Min valack kan få stånd!!!

Sv: Min valack kan få stånd!!!

Jag har en hingst..
Och håll i er.. han kan "runka"..
Hel skumt när jag kom ut från sadelkammaredn efter en ridtur, så var det en vitgrumlig pöl under magen på honom och så var den helt uppsvälld (så som den ser ut efter hingsten har "sprutat"),
min pappa (Kusk, hovslagare, och allt i allo i yngre dagar) förklarade för mig hur dom gör, dom står och spänner upp den mot magen och när dom gjort det några ggr så kommer dom.. så nu har han gjort det till en vana och gör det mer eller mindre efter varje pass på stallgången :S : )
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

Ingen fara. Men det är ju just att det är en skillnad som gör att jag inte får det att stämma. Jag trodde att en kastration innebar att sexdriften faktiskt avtog. Men det stämmer inte på alla valacker då eller?
Jag menar det måste ju finnas en anledning till att man faktiskt kastrerar hästar och inte steriliserar dem.
Nåja, eftersom jag inte verkar vara ensam om att ha en valack som är en sexgalning så kan jag väl pusta ut!;)

'Driften' är inte bara hormonstyrd, utan även till viss del 'betingad'. Därför sent kastrerade valacker oftare än tidigt kastrerade kan ha sitt 'sexuella beteende' kvar. En hingst som fått betäcka behåller oftare det sexuella beteendet som valack än en tidigt kastrerad. Dock finns det sent kastrerade som rakt av blir en 'det' och en tidigt kastrerad som blir hingstig.

Mina valacker har varit som följer:

Kastrerad vid 2 års ålder, klapphingst. En det. INGET sexuellt eller hingstigt beteende whatsoever.

Kastrerad vid 4 års ålder efter att ha ränt byn runt för att flirta med flickorna. Aldrig betäckt. MYCKET hingstig resten av livet. Brummade och flirtade och kurtiserade när man red förbi främmande sto. Gick att ha med ston vid ickebrunst, men blev hingst vid brunst, fick således inte gå med damer. Körde självstimulering nu och då. Minns när vi upptäckte han var betäckande valack. Gått med valack hela livet, var 26 år gammal och fick gå med mitt nsvsto. Gick fint, sen gick hon i brunst. Dåvarande pojkvännen, inte så hästvan, kom en dag springande så tofflorna flög och med andan i halsen tyckte 'Alex, Alex - är Gotten kastrerad verkligen??'. -Jo, vadådå undrade jag?. 'Du måste komma fort, han..han.. han.. försöker.. sätta på Nickis!' -Ojdå, ja jag kommer tyckte jag, ganska lugnt i jmf. Varvid pojkvännen frustrerat och med panik i rösten tycker 'Men, men..du förstår inte.. han har ju..ju..alltså han.. han.. HAN HAR STÅND!'

*s*

Kastrerad vid 2 års ålder. INGET sexuellt intresse, flickorna kunde högbrunstiga backa upp i ansiktet på honom i förtvivlan, och han bara ignorerade. Hade dock 'vakta, valla, värna'-beteendet kvar och var tämligen hingstig så, men inget av de sexuella. Vi brukade skoja om att han hade HELT klart för sig att man skulle ha en egen flock brudar, och hålla rätt på, valla, vakta och ta hand om. Fast vad men sen egentligen skulle med dem TILL, hade han inte greppat ;) Han var så 'osexig' att de flesta ston, även de som tidigare brunstat tydligt och synbart, fick tysta brunster. Ingen vits slösa energi på den där typ ;)

Kastrerad vid ett års ålder. Han är bara 2½ nu, kom en mån efter kastrering, och inledningsvis full fjong och klättrade på sto (ickebrunstigt). Dock snarare ungdomligt oförstånd, för han har sedan ignorerat brunstande ston fullkomligt. Dock för ung för att veta säkert, men skulle tro han är helt ofarlig med flickor. Impar och 'spänner upp sig' för främmande damer dock, och kurtiserar gärna med dem. Rätt mycket 'tjeeena bruden' så när vi är på nya platser.

kastrerad vid ? års ålder, troligen hyfsat 'sent' (efter 4 års ålder). Inte speciellt hingstig generellt, men har hos tidigare ägare med buller och bång åkt ur stohagen för synnerligen olämpligt beteende. Ska alltså INTE gå med ston alls. Har ett par ggr haft 'fjong' i boxen och 'dunkat' den lite men utan att gå i mål. Inte hingstig eller damkurtiserande när han är på nya platser etc, kärar ner sig i ston och valacker om vartannat. Han är dock fd löphäst vilket JAG anser spelar in, där lär de sig ju rätt effektivt att sköta sig även bland damer t ex.
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

Hästar onanerar de också. Inte alls ovanligt.

ett tips är dock att vara uppmärksam om du skulle få för dig att borsta insidan av kotorna bak väldigt noga.

KLAFS!

Been there:rofl:
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

KL

Jag har haft prob. med min 4 åring. Han har gått med ett sto hela sommaren och inte visat några som helst tendenser på att villja betäcka. men sen fick han en ny hagpolare, ockå ett sto. Då blev han helt plötsligt ett riktigt monster. Betäckte henne, gick inte att hantera ordentligt osv. Vi tog förståss bort dem från varandra direkt. Han fick gå själv i hagen ett tag och stoet släpptes in med de andra hästarna i hagen brevid. Då börjar valaken i den hagen också betäcka henne och det har ALDRIG hänt tidigare, han har aldrig visat såt beteende.

Så nu får kåtvalackerna gå med varandra själva i en hage och stona i en annan hage :D det funkar fint, de har blivit riktiga kompisar. Dock är stoet de betäckte fortfarande riktigt brunstigt och står och skriker efter dem hela dagarna, konstigt nog bryr de sig inte nu när de har varandra.
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

'Driften' är inte bara hormonstyrd, utan även till viss del 'betingad'. Därför sent kastrerade valacker oftare än tidigt kastrerade kan ha sitt 'sexuella beteende' kvar. En hingst som fått betäcka behåller oftare det sexuella beteendet som valack än en tidigt kastrerad. Dock finns det sent kastrerade som rakt av blir en 'det' och en tidigt kastrerad som blir hingstig.

Tydligen är han sent kastrerad så det kanske kan förklara saken!
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

*KL*

Min häst kastrerades som 1,5 åring men har alltid haft mycket hingsbeteenden.

Vallar de andra hästarna, försöker betäcka, ska lukta på alla bajshögar osv.

Vi har en avelshingst i stallet och varje gång vi passerar den så blåser min häst upp sig och gör sig lika hingstig som den riktige... :D
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

KL

Jag har haft prob. med min 4 åring. Han har gått med ett sto hela sommaren och inte visat några som helst tendenser på att villja betäcka. men sen fick han en ny hagpolare, ockå ett sto. Då blev han helt plötsligt ett riktigt monster. Betäckte henne, gick inte att hantera ordentligt osv. Vi tog förståss bort dem från varandra direkt. Han fick gå själv i hagen ett tag och stoet släpptes in med de andra hästarna i hagen brevid. Då börjar valaken i den hagen också betäcka henne och det har ALDRIG hänt tidigare, han har aldrig visat såt beteende.

Så nu får kåtvalackerna gå med varandra själva i en hage och stona i en annan hage :D det funkar fint, de har blivit riktiga kompisar. Dock är stoet de betäckte fortfarande riktigt brunstigt och står och skriker efter dem hela dagarna, konstigt nog bryr de sig inte nu när de har varandra.
Om valackerna inte betäckt ston förut så var det nog lilla damen som var väldigt lättfotad och hetsade upp dem :rofl:
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

min valack betäcker oxå sina ston =( men bara dom som är skäckar som han!? måste hålla dom isär vid brunster och ge han munkpeppar.. men den vita skimmeln inte så mycket som nosar han på när hon brunstar..

skulle en kemisk kastrering lugna en redan kastrerad valack???
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

Han är åtta år gammal så det tror jag inte.

Vad har åldern med att göra om han är klapphingst eller ej?

Nu tror jag inte han är det då det är fullt normalt att vallacker får stånd. Jag är bara nyfiken på varför du anser att hans ålder skulle avgöra om han är klapphingst eller ej.
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

skulle en kemisk kastrering lugna en redan kastrerad valack???

Om du hade spenderat ett antal tusenlappar per månad på kemisk kastration hade du troligen inte fått en mindre pilsk vallack i alla fall! Kemisk kastration påverkar testosteronproduktion i testiklarna men med största sannolikhet inte den som sker i resten av kroppen.
Det enda som rent hypotetiskt skulle påverka hans sexlust är troligen östrogen.

Du får väl testa och ge hm östrogenhaltig mat, typ soja, rödklöver o dylikt! HH
 
Sv: Min valack kan få stånd!!!

Måste bara säga en sak. Han kan vara klapphingst fastän du ''säkert'' vet att han är en valack. En kompis till mig köpte vad hon trodde var en ettårig valack (besiktigad och fastställd av veterinär) men han visade sig inte vara bara klapphingst utan helt och hållet hingst med icke synliga kulor. Vi särade på honom och mitt sto så fort han blev könsmogen och började betäcka och tog ut veterinär som efter lite ''letande'' kunde fastställa att han hade kulor som inte var särskilt synliga. Veterinären som besiktigade hade alltså missat detta. Som tur var blev mitt sto inte betäckt.. Ägaren hade ingen koll utan hade köpt hästen som hingst och sedan ryckt på axlarna när hon vid besiktningen fick reda på att han var en valack... Oseriöst om något men så var det..
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 424
Senast: Stereo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 757
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 856
Träning Hej! I somras tog jag över en tio-årig valack för att den skulle slaktas. Den hanterades till ungefär 3års ålder, då den ställdes ut på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp