Min lilla lilla prinsessa...

Raven_

Trådstartare
Nu behöver jag lite snabb feedback. Har precis kommit hem från veterinären, min lilla tjej är jättedålig :cry:
Vi har varit på "hajk" i ca 4 timmar idag, jättemysigt! Kommer hem och märker att hon skakar litegrann, tänkte inte så mycket på det. Gick hem till en kompis 2 minuter härifrån och hon va ju lite slö, bajsa en liten klutt och lunkade sen på. Hon brukar älska att va hemma hos min vän där hon kan reta katterna och äta upp deras mat :devil:
Iaf, hon va inte alls som vanligt och gick bara rakt in i vardagsrummet och ställde sig o skakade med svansen hängande, sen kräktes hon. Gick ut på balkongen fortfarande skakandes och la sig under stolen, uppenbart jätteont i magen med små sammandragningar.
In i ilfart till veterinären då hon normalt sett brukar va på topp, jättesocial och alltid jätteglad. Nu låg hon bara o orkade knappt resa sig.
Vet. misstänkte också att hon fått i sig nåt, (hon uppehöll sig länge vid lägereld grillen innan jag fick syn på henne, hon älskar mat.) men dom såg inget på plåtarna lr blodproven?!
Hon blev inte bättre och kräktes ytterligare 2 ggr hos vet. Något låg puls.
Nu ligger hon kvar för observation :(

Vad tror ni? Jag vet varken ut eller in....

Sv: Min lilla lilla prinsessa...

Låter precis samma som min Agnes fast hon började vara lös i magen. De såg inget heller på blodproven, har de röntgat? Kan sitta fast något.
Agnes började även spy upp vatten o blev uttorkad så hon fick ligga inne med dropp. Efter ett dygn fick hon nån "lera" att äta bara som skulle binda fukt i magen o innehålla massa goda bakterier.

Fick hem henne efter 3 dygn och då fick hon äta leran ett tag innan hon fick mat. De visste inte alls vad hon ätit (röntgade 2 gånger) men de hade fått in flera fall där hundar mått likadant.

Låter som min när han fått i sig potatis, går dock över på ett par timmar. Han kan inte gå, står bara som en ostkrok och gnäller. Tar man upp honom i soffan/sängen ligger han och skakar av magsmärtor. Detta efter ett par chipssmulor. Har han ätit tillräckligt mkt sprutar det ur båda ändarna :(

Men stackarn :(
Ja dom har röntgat men det så bra ut, det va tydligen diarre på gång men inget annat. Fröken har ju vanligtvis en riktig stålmage och har inte ens haft lite löst bajs under de 2 åren jag haft henne. Så det här är jättekonstigt!
Funderar på om hon ätit grillkol... Syns det på plåtarna?

Min hade inte haft löst bajs mer än kanske 3 gånger under sitt 6åriga liv innan. Tror inte det är någon fara, bara vänta o se vad vet. säger. Håller tummarna för att hon mår bra snart! :)

Om hon har slickat på grillkolen så kan det ha funnits rester av tändvätska. Det kan även ha funnits härsket fett kvar från tidigare grillningar. Även salt och kryddor som har droppat från det man har grillat. Detta var för sig kan säkert göra en hund dålig i magen.

Jag vet inte om man kan se på röntgen om hon har ätit grillkol.

Hoppas hon får rätt behandling så att hon blir frisk snabbt.

Bra tänkt.
kl
Jag tänkte även på ormbett.

Hoppas lillsessan kryar på sig!

Stackars liten. Hoppas att hon tillfrisknar snart!

Det kan ju vara så många olika saker. Jag har själv en svampätare och konstaterade redan för två veckor sedan att det fanns svamp ute. Det kan ju vara allt från att hon har ätit ett härsket djur, till tändvätska, svamp eller blivit ormbiten. Jag tänkte även på paddor, men den typen av förgiftning (liksom de flesta fall av förgiftning av svamp) brukar ge kraftig salivering.

Usch... :cry: Min förra hund vart förmodligen förgiftad,men han visade mycket kraftigare symptom än vad din gjorde,bla med riktiga krampanfall...

Jag har igentligen inget vettigt att skriva,men jag önskar er all lycka till,och jag hoppas hon får komma hem snart!

Svarar alla.
Hon hade blivit lite piggare, men va fortfarande inte bra. Hon hade tydligen jätteont i ryggen i morse och visade förändringar på livmodern vid ultraljud. Hon hade nåt förhöjt värde på nåt som egentligenn ligger på 20 och hon hade över 100. Så hon ska öppnas upp och se om hon har livmoderinflammation...

Ush det här är inte kul!!!

Herregud, det va en livmoderinflammation! Dom ringde nyss och berättade att ena äggstocken va fin, men den andra va helt varfylld. Så hon är numera kastrerad och ligger på uppvak. Jag drog en lättnadens suck och får hämta hem henne i morgon eftermiddag. Stackars stackars liten!
På fredag skulle jag ha gått ut och firat en kompis, men nu blir det massa pyssel o mys med min lilla prinsessa :love:

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150272545458933&set=a.215446333932.163155.735398932&type=3&theater

Senast ändrad:

Men lilla stumpan då.
Vad skönt att dom kom på vad det var o att det gick att åtgärda, nu får vi hoppas på ett snabbt tillfrisknande.

Leon skickar en tröstslick till er båda.

Tack så mycket, Nova skicka en tack slick tillbaka från sjukhuset.

Hon är en tuff liten krabat, så jag tror nog att det ska gå bra. Nu funderar jag på att lämna unghunden till hundvakt så hon får vara ifred några dagar iaf, vad tror ni om det?

Jag tror det är lugnt om unghunden är kvar hemma. De märker i regel att den andre inte mår särskillt bra.

Jag passar ibland min morbrors gamla hund som har atros. Vissa dagar är han pigg, andra dagar vill han bara vara ifred. Min normalt spralliga hund tar det alltid lugnt med honom. Hon märker vilka dagar det går att busa lite på. Så jag skulle ha väntat att lämna iväg unghunden

Nu har det löst sig så tjejkompis tar unghunden från i morgon till på fredag, sen får ham följa med mamma och syster ut på landet över helgen :bow:

Han är tyvärr väldigt studsig och bufflig med tiken, och jag tror faktiskt inte att han skulle låta henne va så länge. Känner att det blir mindre stress för både henne och unghunden att dom får vara frånskilda i ett par dagar iaf, o så slipper jag oroa mig att han ska råka hoppa in i henne :angel: Och roligare för honom att få skutta runt på landet än att behöva gå med oss på koppelpromenader...

Tack för ert stöd! :)

Vad skönt att de hittat felet, hoppas hon kryar på sig fort nu.
Det som hon hade högt var säkert CRP, c reactive protein - ett akutfas protein. Typ som sänkan.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Hundhälsa Någon som haft det på sin hund? Hur gick det och behandlade ni? Min 14 år gamla JRT-tik blev dålig i magen i helgen, bättre...
2
Svar
22
· Visningar
3 583
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar