Min man är död

Nu börjar vi bli utmattade... Flickorna var i skolan i måndags och båda var helt paj på kvällen. Stora V orkade knappt prata och igår blev hon förkyld och i lilla v har sorgen satt sig i kroppen. Hon har väldigt ont i huvudet och i magen. Lillebror J orkar inte gå till skolan. Så igår var vi hemma. Bara storebror A som var iväg på sitt.
Lilla v sa i måndagskväll att hon slagit i huvudet i skolan. Hon hade ju huvudvärk, ont i magen och var illamående. Jag kollade upp henne lite för säkerhetsskull. Ifall vi skulle behöva ta en sväng till akuten. Inte för att jag var väldigt orolig för att hon hade fått hjärnskakning, men medveten om att jag kanske inte gör klockrena bedömningar just nu...
Jag kollade lite färg, puls, andetag per minut och så. Då sa hon " mamma, jag är lite orolig för att få hjärtstopp". Pratade om detta och varför det är osannolikt med denna lilla sexåring-FANHJÄVLARSHELVETE att vi är i en sådan situation att det ska behövas!!!!
Har senare igår även förklarat att sorgen kan sitta i kroppen, så att ledsnaden kan göra att man får t ex. ont i magen.

Hon chillade hela dagen igår. Kröp ner i soffan med filt och paddla och mös. Det har ju fördelar med detta, enligt henne. Hon sa att "eftersom pappa är död får jag välja om jag ska gå till skolan. Och jag vill inte. Jag vill vara hemma"... Och senare satt hon med sin pappas telefon och spelade. Jag är lite rädd om den för vet inte om jag får igång den om den stänger av sig så jag sa det till henne och fick till svar " pappa är död så han kan inte säga att jag inte får ha den". Nej, det är ju iofs sant...

Jag hade så mycket ångest i måndags kväll och stora V också. Men vi somnade till slut. Messade pappa så igår morse kom han innan barnen vaknade och så mediterade vi tillsammans. Det var fint.
Sedan kom mamma och då fick jag ont i bröstet igen. Jag älskar min fantastiska mamma och hon gör allt för oss, men vi har väldigt olika sätt att hantera saker på och hon gör mig tyvärr väldigt stressad ibland.
Fick mycket slitgöra gjort med räkningar, papper och så. Min syster var här igår kväll och höll mig i handen så att det blev gjort.
Ringde en vän till mamma (och mig) kyrksvängen som ska höra av sig till församlingen eftersom J gått ut svenska kyrkan. Pular med annonsen. Var till familjeläkaren och fick sjukskrivning. Phu. När man orkar som minst så ska man tvingas göra mer än nånsin...
Just ja. Diskmaskinen som svägerskan med sambo fixat kom igår morse. Jippi!
Igår kväll somnade vi på soffan nere i vardagsrummet, jag och lilla v. Vi tog sömntåget när det kom, struntade i att klä av oss och i alla nattningsrutiner. Och vi sov så gott. Hon sover fortfarande. Så skönt och välgörande.
I morse var jag redo för ett viktigt inlägg på fb. Ni får gärna läsa och dela.
Laddade ned och registrerade, har hjärtstartare på jobbet och får regelbundet utbildning i HLR. Hur ofta kan det tänkas att man får larm? Må vara egoistiskt tänkt, men jag tänker att jag framförallt kan tänka mig att bidra med tillgång till hjärtstartare (och HLR) för riktigt nära händelser under arbetstid / restid, snarare än att bli frivillig dygnet-runt-resurs med ständig jour. Men om det i snitt händer en gång vart tionde år att man träffas, så funkar det också.
 
Laddade ned och registrerade, har hjärtstartare på jobbet och får regelbundet utbildning i HLR. Hur ofta kan det tänkas att man får larm? Må vara egoistiskt tänkt, men jag tänker att jag framförallt kan tänka mig att bidra med tillgång till hjärtstartare (och HLR) för riktigt nära händelser under arbetstid / restid, snarare än att bli frivillig dygnet-runt-resurs med ständig jour. Men om det i snitt händer en gång vart tionde år att man träffas, så funkar det också.
Jag är tyvärr ingen expert på appen, mem läste på lite snabbt och det vekar inte som att den larmar på natten om jag inte missuppfattade informationen. Sedan är ju meningen att man ska kunna hjälpa till när man är i geografisk närhet så i storstad kanske det larmar oftare än på landsbygd, men då är det ju i allmänhet närmare till sjukvårdens insatser också och därmed inte lika stort behov...?
 
Jag är tyvärr ingen expert på appen, mem läste på lite snabbt och det vekar inte som att den larmar på natten om jag inte missuppfattade informationen. Sedan är ju meningen att man ska kunna hjälpa till när man är i geografisk närhet så i storstad kanske det larmar oftare än på landsbygd, men då är det ju i allmänhet närmare till sjukvårdens insatser också och därmed inte lika stort behov...?
Tänker också likadant, samtidigt som det vid hjärtstopp verkligen handlar om varje halvminut tidigare start av åtgärd. Aktiverar och om det blir jobbigt så får jag helt enkelt göra annorlunda. Upptäckte också att det finns en öppet tillgänglig hjärtstartare i en av ”byarna” härikring , sådär 10 minuter bort med bil. Bara det var bra kunskap.

Ambulans tar ca 35 minuter hit från deras närmaste utgångspunkt. Har tyvärr fått prova…
 
Sättet du hanterar hela situationen är så starkt❤️ Jag känner igen mig i så mkt du skriver och även hur förlamande trött man blir efter att stora steg tagits. Emellanåt får man tillåta sig att bara trampa vatten och låta andra styra skutan lite annars pallar man inte med.
Massa kramar❤️

(Har laddat ner livräddar appen nu, hade inte den trots flertalet hlr utbildningar)
Tack. Ska komma ihåg det viktiga i att ta der lugnt när det blir för mycket 😍. Och vad bra att du laddat ner appen. ❤
 
Maken är smslivräddare. Han har åkt på 3 larm detta år. Ett barn (väldigt ovanligt) och två vuxna. Den ena mannen gjorde maken och två andra sms-livräddare HLR på i 35minuter. Han sköts med hjärtstartare totalt 18 gånger. Han började blöda kraftigt ur munnen. Då slutade de med inblås. När ambulansen kom kopplade de honom till ventilation. Maken fick vänta ca 5 dagar innan alla blodprovsanalyser var klara för ev blodsmitta. Mannen överlevde tack vara sms-livräddarna. Men, det var ett tufft larm och man ska tänka efter över vad man kan tänkas hamna i för situationer. Jag har gått HLR utbildning men jag är tveksam till om jag hade grejat det där….

Mvh Miks
 
Maken är smslivräddare. Han har åkt på 3 larm detta år. Ett barn (väldigt ovanligt) och två vuxna. Den ena mannen gjorde maken och två andra sms-livräddare HLR på i 35minuter. Han sköts med hjärtstartare totalt 18 gånger. Han började blöda kraftigt ur munnen. Då slutade de med inblås. När ambulansen kom kopplade de honom till ventilation. Maken fick vänta ca 5 dagar innan alla blodprovsanalyser var klara för ev blodsmitta. Mannen överlevde tack vara sms-livräddarna. Men, det var ett tufft larm och man ska tänka efter över vad man kan tänkas hamna i för situationer. Jag har gått HLR utbildning men jag är tveksam till om jag hade grejat det där….

Mvh Miks

Det är jättetufft både psykiskt och fysiskt, men fantastiskt att det finns! Under våra utbildningar så ska man göra kompressioner i 6 minuter, det är vad det snabbast kan gå att få en ambulans i snitt har jag för mig. Efter en-två minuter är man helt slut. Helt!!! Att fortsätta flera minuter till är riktigt tufft. Och bor man som många gör utanför stan så kan man få vänta bra mycket längre.

Jag förstår att man får någon slags urkraft om det är skarpt läge, speciellt med en anhörig, men det är riktigt riktigt tufft fysiskt också. Man ska ju ta i så revbenen oftast knäcks. Är jättebra om man är fler så man kan bytas av, och inte tänka att ”den som ligger där redan har fått hjälp” sen stå och glo bara. Ligger någon på backen och hjärt och lungräddning är påbörjad, kliv fram ändå och erbjud att byta av efter en stund. Att det blir ett litet brake på nån sekund under bytet är bättre än att ge för svaga kompressioner.

Sista HLR jag gick så var i princip inblåsningarna borta, det är själva kompressionerna som är viktiga. När jag började gå så var det viktigt med inblåsningarna också, men det verkar ha ändrats lite, nu lät det nästan så att det skulle undvikas om man inte känner till personen. Självklart så är det ju bra med inblåsningar, men det är ingen fara att hoppa över dessa om man inte känner sig helt bekväm/smittorisk.

Även om man inte kan delta på en kurs så finns det många bra videos på nätet man kan titta på för att få ett hum hur man ska hålla/trycka. Bara det kan hjälpa massor om man hamnar i en sits där det kommer behövas göras HLR.
 
Det är jättetufft både psykiskt och fysiskt, men fantastiskt att det finns! Under våra utbildningar så ska man göra kompressioner i 6 minuter, det är vad det snabbast kan gå att få en ambulans i snitt har jag för mig. Efter en-två minuter är man helt slut. Helt!!! Att fortsätta flera minuter till är riktigt tufft. Och bor man som många gör utanför stan så kan man få vänta bra mycket längre.

Jag förstår att man får någon slags urkraft om det är skarpt läge, speciellt med en anhörig, men det är riktigt riktigt tufft fysiskt också. Man ska ju ta i så revbenen oftast knäcks. Är jättebra om man är fler så man kan bytas av, och inte tänka att ”den som ligger där redan har fått hjälp” sen stå och glo bara. Ligger någon på backen och hjärt och lungräddning är påbörjad, kliv fram ändå och erbjud att byta av efter en stund. Att det blir ett litet brake på nån sekund under bytet är bättre än att ge för svaga kompressioner.

Sista HLR jag gick så var i princip inblåsningarna borta, det är själva kompressionerna som är viktiga. När jag började gå så var det viktigt med inblåsningarna också, men det verkar ha ändrats lite, nu lät det nästan så att det skulle undvikas om man inte känner till personen. Självklart så är det ju bra med inblåsningar, men det är ingen fara att hoppa över dessa om man inte känner sig helt bekväm/smittorisk.

Även om man inte kan delta på en kurs så finns det många bra videos på nätet man kan titta på för att få ett hum hur man ska hålla/trycka. Bara det kan hjälpa massor om man hamnar i en sits där det kommer behövas göras HLR.
Maken går utbildningar kontinuerligt och deltar även på övning eftersom han är sjöräddare. Han ser och åker på mycket skrämmande när han åker på larm. Jag tror han tyckte det var extra jobbigt för att larmet kom när han inte var i jour. De andra två som kom känner han så de byttes av. Ambulanspersonalen tog inte ens över när de kom utan kopplade lugnt HLR övervakare och observerade och ventilerade. När de var klara tog de över och transporterade till helikoptern ett par 100m ifrån.

Men vid detta tillfälle var han själv hemma med 6 åringen. Hon fick sitta kvar i bilen när de kastade sig iväg. En snäll ”pappa” fick order om att kolla henne och hade tagit hand om henne och bjudit på glasspinne. Han fick bli viktig på sitt sätt.

Med det sagt så kan man hamna i sånt som är mycket skrämmande.

Mvh Miks
 
Så ledsen jag blir! Lillebror J kämpade sig till skolan idag. Han hade bara någon lektion så det kändes som en bra dag att börja. Läraren undrade varför han missat provet förra veckan. -Var du sjuk? - Nej, min pappa dog, svarade han.
Och då har jag både mailat med mentorn direkt förra måndagen och pratat med hen i telefonen nu i måndags.
J sa att han var nära att bryta samman hela tiden. Det blir nog ingen mer skola före lovet. Bättre att umgås med kompisar i lugn och ro för det sociala...
MIN ÄLSKADE LILLA POJKE...
 
Så ledsen jag blir! Lillebror J kämpade sig till skolan idag. Han hade bara någon lektion så det kändes som en bra dag att börja. Läraren undrade varför han missat provet förra veckan. -Var du sjuk? - Nej, min pappa dog, svarade han.
Och då har jag både mailat med mentorn direkt förra måndagen och pratat med hen i telefonen nu i måndags.
J sa att han var nära att bryta samman hela tiden. Det blir nog ingen mer skola före lovet. Bättre att umgås med kompisar i lugn och ro för det sociala...
MIN ÄLSKADE LILLA POJKE...
Men va fasen!! Det får inte hända!! Jag hade blivit galen och ringt skolan…
 
Så ledsen jag blir! Lillebror J kämpade sig till skolan idag. Han hade bara någon lektion så det kändes som en bra dag att börja. Läraren undrade varför han missat provet förra veckan. -Var du sjuk? - Nej, min pappa dog, svarade han.
Och då har jag både mailat med mentorn direkt förra måndagen och pratat med hen i telefonen nu i måndags.
J sa att han var nära att bryta samman hela tiden. Det blir nog ingen mer skola före lovet. Bättre att umgås med kompisar i lugn och ro för det sociala...
MIN ÄLSKADE LILLA POJKE...
Fy sjutton, jag hoppas innerligt på att det var en lärare som har mycket på sitt bord och det blev ett otroligt olyckligt misstag i arbetet. :( Vet själv hur det är med hjärnan så här i slutet av terminen men vissa saker håller man ändå kvar. Jag har haft elev som har förlorat sin förälder men där fick vi samtliga som har kontakt med eleven information så snart skolan visste och vi i personalen har även fått uppföljning och hjälp att hitta rätt sätt att prata med eleven. Självklart har eleven fått uppföljning av både mentor och elevhälsan.
 
Så ledsen jag blir! Lillebror J kämpade sig till skolan idag. Han hade bara någon lektion så det kändes som en bra dag att börja. Läraren undrade varför han missat provet förra veckan. -Var du sjuk? - Nej, min pappa dog, svarade han.
Och då har jag både mailat med mentorn direkt förra måndagen och pratat med hen i telefonen nu i måndags.
J sa att han var nära att bryta samman hela tiden. Det blir nog ingen mer skola före lovet. Bättre att umgås med kompisar i lugn och ro för det sociala...
MIN ÄLSKADE LILLA POJKE...

Fy fan rent ut sagt!! Sånt misstag får inte skolan göra! Stackars lillebror J!!
 
Så ledsen jag blir! Lillebror J kämpade sig till skolan idag. Han hade bara någon lektion så det kändes som en bra dag att börja. Läraren undrade varför han missat provet förra veckan. -Var du sjuk? - Nej, min pappa dog, svarade han.
Och då har jag både mailat med mentorn direkt förra måndagen och pratat med hen i telefonen nu i måndags.
J sa att han var nära att bryta samman hela tiden. Det blir nog ingen mer skola före lovet. Bättre att umgås med kompisar i lugn och ro för det sociala...
MIN ÄLSKADE LILLA POJKE...
Jag blev så ledsen att han behövde uppleva detta.
så hemskt och klumpigt av läraren!
Önskar att jag kunde göra något!.
 
Så ledsen jag blir! Lillebror J kämpade sig till skolan idag. Han hade bara någon lektion så det kändes som en bra dag att börja. Läraren undrade varför han missat provet förra veckan. -Var du sjuk? - Nej, min pappa dog, svarade han.
Och då har jag både mailat med mentorn direkt förra måndagen och pratat med hen i telefonen nu i måndags.
J sa att han var nära att bryta samman hela tiden. Det blir nog ingen mer skola före lovet. Bättre att umgås med kompisar i lugn och ro för det sociala...
MIN ÄLSKADE LILLA POJKE...

Alltså skolan får ju inte bara göra ett sånt misstag?? Om du inte orkar själv så be nån i din närhet ringa skolan och prata med dem. Så fruktansvärt av läraren att begå ett sånt misstag. :heart Det får liksom bara inte hända.

I övrigt massa kramar till dig och din familj, du är så klok, varm och stark, ni verkar vara en fantastisk familj som verkligen tar hand om varandra. Så fint att du har bra vänner och släkt runtomkring dig också. Det är så orättvist att någon ska behöva gå igenom detta. :heart Fortsätt att ta hand om varandra på det fina sätt ni gör.
 
Jag har pratat med rektorn idag. Bett om återkoppling när hen pratat med läraren och mentorn ang rutiner samt med försäkran att allt är klart avseende terminsbetygen. Har även påtalat att kurator ringer upp mig så vi får stämma av.
Det värsta är att ingen fångade upp honom sedan bär han berättat heller. Han fick cykla hem sina 15 km efter lektionen utan att prata med någon...
 
Jag har pratat med rektorn idag. Bett om återkoppling när hen pratat med läraren och mentorn ang rutiner samt med försäkran att allt är klart avseende terminsbetygen. Har även påtalat att kurator ringer upp mig så vi får stämma av.
Det värsta är att ingen fångade upp honom sedan bär han berättat heller. Han fick cykla hem sina 15 km efter lektionen utan att prata med någon...
Men vad håller de på med!
 
Jag har pratat med rektorn idag. Bett om återkoppling när hen pratat med läraren och mentorn ang rutiner samt med försäkran att allt är klart avseende terminsbetygen. Har även påtalat att kurator ringer upp mig så vi får stämma av.
Det värsta är att ingen fångade upp honom sedan bär han berättat heller. Han fick cykla hem sina 15 km efter lektionen utan att prata med någon...

Jag blir så upprörd! Tyvärr inte förvånad även om jag faktiskt trodde att skolor skulle skärpa sig när en elev går igenom nåt sånt här.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: miumiu
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 993
Senast: miumiu
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 378
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp