Missnöjd är människan.

Men tex. När det gäller stallplatser så har man ett val, om man ska hyra ut platser eller inte och till vilket pris. Det finns ingen som tvingar någon till att hyra ut något.

Det finns heller ingen som tvingar någon att hyra in hästen i ett stall som uppenbart inte tar tillräckligt betalt för att bedriva seriös verksamhet.
 
Om du blir stoppad på stan av hederlige Harry och "skriver kontrakt" om en bilradio för 200 spänn som egentligen skulle kostat 5000. Skulle du fortfarande förvänta dig att få samma service som i radio och TV-handeln? Det är det jag menar med att man får ungefär vad man betalar för. Oavsett vad som utlovas.
Men du kan inte veta vad jag betalar i hyra och vilka tjänster som ingår i den.
 
Angående artikeln, jag har aldrig sedan jag flyttat till mitt stall haft någon anledning alls till att snacka skit om mina stallägare. De är underbara människor som sliter hårdare än mitt samvete kan klara av (erbjuder därför ofta att hjälpa till med flera olika saker som inte ingår i hyran). Skulle de märka att hyran inte går runt, så skulle jag inte heller klaga om det höjdes några hundralappar. De håller en sån standard på gården och är nog de trevligaste stallägarna jag träffat, så känner inte alls igen mig i vad som skrivs. Sen vet jag att jag som hyresgäst är hemskt lyckligt lottad som står i ett sånt fint stall med såna fina ägare, men jag tänker inte flytta någonstans inom den snaraste framtiden heller och låter ägarna ofta veta hur tacksam jag är. ;)
 
Jo, det hänger ihop som ler och långhalm. Tar man alldeles för lite betalt så orkar man inte med vare sig kundvård eller professionalitet i längden. Men det är ju ganska lätt att genomskåda som kund. Betalar jag inget så får jag inget - även om det utlovas. Ungefär som i andra branscher.
I min bransch blir det vite om man inte håller vad man lovar även om man erbjudit ett för lågt pris.

Om stallägaren inte har koll på vad denne har råd med utifrån viss prislapp, hur ska då hyresgästen veta? Måste man vara expert på att göra kalkyler som hyresgäst och sedan stryka vad som är orimligt utifrån hyran i kontraktet och bara räkna med det rimliga, och bara klaga på det rimliga.

Exv

Det står att det ingår fri tillgång till och foder och utsläpp men hyran är för låg så jag räknar med att hästen blir utsläppt 4 dagar i veckan och inte 7 samt får 8 kg hösilage inte 12 som den behöver eller?
 
I min bransch blir det vite om man inte håller vad man lovar även om man erbjudit ett för lågt pris.

Om stallägaren inte har koll på vad denne har råd med utifrån viss prislapp, hur ska då hyresgästen veta? Måste man vara expert på att göra kalkyler som hyresgäst och sedan stryka vad som är orimligt utifrån hyran i kontraktet och bara räkna med det rimliga, och bara klaga på det rimliga.

Exv

Det står att det ingår fri tillgång till och foder och utsläpp men hyran är för låg så jag räknar med att hästen blir utsläppt 4 dagar i veckan och inte 7 samt får 8 kg hösilage inte 12 som den behöver eller?

Jag säger inte att stallägaren är utan ansvar. Jag menar bara att det också finns ett ansvar som konsument att inte förvänta sig orimliga förhållanden mellan det jag köper och vilket pris det har. Det fråntar på intet vis ansvaret från företagaren som luras och är oseriös, medvetet eller icke.
 
Om du blir stoppad på stan av hederlige Harry och "skriver kontrakt" om en bilradio för 200 spänn som egentligen skulle kostat 5000. Skulle du fortfarande förvänta dig att få samma service som i radio och TV-handeln? Det är det jag menar med att man får ungefär vad man betalar för. Oavsett vad som utlovas.
Jag skulle förvänta mig den service vi avtalar om och som gällande lag inom området reglerar och det precis som jag förväntar mig i stallet.
 
Sätt rätt hyror, se om det går runt - om inte lägg ner. Lova inte saker som inte kan hållas. Borde inte vara svårare än så
Nej verkligen inte.
Kan man tycka.
Vilken dröm det hade varit rent generellt att kunna köpa tjänster på samma sätt som jag annars gör när det avser andra servicesektorer (hantverkare, frisörer, mäklare osv),
Dels så går det.
Det finns stall som fungerar just så.
Och dels så är inte de marknader som du räknar upp f.ö. alls mycket bättre.
Resande asfaltläggare t.ex. de skulle inte finnas om där inte fanns en marknad.
Någon vill köpa billigt på omgivningens bekostnad.
Det finns alltid.
Och hur många är det inte som fixar till andras hår mot en svart ersättning?

Mäklare och fuffens är ju inte heller ovanligt.

Jag kan utöka min irritation till även dessa som inte får kosta något och därför anlitas svart på olika vis.
 
Jag skulle förvänta mig den service vi avtalar om och som gällande lag inom området reglerar och det precis som jag förväntar mig i stallet.

Då tror jag du är ute på hal is och inte tar ditt ansvar som konsument. Och blir besviken i onödan. Hederlige Harry har förvärvat radion olagligt och ämnar inte bjuda på garanti trots vidlyftiga löften om annat. Du har ett ansvar som konsument att inte bidra till den verksamheten. Till och med juridiskt i vissa fall.
 
Jag säger inte att stallägaren är utan ansvar. Jag menar bara att det också finns ett ansvar som konsument att inte förvänta sig orimliga förhållanden mellan det jag köper och vilket pris det har. Det fråntar på intet vis ansvaret från företagaren som luras och är oseriös, medvetet eller icke.
Det är just det du pekar på, stallägaren kan säga upp de inackorderade och/eller höja hyran och ändra villkoren. Flyttar jag in i ett etablerat stall borde det redan vara avklarat.
 
Då tror jag du är ute på hal is och inte tar ditt ansvar som konsument. Och blir besviken i onödan. Hederlige Harry har förvärvat radion olagligt och ämnar inte bjuda på garanti trots vidlyftiga löften om annat. Du har ett ansvar som konsument att inte bidra till den verksamheten. Till och med juridiskt i vissa fall.
Då gav du fel förutsättningar, hade du nämnt en random person på stan och inte den som är känd för att vara hederlig så hade mitt svar blivit annorlunda.

Nu tillhandahåller inte en hälare på stan något kontrakt alls och knappast någon tjänst heller utan en vara, inget kvitto och inga kontaktuppgifter helelr skulle jag tro.
 
Jo, det hänger ihop som ler och långhalm. Tar man alldeles för lite betalt så orkar man inte med vare sig kundvård eller professionalitet i längden. Men det är ju ganska lätt att genomskåda som kund. Betalar jag inget så får jag inget - även om det utlovas. Ungefär som i andra branscher.

Ja det problemet finns i fler branscher. Som kund är man naiv om man tror att riktigt lågt pris kommer att ge bra service.
 
Jag förväntar mig att jag får det som står i mitt kontrakt, inget annat.
Då så blir det enkelt.
Jag för min del har fått boxar i mitt stall ockuperade av hyresgäster som hyrt lösdrift med tillgång till box vid behov.
Boxen var då inte menad att ingå i priset utan att finnas till hands att hyra vid behov.
Motivering: "Men det begriper väl alla att man måste ha en egen box till hästen."

Så det finns alla sorter.
 
Så länge stallägare i hög utsträckning ska försörja sin egen hobby genom att prompt ha inackorderingar och sedan väljer att bli bittra istället för att lägga ner eller höja hyrorna till en nivå där det är värt det (men där å andra sidan kraven från inackorderingarna ökar) så kommer det bli svårt att sanera den där branschen.
Ja så är det verkligen.
Extra poäng för en målande beskrivning av gymmet.

Men samtidigt, kan man inte som inhyrd ta omaket i den låga servicenivån som ett pris för den låga kostnaden?
 
I min bransch blir det vite om man inte håller vad man lovar även om man erbjudit ett för lågt pris.

Ja i min bransch också. I teorin. I verkligheten levererar entreprenörer ofta inte enligt kontrakt. Och sällan blir det några juridiska konsekvenser. Det är en sjuka i många upphandlingar att man upphandlar för billigt och sedan blir förvånad när resultatet blir dåligt.
 
Då så blir det enkelt.
Jag för min del har fått boxar i mitt stall ockuperade av hyresgäster som hyrt lösdrift med tillgång till box vid behov.
Boxen var då inte menad att ingå i priset utan att finnas till hands att hyra vid behov.
Motivering: "Men det begriper väl alla att man måste ha en egen box till hästen."

Så det finns alla sorter.
Det är jag väl medveten om. Men alla är inte så.
 
Då så blir det enkelt.
Jag för min del har fått boxar i mitt stall ockuperade av hyresgäster som hyrt lösdrift med tillgång till box vid behov.
Boxen var då inte menad att ingå i priset utan att finnas till hands att hyra vid behov.
Motivering: "Men det begriper väl alla att man måste ha en egen box till hästen."

Så det finns alla sorter.
Varför då inte säga upp hyresgästerna? Och eventuellt erbjuda ett nytt kontrakt?

En box som ingår vid behov är tämligen luddigt så det är gjort för missförstånd.
 
Det är jag väl medveten om. Men alla är inte så.
Jag skulle nog säga att de flesta inte är så.
Men däremot tillräckligt många för att det skall vara för många.

Jag har sett det i ett stall där jag var inhyrd billigt.
Min tacksamhet var mycket stor och jag gjorde allt för att det skulle vara trevligt för stallägaren.
Sedan så tog stallägaren in några nya typer som kunde konsten att utnyttja.
Den lade då ner och efter det så har jag skött mina hästar själv.

En tid så hyrde vi ett halvt stall och en villa, det var rena kriget konstant.
Men de t.o.m. tjyvlånade mina saker och stal hö från inackorderingarna, så vad kunde man vänta sig?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det var häromveckan. Jag satt i en stallkafeteria och hörde några personer prata om diverse stall de haft sina hästar i. Och jag...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 695
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp