Min valack kan få stånd!!!

M

milena-sx

Hur är detta möjligt?

Jag har haft honom sedan årsskiftet och har nu tre gånger de senaste veckorna upptäckt att han kan få stånd. En gång kom det tom ut vätska från snoppen. Den gången var han helt tokig för att vi fått tillfälligt besök av ett nytt sto i stallet, vi fick flytta henne för att han blev så galen. De andra gångerna har det inte berott på något särskilt, bara stått i gången och blivit borstad.

Någon som har nån aning om vad detta kan bero på? Kan det vara något fel på honom? Har aldrig varit med om detta tidigare.
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

:rofl: dagens?

Bara för att en häst är kastrerad betyder inte det att den är impotent!
Det förekommer ju hela tiden att valacker betäcker, det är bara det att de inte har några spermier som kan befrukta. Vätskan som kom ut är nog bara sagg.

det finns ju människor som också är kasterade men de kan ändå ha sex.
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

Med risk för att göra bort mig eftersom jag inte är insatt i det, men din valack är möjligen inte en klapphingst..? :angel:
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

Hur är detta möjligt?

Jag har haft honom sedan årsskiftet och har nu tre gånger de senaste veckorna upptäckt att han kan få stånd. En gång kom det tom ut vätska från snoppen. Den gången var han helt tokig för att vi fått tillfälligt besök av ett nytt sto i stallet, vi fick flytta henne för att han blev så galen. De andra gångerna har det inte berott på något särskilt, bara stått i gången och blivit borstad.

Någon som har nån aning om vad detta kan bero på? Kan det vara något fel på honom? Har aldrig varit med om detta tidigare.

Det kan alla valacker;) så det är inget fel på honom.
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

Det är inget fel på honom. Bara för att han är kastrerad är inte det samma sak som att han inte kan få stånd. Det som är garanterat är att han är steril för han kan inte längre tillverka spermier.
Vissa valacker kan få till det lika bra med ston som hingstar så därför bör man inte ha dem ihop med ston. Det finns stora risker för både sto och valack. se den här tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=915272
Det som kom ut är sekret vilket det kommer även på hingstar. Skillnaden är hingstarnas även innehåller spermier det gör inte valackens.
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

Jaha... Där fick du ju mig att känna mig rätt så dum...:o Trots mina 22 år som häst människa har jag aldrig upplevt detta tidigare. Ingen annan i mitt stall heller...

Men det var ju skönt att jag inte behöver vara orolig i alla fall:laugh:
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

Han är åtta år gammal så det tror jag inte.
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

Betyder detta alltså att jag bör passa mig för att släppa honom med ston? Har bara gått med valacker nu.
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

det finns ju människor som också är kasterade men de kan ändå ha sex.

Men vänta nu... Finns det verkligen människor som är kastrerade... är de inte steriliserade?
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

Nej men det är ju inte samma sak! Att kastrera är att operera bort pungkulorna! Det gör man ju inte på människor! Dem steriliserar man vilket betyder att man klipper bort en del av sädesledarna.
Kastrering och sterilisering är inte synonymt. En sterilisering påverkar inte några kroppsfunktioner vilket en kastrering faktiskt gör!
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

men jag menar att själva innebörden är ju densamma, man gör så att individen inte kan göra barn.

Förlåt att jag inte förklarade tydligare :(
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

Ingen fara. Men det är ju just att det är en skillnad som gör att jag inte får det att stämma. Jag trodde att en kastration innebar att sexdriften faktiskt avtog. Men det stämmer inte på alla valacker då eller?
Jag menar det måste ju finnas en anledning till att man faktiskt kastrerar hästar och inte steriliserar dem.
Nåja, eftersom jag inte verkar vara ensam om att ha en valack som är en sexgalning så kan jag väl pusta ut!;)
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

fast nu funderar jag på en grej.. för visst är det så att man kan häva en sterilisering på en människa?
Då borde man ju kunna göra en sterilisering på en häst och sen häva den om det visar sig bli en riktigt bra häst?
Fast det medför ju att det måste vara en väldigt lugn häst, för beteendet kanske inte ändras då, eftersom det inte gör det hos människan.

Sen alla diskussioner om att man borde kastrera våldtäcktsmän är ju med onödiga då eftersom de borde kunna ha sex ändå eftersom hästarna kan det? :confused:
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

En valack (kastrerad hingst) kan få upp den lika bra som en hingst. Enda skillnaden är att det inte kan bli några fölisar :)
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

fast nu funderar jag på en grej.. för visst är det så att man kan häva en sterilisering på en människa?
Då borde man ju kunna göra en sterilisering på en häst och sen häva den om det visar sig bli en riktigt bra häst?
Fast det medför ju att det måste vara en väldigt lugn häst, för beteendet kanske inte ändras då, eftersom det inte gör det hos människan.

Sen alla diskussioner om att man borde kastrera våldtäcktsmän är ju med onödiga då eftersom de borde kunna ha sex ändå eftersom hästarna kan det? :confused:


Man klipper av sädesledarna på män! :) Det går inte att se utifrån för sexualdriften är densamma! Ang våldtäcktsmän är i sånna fall enda anledningen så att offret inte skall bli med barn.
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

kastrera och sterilisera är INTE samma sak. enukerna (människor)kastrerades (kulorna togs bort) därför att den hormon som gör att dom blir kåta minskar. sexlusten försvinner. kemisk kastrering åstakommer samma sak (dvs. sexualdriften minskar/försvinner) därför föreslås det för sexualförbrytare.


sterilisering är när sädesledarna bränns av eller kläms (med klämmor kan det återställas i vissa fall) där påverkas inte sexualdriften eller förmågan alls utan bara feriliteten.

en misslyckad kastrering där hästen blivit klapphingst behåller sina högre hormon värden (man kan därför se genom ett blodprov om en häst är klapphingst eller inte) eftersom en testikel fortfarande producerar den manliga hormonet och hästen får ett hingstigt beteende. en klapphingst kan lyckas producera föl och löper större risk för testikelcancer eftersom kvarvarande testikel då ligger för varmt i bukhålan.

dom absolut flesta val. klättrar/betäcker inte, gör dom så så ska dom inte gå med ston eftersom skade och infektionsrisken blir hög.

val. har ofta "spännövningar". det i sig är inte samma sak som betäckningsstånd, snarare samma som mannens "pissestånd".
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

Man klipper av sädesledarna på män! :) Det går inte att se utifrån för sexualdriften är densamma! Ang våldtäcktsmän är i sånna fall enda anledningen så att offret inte skall bli med barn.

det som föreslås för sexualförbrytare är kemisk kastrering, det är samma som kastrering fast med kemisk inj. och inte livslångt då inj. ska upprepas med jämna mellanrum. det gör så all sexdrift och sexförmåga upphör.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 424
Senast: Stereo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 756
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 856
Träning Hej! I somras tog jag över en tio-årig valack för att den skulle slaktas. Den hanterades till ungefär 3års ålder, då den ställdes ut på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp