Misslyckat ledarskap!

W

Willebillebus

Nu är jag så jäkla arg både på mig själv och min stora j*vla byracka (mest mig själv).

Problemet har kommit på senare tid och de sista dagarna upprepade gånger : hon gör "utfall" mot mig när hon är upphetsad på något (ex, annan hund) och jag säger till henne.

Jag förstår ju att detta i grunden är mitt fel och att jag brister i ledarskapet, annars skulle hon inte göra så här.

Anledningen till att det hänt flera gånger de senaste dagarna är då vi är hus/häst/hund/katt vakt hos mina föräldrar och här är det mycket mer liv o rörelse omkring än vad vi har hemma och hon är lite mer upptrissad och har tagit på sig en "vakt roll".

Hur som helst vill jag ju inte ha detta beteendet.

Jag vet med mig att hon har fått för lite stimulans/motion sista tiden pga graviditets besvär, det kan säkert ha viss betydelse men accepterar inte detta iaf!

Sambons enda svar är att vi ska ta bort henne, vilket jag inte vill då hon i övrigt är en snäll hund.
Men samtidigt kanske jag måste inse att detta är "för mycket" hund för mig och jag får kasta in handduken, även om jag egentligen inte vill ge upp!
Detta är ju en byracka med "fel" raser i sig och jag är rädd att hon skulle bli en "vandrare" vid ev. omplacering!

Snälla ge lite goda råd, både om problemet och mina övriga funderingar!

Sv: Misslyckat ledarskap!

Eller fel på nervkonstitutionen. Jag har bra lydnad på min hund, men när spärren går för henne så kan hon inte kontollera sig. Det går inte att "träna bort" dåliga nerver. Får man överslag så får man. Alla kan inte bli piloter... Dock är det rätt så ovanligt med dåliga nerver...

Hur gör du då? Om detta skulle vara fallet, struntar du i att korrigera i dessa situationer?

Jag tror inte att detta är något man kan korrigera just när det händer, däremot träna förebyggande så man kan stoppa hundan innan spärren "slår ifrån" och hon reagerar utåt så.

Dels förstärka ledarskapet, lära sig förutse när det händer samt någon form av distraktion - att hunden får en uppgift/ett kommando att fokusera på istället när det dyker upp något.

Sen är ju frågan hur hårt hon reagerar/går på dig? Hur lätt hon gör det, var går gränsen? Hur mycket orkar du, speciellt med bebis på väg?

Även om du lyckas få sånt ledarskap att hon inte går på dig när det slår över för henne, så finns ju risken att hon istället vänder sig åt något annat håll och tar vad som finns tillgängligt för att få utlopp för sin frustration.

Tror jag iaf... *bekymrad*

Hur gör du då? Om detta skulle vara fallet, struntar du i att korrigera i dessa situationer?

Min hund har ju aldrig visat några aggressiva tendenser, däremot har vi jobbat mycket med något liknande då hon blivit blockerad, hysterisk och okontaktbar vid för mycket intryck. Har då gjort som jag beskrev i inlägget ovan och det har blivit MYCKET bättre...! Å andra sidan behövde jag aldrig oroa mig för att hon skulle skada mig eller någon annan.

I en sån situation (om jag inte hunnit ta kommandot innan) försökte jag inte korrigera, jag tog bara bort hunden och gjorde mitt bästa för att dämpa henne. Ibland misslyckas man. Bara att börja om och kämpa vidare.

Finns säkert andra här som kan ge råd om mer "handfasta" metoder, men de tyckte jag inte kändes lämpliga på min hund.

Senast ändrad:

Hon har inte vänt "utfallet mot våran andra hund nångång än, utan ...svårt att beskriva... "vovar till argt"... mot mig när jag "stör" henne.

Hon har aldrig bitit, eller hoppat mot mig.
Men detta är en stor stark hund dock väldigt snäll i övriga situationer barn andra hundar mm.

Det går att stoppa henne om jag ser var som är på väg, med kommer det hastigt och hon hinner före mig, det är då situationen uppstår.

*jag också bekymrad*

Hur säger du till henne och hur gör hon utfall?Det hon gör kallas för omriktat beteende och kan uppkomma i en situation då hunden blir stressad och frustrerad av att inte komma åt det tänka objektet.
När du ser att din hund är på gång att jobba upp detta stressbeteende mot något så prova att avleda hunden istället för att som du säger " säga till".Svårt att svara på din fråga när man inte vet hur situationen ser ut.Vad är det för raser i din hund?

Hur säger du till henne och hur gör hon utfall?Det hon gör kallas för omriktat beteende och kan uppkomma i en situation då hunden blir stressad och frustrerad av att inte komma åt det tänka objektet.
När du ser att din hund är på gång att jobba upp detta stressbeteende mot något så prova att avleda hunden istället för att som du säger " säga till".Svårt att svara på din fråga när man inte vet hur situationen ser ut.Vad är det för raser i din hund?

Jag har provat avledningar som ex: godis ge sitt, ligg, stanna kvar kommandon, men hon är blockerad just då.
Jag kan stoppa det om jag förekommer henne, men ibland kommer det någon uppdykande snabbt.

Hon är boxer, presa canario, am.staff.

Jag säger nog som dom andra, dåliga nerver.
Klart att en hund får ändrat beteènde när denna inte fått sin rätta stimulering/aktivering.
Men det är dock ingen ursäkt för hennes "utfall".
Jag hade börjat fundera på hur säker man kan vara sedan med en bebis i huset.

Hoppas att du hittar en bra lösning!;)

Jag säger nog som dom andra, dåliga nerver.
Klart att en hund får ändrat beteènde när denna inte fått sin rätta stimulering/aktivering.
Men det är dock ingen ursäkt för hennes "utfall".
Jag hade börjat fundera på hur säker man kan vara sedan med en bebis i huset.

Hoppas att du hittar en bra lösning!;)

Vi har barn sen tidigare utan besvär, detta är väldigt få tillfällen och endast när hon är uppbunden.

Just bebisen är inget som oroar mig utam mest mitt samvete att inte ha tid....

Vi har barn sen tidigare utan besvär, detta är väldigt få tillfällen och endast när hon är uppbunden.

Just bebisen är inget som oroar mig utam mest mitt samvete att inte ha tid....

Aa okej. Då ber jag om ursäkt. Det var bara en tanke som slog mig.
Att inte ha den tid det behövs för sin hund måste kännas väldigt svårt.

Omplacering är ju en möjlighet. Jag har själv en omplacering, och ångrar mig inte en sekund.
Jag tror att det går att skriva i konraktet att du skall kontaktas om den nya ägaren av någon anledning inte kan ha kvar hunden.

Jag hade nog övertalat en av mina släktingar.:angel:
Hoppas allt löser sig.

jag är ju långt ifrån någon expert men tycker ändå att det låter som att det skulle kunna gå att få ordning på. MEN kräver nog väääldigt mycket tid och engagemang.

Men hon "voffar" alltså för att hon vaktar, och vänder sig mot dig om du "stör" henne i hennes egenpåtagna uppgift?

Borde inte lösningen vara då att förstärka ledarskapet (mycket) samt ta ifrån henne uppgiften som "vakthund"? Och GÅR det...? *funderar*

Jag menar, en "vanlig" hund (no offense) som vaktar har ju tagit på sig den uppgiften själv då den anser ledarskapet svagt och att den själv ska ta hand om flocken. Det har ju gått för många att ta över denna uppgift och lära hunden att det inte är upp till den att vakta... Att det är ok att kanske säga till, men sen är det nog.

Om det nu är "vaktandet" som är roten till det här beteendet? (Underblåst av sämre nerver.)

Fan vad snurrig jag låter... :crazy:

Efter att ha läst tråden en gång till så verkar frågan snarare vara att: orkar du ta tag i det här eller ska du välja ett annat alternativ (omplacering/avlivning).

Är det så?

Hur du än väljer att göra så finns vi här för dig. Det är ju inte en hund man släpper hur som helst...

Det jag helst vill är att ha kvar henne! Hon är ju en riktig glädjespridare också :)

Men då känner jag att jag måste få sambon engagerad så att han kan hjälpa till med stimulerings-biten när jag inte har tid/ork (det är från börjar hans hund....)

Nu har vi pratat lite och han vill helst också ha kvar henne, måste bara få honom att förstå arbetet som ligger bakom.
Kan tillägga att hon aldrig "bjäbbat" mot honom, trots att det är jag som tränat henne mest...

Tror det är vaktandet då detta inte händer bland hundar mm på allmän plats. Utan bara ute på gårdsplanen.

Kanske hunden tar över för att du är gravid och varit lite orkeslös/dålig??? Hunden kan tycka att du just nu inte är kapabel att ha ledarskapet, det kan ju ändra när bebis kommer och du är dej själv igen???

Ok. Ja men då vore det ju bra om sambon kunde hjälpa till och ev. ta över ett tag.

Uppenbarligen är det ju något med ledarskapet då eftersom hon inte gruffar mot honom. Är det stor skillnad i hennes beteende gentemot er två?

Kan du kanske skicka iväg dem två på kurs, eller sätt ett mål av något slag? Så sambon får något konkret att göra och arbeta mot. Det brukar karlar uppskatta.. :p

Kan du kanske skicka iväg dem två på kurs, eller sätt ett mål av något slag? Så sambon får något konkret att göra och arbeta mot. Det brukar karlar uppskatta.. :p

Vi har just pratat om det, och han verkar positiv till det !:)

Hon är mera uppmärksam mot honom och följer gärna med honom överallt, medans hon är mera loj med mej.

Vi har bestämt att hon ska få en chans, dvs vi ska anstränga oss mer (speciellt sambon, som inte alls ville ta bort henne när det kom till krita).

Tack för alla kloka svar och ni "lyssnar" när man måste prata av sig om sina bekymmer!

Eller fel på nervkonstitutionen. Jag har bra lydnad på min hund, men när spärren går för henne så kan hon inte kontollera sig. Det går inte att "träna bort" dåliga nerver. Får man överslag så får man. Alla kan inte bli piloter... Dock är det rätt så ovanligt med dåliga nerver...

:bow:

Så många gånger jag fått höra att jag har så fin lydnad på min hund, fin relation osv. Men lika många gånger fått höjda ögonbryn och mummlanden när han låser sig på främmande folk. Och i sådana lägen kan jag inte "gå på honom" då han direkt riktar om mot mig.

Lite trådstöld men hur sköter du din hund Brandgul i sådana lägen? När du känner att din lydnad brister och hundens dåliga nerver flyger upp?

*kl*

Hur menar du att hon beter sig då hon gör "utfall"? Hoppar hon mot dig, gruffar hon. Och vilkja raser finns dte i henne?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 585
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 231
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
10 064
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar