Missnöjd är människan.

Hade snarare sett till att kommunicera om det var så att jag vill ha betalt, hästen fick lov att stå där ett par dygn innan betalning krävs, om man får använda boxen vid vissa situationer ex. inför hovslagare/ veterinär.
Allt det där var egentligen kommunicerat.
Men alla människor följer inte avtalen.
Inte inackorderingar och hyresgäster heller.
Vissa roffar åt sig allt som går tills det tar stopp.

Och rent juridiskt så är tillgång till skilt från ingår.
 
Allt det där var egentligen kommunicerat.
Men alla människor följer inte avtalen.
Inte inackorderingar och hyresgäster heller.
Vissa roffar åt sig allt som går tills det tar stopp.

Och rent juridiskt så är tillgång till skilt från ingår.
Då var det ju tråkigt!
Förstod inte det på ditt tidigare inlägg. :)
 
Inte alls.
Tillgång till betyder inte gratis (vet säkert - daskat genom Hyresnämnd).
Utan just att det finns tillgång till.
Vilket det gjorde.
Problemet blev att de inte ville betala för det.

Det kan man inte göra så där bara.
Då det blir besittningsrätt med tiden även på ockuperade lokaler.
Betalt kan man dock ta.
Men inte som man vill.
Har den T-shirten.
Jag hade missförstått det avtalet, i vart fall som du beskriver det här.

Det är knepigare att bli av med folk som hyr mark / byggnader än någon som hyr en stallplats där tjänster ingår.
 
Man hör ofta folk säga att alla tar för lite betalt inom hästbranschen.
Vad skulle då vara rimligt att ta betalt vitt för stallhyra i månaden?
Häromkring betalar många av mina vänner mellan 6- 10 000 i månaden. Vitt enligt dem. Borde det kosta mer för att vara rimligt menar ni som säger att ingen vill betala vad det kostar.
Jag förstår att det beror helt på standard, service etc men ändå en allmän fråga?
 
Allt det där var egentligen kommunicerat.
Men alla människor följer inte avtalen.
Inte inackorderingar och hyresgäster heller.
Vissa roffar åt sig allt som går tills det tar stopp.

Och rent juridiskt så är tillgång till skilt från ingår.
Även om det ingår "tillgång till" så uppfattade jag din beskrivning.
 
Man hör ofta folk säga att alla tar för lite betalt inom hästbranschen.
Vad skulle då vara rimligt att ta betalt vitt för stallhyra i månaden?
Häromkring betalar många av mina vänner mellan 6- 10 000 i månaden. Vitt enligt dem. Borde det kosta mer för att vara rimligt menar ni som säger att ingen vill betala vad det kostar.
Jag förstår att det beror helt på standard, service etc men ändå en allmän fråga?

6-10.000 bör man kunna ordna fullservice för. Så de betalar nog en ganska rimlig stallhyra.
 
...men med lite god vilja från båda sidorna behöver man inte bli osams för det.
Vissa vill inte ägna sig åt god vilja, de vill bara ha ut så mycket som möjligt för egen del ur situationen.
Vilket gäller både stallägare och inackorderingar.
Hyresgäster och Hyresvärdar.

Och så är vi tillbaka vid mitt första inlägg igen.
Varför kan man inte förstå att man måste betala för det som man vill ha själv på något vis?
Vi kan ta den som hyr ett helt stall och tror att den skall kunna ha sina hästar gratis genom att hyra ut några platser.
Saker och ting kostar - man kan inte bara fösa över det på andra.
Vare sig man hyr ut eller är den som hyr.
 
Jag hade missförstått det avtalet, i vart fall som du beskriver det här.

Det är knepigare att bli av med folk som hyr mark / byggnader än någon som hyr en stallplats där tjänster ingår.

Ja det är viktigt att skriva rätt i avtalet. Man bör skriva att det är tjänsten stallplats som hyrs ut. Då finns ingen besittningsrätt. Man bör inte hyra ut en specificerad box eller del av stall.
 
Sen kan det säkerligen betyda att hyresgästerna var besvärliga ändå..
Då så hjälper tyvärr inget avtal i Världen.
Och även om man har ett avtal så är det inte säkert att det går att hävda.

Har den T-shirten också.

Men då så kommer man ju in på rent oärliga människor och det var inte riktigt det som jag menade när jag startade tråden.
Utan jag tänkte på dem som mest anser att någon annan skall fixa och någon annan skall betala.
 
...
Och så är vi tillbaka vid mitt första inlägg igen.
Varför kan man inte förstå att man måste betala för det som man vill ha själv på något vis?
Vi kan ta den som hyr ett helt stall och tror att den skall kunna ha sina hästar gratis genom att hyra ut några platser.
Saker och ting kostar - man kan inte bara fösa över det på andra.
Vare sig man hyr ut eller är den som hyr.

Fast så har jag också gjort. Men då var det sällskapet som lockade och möjligheten att utbyta tjänster vid ett fåtal tillfällen (så som semester).
Om man är naiv och tror man kommer gå med vinster, förstår jag inte riktigt varför du engagerar dig i vad som låter som någon annans problem?
 
De stall där det fungerat bäst för mig har faktiskt varit de billigare stallen. Jag har mig veterligen bara betalat vita hyror (dvs fått räkning och satt in på PG eller BG). De stall som fungerat sämst har varit de stall där det funnits ridhus och därmed hamnar i den övre kostnadsgruppen.
 
Man hör ofta folk säga att alla tar för lite betalt inom hästbranschen.
Vad skulle då vara rimligt att ta betalt vitt för stallhyra i månaden?
Häromkring betalar många av mina vänner mellan 6- 10 000 i månaden. Vitt enligt dem. Borde det kosta mer för att vara rimligt menar ni som säger att ingen vill betala vad det kostar.
Jag förstår att det beror helt på standard, service etc men ändå en allmän fråga?
Du behöver precisera lite 6.000 för ett tipptopp stall på dyr mark med stora hagar och all tänkbar service och lyx är troligen för billigt, 10.000 utan mockning, stalltjänst vissa helger, frimärkshagar och eget insläpp om man vill ha hästen ute mer än 5 timmar är dyrt. även om standarden är hög.
 
6-10.000 bör man kunna ordna fullservice för. Så de betalar nog en ganska rimlig stallhyra.

Häromkring betalar en del sådär 2000 kr för stallplats, grovfoder och nästan full service (brukar finnas undantag på helger). Det är helt orimligt. (Obs, vi själva hyr inte ut några stallplatser och kommer heller aldrig att göra.)
 
Man bör skriva att det är tjänsten stallplats som hyrs ut. Då finns ingen besittningsrätt. Man bör inte hyra ut en specificerad box eller del av stall.
Det beror på vad man vill uppnå.
Jag vill inte hyra ut tjänst då jag vill slippa det juridiska skötselansvaret.
Däremot så hyr jag gärna ut specificerad box, bara jag får betalt så.
Upphör betalningen så upphör ju avtalet och besittningsrätten.
 
Ja och då faller ju att många säger att "ingen vill betala vad det kostar"
Som man ofta hör folk säga på detta forumet.

De flesta vill inte betala rätt pris för stallplatser. Det är min erfarenhet. Delvis därför är jag inte kvar i den branschen.

Det är något hästföretagare bör tänka p. Sälj inte olönsamma tjänster och produkter.
 
Jo, det hänger ihop som ler och långhalm. Tar man alldeles för lite betalt så orkar man inte med vare sig kundvård eller professionalitet i längden. Men det är ju ganska lätt att genomskåda som kund. Betalar jag inget så får jag inget - även om det utlovas. Ungefär som i andra branscher.

Jag är ju kunden här, och jag har lagt ner ganska mycket tid på att hitta ett stall som erbjuder det jag vill ha, och som faktiskt ger mig det man säger sig erbjuda. Jag går hellre neråt i servicenivå, än accepterar att det man lovar och det man gör inte stämmer överens.

I det ingår att jag inte vill betala svart, men det är ju bara en del av det. Det har inte varit helt enkelt att hitta ett sådant stall, och då har jag ändå letat med 30-40 kilometers radie från centrum av landets näst största stad. Det är inte så att jag har kollat få stall.

Det finns också stall som fungerar professionellt, men som inte erbjuder det som jag vill ha. Där har jag inget att invända. Det är ju som att jag inte köper te när jag vill ha kaffe.
 
Jo det gör det, för den säger inte vem som skall uppfylla den lägsta nivån.
Det kan ju vara bara hästägarens ansvar faktiskt.
Hästägarens ansvar att stallet man hyr in sig uppfyller alla krav?

Ja man kan flytta, skaffa eget foder och anmäla men att man kan inte ansvara för vad andra gör.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det var häromveckan. Jag satt i en stallkafeteria och hörde några personer prata om diverse stall de haft sina hästar i. Och jag...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 695
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp