Missnöjd är människan.

Vad är det man blåljuger om, är det det här med att älska i nöd och lust?

Skulle det ju kunna vara - har man nu valt livsåskådningen att bjuda in människor för att ljuga i kyrkan så är det väl mer sannolikt att det också är en lögn. Annars var, som du också förstår, det jag menar att man ska lova saker och be inför en Gud man inte tror på, framför en präst som man övertygat om att man visst tror på den Gud som prästen vigt sitt liv åt att arbeta för.

Det finns präster som inte alls vill viga ateister:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/gud-ett-maste-vid-kyrkobrollop_148355.svd
 
Skulle det ju kunna vara - har man nu valt livsåskådningen att bjuda in människor för att ljuga i kyrkan så är det väl mer sannolikt att det också är en lögn. Annars var, som du också förstår, det jag menar att man ska lova saker och be inför en Gud man inte tror på, framför en präst som man övertygat om att man visst tror på den Gud som prästen vigt sitt liv åt att arbeta för.

Det finns präster som inte alls vill viga ateister:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/gud-ett-maste-vid-kyrkobrollop_148355.svd
Många inom Svenska kyrkan tror inte på gud i den betydelsen du menar, tom. fd ärkebiskopen sa att gudstro inte är nödvändigt för att vara kristen, det centrala är budskapet inte tron för den inriktning av kristendomen han företrädde.
 
Många inom Svenska kyrkan tror inte på gud i den betydelsen du menar, tom. fd ärkebiskopen sa att gudstro inte är nödvändigt för att vara kristen, det centrala är budskapet inte tron för den inriktning av kristendomen han företrädde.

Men då är det väl inget problem med att vara öppen med sin inställning till den kristna tron när man förbereder vigseln tillsammans med prästen? Det har vi redan konkluderat; om alla parter bara är öppna mot varandra så finns inget element av respektlöshet kvar.
 
Men då är det väl inget problem med att vara öppen med sin inställning till den kristna tron när man förbereder vigseln tillsammans med prästen? Det har vi redan konkluderat; om alla parter bara är öppna mot varandra så finns inget element av respektlöshet kvar.

Det kan jag hålla med om, jag har inte följt tråden så jag kanske missförstod :)
 
Är det en livsåskådning att stå i kyrkan och blåljuga framför prästen och församlingen? Och ja, just det tycker jag är ett respektlöst beteende.
Vem har sagt att folk ska ljuga, mig veterligt är det ingen trosbekännelse involverat i bröllop och många präster viger även de som är ateister och anpassar gärna ritualen därefter på alla gudstjänster jag varit på inklusive konfirmationer så är det valfritt att hålla tyst under trosbekännelsen om man så önskar.

Att anklaga folk för att blåljuga för att de är icke troende och gifter sig i kyrkan är däremot respektlöst så det visslar om det.
 
Men då är det väl inget problem med att vara öppen med sin inställning till den kristna tron när man förbereder vigseln tillsammans med prästen? Det har vi redan konkluderat; om alla parter bara är öppna mot varandra så finns inget element av respektlöshet kvar.
Men varför då visa din respektlöshet genom att vägra gå på ateisters bröllop? Då menar jag de bröllop du skulle gått på annars.
 
Fast det har jag heller aldrig gjort.
Fel av mig, du skrev ogärna. Principen är den samma dock, om du nu aldrig undvikit (i min värld är det det samma som att vägra då det är extremt lätt att undvika ett bröllop, bara att tacka nej) varför då skriva så?

Fast jag är inte mer domare än någon annan som skriver ett inlägg. Jag argumenterar för vad jag tycker i ämnet. Simple as that. Som direkt svar på sista frågan; ja, jag vill påverka folk som slentrianmässigt beter sig respektlöst - enligt min åsikt - att tänka till och göra ett icke-slentrianmässigt ställningstagande. Oavsett vad det sedan blir. Om man verkligen har tänkt igenom och förankrat sitt handlande hos sig själv så har jag full respekt för det val man gör. Även om jag själv gärna undviker att gå på ett kyrkbröllop där jag är medveten om att paret inte är troende.

Och ja, jag har åsikter om kyrkans alltför starka roll i samhället och de alltför starka kopplingarna till myndigheter.
 
Fel av mig, du skrev ogärna. Principen är den samma dock, om du nu aldrig undvikit (i min värld är det det samma som att vägra då det är extremt lätt att undvika ett bröllop, bara att tacka nej) varför då skriva så?

(1) Därför att jag tycker det är ett respektlöst beteende mot präst och församling som jag inte på något sätt vill vara del i eller ta del av. Nu är vi tillbaka på ruta ett - nästan. Fast det är återigen under förutsättning att man inte är öppen med sin ateism eller icke-tro mot prästen utan förleder denne att tro att man bekänner sig till kristendom på något sätt. Är man öppen anser jag inte att det finns någon respektlöshet kvar, då är det parter som bestämt sig för att göra på ett visst sätt med informationen känd.

(2) Och sen tillkommer fortfarande att jag (läs jag) har en personlig tröskel för att delta i låtsasevenemang som exempelvis kyrkliga ceremonier för ateister. Det är min åsikt och jag har förstått att du anser att det är respektlöst av mig att ha en åsikt och göra val i mitt liv baserat på de åsikterna. Men det är så jag fungerar; jag har åsikter och agerar med dem som input, även om input till olika beslut handlar om mycket mer än så. Ibland är åsikterna viktigast, ibland är annat viktigare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det var häromveckan. Jag satt i en stallkafeteria och hörde några personer prata om diverse stall de haft sina hästar i. Och jag...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 695
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp