hund samtidigt som hon släpper fram sin. Min biter den andra rätt lilla hunden. tanten blev jätterädd och arg, åkte till vet för att kolla att den var skadad, vilket den inte var. Men gissa vem som fick betala. Jag kanske inte hade behövt göra det om vi hade gått till rätten. Men jag orkade inte bråka.
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

Vill inte nalla tråden, men blev att tänka på hur det har varit lite för mig.
Den här gången jag ska berätta om är helt och hållet mitt fel .
Men jag undrar var går gränsen?

Hade hunden lös i skogen för några år sedan, det gick jätte bra ända till han fick syn på två andra hundar som gick kopplade. Naturligtvis så måste han ju dit och hälsa på dom, självklart springer jag så fort jag kan efter hunn och ropar att han ska stanna och så vidare (tycker att det är ett ganska tydligt tecken att man är upprörd av vad som hänt och att man försöker allt man kan för att få tag på hunden). Kvinnan som hade dom kopplade hundarna börjar då slita och dra i sina hundar för att gå därifrån, vilket dom inte alls hade nån större lust med för att en ny kompis precis kommit för att hälsa. Samtidigt som hon kommer längre och längre bort ber jag henne stanna för att jag ska få tag på hunden, jag menar ju längre bort hon försvinner ju längre tid tar det ju för mig att få tag på min hund och koppla honom. Men ack nej.
Tillslut ställer hon sig och skriker till min hund
- Du var mig f*n en dryg j*vla hundj*vel, försvinn härifrån ditt lilla äckel. Och börja sparka hunden hunden över hela kroppen.
Hon sparkar honom flera gånger väldigt hårt att jag blev tvungen att åka till veterinären.
Jag förstår om hon inte ville att våra hundar skulle träffas, det som var så konstigt att hennes hundar inte alls överhuvudtaget inte hade något problem med det. Detta scenario utspelades kanske i en kvart eftersom jag var så himla långt bort, och aldrig kom närmare eftersom hon forsatte gå hela tiden. Javisst, absolut att hon kanske var chockad och så. Men sparka på en hund? Ja, alla är vi olika.:confused:
Även fast det tog emot efter hennes sparkar, så bad jag om ursäkt för att jag inte hade någon uppsyn av min hund och frågade om jag kunde ersätta henne på något vis. Det enda jag fick ur henne var att hon skulle sätta skottpengar på hunn och att jag inte skulle vara orolig om det kom nån och sköt honom inom en snar framtid. Och jag med min inkompetens skulle inte ens få ha hand om en lus.
Det här slutade med att varje gång vi träffades igen så gick hon och skrek åt mig. Jag blev att må så dåligt psykiskt så att jag inte vågade gå ut ensam med min hund igen efter det. Det tog ett tag innan jag vågade mig ut igen.

Var går gränsen?

Förlåt att det blev så långt.
Var bara tvungen att få skriva av mig.
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

Det där låter som en hemsk upplevelse...:eek:
Vilken fruktansvärd människa! Förstår din reaktion fullt ut...
Man sparkar inte på en hund om det inte är för att skydda sitt eget eller sin hunds liv...
Alla kan göra misstag och du bad om ursäkt för ditt och i den här situationen tyckte jag faktiskt att "hundmisshandlaren" betedde sig förbannat dåligt...
Kram på dig!
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

Det där låter som en hemsk upplevelse...:eek:
Vilken fruktansvärd människa! Förstår din reaktion fullt ut...
Man sparkar inte på en hund om det inte är för att skydda sitt eget eller sin hunds liv...
Alla kan göra misstag och du bad om ursäkt för ditt och i den här situationen tyckte jag faktiskt att "hundmisshandlaren" betedde sig förbannat dåligt...
Kram på dig!


Tack!
Ibland (tyvärr), undrar jag om hon verkligen borde ha egna hundar. Om hon kan göra så mot andras, vad gör hon då mot sina egna?:(
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

Ja hon verkar ju ha fruktansvärt kort stubin...:(
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

Ja hon verkar ju ha fruktansvärt kort stubin...:(


Jomen precis. Och det trodde jag att jag hade :angel:

Kan säga att jag har då lärt mig en rejäl läxa efter detta. Har aldrig hunden lös, förutom när jag är hos svärföräldrarna (som bor 3 mil rakt ut i skogen). :D
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

fast jag tycker att man har rätt att sparka för att freda sig. hon kanske var rädd? din hund kunde ju gått undan, så hade den sluppit bli sparkad.
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

fast jag tycker att man har rätt att sparka för att freda sig. hon kanske var rädd? din hund kunde ju gått undan, så hade den sluppit bli sparkad.


Jo, det tycker jag också, men det pågick ju en så lång stund. Visst jag kan ju inte tala om hur långt alla är chockade och så men iaf.
Klart han kunde gått undan, eller ännu mer illa han kunde ha försvarat sig. Men han gjorde ingetdera han ville bara leka med hundarna.
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

jag förstår fortfarande inte var hon gjorde fel? jag sparkar också på lösa hundar som kommer för nära (och har fått rejäla utskällningar för det), eftersom min tik skiter i om de andra hundarna vill leka eller ej. hon vill INTE leka med främmande hundar som rusar mot henne. men det hade lika gärna kunnat vara jag som var rädd, och då anser jag att det är ÄNNU mer befogat att få freda sig.

hade tanten jagat din hund så hade jag kunnat förstå dig, men du skrev att hon BACKADE? gör man det och samtidigt skriker åt hunden att gå sin väg, inget hjälper, man försöker sparka, inget händer... ganska naturligt att man försöker sparka mer och hårdare. rädda människor tänker inte helt rationellt.
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

jag förstår fortfarande inte var hon gjorde fel? jag sparkar också på lösa hundar som kommer för nära (och har fått rejäla utskällningar för det), eftersom min tik skiter i om de andra hundarna vill leka eller ej. hon vill INTE leka med främmande hundar som rusar mot henne. men det hade lika gärna kunnat vara jag som var rädd, och då anser jag att det är ÄNNU mer befogat att få freda sig.

hade tanten jagat din hund så hade jag kunnat förstå dig, men du skrev att hon BACKADE? gör man det och samtidigt skriker åt hunden att gå sin väg, inget hjälper, man försöker sparka, inget händer... ganska naturligt att man försöker sparka mer och hårdare. rädda människor tänker inte helt rationellt.

Jag håller med dig fullt ut.
Det är nog jag som förklarat konstigt. Hon fortsatte gå till en början en bra bit, sen stannade upp skrek dom där välformulerade orden för att sen "springa" och sparka efter hunden. Jag är seriöst sk*tdålig på att förklara mig. :(
Samt att efter den här händelsen i nån månad, varje gång jag korsande hennes väg (med eller utan hund). Så gick hon och skrek efter mig. Det kändes extra jobbigt. Jag, menar jag förstog första gången vad hon ville ha sagt. Alla hanterar ju saker och ting olika. Men att första sparka hunden och sen försöka knäcka mig totalt? Eller varför hon nu gjorde det.

Samt att jag bara undrade var gränsen går.
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

Den människan du råkade på verkade ju verkligen gå över gränsen, men jag har själv sparkat efter lösspringande hundar som kommer mot min tik. Jag vet aldrig vad den andra hunder har för avsikter, och jag vet att vad det än är uppskattas det inte av min hund, och jag kan inte garantera att hon inte blir elak.
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

Hu, vilken kärring! Man behöver ju inte hålla på så där och skrika efter folk, absolut inte som du bad om ursäkt! Hur skulle det se ut om folk skrek okvädningsord efter varandra, bara för en olyckshändelse?!:cool: Det hade ju varit annat om du bussat hunden på henne:crazy: ;)

På vår gata bor det en liten terrier som brukar vara lös på tomten, så när flera gånger när vi gått förbi där med vår hund så kommer den utrusande och hugger min hund i strupen! Och hänger kvar där! Och oftast är han ensam ute.. Vad gör man??! Som tur är så är min hund väldigt tolerant av sig, men där går faktiskt gränsen! Samma sak när de går förbi vårat hus och min hund sitter i lina (eftersom jag vet att han gärna springer efter förbipasserande:smirk: ) och då säger ägaren "Jaa, klart ni ska hälsa..!" Men varje gång så hoppar den där upp och biter min hund i strupen! Ändå så envisas ägaren med att de ska hälsa varje gång!:devil:

Några hus längre bort så har de också sina hundar lösa på tomten (vilket är livsfarligt, då de bor precis vid vägen och i en kurva!!:eek: Oftast så sitter hundarna mitt på vägen också... ) Visserligen är de snälla, men det är ändå jobbigt när man ska gå förbi med hunden och ha deras hundar hängandes i hasorna och som vill leka med min hund. Och ägarna är aldrig ute och har koll på dem!! Tänk om min hund nu inte var så snäll som han är..?:cool:
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

tycker att tanten överreagerade rejält..
MEN, har man inte tok-pli på sin vovve ska man inte ha den lös där man kan riskera att springa på nån annan hund eller hundrädd människa. ex elljusspår eller nåt liknande. tycker att det är bra att du "lärde dig en läxa" å bara har hunden lös på ensliga platser :)

själv var jag ute i elljusspåret med min hund och mötte då en liten terrier som kom rusande mot mig och tintin, iofs en snäll sådan som bara skällde lite.. men om jag hade haft tintins helbror (mammas) så hade det nog blivit slarvsylta av den lille :crazy:

edit: jag menar inget illa med mitt inlägg om du skulle tolka det så :)
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

råkade skriva samma sak två ggr. Sorry..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

Klart att man kan sparka i ren panik.
Har bara varit med om att lösa trevliga hundar kommit mot mig och voffen.
Och det har inte stört mig alls eftersom jag bara tycker att det är kul att min voffe får träffa andras hundar. :)
Men som sagt, vad händer om den lösspringande hunden attackerar min hund eller mig?:eek:
Jag kan inte en tänka mig hur jag själv skulle reagera i den situationen.
Förhoppningsvis på ett sånt bra sätt som möjligt, så att ingen kommer till skada.
Men vad är ett bra sätt? :confused:
Hur mycket hinner man tänka när det kommer en galen hund springandes rakt emot en?
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

Men som sagt, vad händer om den lösspringande hunden attackerar min hund eller mig?:eek:
Jag kan inte en tänka mig hur jag själv skulle reagera i den situationen.
Förhoppningsvis på ett sånt bra sätt som möjligt, så att ingen kommer till skada.
Men vad är ett bra sätt? :confused:
Hur mycket hinner man tänka när det kommer en galen hund springandes rakt emot en?

Jag tänker oftast inte att den lösa hunden är elak, utan snarare att min tik inte uppskattar andra hundar. Hon är inte 100%ig och jag kan inte garantera att hon inte blir förbannad, och skulle något hända är det mitt fel. Trots att hon var kopplad och satt snällt ner bredvid mig.
Jag har henne inte lös på ställen där risken att träffa på andra hundar är stor, för trots att hon 99 gånger av 100 kommer på inkallning, så vill jag inte riskera en annan hunds säkerhet, och inte heller min egens.
 
Sv: Mitt möte med en j*pip* kärring

Nej precis. :)
Därför har jag nu sedmera hunden alltid i koppel.
Förutom när jag är hos svärföräldrarna som sagt.
Vill ju inte att det ska hända en olycka från varken min eller någon annans sida. Som tur är så har jag en snäll hund som tycker om att få hälsa och så. Men vem har sagt att det beteendet kommer att vara för evigt?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 989
Senast: Stergo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej jag behöver lite hundmänniskors input. Under brf:s årsmötet diskuterades den stora frågan vem som nu glömt att plocka upp sin hunds...
Svar
19
· Visningar
2 252
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 532
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp