Sv: Misshandel!
Min syster som jobbar som lärare vid en 1-7 skola har idag åkt på stryk av en elev!
En liten skit till 10-åring (årskurs 3) gav henne en rak höger under lektionstid.. Ingen aning om scenariot där, men jag fick veta att ungen har under 2 år (!) slagit andra lärare utan att ett SKIT har hänt!
Hur f-n kan man som skola tillåta detta?!
Det har hållt på i 2 års tid!?
Hade det varit min elev (pluggar till lärare själv) hade jag vägrat att undervisa ungen. Så där ska det ta mig sjutton inte behöva va!
Man blir ju mörkrädd när man tänker på att ungen redan som 7-8åring hade så lite respekt för människor att han redan då började slå dem. Tänk hur det blir när grabben är vuxen?!
Ohh! Är så arg
o behöver få ventilera mig lite..
förstår att situationen måste bli helt absurd.. men att vägra undervisa ungen måste ju vara helt fel sätt att gå tillväga, ska alla lärare vända ryggen åt stackarn? (en unge som beter sig så där är det synd om för uppenbarligen är något FEL)
självklart skall det ju vara säkert för din syster på hennes arbetsplats men att vända ryggen till och vägra undervisa honom är inte rätt väg att gå enligt mig (nu har ju inte din syster gjort det)
Någon måste ju undervisa honom, vem ska såfall vara den som får låta bli att vägra?
Nu menar jag absolut inte att skylla något på din syster eller på någon annan lärare för i grund och botten så tror jag sådana här problem självklart bottnar i problem i familjen, MEN jag tror att skolan ofta glömmer att dom faktiskt spenderar betydligt mer tid med barnen under de unga åren än föräldrarna själva gör, därför spelar skolan så stor roll in i uppfostringen och att då vända ryggen till och inte tydligt visa att det inte är okej tror jag är fel sätt att gå tillväga på. Jag menar inte att huvudansvaret på något sätt ligger hos skolan, självklart ligger det hos familjen, men jag tycker att skolan många gånger blundar för så himla många problem och skjuter bort dem och skyller bara på föräldrarna... Skolan/dagis/fritids lär ju umgås runt 70% av tiden med barnen och föräldrarna runt 30% och därmed blir det omöjligt för föräldrarna att dra hela lasten själva...
Varför har inte skolan gjort något tidigare? Varför ska det vara så jävla svårt för folk att agera idag och inte bara vända ryggen till? Inte fasen behövs det miljoner för att ta tag i ungen och förklara att det här inte är okej och att det kommer ha koncekvencer om man uppför sig så där och sedan också vara koncekvent!?
Att fortsätta mjäka med en sådan unge och att vända ryggen till gör ju bara problemen ännu större! Varför tar inte föräldrarna sitt ansvar? Varför tar inte skolan sitt ansvar?! Ska det inte hända något förens en unge blir påpucklad?! Är det då lärarna ska stå där och se dumma ut och titta den lilla i ögonen och säga "vi vände ryggen till, därför blev du spöad"
Även om det krävs mer än ett samtal med en unge som uppför sig så här så måste det väll ändå vara självklart att något sådant här på ett eller annat sätt lär eskalera om man inte tar tag i problemet?! Vem ska stå där sen och sopa upp spillrorna efter den här pojken?!
Nu hoppas jag verkligen att det är okej med din syster och att hon inte mår dåligt psykiskt av det hela. Och jag fattar självklart att det inte är din systers fel eller ditt fel (så klart). Jag blir bara så himla trött på föräldrar som inte fattar ett jota och inte gör ett skit och även skolan som låssas som ingenting så fort det blir problem.
HJÄLP barnen, det är det skolan är till för, det handlar inte bara om att lära sig plus och minus utan även att bete sig som en människa!