Misstänker kapad mejl

Sv: Misstänker kapad mejl

Jag har också fått tre re: mail, ett är miomailet och två från folk som vill att jag ska sluta skicka mail till dem. Är det kanske samma? Jag har inget i skicka, kan det vara sa att jag faktiskt inte har skickat till dem? eller har jag det?

Att det är någon sorts spam kan jag garantera, det är så många som hör av sig om det, men hur "farlig" den är vet vi inget om än. Kanske bara ett vanligt skräpmail som ser ovanligt läskigt ut. Jag har rapporterat det här "uppåt" hos företaget jag jobbar på iaf, då vi har en del kunder som börjat ringa in oroligt om det.

Är ett på engelska och ett på svenska?

Alltså, jag freakar ut över detta men jag vill ha min mejl intakt också:p

Kom påfinns en del i mitten med om du vill ha?

Ge mig allt! Jag har inte fått den själv än så kan inte screenshotta själv.

Skulle säkert vara lugnande för bukefalisterna att se en bild på den här också, för att se att dom inte är ensamma om att få konstig skit idag :).

erbjudanden@julerbjudanden.se-adressen skulle ju kunna vara någon typ av mailliste-mail så att alla mottagare får mailsvaren om man svarar dit.

Vi hade problem med en sådan intern maillista på jobbet (stort globalt företag) för ett tag sedan, kom hundratal mail innan de lyckades stoppa listan. En tredjedel undrar varför de får mailet, en tredjedel säger att de inte vill ha mailet/ta bort dom från maillistan och resten ber alla att inte svara alla/maillistan. ;)

Senast ändrad:

Fick ett sånt mail till min jobbmail idag... ett av mailen stod det sähar "Hej!

Tack för ditt mail. För din information har jag slutat min anställning på
Mio 2009-04-01. För frågor rörande Mio ber jag dig istället kontakta Linus
Gustafson på linus.gustafson@mio.se

"

Fick också den, från "lars aberg", och sedan ett från "Agneta Alfredsson" som "inte vill ha fler mejl".

Vanligt jäkla spam, utan tvekan. Bara släng utan att öppna.

Folk är så korkade och hispiga. Får man ett konstigt mejl från en avsändare man inte känner igen som dessutom är re: på något och därtill inte innehåller något viktigt (vem fan bryr sig om julerbjudanden) så behöver man inte tänka två gånger innan man slänger det utan att öppna. Lite jäkla internetvana får man väl ha.

Fast jag drog det i pararell med ett stort lösenords "stöld" och sen kan jag inte påstå att det är så vanligt att få sådant här.
Har aldrig hänt mig på de senaste 6 åren MINST.

Och som sagt, det sämsta man kan göra är att öppna mejlen. Kan vara så att det skickar vidare skiten till alla dina kontakter.

Knapplån

Jag var in och kikade i min skräppostkorg och jag har också fått dessa tre mail, plust ytterligare två i samma konversation (ett på engelska och ett på norska eller danska). För mig som har gmail gick allt detta direkt i skräppostkorgen. Ni kan slappna av, det är inte ni som skickat ut något.

Fast nu trodde jag inte att det var spam, satt på mobilen och tog en bra stund innan jag kunde kolla skickat.
Sen tyckte jag att min skräppost borde ha tagit det som hvalas gjorde, men men

Folk är så korkade och hispiga. Får man ett konstigt mejl från en avsändare man inte känner igen som dessutom är re: på något och därtill inte innehåller något viktigt (vem fan bryr sig om julerbjudanden) så behöver man inte tänka två gånger innan man slänger det utan att öppna. Lite jäkla internetvana får man väl ha.

Fast det får vi lära oss att inte förutsätta på mitt jobb, det finns ingen allmän utbildning på datorer som alla medborgare tvingas genomgå.

Och därmed kan man inte anta något alls... Det finns folk födda 1920 som skaffat iphone och börjat maila, försök förklara någonting alls för dom ^^. Det är jättejättesvårt.

Det verkar bara vara ett massutskick (julerbjudanden fick jag) vars mail skickar ut svar till alla. Skickar man ett mail till den mailadressen, så skickas det ut till alla i listan med andra ord. Det har ingenting med er mail att göra :) Julerbjudanden verkar rätt harmlösa för övrigt, det är bara reklam, inget farligt, men de är rätt klantiga däremot :D

Senast ändrad:

Varför ska man inte förutsätta det? Jag bedömer för egen del att risken för virus är större än det möjliga negativa som kan komma av att ignorera ett (ointressant) mejl.

Varför ska man inte förutsätta det? Jag bedömer för egen del att risken för virus är större än det möjliga negativa som kan komma av att ignorera ett (ointressant) mejl.

För att det är väldigt otrevligt att förutsätta att folk har samma kunskap som en själv och sen se ner på dom för att dom inte har det?

När var och hur skulle äldre personer ha lärt sig hur man handskas med internet? De har inte lärt sig det i skolan, och är dom inte teknikintresserade så har dom inte sökt kunskapen, och har nu blivit påtvingade att börja använda internet av "samhället". Bankärenden, biljettbokningar etc, "samhället" kräver av dom att dom ska komma ut på internet men dom har inte fått någon som helst utbildning i det.

Och skillnaden mellan någon född 1987 och 1927 är milsvid i hur dom lär sig saker. För yngre personer är det naturligt att prova på, köra trial and error, vi har förstått grundtänket och kan överföra det på nya program/teknikprylar.

Men förklara för Agda 90 år att hennes epostadress inte är borta för att hennes gamla dator har slutat att fungera, eller vilka mail som är skräppost eller inte. Eller hur man startar om en telefon... en del hittar inte av/på-knappen!

Det är inte det lättaste, jag får en känsla av att prata med utomjordingar ibland :). Många abstrakta koncept som är svåra att sätta ord på.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 607
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat