Min största dröm, en hund!

Sv: Min största dröm, en hund!

Jaa, egntligen har du och ni alla andra oxå rätt. Tax kanske inte är det bästa alternativet...:( men kan ni nämna några raser som är små till mellanstora, som skulle passa med katter, och som är bra familjehundar, har oxå drömt om att köra agility, vilken ras passar till det då? Golden retriver är ju underbara, perfekta familjehundar o passar bra till agility... kan ni påsamma gång berätta hur mycket de ungefär kostar?:laugh:

Mellanpudel kanske?

Min golden uppfödare har en jättetrevlig mellanpudel som köptes för att tävla agility med. Lagom stor och pigg och trevlig.

Läs på ordentligt om olika raser, men ta allt med en stor nypa salt, och sedan när du hittar de raser som du är nyfiken på ta kontakt med rasklubbar och försök träffa lite olika individer för att bilda dig en egen uppfattning.

Hundköp ska inte stressas fram, ta tid på dig att planera ditt köp och se till att vänta till hela familjen är med på hundköpet då det är ett stort ansvar. Om familjen är sugen på en hund men inte på en valp så kanske ni kan ta en vuxen omplacering? Valpar kräver väldigt mycket tid och valptiden är lång och många gånger väldigt jobbig och inte så mysigt som man föreställt sig.

Golden valpar kostar runt 12 000 kr, så det är väldigt mycket pengar, men sedan tillkommer försäkringar, röntgen kostnader, kostade för funktionsbeskrivning + mentalbeskrivning och foder kostader. En stor hund äter mycket! Så det är väldigt mycket pengar det innebär att ha hund, så det innebär att dina föräldrar behöver vara helt med på hundköpet eftersom de kommer att stå för största delen av kostanderna. En månadspeng räcker vanligtvis inte långt :)

Nu har vi pratat igenom allting, det är inte helt säkert men nästan, vi har hittat en jätte trevlig 5 månader gammal valp, som är van med att vara ensam, och tycker om agility, och priset är oxå bra...:D

Jätte bra :) MEN en 5 månaders valp som är van att vara själv ? Hur länge då?
Detta ska ni ta reda på ,Låter lite för bra i mina öron bara ;)

Tänk på att ni i alla fall måsta vara hemma med valpen första veckorna , Bara för att den kan vara själv där den bor nu säger inte att ni kan lämna den hemma själv hos er dom första veckorna, Ni är nya för valpen ,hemmet är nytt allt är nytt !!

Så se till att någon är hemma hos bäbis hela dagarna i början, Kan ni inte detta så snälla vänta med att skaffa valp tills ni har denna möjlighet ;)

Tesora

För det första vill jag bara säga att du verkar vara en jättegullig tjej!

Det är inte lätt att veta allt i början, men bara en sådan sak som att du kan lyssna ta åt dig och tänka om tyder på att du skulle kunna bli en riktigt bra hundägare (och människa ;):D). Man blir ju aldrig fulllärd, och det är här jag skulle vilja flika in att jag inte är något proffs. Som sagt har jag bara haft tax och kanske inte är den bästa att tipsa om hundraser - men jag har träffat och sett en hel del andra raser på olika träningar och tävlingar så lite kanske jag kan komma med :)

Om jag har förstått rätt vill du ha en hund av modell mindre att träna lite med. Prova på lite agility och så, men inte en jättekrävande ras.

Jag skulle vilja tipsa dig om att läsa om shetland sheepdog (ofta mycket duktiga på Agility, är ursprungligen en vallhund så är mycket följsammare än en tax) Pudel (finns ju i olika storlekar) Dansksvensk gårdshund, dvärgschnauzer...

I princip så skulle nog de flesta sällskapshundarna kunna passa, raserna ovan är hundar jag tycker verkar trevliga, men såklart finns det många fler som kan passa :) tänk bara på att jakthundar och aktiva vallhundar kan bli lite för mycket.

Golden retriver är för det första en jakthund (en fågelhund) och för det andra är den ganska stor. I agility tror jag att det skulle vara roligare att tävla i klass small eller medium efteersom borde collie (En mycket aktiv vallhund som absolut inte passar som sällskapshund) dominerar så stort i large som en golden antagligen skulle få tävla i. Men det är bara min åsikt, givetvis går det att tävla agility med en golden.

Innan familjen är helt med på detta kan du ju läsa och ta fram fakta. Sedan är det dags att besöka tävlingar och träningar, prata med hundägare och uppfödare. Det kan kännas som en lång väntan men att åka runt och kolla är roligt det med!

Ett tips kan vara att sätta dig ned med dina föräldrar och förklara att detta är något du verkligen vill (vilket de säkert redan vet ;)) att du har tagit reda på att det kommer kosta ungefär så här och så här mycket (på www.kopahund.se finns en exempelkalkyl). Säg inte att du kommer göra allt, för det tror jag att de inser att du inte kommer kunna hålla. Säg i stället att du gärna vill vara ansvarig för det mesta men att du hoppas att de kan tänka sig att vara med och stötta dig. Berätta att du har läst på om lite olika hundraser och förelså att ni ska åka iväg och kolla på någon utställning eller tävling.

Kanske känner ni någon som har hund och som ni kan erbjuda er att vara hundvakt åt om de reser bort, då har ni chansen att pröva hur det känns.

*KL*
Jag håller med de andra, man kan göra livet lättare än att börja med en tax ;).
Det skall vara KUL att ha hund och är man ungdom tycker jag i alla fall att man skall ha en hund som är relativt lättlärd- och tränad, som man kan gå kurser med och träna agility och annat med utan att behöva slita sitt hår.
Som instruktör tycker jag att det är jättesynd när man ser ungdomar som har en hund som är lite för svår för dem, de kämpar och kämpar för pyttesmå framsteg när de hade kunnat komma riktigt långt med en lättare typ av hund. Jag tror t o m att det totalt kan ta slut på hundintresset :(.
(Jag har absolut inget mot taxar, tycker att de är mycket trevliga hundar, men de ÄR lite speciella - och jakthundar.)
Rent spontant tänker jag att en ganska liten ras är lättast; skulle den få olater som att dra eller vara brötig i kopplet är det betydligt lättare att hålla och kontrollera en 10 kgshund än en 30 kgs...
Även en snäll golden kan vara väldigt glad och "yvig", i synnerhet som unghund :laugh:.
Sheltie och pudel har redan nämnts, kanske skulle även mittelspitz kunna vara något? Papillon kan också vara en jättekäck hund i lite mindre format.

Fast nu hade ni ju eventuellt redan hittat en hund så mina råd kanske kommer i senaste laget.

TS, jag tycker att du resonerar på ett moget och ansvarsfullt sätt, hoppas att det blir en hund till slut :).

En valp som gillar Agility mår nog inte så bra i kroppen alls, det låter väldigt skumt och jag tycker ni ska köpa en helt vuxen hund istället för en valp.

Det finns många agilityövningar man kan göra med en valp som inte sliter på den växande kroppen. Vi vet inte hur kunniga människorna är som säljer valpen eller vad dom har gjort med den. Att anta att något är fel på det lilla vi vet känns överilat.

TS får berätta mer helt enkelt så kanske vi kan hjälpa henne.

Jo det vet jag också, men när hon skriver att den älskar agility och dessutom kan vara hemma själv. För mig låter det lite skumt då den fortfarande är väldigt ung. Knappast att man kan lämna en 5mån hemma sj timmavis liksom.v

Jag ser fortfarande inte det konstiga i det. Min förra malle var 5 mån klarade han lätt 3h själv (gamelhunden var iofs också hemma). Dom sov när jag jobbade mina 3h. Don aktiverades före och efter.
En bc som ägs av en vän till mig uppskattade mycket sin agilityträning när hon bara var några månader gammal.

Det är nog tack vare dessa erfarenheter (och givetvis andra hundar och förare i samma situationer) som jag inte reagerar nämnvärt. Speciellt med tanke på hur lite TS dessutom skriver om det.

Du har säkert rätt :). Men jag regaerade över det, har man gjort ett bra jobb och lagt ner mycket tid på sin hund och det är ett genomtänkt köp då brukar man liksom inte omplacera vid 5 mån.

KL
Jag älskar också taxar men hade inte skaffat en, av alla de skäl som andra har tagit upp.

Hundraser som jag tror kan passa dig är:

Dvärgschnauzer. De är smarta, lättlärda, friska och brukar kunna hänga med på det mesta. Lagom stora för ett barn att hantera. Om valpen får vänja sig vid katterna från start tror jag absolut det kan fungera.

Dvärg- eller mellanpudel. Kloka, pigga och kul att träna med. Tror att även de kan funka med katter.

Borderterrier. Också lagom storlek. Verkar vara en bra allround-hund som kan vara med på det mesta. Frisk ras.

Cavalier King Charles spaniel. Mjuka, kloka och roliga att träna med. Nackdelen är att de har MÅNGA hälsoproblem, tyvärr.

Jag hade inte rekommenderat Golden Retriever, labardor etc. De är jättegoa hundar, men jag tycker inte att ett barn ska hantera så stora hundar. En väluppfostrad vuxen hund är en sak, men en busig och hormonstinn unghund på kanske 35-40 kg är något helt annat. Du har inte en chans att hålla den om den vill sticka efter vilt, eller kastar sig fram för att hälsa på en okänd hund.

Nä, jag förstår din skepsis. Själv känner jag den tydligt när jag läser om blandraser med tvivelaktigt ursprung som omplaceras pga allergi i en viss ålder :angel:

Jo jag menar det... ofta blir barnen allergiska när hunden är 10-15 mån och det är inte sällan en blandras av amstaff, schäfer, Rottis och BC.

Jag fick min första egna hund när jag var 14år, är 15år nu haha. Min hund är livrädd för katter, fast hon aldrig hamnat i bråk med en, och hon trivs inte med att bo med andra hundar, träffa dem för ofta, att de sover över, alltså hon blir sönderstressad av andra djur. Hon blir direkt på spänn när min hamster rör sig i sin bur -.-' Det händer inte ofta men ändå. Så är det verkligen smart att ha både katter och hund, du vet ju inte om katterna eller hunden trivs med att ha någon mer kompis i hemmet. Jag tar hand om min hund "helt själv". Enligt mig då, fast mamma tar morgonrundorna, på måndagarna tar hon efter jobbet då jar har ridning (hade hunnit men hon "offrar" sig då hon gillar att vara ute med henne) och hon betalar mat, veterinär och om hon skulle behöva någon veterinärvård, jag betalar ALLT annat såsom koppel, halsband, godis osv.
Nästan all min månadspeng lägger jag på det, är det en tax eller korthårig hund så behöver du också täcke till den under vintern, ett täcke kostar vanligtvis (vintertäcke) runt 400-600kr.
Är du verkligen beredd att lägga hela din lediga tid på hunden också? Jag var med min hund 24/7 när jag fick henne men numera är det inte "lika kul" för jag har haft henne i 1½år, alltså man har inte tid, ork eller ibland även inte lust att vara med hunden hela tiden. Hunden behöver också få vara ensam, även fast den är det när ni jobbar.
Är du också redo att ta hand om en hund när du är 13år? Har ni haft hund innan?
Hos mig har vi "alltid" haft hund så mamma har hjälpt mig mycket med min hund för annars är det jävligt att gå upp klockan 6 för att hinna gå ut med hunden på mornarna xD

Det är däremot smart av dig att köpa den på ett lov! Vi köpte min på påsklovet haha!

Passa med katter kan ju alla hundar, bara man uppfostrar dom. Min första hund som var blandning mellan..bara jaktraser..gjorde aldrig min katt något, för att jag LÄRDE henne att inte göra. Hade haft katt i 2 år när jag skaffade hund. Min andra hund, blandad mellan 2 jaktraser flyttade in tillsammans med 3 fullvuxna katter. MEN hon fick lära sig att acceptera. Så är det. VILL man inte att ett beteende ska uppstå så måste man VISA det från början, och man måste vara konsikvent JÄMT.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 563
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 834
Senast: Red_Chili
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 395
Senast: alazzi
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka