Missnöjd är människan.

De flesta vill inte betala rätt pris för stallplatser. Det är min erfarenhet. Delvis därför är jag inte kvar i den branschen.

Det är något hästföretagare bör tänka p. Sälj inte olönsamma tjänster och produkter.
Men varför fortsätter då folk hyra ut stallplatser? Om man inte får runt en verksamhet oavsett bransch så lägger man antingen ner eller förändrar något.
Det du skriver ovan att man inte ska sälja olönsamma tjänster är väl sunt förnuft eller självklart?
 
Jag är ju kunden här, och jag har lagt ner ganska mycket tid på att hitta ett stall som erbjuder det jag vill ha, och som faktiskt ger mig det man säger sig erbjuda. Jag går hellre neråt i servicenivå, än accepterar att det man lovar och det man gör inte stämmer överens.

I det ingår att jag inte vill betala svart, men det är ju bara en del av det. Det har inte varit helt enkelt att hitta ett sådant stall, och då har jag ändå letat med 30-40 kilometers radie från centrum av landets näst största stad. Det är inte så att jag har kollat få stall.

Det finns också stall som fungerar professionellt, men som inte erbjuder det som jag vill ha. Där har jag inget att invända. Det är ju som att jag inte köper te när jag vill ha kaffe.

Kanske finns inte det stall du söker? Då får du sluta ha häst eller skaffa eget stall.

Ditt problem beror nog delvis på att branschen är oseriös och det i sin tur beror på att lönsamheten är usel.
 
Jag hade missförstått det avtalet, i vart fall som du beskriver det här.
Det är intressant att så många hade missförstått det.
För det är ju rent juridiskt så att tillgång inte är samma som ingår.
Men det var också ordentligt kommunicerat dock vill vissa pressa gränser.
Så även stallägare.
Man klämmer ur så mycket det går tills att det tar stopp.
I det läget så fungerar tyvärr även avtal dåligt.
Från båda håll.
 
Men varför fortsätter då folk hyra ut stallplatser? Om man inte får runt en verksamhet oavsett bransch så lägger man antingen ner eller förändrar något.
Det du skriver ovan att man inte ska sälja olönsamma tjänster är väl sunt förnuft eller självklart?

Ja jag förstår inte heller.

Kanske är stallägare så dåliga på ekonomi och matematik att de inte fattar att det är olönsamt
 
Fast ingen är ju fel. Det är många som inte vill betala vad det kostar.
Om man inte vill betala vad det kostar hittar man ingen stallplats.
Den som hyr ut måste ju själv ta ansvaret att ha ett företag som går runt.
Om jag har ett företag är det inte mina kunders ansvar att jag prissätter tjänsterna rätt. Om en kund inte vill betala vad tjänsten kostar så säljer jag inte till den kunden.
 
Hästägarens ansvar att stallet man hyr in sig uppfyller alla krav?
Ja faktiskt.
Om man bara hyr stall eller boxar så är allt ansvar för att stallet uppfyller kraven på den som ställer in hästen i det.
Stoppar man in ett halvblod i en shettisbox så är det inte stallägaren som har gjort fel när boxen är för liten.
 
Kanske finns inte det stall du söker? Då får du sluta ha häst eller skaffa eget stall.

Ditt problem beror nog delvis på att branschen är oseriös och det i sin tur beror på att lönsamheten är usel.

Jag har hittat ett stall som är tillräckligt bra. Men jag håller med dig. Ingen näringsidkare är skyldig att erbjuda mig det jag vill ha till en kostnad jag kan klara av, så klart.

Jag förstår sådana som @sjoberga, som skulle kunna välja att ta emot inackorderingar men inte gör det. Det måste vara oerhört svårt att få lönsamhet i den verksamheten.

Men mina problem handlar inte bara om vad man säger sig erbjuda och vad man lever upp till, utan också om kundbemötande i allmänhet. Jag accepterar inte att stå i ett stall där hyresgäster riskerar att råka ut för slumpmässiga utskällningar och annan vuxenuppfostran och i tid och otid inför nya alltmer omotiverade "ordningsregler" i tid och otid. Inga andra näringsidkare behandlar mig så, och om de gör det så kan jag oftast bara gå. I stallet har jag ju min häst, så det är lite meckigare att bara gå, och tar lite tid, och jag är ju sårbar eftersom min häst är mig mycket kär. Även att hitta en stallägare som inte beter sig direkt illa, har tagit ganska mycket tid.
 
Senast ändrad:
Ja faktiskt.
Om man bara hyr stall eller boxar så är allt ansvar för att stallet uppfyller kraven på den som ställer in hästen i det.
Stoppar man in ett halvblod i en shettisbox så är det inte stallägaren som har gjort fel när boxen är för liten.

Oavsett hur det förhåller sig juridiskt, så gör naturligtvis stallägaren fel om hen fullt vetande hyr ut en shettisbox till någon som har ett normalstort halvblod. Vilken vettig näringsidkare vill sälja mig en vara som inte alls passar?
 
Om man är naiv och tror man kommer gå med vinster, förstår jag inte riktigt varför du engagerar dig i vad som låter som någon annans problem?
Det är för att det ingår som ett mönster i ett större problem.
Det att folk i allmänhet inte vet vad saker egentligen kostar.
Och då så menar jag i allmänhet och inte bara just stallplatser.
Bostäder, vård, skolor o.s.v.

Eller som damen som tycker att "Varför röjer de inte här så att man kan se sjöutsikten."
Vilka är då de som skall röja?
Och vilket incitament har de för att röja för att andra skall få sjöutsikt?

(Bostadsområde i Upplands Väsby)
 
Jag accepterar inte att stå i ett stall där hyresgäster riskerar att råka ut för slumpmässiga utskällningar och annan vuxenuppfostran i tid och otid och inför nya alltmer omotiverade "ordningsregler" i tid och otid.
Jag undrar om inte det är den där hierarkigrejen?
Det är en sådan hackordning i stall rent allmänt och högst upp står stallägare och ridlärare.
Jag har sett det där några gånger där stallägaren varit f.d. ridskoleryttare.
Men aldrig i stall där ägaren är f.d. jordbrukare.
 
så gör naturligtvis stallägaren fel om hen fullt vetande hyr ut en shettisbox till någon som har ett normalstort halvblod.
Men om kunden då bara vill ha den billigaste boxen och inte upplyser om vad som skall stå i den?
Eller en dag byter ut sin shettis mot ett halvblod på 170?
 
Men om kunden då bara vill ha den billigaste boxen och inte upplyser om vad som skall stå i den?
Eller en dag byter ut sin shettis mot ett halvblod på 170?
Om det verkligen är ett problem, så får väl kontraktet utformas så att det framgår vilka hästar som kan stå i vilka boxar då. Hästhållaren, dvs stallägaren, bör ju rimligen ta något ansvar för sin egen verksamhet. Eftersom varken du eller jag är den kunden, finns det inte mycket att säga om den. Det intressanta blir ju då hur stallägaren sköter sitt företag. Och inte vilar verksamheten på vad som faktiskt är olagligt.
 
Ja faktiskt.
Om man bara hyr stall eller boxar så är allt ansvar för att stallet uppfyller kraven på den som ställer in hästen i det.
Stoppar man in ett halvblod i en shettisbox så är det inte stallägaren som har gjort fel när boxen är för liten.
Så om stallägaren men inte hyresgästen bryter mot lagen så är det hyresgästen som blir stämd?

Att jag är ansvarig att inte hyra en för liten box eller acceptera mögligt hö begriper jag, men att jag skulle åka dit för att stallägaren bryter mot djurskyddslagen, inte byggt brandsäkert eller fuskar med momsen på min stllplats är för mig obegripligt.
 
Hästhållaren, dvs stallägaren, bör ju rimligen ta något ansvar för sin egen verksamhet.
Om man bara hyr ut boxar som lokal så är man inte hästhållare.
Det är där som ansvaret går över till hästägaren som då blir hästhållare på alldeles egen hand.

Jag är den stallägaren.
Och p.g.a. orsaker så har jag varit tvungen att ta reda på precis vad som gäller.
Jag har inget ansvar alls.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det var häromveckan. Jag satt i en stallkafeteria och hörde några personer prata om diverse stall de haft sina hästar i. Och jag...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 695
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp