Missnöjd är människan.

Jag tycker inte det. visst finns det kvar gamla "religiösa tokfanatiker" i svenska kyrkan men att kyrkan inte står och stampar sig fast vid gamla skrifter tycker jag är positivt och att kyrkan öppnat sig! Det är utveckling.
Kyrkan ska inte döma någon eller stänga ute någon.Jag är inte troende på något vis-men har ganska mycket samarbete med svenskakyrkan.

Dels kan "tron" förändras genom åren, beror på vad en del människor går igenom. Mött många inte minst som kvinnojourstödjare som efter livskriser, missbruk eller annat blivit troende. Men även i en vanlig dödlig så kan gudstro komma och gå.
Varför ska man stängas ute om man inte tror på gud?
Vet också präster som inte tror enligt bibelns gud utan mer tror på en andligt kraft/energi.
Alltså som de flesta "troende " i sverige.

Stängas ute? Jag hänger inte med.
 
Jag tycker att många val som människor gör kan innehålla drag av respektlöshet mot andra. Den åsikten kommer jag fortsätta att ha även om jag tillfullo respekterar varje människas rätt att göra de val man vill. Det vore konstigt om man inte kunde framföra åsikter i olika ämnen i ett diskussionsforum. De allra flesta ämnen handlar om privata saker på ett eller annat sätt. Jag har inte mer rätt än någon annan, utan argumenterar bara för min ståndpunkt.

Jag tycker till exempel att det är fel att familjer väljer att låta kvinnan ta hela föräldraledigheten pga de effekter det för med sig, likväl respekterar jag varje familjs rätt att planera det som man vill utifrån sina egna tankar och förutsättningar. Jag kommer inte att sluta att framföra den åsikten bara för att den berör ett privat livsval.

Jag förstår inte riktigt vad du är ute och fiskar efter.

I ämnet tycker jag att det finns en stor respektlöshet i att spela teater i kyrkan inför människor som har en gudstro. Snäppet värre blir det om man hycklar med sin tro och inte är ärlig mot prästen heller. Men jag respekterar att man både tycker annorlunda och gör helt annorlunda.

När det handlar om kyrkan och folks kristna tro eller avsaknad av tro har du ofta synpunkter på det. Varför är det en het potatis? Vi har religionsfrihet och det gäller även kristna. Jag tycker det är konstigt att du anser dig vara domare och avgöra om någon har för lite tro för att medverka i religiösa ceremonier. För många är det just tradition och ceremoni det handlar om och inte nödvändigtvis hyckleri.

Du får självklart framföra dina åsikter. Jag förstår bara inte vad du vill ha ut av det. Är det din frustration som måste ut? Eller vill du påverka folk som inte är tillräcklig religiösa att ändra sitt beteende?
 
När det handlar om kyrkan och folks kristna tro eller avsaknad av tro har du ofta synpunkter på det. Varför är det en het potatis? Vi har religionsfrihet och det gäller även kristna. Jag tycker det är konstigt att du anser dig vara domare och avgöra om någon har för lite tro för att medverka i religiösa ceremonier. För många är det just tradition och ceremoni det handlar om och inte nödvändigtvis hyckleri.

Du får självklart framföra dina åsikter. Jag förstår bara inte vad du vill ha ut av det. Är det din frustration som måste ut? Eller vill du påverka folk som inte är tillräcklig religiösa att ändra sitt beteende?

Fast jag är inte mer domare än någon annan som skriver ett inlägg. Jag argumenterar för vad jag tycker i ämnet. Simple as that. Som direkt svar på sista frågan; ja, jag vill påverka folk som slentrianmässigt beter sig respektlöst - enligt min åsikt - att tänka till och göra ett icke-slentrianmässigt ställningstagande. Oavsett vad det sedan blir. Om man verkligen har tänkt igenom och förankrat sitt handlande hos sig själv så har jag full respekt för det val man gör. Även om jag själv gärna undviker att gå på ett kyrkbröllop där jag är medveten om att paret inte är troende.

Och ja, jag har åsikter om kyrkans alltför starka roll i samhället och de alltför starka kopplingarna till myndigheter.
 
Om man verkligen har tänkt igenom och förankrat sitt handlande hos sig själv så har jag full respekt för det val man gör.

Fast i vårt specifika fall tyckte du ju att prästen skulle visa min blivande man respekt genom att exkludera allt prat om Gud gentemot honom under ceremonin trots att han är fullt medveten om hur vigselordningen i Svenska kyrkan ser ut och ändå valt att gifta sig kyrkligt. Det känns onekligen som att inte respektera hans val utan att anse att din åsikt är mer rätt än hans.
 
Fast i vårt specifika fall tyckte du ju att prästen skulle visa min blivande man respekt genom att exkludera allt prat om Gud gentemot honom under ceremonin trots att han är fullt medveten om hur vigselordningen i Svenska kyrkan ser ut och ändå valt att gifta sig kyrkligt. Det känns onekligen som att inte respektera hans val utan att anse att din åsikt är mer rätt än hans.

Nej, men jag tycker att det skulle vara mer rimligt och rätt att man inte spelar teater inför församlingen. Det är min åsikt.

Precis som att jag tycker att det är mer rimligt och rätt att ett föräldrapar delar på föräldraledigheten än att ena parten tar hela föräldraledigheten.

Jag är inte inblandad i något av de valen - men har ändå en åsikt. Vad som är rätt eller fel är väl ändå upp till var och en att både bedöma och ta ansvar för?
 
Icke troende människor. ateister ska inte stängas ute från tex dop, bröllop osv.

Fast det avsåg jag inte. Jag tycker inte att kyrkan behöver ta ställning på det sättet.

Däremot tycker jag det är respektlöst att stå och ljuga prästen rakt upp i ansiktet i en ceremoni i kyrkan, bara för att man vill utnyttja kyrkans lokaler. (och nej, @Dentaku det är inte vad jag menar är det som inträffar i ert "specifika fall" som jag vet väldigt lite om.)

Exempelvis när det gäller konfirmationer så är det en högst avsevärd andel som står och ljuger prästen rakt upp i ansiktet för att dels inhämta presenter som utlovats (ganska tokigt att betinga valet av livsåskådning med presenter/icke-presenter) och dels för att uppfylla släktens förväntningar. Jag tycker det är respektlöst och fel.
 
Nej, men jag tycker att det skulle vara mer rimligt och rätt att man inte spelar teater inför församlingen. Det är min åsikt.

Precis som att jag tycker att det är mer rimligt och rätt att ett föräldrapar delar på föräldraledigheten än att ena parten tar hela föräldraledigheten.

Jag är inte inblandad i något av de valen - men har ändå en åsikt. Vad som är rätt eller fel är väl ändå upp till var och en att både bedöma och ta ansvar för?

Skillnaden är att hur man tar ut föräldraledighet påverkar hela samhället. Det är också skattepengar som betalar föräldraledigheten.

Huruvida det är respektlöst eller inte att "spela teater" genom att som icke troende gifta sig kyrkligt är rimligtvis bara en fråga som rör framför allt prästen och paret som ska vigas samt i viss mån församlingen man tillhör, i det här fallet då Svenska kyrkan. Jag förstår om andra troende har en åsikt men blir lite förvånad om personer som inte tror på Gud eller ens är medlemmar i Svenska kyrkan bekymrar sig om att det skulle vara respektlöst mot antingen prästen eller min sambo att vi gifter oss enligt gängse vigselordning.
 
När det gäller kyrkan så är den faktiskt med i tiden och konfirmationsundervisningen är väldigt bra anpassad till dagens ungdom åtminstone där jag tagit del av den.
När det gäller ateister är kyrkan mycket väl medveten om att dessa också gifter sig i kyrkan, man kan vara öppen med sin avsaknad av tro inför prästen.
Varför skulle det vara ett problem.
Annars är det bara att gifta sig borgerligt vilket kan göras rätt traditionellt med.
Jag var inte speciellt troende när jag konfirmerade mig men den tiden var oerhört nyttig på många andra sätt.
Och det var inte för presenternas skull, fick ett silverkors av min mamma och pappa.
Kyrkor idag samarbetar ju ofta med andra religösa trossamfund då kundunderlaget är sviktande, så det är ju en mer öppen kyrka idag..
 
Jag var inte speciellt troende när jag konfirmerade mig men den tiden var oerhört nyttig på många andra sätt.

Att delta i själva konfirmationsundervisningen är säkert nyttigt på många andra sätt och är inte betingad av att man ska tro från scratch. Men sedan kommer det faktiska ställningstagandet där man bekräftar sin Gudstro inför präst och församling. Det bör man inte göra om man inte funnit någon grad av övertygelse i samklang med det kyrkan står för. Det tycker jag är respektlöst.

Men som sagt; är man öppen inför präst och församling med sin avsaknad av tro - så är det inget hyckleri. Då är det parter som bestämmer att det är OK. Sedan tycker jag ändock att en ceremoni där parter som helt saknar gudstro och står och lovar saker inför Gud blir lite väl mycket teater, enligt min åsikt. Men det är ju inte jag som blir trampad på så det är endast en personlig åsikt om det hela.
 
Nyfiken: Måste man ens ha en begravningsplats? Kan inte askan eller frystorkningen få tas om hand på bästa möjliga miljövänliga sätt? Eller är det fortfarande reglerat?
Jag tror det är reglerat.
I alla fall kollade jag för några år sedan upp möjligheten att få sprida aska över en specifik älv i landet. Det är tydligen upp till varje län att bestämma (har för mig det var länsstyrelsen) om sådana tillstånd och enligt den länsstyrelsen så är det tämligen svårt att få tillstånd för sådant just i en älv.

Jag gissar att krematoriet inte får lämna ut aska till anhöriga såvitt de anhöriga inte kan visa någon form av papper; t ex papper på att man har en gravplats i annat land, att man har tillstånd att sprida askan på specifikt ställe eller dylikt. Å andra sidan kan man väl kringgå det där med älvs-exemplet genom att skaffa tillstånd t ex att sprida över havet (om det är lättare att få) och sedan när man väl har askan i urnan med sig hem så sprider man den i den älv man tänkt sig (eller om man tänkt sig sprida den i trädgården eller var som helst).
 
Även om jag själv gärna undviker att gå på ett kyrkbröllop där jag är medveten om att paret inte är troende.
Men man kan vara med i kyrkan utan att tro och tro utan att vara med i kyrkan.
Jag förstår faktiskt inte problemet.
Tro är något så privat att det har man inte rätt att kritisera på det viset.

Kyrkan stänger inte ute någon p.g.a. brist på tro.
Man får vara med ändå och göra så gott man kan.
 
Sedan tycker jag ändock att en ceremoni där parter som helt saknar gudstro och står och lovar saker inför Gud blir lite väl mycket teater, enligt min åsikt.
Men är man med i Kyrkan så är man.
Och då så tycker man kanske att det är bäst att lova inför Gud för säkerhets skull.
 
Eller så tycker man det är teater oavsett gudstro.

Lyckligtvis så är de personer jag har i min umgängeskrets antingen så empatiska eller åtminstone så socialt kompetenta att de håller den typen av åsikter för sig själva. Precis som att jag inte försöker pracka på dem vad jag tror eftersom jag till fullo håller med @Inte_Ung om att det är något privat.
 
Lyckligtvis så är de personer jag har i min umgängeskrets antingen så empatiska eller åtminstone så socialt kompetenta att de håller den typen av åsikter för sig själva. Precis som att jag inte försöker pracka på dem vad jag tror eftersom jag till fullo håller med @Inte_Ung om att det är något privat.

Det vore världens tråkigaste diskussionsforum om man höll åsikterna för sig själv. Oavsett ämne. Jag tycker nog att 50-60% av det som diskuteras på Senior handlar om mycket privata saker, där olika åsikter stöts och blöts, utan att man kan utse en absolut sanning eller döma någon för deras val i frågan - att just hen gjort fel. Bara olika perspektiv och åsikter som gör att man kan utveckla sina egna åsikter.
 
det är något privat.
Jag tycker nog att 50-60% av det som diskuteras på Senior handlar om mycket privata saker,
Det är skillnad på privat och att kritisera.
Tro är privat och går att diskutera.
Men ingen har rätt att döma någons tro som otillräcklig för kyrkan (eller vilket samfund det nu är) den delen är mellan personen i fråga och Gud.
Det är själva "Du tror inte tillräckligt mycket" som inte är okej.
 
Det är skillnad på privat och att kritisera.
Tro är privat och går att diskutera.
Men ingen har rätt att döma någons tro som otillräcklig för kyrkan (eller vilket samfund det nu är) den delen är mellan personen i fråga och Gud.
Det är själva "Du tror inte tillräckligt mycket" som inte är okej.

Det får väl kyrkan och den inblandade döma.

Jag uttrycker bara min åsikt, att jag tycker att det är respektlöst beteende (i det jag exakt skrev förut) och att det är främmande för mig att både spela sådan teater och vara publik till sådan teater. Det är en åsikt från en enskild individ - ingen dom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det var häromveckan. Jag satt i en stallkafeteria och hörde några personer prata om diverse stall de haft sina hästar i. Och jag...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 695
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp