Min största dröm, en hund!

HorseCrazy

Trådstartare
Hejssan på er! Jag är en mycketdjurkär tjej på 13 år, jag ska bli veterinär när jag blir stor.jaa, jag har altid velat ha hund, alla i min familj SKULLE villa ha, men mamma tänker på hur våra katter skulle reagera, men jag är säker på att våra absolut inte är rädda för hundar, de e mest nyfikna o blir inte rädda när hundar skäller osv:bump:. När hunden e valp kan man ju lära den att inte göra katterna illa, och våra går heller inte till atack. Mamma och pappa tror (som de flesta föräldrar att de hamnar sköta jobbet) Men ja VILL sköta den, ja VILL gå ut med den, jag VILL uppfostra den!:love: Och så har jag oxå börjat spara pengar, jag är ute och går/joggar rätt ofta. Så nu undrar jag hur ja ska fortsätta att övertala dem, och få dem att förstå att jag verkligen menar alvar?? Hr ser ett bra sheema ut för en taxvalp;) OBS! slutar skolan 14.45 varje dag men brorsan varierar mellan 13,14,15 och mamma far halv 10 på jobb varje dag, och pappas tider varierar, men han kommer hem vid lunshen (vid 14-tiden) när ja slutat skolan far jag snabbt hem och går ut med den o spenderar resten av kvällen och dagen med den, OBS! tänkte köpa den vid höstlovet så får den en valptid + att pappa skulle få ut nån vecka ledighet eller iallafall fara sent på jobb.:D

Sv: Min största dröm, en hund!

Vet din pappa om att du planerar att han ska ta ut semester? ;)

Det är nog väldigt svårt att övertala dem om de inte vill ha en hund. Även om du vill sköta hunden så har du inte ekonomin att ta hand om den, du kommer att behöva hjälp med hundpassning och hundrastning av din familj, så i slutet blir det ändå hela familjen som involveras i hundköpet. Om din familj inte är beredda på det ansvaret så är det bättre att de är ärliga med sig själva och dig redan från början. Jag förstår verkligen din längtan efter en egen hund, men i dagläget har du inte möjlighet att ha en egen hund, det förutsätter att din familj är med på valpplanerna :)

Du slutar 14.45 idag, denna månad, denna termin eller kanske hela nästa år oxå. Men en hund lever (förhoppningsvis) MÅNGA fler år än så, värt att tänka på ;)
Ditt schema kommer att ändras, du kommer så småningom kanske få andra intressen, flytta hemifrån, även dina föräldrars schema/livssituation kan komma att ändras.. Så så länge det inte är dina föräldrar som vill skaffa valp efter att ha tänkt igenom allt innan, så tycker jag nog det är bäst du väntar till du är vuxen nog att skaffa egen hund, efter gymnasiet kanske och vet hur dina dagar ser ut, har egen inkomst, för att kunna betala för eventuell passning, veterinärvård osv.

Du kanske kan hjälpa till att rasta någon grannes/släktings/vänners hund så länge? Så får du ändå vara i kontakt med hundar, och lära dig mer om dom..läsa på, titta efter raser, för att sen vara helt redo när du har möjlighet att skaffa egen hund :)

Du slutar 14.45 idag, denna månad, denna termin eller kanske hela nästa år oxå. Men en hund lever (förhoppningsvis) MÅNGA fler år än så, värt att tänka på ;)
Ditt schema kommer att ändras, du kommer så småningom kanske få andra intressen, flytta hemifrån, även dina föräldrars schema/livssituation kan komma att ändras.. Så så länge det inte är dina föräldrar som vill skaffa valp efter att ha tänkt igenom allt innan, så tycker jag nog det är bäst du väntar till du är vuxen nog att skaffa egen hund, efter gymnasiet kanske och vet hur dina dagar ser ut, har egen inkomst, för att kunna betala för eventuell passning, veterinärvård osv.

Du kanske kan hjälpa till att rasta någon grannes/släktings/vänners hund så länge? Så får du ändå vara i kontakt med hundar, och lära dig mer om dom..läsa på, titta efter raser, för att sen vara helt redo när du har möjlighet att skaffa egen hund :)

Klokt skrivet. Jag ville också ha hund, visserligen var jag kanske något år yngre än vad du är, men mitt umgänge med hund blev att rasta andras hundar. Jag är glad att mina föräldrar sade nej, några år senare fylldes tiden med så mycket annat.

Jag förstår att du jättegärna vill ha en hund och taxar är underbara! :love::D

Men det finns två ganska stora "MEN".

För det första kommer det bli jättesvårt att ha hund om inte alla i familjen är med på det hela. Även om det känns så nu så kommer du inte vilja gå alla kvälls- och tidiga morgonpromenader i 13 år framåt (Det är inte alltid sommar i Sverige ju, i bland är det -30 och i bland ska alla kompisarna gå på bio - då måste du ha familjen på din sida). Dessutom kostar en hund pengar, och så länge du bor hemma utan att jobba är det dina föräldrar som kommer bli tvungna att betala. Och tänk om hunden blir sjuk? Sådant går inte all planera...

Mamma och pappa tror (som de flesta föräldrar att de hamnar sköta jobbet) Men ja VILL sköta den, ja VILL gå ut med den, jag VILL uppfostra den!:love:

Dina föräldrar kanske inte kommer få göra allt jobb, men de är myndiga och det är på dem som det yttersta ansvaret kommer ligga. Därför måste de vara med på det här. När du får längre dagar i skolan eller om hunden inte kan vara ensam hemma måste de betala för en hundvakt/hunddagis. Om du vill gå på bio med några kompisar måste de ta hand om hunden. Du kan inte vara hemma jämt, i sådana fall kommer du säkert att tröttna.

Den andra "MEN":et är ditt rasval. Varför vill du ha en tax? Svarar du på den frågan så ska jag dela med mig av min erfarenhet av taxar och säkert kunna ge dig lite tips!

Ett bra schema för en taxvalp?

Att inte bli lämnad ensam, inte ens några timmar (läs på jordbruksverkets hemsida om lagar som gäller valpar).

Jag hoppas du kan övertala dem att få en valp, jag hoppas de hjälper dig med allt och jag hoppas du läser på ordentligt om hundars beteende och träning innan du köper en valp :)

Lycka till!!

Joo det vet han och min mamma har haft två taxar och min pappa en, det är vår allas favvoras, vi skulle ha pengar, men så de förstår att jag menar alvar så har jag dragit mig ut ur vissa saker ja skulle ha fått göra men som kostade pengar, jag har slutat äta godis för att spara dem pengarna till en hund och jag ska sen ge mina besparningar så de fattar att jag sparat alla mina pengar för hundens skull. min bror slutar mellan 13 och 15.:rofl:

Jag har läst i många år faktaböcker om hundar, jag går ut med mina kompisars hundar, de tycker de e skittråkigt, jag tycker det är så himla underbart, har gått ut me dem nu i 2 år. mamma har haft 2 taxar och pappa en, så kunskap finns om rasen :D

Joo det vet han och min mamma har haft två taxar och min pappa en, det är vår allas favvoras, vi skulle ha pengar, men så de förstår att jag menar alvar så har jag dragit mig ut ur vissa saker ja skulle ha fått göra men som kostade pengar, jag har slutat äta godis för att spara dem pengarna till en hund och jag ska sen ge mina besparningar så de fattar att jag sparat alla mina pengar för hundens skull. min bror slutar mellan 13 och 15.:rofl:

Nu blir jag förvirrad... Så då menar du att din pappa är med på hundköpet ändå och har planerat att ta ut semestertid under hösten?

altså min pappa har sagt att han inte ännu tagit ut sin semester och ska ta den vid höstlovet...:)

Men VARFÖR vill du ha just en tax? Vad är det du gillar med just den rasen? Underbara, visst, men varför är de underbara?

Senast ändrad:

Det räcker inte med 2 veckors ledighet för en liten valp. Den behöver ha sällskap dygnet runt betydligt längre än så.

Hund lyckades jag aldrig övertala mina föräldrar till (och tur var väl det, iom att de inte hade nåt eget intresse), men att sköta sig bra i allmänhet (städa rum osv), spara pengar, gå ut med andras hundar och visa upp ett stort engagemang och att läsa på, göra ordentliga planeringar osv, brukar ju vara en bra början.
Men som de andra redan har skrivit, det är ett måste att alla i familjen är med på att skaffa hund och att de inte bara blir övertalade och "offrar" sig för din skull, då kommer det bli pannkaka av allting för man är inte hemma all ledig tid med hunden även om det känns så nu.

För att taxen är en utmärkt familjehund, mångsidig... Den brukar ha ett trevligt temperament, passlig storlek osv...:laugh::laugh:

altså min pappa har sagt att han inte ännu tagit ut sin semester och ska ta den vid höstlovet...:)
Men han kanske vill göra annat på lovet än att bli bunden vid en liten valp?
Jag är ledsen, men jag tycker inte att detta låter varken vettigt eller logiskt någonstans.
Däremot förstår jag verkligen att du vill ha hund, de är underbara djur!
Men det är ju också så att alla hundar är individer (oavsett ras) och det är ganska sällan som teorin i böcker stämmer överens med verkligheten.

Du låser fast både dig och din familj ganska mycket och lång tid framöver så för allas skull hoppas jag du har tålamod att vänta :)

Det är roligt att du vill ha en hund och jag förstår att du är allvarlig och verkligen menar det.
Jag fick min första hund när jag var 14. Efter många, många år av tjat och typ " om jag får en hund ska jag alltid städa mitt rum", eller "om jag får en hund behöver ni aldrig ge mig månadspeng igen" och liknande, började jag göra en realistisk plan.
Jag bestämde mig för att köpa hund tillsammans med min farmor. Hon hade honom på veckorna när jag var i skolan och jag hämtade honom på fredag eftermiddag och hade honom på helgen. Självklart var mamma och pappa med på planerna. Dom tycker jätte mycket om hundar men vi kunde inte ha en helt egen för dom jobbade så mycket. Min dröm på den tiden var en rottweiler men jag fick rätt mig efter min farmor som ville ha en labrador.

Din mamma och pappa vill inte ha hund om jag förstår det rätt. Och det är inte realistiskt att din bror ska gå hem till hunden varje dag. En hund lever 10-15 år om man har tur och en 13 kan inte ta ansvar, hur mycket man än vill.

Nu svamlar jag lite, men jag hoppas det går bra för dig. Du kanske kan vara hundvakt år någon granne eller så. Försök att komma på olika lösningar på problemen och till slut kanske du kommer på någon bra lösning tillsammans med dina föräldrar.

jag har slutat äta godis för att spara dem pengarna till en hund

Jag gjorde likadant när jag var liten och ville ha hund :D. Jag fick min första när jag var 11 år. Innan dess rastade jag andras hundar. Jag läste mycket böcker och pratade med uppfödare osv.

Mina föräldrar hjälpte och stöttade mig mycket när jag väl fick min hund. Satt med på kurser och följde med på tävlingar osv.

Har dina föräldrar nu haft hundar förr så vet dom ju vad det innebär, vilket är kanon! Jag hoppas att du får hunden du önskar och att det går bra :). Det är mycket ansvar och det gäller varje dag i hela hundens liv. Men det ger också otroligt mycket!

Förstår att du vill ha en hund ! men en hund kräver väldigt mycket :)
Ser att du har bestämt dig för tax , En tax är en jakthund spelar ingen roll vilket hårlag eller storlek den har generna finns där hos dom alla , En tax kräver mycket för att må bra både i motion och mental träning , Säger inte att ni måste jaga med absolut inte ! Men när jag tex säljer mina valpar så ser jag till att jag betalar en nybörjar kurs i viltspår till mina valpköpare för att så att säga lyfta in dom på rätt spår ;)

Där får taxen bra stimulans och den verkligen älskar att arbeta !
den är envis men UNDERBAR :love: MEN kan bli lika hemsk som underbar om den inte får jobba ordentligt . Mitt råd till dig är att börja med att gå ut med andras hundar , Få din mamma och pappa att åka med till utställningar och prata med tax uppfödare och lär känna rasen ordentligt , Även om din mamma och pappa har haft tax så hävdar du ju att du ska ta hand om allt kring hunden, Jag kan oxå säga att jag hade inte sålt en valp till eran familj pga att en ungflicka ska han hela ansvaret för hunden,

Det är hela familjen som ska vilja ha hund , och dom andra som skriver här har helt rätt, Du kan inte lite på att din bror kommer att vilja ta hand om hunden när du inte kan ;)

Jag var 11 år när jag fick min första tax men hade enormt stöd av min familj ,
Men varje morgon så var jag uppe tidigt och tog en lång promenad och fodrade min hund , sen hem på lunchen och promenerade , sen direkt hem från skolan till vovven, Jag skaffade henne på sommarlovet så jag hade lång tid på att lära henne grunderna och gick på kurser, I dag har jag haft tax i 38 år :love::love: Och är fortfarande lika förälskad i dom !

Men kan säga att hade jag inte haft mitt stöd från min familj så hade jag INTE klarat av att ha hund så ung,

Tesora

Senast ändrad:

Vad lustigt, jag fick också min första tax när jag var 11, likaså min moster och en kompis till mig :D

Till ts: Nu känner jag ju inte dig, men om jag kunde resa tillbaka till mitt yngre jag och välja hundras åt henne då skulle jag inte välja tax.

Min kompis som fick tax när hon var 11 försökte träna med honom. De gick kurser och övade och övade. Men det funkade bara inte! För det är inte kul att vilja träna med en hund som bara vill nosa eller springa åt andra hållet och leta efter rådjur. Ungefär så var det för mig och min första tax också.

Men både jag och min kompis hade (som tur var!) pappor som var jägare och som "tog över" hundarnas aktivering.

Det går att träna med tax, det är min nuvarande ett levande bevis på. Han får hänga med på allt ifrån tävlingslydnad till agility till viltspår. Men min erfarenhet säger mig att man måste vara en lite, eh... speciell typ av person för att trivas med att träna tax. Och jag klarade absolut inte av det när jag var 11år.

tit-phu-och-ninja-2012-050_207466925.jpg

Min andra tax (se bilden) fick jag när jag fyllde 17år och han är idag 2,5år. Då var det ett mycket mer aktivt val från min sida. Jag ville ha en tax eftersom jag skulle ta jägarexamen. Jag ville ha en jakthund, men jag tränar som sagt lite av det mesta med honom och han funkar bra till allt. Men han har helsyskon som inte går att ha lösa, som bokstavligen skiter i dig om något som är det minsta lilla roligare dyker upp, som jagar katter. De är jättefina hundar men de är inte alls uppfostrade på samma sätt som min.

Jag lärde mig mycket av att misslyckas med min första hund. Det viktigaste jag lärde mig var "rätt hund till rätt människa".

Om du i alla fall skaffar en tax så skaffar du en aktiv jakthund. Ska du inte jaga med den så kommer den i alla fall behöva massor av annan aktivering för att vara nöjd. Det kan säkert bli jättebra med tax för dig, men välj då för guds skull tax för att du vet att du vill ha just den typen av hund!

Nu vet jag inte vad du menar med
Den brukar ha ett trevligt temperament, passlig storlek osv...

Men jag kan rabbla upp massor av hundraser som är i samma storlek och som är trevliga. Har du läst om Shetland sheepdog till exempel? De är väldigt annorlunda mot taxar, men ungefär lika stora och trevliga.

Hade du sagt: "Jag vill ha en aktiv hund med mycket jakt i sig, som är kaxig och har ett stort ego. Jag har inget emot att lägga ner mycket tid på att träna inkallning. Jag är en konsekvent och mycket bestämd person men samtidigt mycket positiv, peppande och uppmuntrande." Då hade jag känt att tax kanske var något för dig.

Håller med Tesora om att en tax inte nödvändigtvis behöver jaga för att vara lycklig, men jag skulle aldrig vilja beröva min hund chansen att åtminstone öva viltspår (han är sällan så nöjd som när han spårar eller jagar).

phu-blbrsriset_110027445.jpg

Förlåt för låååångt inlägg, hoppas du orkade läsa hela ;) För övrigt hoppas jag verkligen att du får familjen att vilja köpa hund! Men tycker att du ska fundera på om ni verkligen vill ha en tax, vill ni det så löser det sig säkert. Men jag vill inte att du ska behöva gå igenom det jag gick igenom med min första hund (Som jag älskar och som är underbar, men som helt klart var fel hund för mig). Är verkligen tax 100% rätt för dig? Ett länktips är www.kopahund.se där kan du hitta information om många raser och tips inför hundköp :) Lycka till!

Senast ändrad:

Taxen är en jakthund! Det funkar inte alltid att ha dem lös, att köra agility och träna med en hund som för det mesta har en stooor jaktinstinkt. Kanske passar bättre med någon lite mer arbetsvillig hundras?

Jaa, egntligen har du och ni alla andra oxå rätt. Tax kanske inte är det bästa alternativet...:( men kan ni nämna några raser som är små till mellanstora, som skulle passa med katter, och som är bra familjehundar, har oxå drömt om att köra agility, vilken ras passar till det då? Golden retriver är ju underbara, perfekta familjehundar o passar bra till agility... kan ni påsamma gång berätta hur mycket de ungefär kostar?:laugh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 563
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 834
Senast: Red_Chili
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 395
Senast: alazzi
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka