Mindre ras som påminner om Golden?

Fast nu tycker jag faktiskt att du är onödigt hård och tråkig. Det går utmärkt att apportera och jobba även med utställningsavlade, även om många inte gör det. Så det är snarare rimligare att säga att de allra flesta inte riktigt vet vad dom har i kopplet i form av kapacitet.
Kanske för någon som inte är van vid en jaktgoldens arbetskapacitet så kan en utställningsgolden fungera "utmärkt" att apportera och jobba med.

Någon som har den minsta erfarenhet med jaktavlade retrievers skulle aldrig tycka att det går "utmärkt" att ersätta en sådan hund med en utställningsvariant. Lika lite som att polisen skulle kunna arbeta med en utställningsschäfer, eller en fårbonde med en utställningsborder.

Kanske för någon som inte är van vid en jaktgoldens arbetskapacitet så kan en utställningsgolden fungera "utmärkt" att apportera och jobba med.

Någon som har den minsta erfarenhet med jaktavlade retrievers skulle aldrig tycka att det går "utmärkt" att ersätta en sådan hund med en utställningsvariant. Lika lite som att polisen skulle kunna arbeta med en utställningsschäfer, eller en fårbonde med en utställningsborder.
Wow, tack för den! Så alla vi som har utställningsgoldens och faktiskt apporterar med dem osv - vi förstår inte hur en hund ska vara?

Som sagt, jag tycker du är onödigt hård och väldigt tråkig i tonen. Jag kan förstå att en inte tycker att utställningsavlade goldens är ett jättebra påhitt, det tycker inte jag heller rent generellt, men att säga att dom är odugliga retrievers är långt ifrån sanningen.

Givetvis kan du inte bara ersätta en utställningsavlad med en jaktavlad, det tror jag inte heller att någon menar (jag menar det inte). Men det går fortfarande att jobba med en utställningsavlad även om många väljer att inte göra det.

Att dessutom gå in och såga en ras så totalt i en tråd där TS verkar fullt nöjd med egenskaperna är dessutom rätt ohyfsat.

Den här tråden handlar om raser som påminner om (aktiv) utställningsgolden, jag ska inte arbeta med den. Så din diskussion är säkert vettig och sådär men hör kanske inte hemma här :)

En av (om inte den bästa) Södermanlands bästa polishundar är SEUCH och av rena exteriörlinjer...

Det beror väl lite på vad man har för ambitioner, tänker jag. Ska du starta på prov har du en större utmaning framför dig med en utställningsavlad och du får ju många egenskaper "gratis" med en jaktavlad, men på hobbynivå (eller högre för en riktigt duktig hundförare) kan det gå utmärkt med en utställningsavlad. Jag har ett par showlabbar i min träningsgrupp och de gör ett jättebra jobb, även om det märks att de ibland saknar fokus, ork och motivation.

För att inte gå helt off topic så kan jag svara på ursprungsfrågan också: är det en golden du vill ha @Problematisk , så tycker jag att du ska skaffa en golden. De tar inte mycket mer plats än en liten hund. Jag bodde på 25 kvm under min studietid och upplevde det inte som speciellt trångt.

Fast nu handlade väl diskussionen inte om huruvida någon tyckte att man kunde ersätta en jaktgolden med en utställningsavlad utan endast om att även showgoldens förtjänar att få bli inkluderade i gruppen retrievers. Jag har sett många utställningsavlade Golden jobba, om än inte med samma motor som en jaktgolden. Det betyder dock inte att de är värdelösa.

För att återgå till TS så glömde jag skriva att många jag känner som av någon anledning behövt "trappa ner" från Golden har valt Cavalier. Är dom friska så är det en superkul ras tycker jag!

Ytterligare en ras jag tänker att du kan kolla på är både dvärg- och mellanpudel. Glada, enkla, roliga hundar! Inte lika flamsiga som Golden (på gott och ont) men det känns som om glädjen är densamma på många sätt. Vi har haft med en dvärgpudel på våra jaktinternat och den hunden är störtcool, noll ljud, avkopplad, kör lite upplet/sök på samma villkor som retrievrarna och de få gånger vovve är jobbig är det bara att stuva undan den under armen så blir den tyst :D (mycket enklare än med goldens!) så ja, väldigt rolig och okomplicerad.

För att återgå till TS så glömde jag skriva att många jag känner som av någon anledning behövt "trappa ner" från Golden har valt Cavalier. Är dom friska så är det en superkul ras tycker jag!

Ytterligare en ras jag tänker att du kan kolla på är både dvärg- och mellanpudel. Glada, enkla, roliga hundar! Inte lika flamsiga som Golden (på gott och ont) men det känns som om glädjen är densamma på många sätt.

Jag skulle också rekommendera cavalier! Bara man är noga att kolla upp linjerna så att dom är friska så är dom väldigt trevliga och roliga hundar. Jag har själv en cavalier som jag tränar och tävlar i rallylydnad och agility, i framtiden även tankar på lydnad. Hon är väldigt roligt att träna med och tycker det mesta är superkul men om man vill ta det lugnt någon dag är inte det några problem. Jag gillar glada och positiva hundar och där tycker jag både cavalierer och goldens stämmer in. Skulle själv kunna tänka mig en golden i framtiden om vi skaffar en större hund. :)

Fast nu handlade väl diskussionen inte om huruvida någon tyckte att man kunde ersätta en jaktgolden med en utställningsavlad utan endast om att även showgoldens förtjänar att få bli inkluderade i gruppen retrievers. Jag har sett många utställningsavlade Golden jobba, om än inte med samma motor som en jaktgolden. Det betyder dock inte att de är värdelösa.
Min utställningsavlade går utmärkt att arbeta med, han har inte samma tempo och uthållighet som en typisk jaktgolden men han är verkligen ingen soffpotatis

Golden går väl utmärkt att bo litet med. Stillsamma sociala hundar som är nöjda när de får vara med i det man gör. Sen att bädden tar plats. Ja, sånt är det väl. Men vill du ha Golden är det väl det du ska skaffa.

Vi har en Welsh och han är en glad och härlig hund men extremt aktiv och inte helt lätt. Han är tyvärr ingen hund som passar på små ytor och lättsam är det sista han är, kräver massor av stimulans och träning, och skulle troligen ha en ADHD-diagnos om han var människa.

Jag har bott på 35 kvadrat med leonberger så att det mesta går :)

Kavaljererna jag träffat, och det är ett gäng, har inte överlag verkat roliga att jobba med. Oväntat många soffpotatisar.. och så många sjukdomsbelastade förstås, men det är ju rasen överlag. Jag var sjukt förvånad när jag såg att de lokalt hade lista över namn på de som var 10+ och INTE hade hjärtfel. O_o Så välj hund och uppfödare mycket, mycket noga om du ska ha cavalier. Men jäkla smidig storlek är de ju o de trevliga är himla trevliga :)

Kavaljererna jag träffat, och det är ett gäng, har inte överlag verkat roliga att jobba med. Oväntat många soffpotatisar
Jag upplever att många skaffar cavalier just som soffhund och då blir dom ju verkligen därefter :/ Så vill en jobba lite med dem tror jag det är vettigt att jobba mer med belöning och lek från valp för att få bättre förutsättningar :) (men det är bara min uppfattning)

Rent allmänt så funderar jag också på om det är stor skillnad på cavalieren och king charlesen både när der gäller humör och hälsa? :) Har typ aldrig träffat en king Charles :o @Malibu_Stacy du kanske vet hur det ser ut hälsomässigt?

Slår också ett slag för cocker eller pudel!
Har alltid älskat pudlar, de är sportiga och kul, och åtminstone här i uk är cockers otroligt vanliga som sällskapshundar. På gott och ont får man nog erkänna, för många är otroligt energiska och får inte vad de behöver, men i sportklippning, med ridturer och en engagerad ägare tror jag de funkar utmärkt!
Friska cavalierer verkar det dessvärre vara väldigt ont om.

Jag upplever att många skaffar cavalier just som soffhund och då blir dom ju verkligen därefter :/ Så vill en jobba lite med dem tror jag det är vettigt att jobba mer med belöning och lek från valp för att få bättre förutsättningar :) (men det är bara min uppfattning)

Rent allmänt så funderar jag också på om det är stor skillnad på cavalieren och king charlesen både när der gäller humör och hälsa? :) Har typ aldrig träffat en king Charles :o @Malibu_Stacy du kanske vet hur det ser ut hälsomässigt?

Samma sjukdomar plus mer problem med andning (mer plattnosad än cavalier) och underbett.

Angående cocker så syftade jag på engelsk cocker. Jag skulle inte välja amris pga sjukdomarna och pälsen och jag skulle aldrig raka ner en cocker för hela pälsen blir förstörd och mycket svårare att sköta.

Finns det cavalier OCH king charles? Förklara för en som trodde att det var EN ras. De jag sett heter CKC och de är så söta och fina och roliga på alla vis, men jag dör lite varje gång jag läser om den där hemska sjukdomen i hjärnan.

Finns det cavalier OCH king charles? Förklara för en som trodde att det var EN ras. De jag sett heter CKC och de är så söta och fina och roliga på alla vis, men jag dör lite varje gång jag läser om den där hemska sjukdomen i hjärnan.
Ja, cavalier king Charles och King Charles - jag har jättesvårt att hålla reda på vad som är vad rent teoretiskt men känner bara cavalieren. Det är verkligen en trevlig ras tycker jag men sjukdomarna är himla tragiska :(

Vet inte om det blivit bättre dock? Jag inbillar mig att det ändå finns en vilja att göra det bättre och hör lite oftare folk som har friska cavalierer :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 454
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 376
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 140
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka