Mindre ras som påminner om Golden?

Ja, cavalier king Charles och King Charles - jag har jättesvårt att hålla reda på vad som är vad rent teoretiskt men känner bara cavalieren. Det är verkligen en trevlig ras tycker jag men sjukdomarna är himla tragiska :(

Vet inte om det blivit bättre dock? Jag inbillar mig att det ändå finns en vilja att göra det bättre och hör lite oftare folk som har friska cavalierer :)

King charles heter annars English toy spaniel, googla på det så är det rätt lätt att se skillnaden i utseendet. Nu är jag inte expert på dem men tror att de är lite mer reserverade än cavalierna i sättet. Det är en ganska liten ras i Sverige.

Hos cavalierna jobbas det med sjukdommarna. Och tillexempel från i år behöver hundarna vara över 3 år för att få gå i avel, vilket gör att deras föräldrar också hinner bli äldre. Blåsljud på hjärtat kommer oftast när hunden blir äldre och genom att aveldjuren måste vara äldre kan man förhoppningsvis undvika att använda linjer där det finns.

:)

Jag har en Cavalier som är otroligt arbetsglad! Hon älskar att ligga och slappa i soffan men så fort det vankas "arbete" blir hon som förbytt :D Agility älskar hon och hennes favorittricks är snurra och rulla runt. Hon vet knappt vart hon ska ta vägen :love: Såklart inte jämförbart med en hund av icke sällskapstyp men kanske lite mer arbetsglad än många tror när de träffar på en Cavalier :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 454
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 376
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 140
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka