Misshandel!

replica

Trådstartare
Min syster som jobbar som lärare vid en 1-7 skola har idag åkt på stryk av en elev!:eek: En liten skit till 10-åring (årskurs 3) gav henne en rak höger under lektionstid.. Ingen aning om scenariot där, men jag fick veta att ungen har under 2 år (!) slagit andra lärare utan att ett SKIT har hänt!

Hur f-n kan man som skola tillåta detta?!:eek: Det har hållt på i 2 års tid!? Hade det varit min elev (pluggar till lärare själv) hade jag vägrat att undervisa ungen. Så där ska det ta mig sjutton inte behöva va!

Man blir ju mörkrädd när man tänker på att ungen redan som 7-8åring hade så lite respekt för människor att han redan då började slå dem. Tänk hur det blir när grabben är vuxen?!

Ohh! Är så arg:mad: o behöver få ventilera mig lite..

Sv: Misshandel!

Det är tragiskt. Min mamma är skyddsombud på en skola (1-4) och de har haft ett flertal fall av misshandel de senaste åren. Barn som ger sig på lärarna alltså. Det polisanmäls och soc kopplas in, men problemet är att familjerna dessa barn kommer ifrån ofta har väldigt stora sociala problem och inte får den hjälp från soc de behöver på hemmaplan så problemen fortsätter i skolan.

Det är för jävligt. Både personal och elever är rädd för den här killen - och så ska det inte behöva vara. Han är ohyggligt våldsam och behöver hjälp, men får ingen (skolan vill att han ska flytta till en särskild skola, men det finns ingen plats-så då får han ingen hjälp alls).
Både polis o soc har blivit kontaktade.. Usch hoppas verkligen att grabben får komma därifrån snart. Ingen som mår bra att ha det som det är nu.

Nej och görs ingenting nu lär det ju inte bli bättre för killen och vad händer då när han blir straffmyndig? Det borde vara kriminellt att inte ge barn den hjälp de behöver i tid!

Din systers arbetsmiljö och säkerhet är hennes rektors ansvar och ingen annans. Det går inte att ducka för eller skjuta ifrån sig, rektorn skall vidta de åtgärder som krävs för att både elever och personal skall ha en säker arbetsplats. Om det krävs att en extra resursperson, eller för den delen en väktare, skuggar eleven varje meter så skall det ske. Om eleven måste skiljas från undervisningen i klassen så skall det också ske. Arbetsmiljölagen (specifikt AML 3. kap 2. § samt AFS 1993:2 som finns HÄR) är tydlig i sådana frågor, att hänvisa till den är inte alls någon överreaktion.:idea:

Min syster som jobbar som lärare vid en 1-7 skola har idag åkt på stryk av en elev!:eek: En liten skit till 10-åring (årskurs 3) gav henne en rak höger under lektionstid.. Ingen aning om scenariot där, men jag fick veta att ungen har under 2 år (!) slagit andra lärare utan att ett SKIT har hänt!

Hur f-n kan man som skola tillåta detta?!:eek: Det har hållt på i 2 års tid!? Hade det varit min elev (pluggar till lärare själv) hade jag vägrat att undervisa ungen. Så där ska det ta mig sjutton inte behöva va!

Man blir ju mörkrädd när man tänker på att ungen redan som 7-8åring hade så lite respekt för människor att han redan då började slå dem. Tänk hur det blir när grabben är vuxen?!

Ohh! Är så arg:mad: o behöver få ventilera mig lite..

förstår att situationen måste bli helt absurd.. men att vägra undervisa ungen måste ju vara helt fel sätt att gå tillväga, ska alla lärare vända ryggen åt stackarn? (en unge som beter sig så där är det synd om för uppenbarligen är något FEL)
självklart skall det ju vara säkert för din syster på hennes arbetsplats men att vända ryggen till och vägra undervisa honom är inte rätt väg att gå enligt mig (nu har ju inte din syster gjort det)
Någon måste ju undervisa honom, vem ska såfall vara den som får låta bli att vägra?

Nu menar jag absolut inte att skylla något på din syster eller på någon annan lärare för i grund och botten så tror jag sådana här problem självklart bottnar i problem i familjen, MEN jag tror att skolan ofta glömmer att dom faktiskt spenderar betydligt mer tid med barnen under de unga åren än föräldrarna själva gör, därför spelar skolan så stor roll in i uppfostringen och att då vända ryggen till och inte tydligt visa att det inte är okej tror jag är fel sätt att gå tillväga på. Jag menar inte att huvudansvaret på något sätt ligger hos skolan, självklart ligger det hos familjen, men jag tycker att skolan många gånger blundar för så himla många problem och skjuter bort dem och skyller bara på föräldrarna... Skolan/dagis/fritids lär ju umgås runt 70% av tiden med barnen och föräldrarna runt 30% och därmed blir det omöjligt för föräldrarna att dra hela lasten själva...

Varför har inte skolan gjort något tidigare? Varför ska det vara så jävla svårt för folk att agera idag och inte bara vända ryggen till? Inte fasen behövs det miljoner för att ta tag i ungen och förklara att det här inte är okej och att det kommer ha koncekvencer om man uppför sig så där och sedan också vara koncekvent!?

Att fortsätta mjäka med en sådan unge och att vända ryggen till gör ju bara problemen ännu större! Varför tar inte föräldrarna sitt ansvar? Varför tar inte skolan sitt ansvar?! Ska det inte hända något förens en unge blir påpucklad?! Är det då lärarna ska stå där och se dumma ut och titta den lilla i ögonen och säga "vi vände ryggen till, därför blev du spöad"

Även om det krävs mer än ett samtal med en unge som uppför sig så här så måste det väll ändå vara självklart att något sådant här på ett eller annat sätt lär eskalera om man inte tar tag i problemet?! Vem ska stå där sen och sopa upp spillrorna efter den här pojken?!

Nu hoppas jag verkligen att det är okej med din syster och att hon inte mår dåligt psykiskt av det hela. Och jag fattar självklart att det inte är din systers fel eller ditt fel (så klart). Jag blir bara så himla trött på föräldrar som inte fattar ett jota och inte gör ett skit och även skolan som låssas som ingenting så fort det blir problem.
HJÄLP barnen, det är det skolan är till för, det handlar inte bara om att lära sig plus och minus utan även att bete sig som en människa!

Hade jag varit i min systers situation hade jag vägrat undervisa eleven av den anledningen att jag inte vill gå omkring och vara rädd att åka på stryk igen. Jag vet av egen erfarenhet hur svårt det är att försöka räcka till i en hel klass, om man då ska tömma all sin energi på en enda elev så kommer ingenting alls att fungera till slut..

Jag tycker det är rent ut sagt för jävligt att det inte händer någonting. Om det nu inte finns en plats på den särskilda skolan så varför ser man inte till att han får en egen assistent eller liknande som kan hjälpa till och handskas med det här?:confused:

Dessutom vågar man inte som lärare idag lyfta ett finger av rädsla att åka dit för allehanda ting. Läste i en skoltidning för lite sedan om en lärare som höll fast en elev i armen under ett bråk, han åkte dit för "misshandel" och får inte undervisa utan en annan vuxen med..:crazy:

Problemet med dessa barn är att de kostar pengar och de som sitter på penningarna vill helst stoppa huvudet i sanden så länge som möjligt, krasst men ändock en verklighet.
Många gånger är det ju familjesituationen som ligger bakom barnets problem och det innebär att skolan har svårt att få hjälp från hemmet.
Medans alla stoppar huvudena i sanden hinner ungen "växa till sig" till en riktig värsting ...

Problemet med dessa barn är att de kostar pengar och de som sitter på penningarna vill helst stoppa huvudet i sanden så länge som möjligt, krasst men ändock en verklighet.
Många gånger är det ju familjesituationen som ligger bakom barnets problem och det innebär att skolan har svårt att få hjälp från hemmet.
Medans alla stoppar huvudena i sanden hinner ungen "växa till sig" till en riktig värsting ...

Kan inte annat än hålla med. Synd bara att de som bestämmer att hjälpen INTE ska ges inte insett att ju längre de låter det fortskrida, desto svårare kan det bli att komma tillrätta med, och desto mer pengar rinner iväg när resurserna sedan sätts in.

Hade jag varit i min systers situation hade jag vägrat undervisa eleven av den anledningen att jag inte vill gå omkring och vara rädd att åka på stryk igen. Jag vet av egen erfarenhet hur svårt det är att försöka räcka till i en hel klass, om man då ska tömma all sin energi på en enda elev så kommer ingenting alls att fungera till slut..

Jag tycker det är rent ut sagt för jävligt att det inte händer någonting. Om det nu inte finns en plats på den särskilda skolan så varför ser man inte till att han får en egen assistent eller liknande som kan hjälpa till och handskas med det här?:confused:

Dessutom vågar man inte som lärare idag lyfta ett finger av rädsla att åka dit för allehanda ting. Läste i en skoltidning för lite sedan om en lärare som höll fast en elev i armen under ett bråk, han åkte dit för "misshandel" och får inte undervisa utan en annan vuxen med..:crazy:

Fast som sagt, att vägra undervisa eleven lär inte hjälpa någon i längden. Däremot kan hon ju sjukskriva sig om det är så att arbetsmiljön gör att hon mår dåligt. Det är tråkigt när det behöver gå så långt, men om arbetsgivaren inte hjälper till med assistent till eleven eller kan ordna plats på den särskilda skolan finns inte så många möjligheter kvar.

Men det är ju en arbetsmiljöfråga för läraren och för barnet en social fråga så givetvis måste något göras. Arbetsgivaren måste agera.

Tycker att det är helt otroligt att skolan/ rektorn inte har tagit tag i det här "problemet" :crazy:.
Två år?!
Finns det inte något som heter arbetsmiljö på den där skolan?
Mycket slappt, måste jag säga.

Samtidigt så kan jag inte låta bli att känna för pojken.
Så liten och slåss redan för sin tillvaro....:(.
Någonstans har det brustit rejält och det är tragiskt.

Och att vända ryggen till och vägra undervisning känns faktiskt inte särskilt pedagogiskt.
Ännu en i mängden som väljer att blunda för pojkens problematik.
Nej, se till att någon någonstans i killens närhet börjar agera.
Det är så lätt att prata men desto jobbigare att vara handlingskraftig.
Vad ska man säga om 20 år då?

- Jo, visst märkte vi att han var stökig i skolan.
Hade för vana att slå på lärarna och vara utåtagerande och socialt missanpassad.
Varför vi inte gjorde något?
Eeh, jaa det var ju liksom ingen annan heller som gjorde ngt....

Jag tror att fångar man upp barn med problem när ett sådant dyker upp så gör man främst barnet,
men även samhället en tjänst.

Känns för övrigt främmande att gå omkring som vuxen och vara rädd för små barn.
På en skola:confused:.

/J.

Senast ändrad av en moderator:

Bra sagt!

Nu kommer jag kanske bli lynchad och för evigt straffad för mitt uttalande, men om jag ska vara helt ärlig tycker jag mer synd om pojken. Tydligen är något fruktansvärt fel, och han mår ju inte bra! Sen får han bara spott och spe och ingen vettig hjälp, och dessutom ska han nu ignoreras och stängas ute. Det kommer bara att spä på problemen och få honom att känna sig mer alienerad.

Sen att det är fel att lärare kan åka fast för misshandel bara de håller fast elever är ju helt befängt, det håller jag med om, men det är ju nåt som måste jobbas med oxå.

Denna pojken är ändå bara tio år, och även om man kan förvänta sig att han ska veta att det är fel att slåss så kan det vara svårt för honom att hitta ett annat sätt att hantera sin för mig självklara ångest. Och det måste han få hjälp med! Man kan inte vända ryggen, då kommer ungdomsanstalten som ett brev på posten om ett par år. Väl där lär han få förstklassig utbildning av jämnlika i kriminalitet.

Jag förstår att ts syster är rädd, och känner sig maktlös, men det är ingen orsak att stoppa huvudet i ssanden och straffa ungen genom att stänga ute honom. Visst behöver han disciplineras, men sen behöver han oxå fångas upp.

Jag förstår att ts syster är rädd, och känner sig maktlös, men det är ingen orsak att stoppa huvudet i ssanden och straffa ungen genom att stänga ute honom. Visst behöver han disciplineras, men sen behöver han oxå fångas upp.
Jag håller med i det du skriver. Men det primära och akuta problemet just nu är att rimligen att ts syster riskerar direkt kroppsskada på sin arbetsplats - förvisso som följd av sociala problem hos barnet och barnets omgivning.
I första hand, just nu, idag, handlar det inte om långsiktiga sociala åtgärder (som naturligtvis borde satts in för länge sedan) utan om att skydda personer från fysiskt våld.

Jag håller med i det du skriver. Men det primära och akuta problemet just nu är att rimligen att ts syster riskerar direkt kroppsskada på sin arbetsplats - förvisso som följd av sociala problem hos barnet och barnets omgivning.
I första hand, just nu, idag, handlar det inte om långsiktiga sociala åtgärder (som naturligtvis borde satts in för länge sedan) utan om att skydda personer från fysiskt våld.

Å sådana fall kan väl en sjukskrivning vara aktuell. Hur ska man annars hålla läraren borta från pojken utan att skicka negativa signaler till honom som får honom att må ännu sämre?

Absolut, men då håller jag med Sol att det är bättre att sjukskriva läraren än att skicka bort pojken. Iaf i det akuta, och omedelbart efter det jobba fram en mer succesiv förflyttning av honom. Jag tror faktiskt inte det gagnar nån att stänga av honom från skolan eller akutflytta honom. Då följer problemen bara med. Givetvis är det nog på sin plats att ha nån form av enskild undervisning under tiden, men han bör nog få vara kvar i skolan.
Det är faktiskt ganksa akut för honom att få hjälp, han är tio nu, det komer bara bli svårare och svårare att "omprogramera" (förlåt ordvalet) honom.
En ordentlig och rejäl utredning av soc ang familjesituationen vore på sin plats. för jag ger mig den att det är där problemet ligger

Å sådana fall kan väl en sjukskrivning vara aktuell. Hur ska man annars hålla läraren borta från pojken utan att skicka negativa signaler till honom som får honom att må ännu sämre?

Vad hjälper det när han varit våldsam mot andra lärare?

Att lärare i skolan är rädda för en tioåring däremot tycker jag är absurt. Om inte lärare "vågar", vem ska då göra det? Insatser för att hjälpa pojken måste till snarast, enskild undervisning, helst av någon som har utbildning/erfarenhet inom hans problematik. Men man kan inte blunda och låtsas som ingenting.

Som jag ser det handlar det absolut inte om att hålla en specifik lärare borta från en våldsam elev, utan om att hålla en våldsam elev borta från möjligheten att misshandla lärare. Sjukskrivning av misshandlade lärare som åtgärd ser jag som helt fel riktning och helt fel fokus. Däremot tror jag inte att det behöver gå så långt som att stänga av eleven från undervisning, men absolut att flytta till enskild undervisning. Fysiskt våld mot en lärare skall resultera i negativa signaler, allt annat vore ju helt bisarrt...:confused:
Steg ett i en akut hot- eller våldssituation är förstås att se till att den våldsamme inte kan vara våldsam, steg två att se till att den våldsamme inte vill vara våldsam. Det finns ingenting mjukare eller gulligare i en rak höger från en tioåring än från en tjugoåring, om man ser till själva handlingen.

Senast ändrad:

Vad hjälper det när han varit våldsam mot andra lärare?

Att lärare i skolan är rädda för en tioåring däremot tycker jag är absurt. Om inte lärare "vågar", vem ska då göra det? Insatser för att hjälpa pojken måste till snarast, enskild undervisning, helst av någon som har utbildning/erfarenhet inom hans problematik. Men man kan inte blunda och låtsas som ingenting.

Det är klart man inte kan blunda för problematiken (har jag skrivit det någonstans?), men en stor del av problematiken här verkar ju vara att arbetsgivaren inte gör något. Lärarna ska givetvis inte behöva vara rädda på sin arbetsplats och därför kan sjukskrivning vara på sin plats. Mår man dåligt av arbetsmiljön ska man inte behöva vara där.

Givetvis måste pojken hanteras parallellt med läraren, men att isolera pojken från de andra eleverna eller sätta läraren i en annan klass skickar ut negativa signaler till pojken som han definitivt inte behöver. Mår läraren dåligt ska hon givetvis sjukskrivas.

Men som sagt, här en del av problematiken att arbetsgivaren inte gör något och då kan det nog tyvärr blir så att lärare efter lärare betas av. Ända tills arbetsgivaren tvinga göra något.

Liknande trådar

Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 742
Senast: Eurydome
·
Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 335
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 237
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV