Sv: Min största dröm, en hund!
Vad lustigt, jag fick också min första tax när jag var 11, likaså min moster och en kompis till mig
Till ts: Nu känner jag ju inte dig, men om jag kunde resa tillbaka till mitt yngre jag och välja hundras åt henne då skulle jag inte välja tax.
Min kompis som fick tax när hon var 11 försökte träna med honom. De gick kurser och övade och övade. Men det funkade bara inte! För det är inte kul att vilja träna med en hund som bara vill nosa eller springa åt andra hållet och leta efter rådjur. Ungefär så var det för mig och min första tax också.
Men både jag och min kompis hade (som tur var!) pappor som var jägare och som "tog över" hundarnas aktivering.
Det går att träna med tax, det är min nuvarande ett levande bevis på. Han får hänga med på allt ifrån tävlingslydnad till agility till viltspår. Men min erfarenhet säger mig att man måste vara en lite, eh... speciell typ av person för att trivas med att träna tax. Och jag klarade absolut inte av det när jag var 11år.
Min andra tax (se bilden) fick jag när jag fyllde 17år och han är idag 2,5år. Då var det ett mycket mer aktivt val från min sida. Jag ville ha en tax eftersom jag skulle ta jägarexamen. Jag ville ha en jakthund, men jag tränar som sagt lite av det mesta med honom och han funkar bra till allt.
Men han har helsyskon som inte går att ha lösa, som bokstavligen skiter i dig om något som är det minsta lilla roligare dyker upp, som jagar katter. De är jättefina hundar men de är inte alls uppfostrade på samma sätt som min.
Jag lärde mig mycket av att misslyckas med min första hund. Det viktigaste jag lärde mig var "rätt hund till rätt människa".
Om du i alla fall skaffar en tax så skaffar du
en aktiv jakthund. Ska du inte jaga med den så kommer den i alla fall behöva massor av annan aktivering för att vara nöjd. Det kan säkert bli jättebra med tax för dig, men välj då för guds skull tax för att du vet att du vill ha just den typen av hund!
Nu vet jag inte vad du menar med
Den brukar ha ett trevligt temperament, passlig storlek osv...
Men jag kan rabbla upp massor av hundraser som är i samma storlek och som är trevliga. Har du läst om Shetland sheepdog till exempel? De är väldigt annorlunda mot taxar, men ungefär lika stora och trevliga.
Hade du sagt: "Jag vill ha en aktiv hund med mycket jakt i sig, som är kaxig och har ett stort ego. Jag har inget emot att lägga ner mycket tid på att träna inkallning. Jag är en konsekvent och mycket bestämd person men samtidigt mycket positiv, peppande och uppmuntrande." Då hade jag känt att tax kanske var något för dig.
Håller med Tesora om att en tax inte nödvändigtvis behöver jaga för att vara lycklig, men jag skulle aldrig vilja beröva min hund chansen att åtminstone öva viltspår (han är sällan så nöjd som när han spårar eller jagar).
Förlåt för låååångt inlägg, hoppas du orkade läsa hela
För övrigt hoppas jag verkligen att du får familjen att vilja köpa hund! Men tycker att du ska fundera på om ni verkligen vill ha en tax, vill ni det så löser det sig säkert. Men jag vill inte att du ska behöva gå igenom det jag gick igenom med min första hund (Som jag älskar och som är underbar, men som helt klart var fel hund för mig). Är verkligen tax 100% rätt för dig? Ett länktips är
www.kopahund.se där kan du hitta information om många raser och tips inför hundköp
Lycka till!