Misshandel!

Sv: Misshandel!

Som jag ser det handlar det absolut inte om att hålla en specifik lärare borta från en våldsam elev, utan om att hålla en våldsam elev borta från möjligheten att misshandla lärare. Sjukskrivning av misshandlade lärare som åtgärd ser jag som helt fel riktning och helt fel fokus. Däremot tror jag inte att det behöver gå så långt som att stänga av eleven från undervisning, men absolut att flytta till enskild undervisning. Fysiskt våld mot en lärare skall resultera i negativa signaler, allt annat vore ju helt bisarrt...:confused:
Steg ett i en akut hot- eller våldssituation är förstås att se till att den våldsamme inte kan vara våldsam, steg två att se till att den våldsamme inte vill vara våldsam. Det finns ingenting mjukare eller gulligare i en rak höger från en tioåring än från en tjugoåring, om man ser till själva handlingen.

Fast gissningvis bottnar grabbens våld i att han redan mår väldigt dåligt och jag tror man ska vara försiktig med vilka signaler man sänder ut till honom för egentligen är det inte hans fel att han sitter i den situation han gör. Det är omgivningen som har misslyckats med att hjälpa honom.

Hur påverkar det pojken att flyttas från klassen? Det kanske är i klassen en del av den trygghet han har i sitt finns? Vill man verkligen rycka bort honom från det?

Jag har gått i samma klass som en sådan här grabb och i det fallet löstes situationen med en specialassistent som kunde hantera killen och hans våldsamma sida. Killen kunde gå kvar i klassen, med sina kamrater och ingen behövde vara rädd för honom eftersom en duktig assistent hade satts in. Givetvis fick hela familjen hjälp av soc.

Men som sagt, i det aktuella fallet är ju en stor del av problematiken att arbetsgivaren inte gör någonting och då kan jag egentligen inte se någon annan möjlighet för läraren än att sjukskriva sig.

Skulden ska egentligen falla på arbetsgivaren, inte på pojken.

skummade igenom tråden men såg inte någon som skrivit att pojken förmodligen (99% säker) lider av någon bokstavskombination..
Skolans sjuksyster bör läsa på lite om ADHD m.fl psykiska sjukdomar och sedan sitta med i klassrummet en förmiddag för att observera "klassen" indirekt just denna pojke och kunna skicka en remiss till ungdomspsykiatrin..

av alla kriminella idag är det en skrämmande hög andel som har ex ADHD, utan att det har blivit diagnosticerat.. hade dom fått diagnos i grundskolan så hade de förmodligen inte blivit kriminella..

det som gör att jag tror att denna pojke har problemen är att ett sådant barn ofta ignoreras hemmavid och föräldrarna känner sig misslyckade, och därifrån rullar det på.. det finns fullt friska barn som har det tufft hemmavid också, men där upprättshålls ordningen just för att barnet är friskt och samarbetar, det gör väldigt mycket skillnad mot för i ett hem om ett barn är upproriskt och våldsamt och föräldrarna ger upp..

Fast gissningvis bottnar grabbens våld i att han redan mår väldigt dåligt och jag tror man ska vara försiktig med vilka signaler man sänder ut till honom för egentligen är det inte hans fel att han sitter i den situation han gör. Det är omgivningen som har misslyckats med att hjälpa honom.
Det grundläggande resonemanget är jag helt med på, men i det ögonblick en knytnäve träffar en lärares haka är det ingen annan än personen med näven som gör fel. Ett grovt fel, som oavsett upprinnelsen måste kunna få någon form av negativ reaktion.
Hur påverkar det pojken att flyttas från klassen?
Det ger en tydligt negativ signal, men viktigare är att det signalerar till honom, till läraren, till lärarens kollegor och till övriga elever att en rak höger på käften är totalt oacceptabelt. Att vända andra kinden till, boka en samtalstid om två veckor med kurator, planera veckoträffar med stödperson nästa månad etc ger en lika tydlig signal till kollegie och elever att det kan vara ganska acceptabelt att slå en lärare - eller någon annan - på käften.
Jag har gått i samma klass som en sådan här grabb och i det fallet löstes situationen med en specialassistent som kunde hantera killen och hans våldsamma sida. Killen kunde gå kvar i klassen, med sina kamrater och ingen behövde vara rädd för honom eftersom en duktig assistent hade satts in. Givetvis fick hela familjen hjälp av soc.
Det är förstås det optimala, utan diskussion.
Men som sagt, i det aktuella fallet är ju en stor del av problematiken att arbetsgivaren inte gör någonting och då kan jag egentligen inte se någon annan möjlighet för läraren än att sjukskriva sig.
Skall nästa lärare som också råkar få stryk också sjukskriva sig? Och nästa? Istället för att lyfta bort den våldsamme eleven för stunden?
Skulden ska egentligen falla på arbetsgivaren, inte på pojken.
Absolut, i ett större perspektiv.

Senast ändrad:

Det grundläggande resonemanget är jag helt med på, men i det ögonblick en knytnäve träffar en lärares haka är det ingen annan än personen med näven som gör fel. Ett grovt fel, som oavsett upprinnelsen måste kunna få någon form av negativ reaktion.

Det ger en tydligt negativ signal, men viktigare är att det signalerar till honom, till läraren, till lärarens kollegor och till övriga elever att en rak höger på käften är totalt oacceptabelt. Att vända andra kinden till, boka en samtalstid om två veckor med kurator, planera veckoträffar med stödperson nästa månad etc ger en lika tydlig signal till kollegie och elever att det kan vara ganska acceptabelt att slå en lärare - eller någon annan - på käften.

Fast eftersom det handlar om ett barn får man ändå lägga "lagom ansvar" på honom och att isolera honom från klassen tycker jag är i värsta laget. Det kan ju för honom vara ytterligare ett svek från vuxenvärlden.

Skall nästa lärare som också råkar få stryk också sjukskriva sig? Och nästa? Istället för att lyfta bort den våldsamme eleven för stunden?

Om arbetsgivaren fortsätter ignorera problemet är detta antagligen vad som kommer hända, ja. Mycket tragiskt givetvis men lärarna måste se till sin egen säkerhet. Händer det tillräckligt många gånger blandas antagligen facket in eftersom det handlar om en arbetsmiljöfråga och med tiden kommer arbetsgivaren tvingas hantera problemet. Givetvis bör det inte behöva gå så långt, men gör inte arbetsgivaren något finns inte så många alternativ.

:bow:
Du säger det så bra så jag kan lika gärna hålla tyst;)

Det är klart man inte kan blunda för problematiken (har jag skrivit det någonstans?), men en stor del av problematiken här verkar ju vara att arbetsgivaren inte gör något. Lärarna ska givetvis inte behöva vara rädda på sin arbetsplats och därför kan sjukskrivning vara på sin plats. Mår man dåligt av arbetsmiljön ska man inte behöva vara där.

Givetvis måste pojken hanteras parallellt med läraren, men att isolera pojken från de andra eleverna eller sätta läraren i en annan klass skickar ut negativa signaler till pojken som han definitivt inte behöver. Mår läraren dåligt ska hon givetvis sjukskrivas.

Men som sagt, här en del av problematiken att arbetsgivaren inte gör något och då kan det nog tyvärr blir så att lärare efter lärare betas av. Ända tills arbetsgivaren tvinga göra något.

Fast varför ska läraren straffas (genom sjukskrivning) för att arbetsledningen inte följer lagar och regler? Det är rektorns ansvar att följa regler för arbetsmiljön, det är inte lärare som ska sjukskrivas och således tvingas ta smällen för att ledningen inte tar sitt lagstadgade ansvar.

Fast varför ska läraren straffas (genom sjukskrivning) för att arbetsledningen inte följer lagar och regler? Det är rektorns ansvar att följa regler för arbetsmiljön, det är inte lärare som ska sjukskrivas och således tvingas ta smällen för att ledningen inte tar sitt lagstadgade ansvar.

Vad för alternativ har läraren när arbetsgivaren är en skitstövel?

Äntligen ett "vettigt" inlägg som svar på denna tråd.
Har nyligen gått igenom nästan samma sak med vår dotter.
UNDER 2års TID HAR VI BÖNAT OCH BETT SKOLAN OM HJÄLP
Skolan har fått all information samt hjälp om hur man FÖR ATT UNDVIKA BLA VREDESUTBROTT skall arbeta med vår dotter. Detta från experter inom detta.Hon har autism. Skolan valde att helt rent ut sagt skita i detta.
Vad hände? Vredesutbrott,rymmning, polishämning m.m.

Alla instanser lassarett,lss, soc mfl får EJ GÅ IN UNDER SKOLTID. DET ÄR KORTFATTAT STRIKT SKOLANS ANSVAR OCH DET ÄR REKTORNS SKYLDIGHET ATT SÄTTA IN RESURS INGEN ANNAN MYNDIGHETS. Vi vet för vi har bett alla utomstående myndigheter under två års tid om hjälp och vi får hjälp men ej under skoltid. Detta då det som sagt var då är skolans skyldighet under skoltid att stå för resurs. Och kortfattat det är rektorn på skolan som avgör vilka elever som får hjälp

Nu har hon äntligen kommit till specialskola och fungerar utmärkt.
OFTA; OFTA eller som Soc sa till denna skolas rektor.
Ni har inte kunskap om dessa barn.
Har man inte det och inte vill ta till sig den hjälp man får utan jobbar på som "vanligt" då slutar det ofta med katastrof.
Från att a varit en liten hulligan är hon numera som ett vanligt barn. Detta då man nu arbetar med henne på ett sådant sätt man skall göra. Vilket även "gamla" skolan kunde ha gjort om de följt alla de råd de fick men som de valde att strunta i.

Till den som startade denna tråd GÅ TILL ANSVARIG REKTOR, påstår hon att pengarna är slut för resurs , FEL rektor kan och skall vid sådana fall ansöka hos barn & ungdomsnämnden om mer pengar till detta specifika barn.
Barn som är i behov av särskild stöd skall få det,tyvärr fungerar detta inte i verkligheten.Som förälder får man kämpa ,kämpa och kämpa...

mvh El

Senast ändrad av en moderator:

Ett litet tillägg...
Jag har inget emot lärare, maken arbetar själv som gymnasielärare.
Men som även han sa om denna skola.
De vill inte förstå vad det handlar om och som expertisen sa när jag frågade.
Varför tar de inte till sig den information de fått från er varför arbetar de inte som ni säger?

Svaret- Man får tjata och tjata till slut brukar de förstå.

Sedan till dig som skrev att skolsköterskan borde vara med.
Dessvärre är det många av dessa som inte har kunskap.
Vi hade både skolsköterska, specialpedagog från skolan med. De begrep ivarje fall inte eller ville inte...

Höjden var svaret jag fick från specialpedagogen när vi fått plats på specialskola.
Föreslog henne att de skulle ta kontakt med denna skola och göra ett studiebesök. Detta för att på ett enkelt sätt se hur de arbetade med dessa barn (Det finns flera barn med samma problem som går i "vanlig" skola. Detta då de platser som finns i specialskolor ej räcker till)Jag tyckte att detta vore bra .
Svaret jag fick var följande
Det är inte vårt område.
Har man den inställningen som specialpedagog skall man nog byta arbete.
mvh El

Facket? Skyddsombud?

En anmälan till AMV?

Jo, men de agerar ju inte omedelbart så mår läraren dåligt lär en sjukskrivning vara det som behövs för att hon ska skyddas från eleven omedelbart. Sedan ska såklart både skyddsombud, polis och fack kontaktas.

Men man kan inte kategorisera och säga att alla "bokstavsbarn" inte funkar i vanliga grundskolan och ska vara någon annanstans?

Man kan inte utreda något barn mot föräldrarnas vilja även om man själv är tvärsäker på att barnet skulle få en diagnos.

Men man kan inte kategorisera och säga att alla "bokstavsbarn" inte funkar i vanliga grundskolan och ska vara någon annanstans?

Man kan inte utreda något barn mot föräldrarnas vilja även om man själv är tvärsäker på att barnet skulle få en diagnos.

Absolut. Men man ska väl iaf inom skolan visa en vilja att ta reda på problemet (-n). De gånger jag stött på problem med mitt eget barn eller genom ngn annan barn vill inte skolan ta tag i problemen. I första hand ska vi föräldrar lösa problemen som uppkommer (skolan egna ord) eller så ignorerar de alltihopa (låter bli att informera föräldrar bl.a.). Men jag är fullt medveten om att detta förekommer inte på alla skolor, förhoppningsvis på en mkt liten del (hoppas, hoppas).

Kan inte annat än hålla med. Synd bara att de som bestämmer att hjälpen INTE ska ges inte insett att ju längre de låter det fortskrida, desto svårare kan det bli att komma tillrätta med, och desto mer pengar rinner iväg när resurserna sedan sätts in.

Men väntar man tillräckligt länge så faller kostnaden på någon annan instans.

Exakt skolan vill väldigt ofta INTE se problemen eller rättare sagt rektor. Gör man detta och då förstår att dessa barn dels behöver en annan form av undervisning , stöd ,samt skall bemötas annorlunda osv Då kommer det ju att kosta pengar.
Nej då är det lättare att inte se problemen eller skylla på hemmet.
Då behöver INTE skolan ta ansvar.
Utanför skoltid träder ju soc & lss in med stöd och hjälp till dessa barn.

Sedan är det noga många lärare som ser problemen men ej får gehör hos rektor.

mvh El

Exakt till slut så får man oftast plats på specialskola.
MAN FÅR DOCK INTE GLÖMMA ATT DESSA BARN UNDER TIDEN HAR ETT RENT HELVETE i en vanlig skola.
Att de reagerar med agressivitet är inte konstigt.
Detta är dock bättre än att som somliga barn gör reagera med självskadebeetende.

Lösningen för skolan är väldigt enkel med dessa barn.
SÄTT IN EN RESURS OCH DET SKALL VARA EN SOM BARNET KOMMER ÖVERENS MED.
DENNA PERSON SKALL FÅ UTBILDNING OM DETTA BARNS HANDIKAPP.

Rektor har även möjlighet att på ett mycket enkelt sätt (specialpedag. instut) få fram experter som kommer ut och lär lärarna hur man ändrar undervisningen för just detta barn och hur man arbetar med detta barn.

Men allt handlar om man som rektor vill eller inte vill..
Skolan har i dagsläget möjlighet att få kunskap och stöd samt att kunna hjälpa dessa barn bara man vill.
mvh El

knapplån

Om lärarna är rädda för denne elev så är sannolikt minst 90 procent av hans skolkamrater lika rädda eller räddare. Ska man i så fall flytta på dessa och vad skickar då det för signaler?

jag har inte hävdat att alla bokstavsbarn bör tas ifrån normal skolgång, för det finns alldeles för många bokstavsbarn.. jag var ett.. MEN inte förrens nu i år, 3 månader innan jag fyllde 25, startades en utredning.. en månad innan jag fyllde hade jag diagnosen i handen, facit på allt som varit fel.. jag var och är fortfarande en som hellre vänder allt inåt än utåt. visst slogs jag när jag blev riktigt uppretad men jag grät (pga social fobi) när jag tvingades svara på en fråga i klassrummet..
jag var inget "problembarn" på det viset att det märktes genom aggressiva utbrott.. jag hade och har en bra familj och det har med all säkerhet hjälp mig..

visst jag har gått ut med över godkänt i snitt men jag hade ju gärna varit vaken på lektionerna istället för att sova.. och gjort fler uppgifter och fått högre betyg.. jag är inte dum, det har bara varit svårt och inte förrens nu när jag äter mediciner börjar jag inse hur mycket jag har missat i skolan.. av 100% tid kanske jag var aktiv 15%, med mediciner hade jag förmodligen vart aktiv över 50% av tiden.. förstå hur mycket det gör för betygen..

Det är skillnad på hur tjejer och killar med bokstavsdiagnoser reagerar, därför kan det vara svårt att upptäcka tjejer med ex adhd i skolan.

Att medicinera hjälper många, men det kan vara svårt att hitta rätt dosering så att det funkar både i skola och hemma.

Liknande trådar

Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 742
Senast: Eurydome
·
Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 335
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 237
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse