Nu börjar vi bli utmattade... Flickorna var i skolan i måndags och båda var helt paj på kvällen. Stora V orkade knappt prata och igår blev hon förkyld och i lilla v har sorgen satt sig i kroppen. Hon har väldigt ont i huvudet och i magen. Lillebror J orkar inte gå till skolan. Så igår var vi hemma. Bara storebror A som var iväg på sitt.
Lilla v sa i måndagskväll att hon slagit i huvudet i skolan. Hon hade ju huvudvärk, ont i magen och var illamående. Jag kollade upp henne lite för säkerhetsskull. Ifall vi skulle behöva ta en sväng till akuten. Inte för att jag var väldigt orolig för att hon hade fått hjärnskakning, men medveten om att jag kanske inte gör klockrena bedömningar just nu...
Jag kollade lite färg, puls, andetag per minut och så. Då sa hon " mamma, jag är lite orolig för att få hjärtstopp". Pratade om detta och varför det är osannolikt med denna lilla sexåring-FANHJÄVLARSHELVETE att vi är i en sådan situation att det ska behövas!!!!
Har senare igår även förklarat att sorgen kan sitta i kroppen, så att ledsnaden kan göra att man får t ex. ont i magen.
Hon chillade hela dagen igår. Kröp ner i soffan med filt och paddla och mös. Det har ju fördelar med detta, enligt henne. Hon sa att "eftersom pappa är död får jag välja om jag ska gå till skolan. Och jag vill inte. Jag vill vara hemma"... Och senare satt hon med sin pappas telefon och spelade. Jag är lite rädd om den för vet inte om jag får igång den om den stänger av sig så jag sa det till henne och fick till svar " pappa är död så han kan inte säga att jag inte får ha den". Nej, det är ju iofs sant...
Jag hade så mycket ångest i måndags kväll och stora V också. Men vi somnade till slut. Messade pappa så igår morse kom han innan barnen vaknade och så mediterade vi tillsammans. Det var fint.
Sedan kom mamma och då fick jag ont i bröstet igen. Jag älskar min fantastiska mamma och hon gör allt för oss, men vi har väldigt olika sätt att hantera saker på och hon gör mig tyvärr väldigt stressad ibland.
Fick mycket slitgöra gjort med räkningar, papper och så. Min syster var här igår kväll och höll mig i handen så att det blev gjort.
Ringde en vän till mamma (och mig) kyrksvängen som ska höra av sig till församlingen eftersom J gått ut svenska kyrkan. Pular med annonsen. Var till familjeläkaren och fick sjukskrivning. Phu. När man orkar som minst så ska man tvingas göra mer än nånsin...
Just ja. Diskmaskinen som svägerskan med sambo fixat kom igår morse. Jippi!
Igår kväll somnade vi på soffan nere i vardagsrummet, jag och lilla v. Vi tog sömntåget när det kom, struntade i att klä av oss och i alla nattningsrutiner. Och vi sov så gott. Hon sover fortfarande. Så skönt och välgörande.
I morse var jag redo för ett viktigt inlägg på fb. Ni får gärna läsa och dela.