Missnöjd är människan.

Svar ja.
Om inte stallägaren har någon som helst del i skötseln av hästar eller stall utan hyr ut lokal i form av box.
Jag trodde vi talade om att hyra stallplats, inte en stallbyggnad, givetvis är ansvaret begränsat för ägaren när det gäller verksamhet som bedrivs i hyrda lokaler. Jag trodde vi talade om stallplatser inte stall.
 
Man kan hyra ut stallplatser i form av enstaka boxar och lösdrifter på det viset också.
Om stallägaren inte har det minsta med driften att göra så har den inget ansvar alls.
Hyra ut enstaka lösdrifter *fniss*, jag räknar det som likvärdigt med att hyra ut stall.

Visst finns det de som hyr enstaka boxar på det vis du beskriver, antar det åtminstone, men det är direkt ovanligt skulle jag tro, jag har inte stött på någon. Och jag skulle absolut inte hyra en box i ett stall utan någon ansvarig, eller ett fungerande kollektiv.
 
Om man inte vill betala vad det kostar hittar man ingen stallplats.
Den som hyr ut måste ju själv ta ansvaret att ha ett företag som går runt.
Om jag har ett företag är det inte mina kunders ansvar att jag prissätter tjänsterna rätt. Om en kund inte vill betala vad tjänsten kostar så säljer jag inte till den kunden.

Fast som konsument har jag också ansvar för vad jag köper. På precis samma sätt som när jag köper en handstickad mössa från Peru för 19.90. Oavsett om säljaren, Primark i detta fall, bedyrar att alla får rimligt betalt.
 
Hyra ut enstaka lösdrifter *fniss*,
Ja jag har 4 att hyra ut. 3 är lediga.
Visst finns det de som hyr enstaka boxar på det vis du beskriver, antar det åtminstone, men det är direkt ovanligt skulle jag tro,
Jag gör.
Och det finns många som gör så.
Man får fixa sitt kollektiv på egen hand.

Tomt stall och visst kan man få hyra en box.
Men då så får man sköta sig själv efter bästa förmåga.
Ganska så vanligt faktiskt.
 
...så får man nog tänka sig att rätt mycket av den dåliga stämningen beror på just stallägaren.
Det verkar vara något sorts arv från ridskolorna med t.ex. skötare intill andra och tredje led.
Och det är verkligen en massa hierarki i stall.
Tyvärr.
 
Det verkar vara något sorts arv från ridskolorna med t.ex. skötare intill andra och tredje led.
Och det är verkligen en massa hierarki i stall.
Tyvärr.
Lämpligt för stallägare att ta itu med det då.

Jag är helt ointresserad av att gnälla på ridskolor och hurra över bönder. Den sortens generaliseringar får stå för dig. Jag har min bakgrund på en utmärkt ridskola utan skötarsystem och med engagerade ungdomsledare.

I ett normalt företag hade sådana problem setts som ledningsproblem, inte som att det var fel på kundernas bakgrund.
 
Allt det där var egentligen kommunicerat.
Men alla människor följer inte avtalen.
Inte inackorderingar och hyresgäster heller.
Vissa roffar åt sig allt som går tills det tar stopp.

Och rent juridiskt så är tillgång till skilt från ingår.

Apropå tillgång till.
Jag vet ett ställe som hyr hur med "fri tillgång till ridhus" vad som inte sägs är att ridhuset är upptaget alla eftermiddagar och kvällar från klockan 16 till 21 samt helger mellan klockan 9 och 18. Vad som menas med "fri" är att man inte betalar extra för att få använda ridhuset på de tider som det är ledigt.
 
Nu så förstod du mig nog fel.
Ja försöker att förtydliga.
Lämpligt för stallägare att ta itu med det då.
Jo det vore det ju, men som du tidigare påpekade så är stallägaren en del av det problemet.
Jag är helt ointresserad av att gnälla på ridskolor och hurra över bönder.
Där blev det också fel.
Stallägare med ridskolebakgrund faller oftare än stallägare med jordbrukarbakgrund in i att få en otrevlig hackordning i sitt stall.
Ibland så verkar det t.o.m. som att de skaffar ett eget stall för att köpa sig till toppen av hierarkin.
Det blir ju naturligtvis otrevligt.
Medan bonden som har ställt om driften på sin gård ser det hela på ett affärsmässigt sätt.

Jag har bara sett den otrevliga hierarkin i stall där stallägaren har varit f.d. ridskoleelev som försöker köpa sig uppåt.
Och aldrig sett den i stall där ägaren är en bonde som har ställt om.
Naturligtvis så är det ett ledningsproblem.
Jag försökte bara förklara hur jag tror att det har uppkommit.
 
Lämpligt för stallägare att ta itu med det då.

Jag är helt ointresserad av att gnälla på ridskolor och hurra över bönder. Den sortens generaliseringar får stå för dig. Jag har min bakgrund på en utmärkt ridskola utan skötarsystem och med engagerade ungdomsledare.

I ett normalt företag hade sådana problem setts som ledningsproblem, inte som att det var fel på kundernas bakgrund.

Ja men varför skall man som stallägare gå in och hantera relationerna mellan de olika hästägarna? Som stallägare är jag inte chef över de inackorderade.

Det kan förvisso vara ett ledningsproblem ändå. När jag hade stall så tyckte jag det var viktigt att få in rätt kunder! Det var det absolut viktigaste. Jag tyckte också det var viktigt att klargöra vilka regler som gäller och att beslutande stallmöten inte fanns.

Många hästägare tycker att de har rätt till inflytande till det mesta om hur stallet sköts. Det kan vara om vilka hagar som används, vilket stängsel man skall använda, vilka tider hästar skall ut och när de skall matas osv. Även tydliga kontrakterade regler kommer upp till diskussion väldigt snart efter inflyttning.

Jag gissar att jag upplevdes som mindre servicevänlig när jag inte ändrade stallets inriktning efter hyresgästernas önskemål.
 
Senast ändrad:
Jag vet ett ställe som hyr hur med "fri tillgång till ridhus"
Så har jag också haft häst.
Det var lektioner i ridhuset hela den tid som man ville rida och sedan så släpptes det in hästar där som inte fick plats i stallet över natten.
Jag trodde ju då att det skulle gå att använda den upplysta ridbanan, men det gick inte för då så gick alla proppar och det blev mörkt överallt.
Jag var delfodervärd på en häst där och hade en egen sadel.
Resten av tiden så gick hästen på lektion, då så tyckte "stallägaren" (hon hyrde) att hon skulle använda min sadel.

Men det var en historia i sig och denna kvinna är känd för sina historier.
Visserligen så var det nästan 30 år sedan, men hon håller på ännu.
 
Många hästägare tycker att de har rätt till inflytande till det mesta om hur stallet sköts.
Oh ja.
Och försök att fördela hagarna på bästa vis om det går i strid med den interna hierarkin.
Då så blir "Högsta Hönset" helt galen.

Mina hyresgäster just nu sitter och fördelar hagar och boxar som de vill samt meddelar mig nådigt vilka som jag får använda själv.
Allt enligt principen "Det är ju vi som bor här".
Men de gör ju allt för att hålla stallet tomt från andra, så det är i det fallet meningen att det skall bli otrevligt.
Så ja, ibland så kan man skylla på kunderna.
De är inte alltid som de har för avsikt att följa avtal och regler.
Och de är inte heller alltid möjliga att styra över.
 
Man kan hyra ut stallplatser i form av enstaka boxar och lösdrifter på det viset också.
Om stallägaren inte har det minsta med driften att göra så har den inget ansvar alls.
Hyr man ut ett stall, oavsett om man har med driften att göra eller inte är man i de allra flesta fall tvungen att ha ett paragraf16-tillstånd. Och blir ansvarig för den delen som har med byggnaden tex att göra. Eftersom den som i sin tur hyr stall/box/lösdrift inte har rådigheten över just detta.
 
Ja faktiskt.
Om man bara hyr stall eller boxar så är allt ansvar för att stallet uppfyller kraven på den som ställer in hästen i det.
Stoppar man in ett halvblod i en shettisbox så är det inte stallägaren som har gjort fel när boxen är för liten.
Kraven hamnar på båda. Speciellt om den som hyr ut box/stall är tillståndspliktig. Sen kommer kraven ställas lite olika beroende på vad respektive part har rådighet över.
 
Nu så förstod du mig nog fel.
Ja försöker att förtydliga.

Jo det vore det ju, men som du tidigare påpekade så är stallägaren en del av det problemet.

Där blev det också fel.
Stallägare med ridskolebakgrund faller oftare än stallägare med jordbrukarbakgrund in i att få en otrevlig hackordning i sitt stall.
Ibland så verkar det t.o.m. som att de skaffar ett eget stall för att köpa sig till toppen av hierarkin.
Det blir ju naturligtvis otrevligt.
Medan bonden som har ställt om driften på sin gård ser det hela på ett affärsmässigt sätt.

Jag har bara sett den otrevliga hierarkin i stall där stallägaren har varit f.d. ridskoleelev som försöker köpa sig uppåt.
Och aldrig sett den i stall där ägaren är en bonde som har ställt om.
Naturligtvis så är det ett ledningsproblem.
Jag försökte bara förklara hur jag tror att det har uppkommit.
Finns det någon slags undersökning när det gäller detta eller är det dina privata funderingar?
 
Kraven hamnar på båda. Speciellt om den som hyr ut box/stall är tillståndspliktig. Sen kommer kraven ställas lite olika beroende på vad respektive part har rådighet över.
Man kan avtala rådigheten till att hamna på den som hyr boxar som lokal.
Så ansvaret hamnar bara på hästhållaren.

Det som är viktigt i det sammanhanget är att stallägaren på inget vis har med driften att göra.
Jag har frågat explicit då jag har hamnat i en situation som jag inte har haft möjlighet att komma undan.
 
Privat erfarenhet och fundering.
Borde vad jag kan se framgå av inlägget?
Och jag är ju då naturligtvis nyfiken på andras privata dito.
De flesta som startar stall har varken ren jordbrukarbakgrund eller ridskole dito utan en salig röra av erfarenheter. Hackordning finns det överallt i samhället, inklusive i många familjer och i skolan, så att vilja hävda sig och vara i toppen på hierarkin är säkert vanligt när man startar företag överhuvudtaget.

Det krävs säkert en mer ingående analys än ridskola-lantbrukare för att säga något bestämt alls. Möjligen är lantbrukare med lantbrukar bakgrund ett särskillt släkte. De stall jag stått i /haft kontakt med har varken haft det ena eller det andra eller så har jag ingen aning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det var häromveckan. Jag satt i en stallkafeteria och hörde några personer prata om diverse stall de haft sina hästar i. Och jag...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 695
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp