Misstänker kapad mejl

Sv: Misstänker kapad mejl

Nä, det behöver du inte. Det har ingenting med din mail att göra, annat än att du råkar vara med på en maillista som de här mailen skickas ut till. Men givetvis är det bra att byta sina lösenord ibland, så det är ju inte fel att göra det heller, bara inte nödvändigt pga det här. :)

Min mail var kapad förra sommaren i cirka 2 veckor. Då kom inte jag själv in på mitt mailkonto. När jag hade skällt i flera omgångar på amerikanerna (har amerikansk mailadress) så fick jag tillbaks den. Jag fick såklart byta lösenord. Men.....när jag kom in så höll jag på att bli tokig. Det var stopp för att både skicka o ta emot mail p g a att det var tusentals mail skickade o väldigt många som kommit i retur oxå. Jag blev tvungen att sitta o sortera alltihop o radera allt som var skickat under kapningen. Efterhand som jag raderade så var det ännu fler som trillade in, som inte hade fått plats. Kan säga att jag hade jobb med det i minst ett par månader.

För att det är väldigt otrevligt att förutsätta att folk har samma kunskap som en själv och sen se ner på dom för att dom inte har det?

När var och hur skulle äldre personer ha lärt sig hur man handskas med internet? De har inte lärt sig det i skolan, och är dom inte teknikintresserade så har dom inte sökt kunskapen, och har nu blivit påtvingade att börja använda internet av "samhället". Bankärenden, biljettbokningar etc, "samhället" kräver av dom att dom ska komma ut på internet men dom har inte fått någon som helst utbildning i det.

Och skillnaden mellan någon född 1987 och 1927 är milsvid i hur dom lär sig saker. För yngre personer är det naturligt att prova på, köra trial and error, vi har förstått grundtänket och kan överföra det på nya program/teknikprylar.

Men förklara för Agda 90 år att hennes epostadress inte är borta för att hennes gamla dator har slutat att fungera, eller vilka mail som är skräppost eller inte. Eller hur man startar om en telefon... en del hittar inte av/på-knappen!

Det är inte det lättaste, jag får en känsla av att prata med utomjordingar ibland :). Många abstrakta koncept som är svåra att sätta ord på.

Delvis knapplån

Man behöver inte gå alls långt bakåt i tiden för att inte ha fått någon utbildning alls i internetanvändande eller datorer överhuvudtaget. Jag är född -72 och jag läste data tredje året på gymnasiet för att jag var intresserad men det var absolut inget som var allmänt utan det var en liten klick som hade den möjligheten. Av den datakunskapen jag lärde mig då har jag inte så mycket användning för idag ändå. Det skulle väl vara word dokument som jag använder då och då. Annars är ju den kunskapen helt förlegad. Har man inte heller ett jobb där man kommer i kontakt med datorer (nej man gör faktiskt inte det i alla jobb) så är det inte så enkelt.

Min mamma som är född -45 använde datorn på jobbet när hon skrev i journaler men därifrån till att våga betala räkningar med hjälp av datorn var steget jättelångt. Då har ändå min pappa haft dator sedan de första hemdatorerna kom men hon var inte intresserad och lärde sig därför inget heller utan hennes första kontakt med datorernas värld var när journalerna blev datoriserade och det är inte heller så längesedan. Min morbror som är född -50 har fortfarande varken dator eller smartphone för han är inte intresserad. Hur han betalar räkningar vet jag faktiskt inte.

Bara för att en sak är självklar för en själv så är den inte självklar för alla. Det är något man lär sig med åren. Man lär sig också att de som inte har samma kunskap som man har själv har en hel massa annan kunskap som ofta är väldigt intressant att ta del av. Om inte annat kan det vara väldigt intressant att få en inblick i hur andra människor tänker.

Senast ändrad:

Jag har också fått dom hahaa

fast jag har fått typ 15st.. och orginalmeddelandet

Senast ändrad:

*kl*

Även jag har fått dem och öppnade innan jag hann tänka på hur jävla dumt det kanske var att göra det... Har inte kollat om jag fått fler mail dock. Ska kanske göra det också (och såklart radera i så fall).

---
Tillägg:
Hade fått ett svar från någon, det tänker jag inte öppna :p

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 607
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka