Min hund vägrar bli rumsren! Tips motags tacksamt

jassica

Trådstartare
Jag har en Basett hound på 5 månader, som verkligen vägrar bli rumsren.

Jag köpte henne när hon var nästan ungefär 3.5 månader, och uppfödarna hade ingen koll på något, och valparna hade aldrig varit ute och gått omkring, utan satt på en liten plätt på altanen. Det var kiss & bajs inne på golven, och ja, en misär i mina ögon.

Så att man ska göra ifrån sig utomhus vill inte min tjej riktigt fatta, visst både kissar och bajsar hon utomhus, och varje gång hon gör det får hon mycket beröm. Att hon kissar eller bajsar inne på natten, kan jag godta för tillfället då jag inte haft henne så länge. Men jag bor på landet, och har dörren öppen hela dagarna, och när hon blir nödig går hon utifrån och in och sätter sig. När hon vaknar orkar hon inte gå ut, utan sätter sig inne där hon befinner sig för tillfället. Hon har bajsat i min sambos bil, två gånger, fastän att vi rastat henne länge och väl innan vi åkte.

Jag bor hos min mamma för tillfället och hon tycker väl inte att det är superkul att det är kiss överallt, speciellt när hennes favortiställe är att kissa på ett ställe så det åker under frysen, och det är jättesvårt att komma åt att torka, och vi har fler hundar och risken är väl att de kanske börjar göra ifrån sig inne, och tror att det är okej.

Vad ska jag göra, det känns hopplöst just att hon går utifrån och in och sätter sig, och eftersom det är min hund är det mig hela familjen blir sur på, och jag har t.om funderat på att sälja henne, men jag vill egentligen inte det. Så tips tack, och ursäkta för mitt långa svamliga inlägg.

Sv: Min hund vägrar bli rumsren! Tips motags tacksamt

Min förra hund tog jag när hon var 4 mån och liksom din fick hon fritt fram att göra ifrån sig var hon ville, inne som ute. Det tog jättelång tid för mig att få henne rumsren och 100% säker blev hon aldrig (olyckor hände när jag besökta andra för första gången - nya ställen för henne).

Jag tror att du bör dra ner på att låta henne gå ut och in som hon vill och istället verkligen se till att få kissrundsrutin så att skillnaden mellan ute och inne blir tydligare för henne.

Efter mat/sömn/lek - kissrunda. Då ska man kissa - få beröm - och sen gå in igen. Som det är nu är det något av ett lotteri för din hund, ibland när hon kissar får hon beröm. Frågan är hur lång tid det kommer ta för henne att koppla att det bara är när hon kissar ute som du berömmer?
Lär henne vad en kissrunda är istället. Det jag dessutom gjorde min hund var att lära henne vad ordet "kissa" betyder. Varje gång hon satte sig berömde jag och sa "gå och kissa". Till slut kissade hon på kommande vilket gjorde rumsrenhetsträningen ännu lättare!

Ja, jag känner igen det där med "få gå ut och in som dom vill." Det är något jag läst i flera inlägg om hundar som inte riktigt vill förstå skillnaden. Jag tror som trollet att en striktare skillnad behövs, och att ett kommando kan vara bra att lägga på. (Eller uppmaning snarare än kommando).

Att gå till samma plats för kisseri är också bra, då valpen vet vad som väntas och inte hittar så mkt nytt att fixa med.

I övrigt, ett råd till de som ska köpa hund. Kolla att uppfödaren TRÄNAR sånt här. Det är alltid lika tråkigt att höra valpköpare skriva att uppfödaren var så dålig hit och dit. Man ger sig själv så mycket problem när man köper ett djur som har fått en dålig start. Ni som konsumenter avgör vilka uppfödare som överlever, kom ihåg det!

I övrigt, ett råd till de som ska köpa hund. Kolla att uppfödaren TRÄNAR sånt här. Det är alltid lika tråkigt att höra valpköpare skriva att uppfödaren var så dålig hit och dit. Man ger sig själv så mycket problem när man köper ett djur som har fått en dålig start. Ni som konsumenter avgör vilka uppfödare som överlever, kom ihåg det!

Det är så förrädiskt lätt att tänka: "det blir skillnad när jag får hem valpen till mig!"

Visst blir det, men inte så stor som man tror...

En basset hound kan ta tid att få rumsren, vissa blir det faktiskt aldrig. Speciellt med tanke på att du "bara" haft henne i 1,5 månad så tycker jag att du bör avvakta iaf flera månader till. Hon kommer ifrån en helt annan uppväxt, och bara det kan göra att det tar mer tid. Speciellt med tanke på att hon är van att göra sina behov inne.
En basset hound tar ofta mycket längre tid än 1,5 månad att få rumsren ;) Min förre basset blev det inte förrän strax vid året fast det var täta utevistelser varje dag. Medan det självklart även finns dom som blir det på ett kort tag, men då bör ju uppfödaren ha lagt en grund till valparna innan.

Ett tips kan vara att gå ut med henne efter mat, lek, sömn och dylikt. En valp har svårt att kontrollera sig, och det kan vara svårt att göra sina behov ute när hon är van att göra dom inne.

(f ö kan jag bara säga att det var uppfödarnas första - och förhoppningsvis - enda kull. Min mamma har nämligen en från samma kull, och som basset insatt så har jag koll ;))

Kan även faktiskt säga att positiv uppmärksamhet kan göra mycket. Jag sålde Devin vid 6 månaders ålder, då var han inte rumsren hos mig. Men hos sin nya ägare har han aldrig gjort inne pga att han får väldigt mycket positiv uppmärksamhet som jag inte hann med. Att sälja Devin var ett jobbigt beslut men hade inget med hans rumsrenhet att göra. Ibland får man bara se till hundens behov, och just nu kunde jag inte uppfylla hans behov lika bra som min släkting som köpt honom. Jag får information regelbundet om Devins utveckling, och allt kul dom hittar på och med facit på handen så var det fel tidpunkt att skaffa en såpass krävande hund.

Summan av kardemumman; ibland blir det fel fast det är genomtänkt ordentligt.

Senast ändrad:

Svarar er båda

Glömde nämna att jag går ut med henne i koppel också, absolut! När hon just vaknat sätter jag på koppel och går ut med henne, och jag nämner alltid kissa när hon kissar, allt det där är jag med på. Men det är just det att hon ändå inte förstår.

" Ni som konsumenter avgör vilka uppfödare som överlever, kom ihåg det! "

Det där håller jag med om, men ang. hennes valpkull var det en person på bukefalos faktiskt som tipsade mig om denna valpkull, och när jag såg bilder innan jag åkte och kolla, så fanns den med b.la på basetthound.se eller vad sidan heter, och på de korten ser det ut som en riktigt seriös uppfödare, de ställer upp hundarna och visar de jättefint, och man ska inte bara döma efter några kort det vet jag redan, men när jag väl var så var det ju inte alls som jag föreställde mig, och jag ville bara ta henne därifrån, då det inte alls var bra, hon hade frätskador på magen av sitt eget urin mm, ingen miljö för en hund, sedan hade jag åkt hemifrån 8 på morgonen, och var framm där jag köpte henne sent på eftermiddagen, och jag ville gärna ha en sån här ras, så jag köpte henne ändå.

Men, jag tror på det ni säger, och tänker nog hädanefter bara gå i koppel tills det ger med sig. Förra veckan hade vi två dagar utan några olyckor, och att hon kissar inne med, tror jag är ren lathet, hon orkar inte gå ut, ibland ser man inte att hon kissar direkt för hon sitter ner, och orkar knappt lyfta upp sig. (Hon är inte sjuk, vet har kollat henne så det är inte att hon inte orkar lyfta sig ibland för att hon är sjuk)

Tack för era tips.

Glömde nämna att jag går ut med henne i koppel också, absolut! När hon just vaknat sätter jag på koppel och går ut med henne, och jag nämner alltid kissa när hon kissar, allt det där är jag med på. Men det är just det att hon ändå inte förstår.

Då är det bara att fortsätta nöta. Vissa hundar behöver mera tid på sig.

Håller med de andra att "öppen dörr" ska bytas ut mot koppelpromenad. Sen är det bara att utrusta sig med en ängels tålamod.
Begränsa utrymmet för hunden när den hälsar på hos andra. Blev lite fundersam när du skrev att den bajsat i sambons bil, åker den i bur eller får den vara var den vill i bilen?

(f ö kan jag bara säga att det var uppfödarnas första - och förhoppningsvis - enda kull. Min mamma har nämligen en från samma kull, och som basset insatt så har jag koll ;))

ja det kan man ju be till Gudarna om att de inte skaffar mer valpar, inga djur överhuvudtaget!

Nej jag var på besök hos honom, och tog tåget upp och tog aldrig med mig buren, så då satt hon i bagaget, och vi åkte till aäffren, och det tar 20min dit, så jag trodde väl inte att hon skulle göra i från sig i bilen.

Ja, jag komer fortsätta med koppelpromenader.

Det där håller jag med om, men ang. hennes valpkull var det en person på bukefalos faktiskt som tipsade mig om denna valpkull, och när jag såg bilder innan jag åkte och kolla, så fanns den med b.la på basetthound.se eller vad sidan heter, och på de korten ser det ut som en riktigt seriös uppfödare, de ställer upp hundarna och visar de jättefint, och man ska inte bara döma efter några kort det vet jag redan, men när jag väl var så var det ju inte alls som jag föreställde mig, och jag ville bara ta henne därifrån, då det inte alls var bra, hon hade frätskador på magen av sitt eget urin mm, ingen miljö för en hund.

Att visa valpar på uppställningskort är är ett sätt att se hundens kropp, vinklar och dylikt och har inget att säga om man är seriös eller inte.

Uppfödarna har fått väldigt mycket stöd av kunniga basset folk som dom valt att ignorera. Sen kan vilken person som helst kolla upp att tiken var alldeles för ung innan kullen, tjuvparning hävdades det.
Likväl som jag vet att du fått endel råd av min mamma ;)

Att köpa en hund överhuvudtaget ifrån en oseriös person är att göra sig själv en björntjänst. Det är bara du som blir lidande i sista änden.

ja det vet jag att man ställer upp för att visa hur de ser ut, men när man såg uppfödarna så förstår man ju att det inte är de som tagit bilderna. Och javisst kanske de fått mycket stöd av bassetkunniga människor, b.la var det väl själv en uppfödare där, som faktiskt blundade för alla problem och tog "uppfödaren" under sina vingar.

Men nog om det, det är faktiskt inte det tråden handlar om.

Nej jag var på besök hos honom, och tog tåget upp och tog aldrig med mig buren, så då satt hon i bagaget, och vi åkte till aäffren, och det tar 20min dit, så jag trodde väl inte att hon skulle göra i från sig i bilen.

Ja, jag komer fortsätta med koppelpromenader.

Det var inte så att hunden blev rädd och bajsade på sig av rädsla? Det är rätt vanligt när de blir rädda att de antingen bajsar eller kissar på sig.

PRecis, det var jag inne på först, men det finns inget som tyder på att hon skulle varit rädd, hon har åkt bil väldigt mycket, och när detta hände så var allt som vanligt. vi körde inte som några biltjuvar, och vi lyssnade lite lågt på radion, och pratade med varandra, och även med henne. Hon pep inget, utan var lugn.

PRecis, det var jag inne på först, men det finns inget som tyder på att hon skulle varit rädd, hon har åkt bil väldigt mycket, och när detta hände så var allt som vanligt. vi körde inte som några biltjuvar, och vi lyssnade lite lågt på radion, och pratade med varandra, och även med henne. Hon pep inget, utan var lugn.

Om hon har åkt bil mycket och aldrig gjort det innan så måste något ha hänt som valpen uppfattade som skrämmande och därför gjorde på sig. Ofta är dom knäpptysta för de är så rädda så man upptäcker inte att de blir rädda.

Vissa valpar tar det längre tid för att lära sig att kontrollera blåsan så fortsätt träna så ska du se att det löser sig.

En valp som mina föräldrar hade tog det ca 8 mån innan den blev helt rumsren och det var bara att passa på henne som en hök och varje gång hon antydde till att göra inne så åkte hon ut. Kom man på henne med att göra inne så fick hon skäll så att hon skulle kunna skilja på när det var rätt eller fel att kissa. (givevis beröm när hon kissade på rätt ställe)

För att föryyliga skäll == att säga fy och snabbt ta ut henne så att hon fick kissa klart ute.

Ja kanske är så ändå.

Precis som ni gjorde gör jag med Maggan, kissar hon inne blir det- Fy sen så tar jag ut henne.

Kissar hon ute, blir det mycket beröm, så spelar jag upp henne litegrann och busar, så hon ska tycka att det är kul att kissa ute:)

jag har nog varit extremt bortskämd med att mina hundar blivit rumsrena jättefort, så nån gång får man väl bita i sura äpplet!

tack för dina svar.

Menar du att valparna ska vara rumsrena vid 8 veckors ålder? Hoppas att du är medveten om att en 8-veckorsvalp kissar ca 20-22 gånger per dygn och att de inte kan hålla sig. Verkar vara att ha lite väl höga krav att en person maniskt ska springa ut och in med 10 valpar bara för att de ska vara rumsrena när de är 8 veckor.:confused:

Jag har aldrig kunnat lova någon valpköpare som har hämtat sin valp när den är 8-10 veckor att den är rumsren. Däremot får valparna vara ute så mycket som möjligt hos oss om vädret tillåter samt att vi håller rent i valprummet. Tror aldrig någon har haft problem med att snabbt få valpen rumsren. För de flesta tar det inte ens en vecka efter leverans.

Har vi haft kvar någon valp lite längre och sålt den vid 3-4 månaders ålder har de däremot i princip alltid varit rumsrena men då har det ju bara rört sig om 1 eller 2 valpar.

Till TS.
Jag har faktiskt hört att basset är svåra att få rumsrena pga att de är så lata. Orkar inte gå ut för att göra ifrån sig. Vet inte om det stämmer men jag tror aldrig att jag har hört talas om någon hund som har bajsat i bilen när den har varit rastad innan.:crazy: kan inte vara roligt. Har tyvärr inga råd att ge förutom de som du redan har fått. Möjligtvis att du nu kanske behöver säga ifrån ordentligt om du tar henne på bar gärning och sedan snabbt ta ut och berömma när den gör ifrån sig ute.

Så du bryr dig inte om att träna rumsrenhet med de valpar du föder upp?

Ingen förväntar sig att de ska vara rumsrena vid 8v (kära nån), man hoppas och förväntar sig att uppfödaren har satt bra rutiner genom att ta ut valparn efter mat, sömn osv. Eller har jag för högt satta förväntingar då?

Menar du att valparna ska vara rumsrena vid 8 veckors ålder? Hoppas att du är medveten om att en 8-veckorsvalp kissar ca 20-22 gånger per dygn och att de inte kan hålla sig. Verkar vara att ha lite väl höga krav att en person maniskt ska springa ut och in med 10 valpar bara för att de ska vara rumsrena när de är 8 veckor.:confused:

.

Men nu får du väl ge dig. Jag tycker inte det är för mycket begärt att uppfödaren har låtit valparna komma ut och testa på att kissa på gräs, nej. Betyder detta att jag förväntar mig att de ska vara helt rumsrena? Nej, självklart inte.
TS skriver i sitt inlägg att valparna levde i misär, det kan du själv läsa. DETTA reagerar jag på, och menar att det är köparens plikt mot sig själv och hunden att se till att hunden får en bra start i livet.

Om rumsrenheten är så viktigt för köparen som den verkar vara för TS, som uppenbarligen funderar på omplacering efter 6 veckor, då tycker jag det är viktigt och lämpligt att köpa en valp från en uppfödare som lagt en god grund.

Så du bryr dig inte om att träna rumsrenhet med de valpar du föder upp?

Ingen förväntar sig att de ska vara rumsrena vid 8v (kära nån), man hoppas och förväntar sig att uppfödaren har satt bra rutiner genom att ta ut valparn efter mat, sömn osv. Eller har jag för högt satta förväntingar då?

Jag, som just haft min första kull, kan säga att för mig hade det varit omöjligt att ta ut valparna på det sätt du föreslår. Det var åtta valpar - att flytta dem på detta sätt skulle bara inte ha funkat om man även har annat att göra! Dessutom skulle man omöjligt ha hunnit innan olyckorna var ett faktum. Jag valde att lägga min träningstid med valparna på andra saker som att få en grundläggande inkallning på dem (med hjälp av visselsignal i samband med mat), vänja dem vid att åka bil och åka på utflykter till vänner för att miljöträna.

Valparna var ute (hyfsat stor uteplats med hage/box innanför dörren) i stort sett hela dagarna och man såg ganska snart att de själva valde att ta sig ut för att göra ifrån sig.

Halva kullen flyttade vid åtta veckor. Rumsrenhetsträningen flyter på i de nya hemmen. Med de som var kvar fortsatte rutinerna men de fick frukost ute för att uppmuntra till att göra ifrån sig ute. Med åtta var det omöjligt att hinna få ut alla på morgonen innan olyckor redan skett - med fyra funkade det, så där kände jag att det fanns anledning att försöka.

Nu är valparna 14,5 veckor och de två som ännu är kvar rumsrenhets- och koppeltränas som vanligt. Även om dörren är öppen och de kan gå ut har de inte riktigt fattat ännu, utan det bästa är att ta ut dem lösa eller i koppel när det verkar lämpligt. Direkt efter att de fick börja vara lösa i lägenheten såg man en tillbakagång i rumsrenheten, men nu är vi på rätt spår igen (tre veckor senare).

Av de hundar jag har haft är det bara en som blivit rumsren av sig själv för att dörren stod öppen. Alla de andra har man fått ta ut.

TS - fortsätt att ta ut valpen, men tänk på att det kan vara svårt för vissa valpar att göra ifrån sig i koppel! När valpen är inne och dörren öppen kan man begränsa rörelsefriheten med kompostgaller så att det blir lättare för valpen att välja att gå ut. Kompostgaller kan också användas till att skärma av ytor som är svåra att städa.

För övrigt tycker jag inte att fem månader är någon hög ålder för en hund att inte vara rumsren. Det är bara att vara envis!

Liknande trådar

Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor...
2
Svar
34
· Visningar
5 068
Senast: Sel
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 261
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 813
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka