Sv: Minigrisar...
Har en minigris som är 4 år och heter LEFFE! Han är världens underbaraste och roligaste gris, ställer dok till med endel oreda ibland. Han har en egen liten låg box i stallet där han sover i en stor hög med halm. På dagarna går han som han vill på våra 8 hektar mark. Han är mycket social och är gärna med katten, hunden el hästarna.
Någon skrev att dom måste sövas för att klippa klövar det har vi aldrig gjort. Man tar på sig hörselskydd och på två man så vänder man upp och ner på den skrikande grisen. Sedan är det bara att klippa med lämplig tång. (Risken finns dok att grannarna kommer springande och tror att något förskräkligt har hänt) Ger man godis efteråt så är man ju populär igen.
Tyckte det var värre med betarna som blev långa och började skava i lite i kinden. Distriktsveterinärerna var inte direkt förtjusta i att komma och fixa det så jag tränade honom någon vecka med att klia och ta i beterna. En dag hade jag med plåtsaxen och knipsade av 2cm på den ena. (han märkte det inte ens). Någon dag senare tog jag den andra.
det är ju stor risk att söva grisar så det vill man hälst slippa.
/M