Min hund rusade fram till en annan hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nosi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 651
N

nosi

Ja efter den långa tråden om "roliga människor man möter med hund".
Så får ni nu kalla mig för det största puckot.
Jag skäms som en j*vla hund över detta.

Jag hade min hund lös i en liten skog, sen kom en hund nedanför utmed några buskar, och jag hann inte se dem:/
Min hund bryr sig inte om andra hundar annars och har inkallning, men detta kom som en överraskning, det prasslade till och där var dem.

Min hund rusade fram och skulle hälsa ,men vände, sen tror jag den andra hundägaren efter det skek till och lyfte upp hunden, då sprang min tillbaka och hoppade efter hunden och naffsade efter bakdelen, jaktinstinkten tog över,det var en liten hund och min är stor.

Nu hade jag hunnit fram och min hund gick genast undan.

Sen tog jag fram min hund som fick ligga och skämmas medan vi pratade, jag bad tusen gånger om ursäkt och ägaren till den andra hunden sa att det var okej,och att det var fel att lyfta upp hunden, och att hon såg att min inte var aggressiv egentligen.
Jag sa att det var helt vårat fel iaf ,oavsett så skulle min hund inte ha sprungit fram.

Fy vad jag skämms, jag ska aldrig mer släppa min hund där jag inte ser flera hundra meter åt alla håll.:o

Sv: Min hund rusade fram till en annan hund

klart olyckor kan hända.
med tanke på att du gick fram och pratade med ägaren till den lilla hunden och verkligen bad om ursäkt,
så skulle jag inte säga att du är ett pucko.
de som skrivs om i den andra tråden är folk som inte säger någonting eller kommer med udda kommentarer samt vill släppa fram sin hund till alla hundar :p typ ^^
så jag kallar dig inte pucko :)

Jag har en hund som inte tycker om att bli påsprungen av andra hundar och det är klart att det är jobbigt när det händer. MEN jag har förståelse för att det KAN hända även om man har god inkallning på sin hund. Vi är ju alla mänskliga och kan inte alltid hålla koll 100% varje sekund.

När den andre hundägaren ursäktar sig och man känner att de verkligen menar det så är det helt ok. Plus att man ser rätt snabbt att de nog normalt har en sådan lydnad på sin hund att det är sant det de säger. Endel kan ju gärna låtsas som att de inte kan förstå hur något sådant kunde hända medan man får känlan av att det nog är lite si och så med den saken. Det värsta är folk som ropar om hur snäll deras hund är, att det nog skulle vara bra för min hund att umgås med deras och begär en förklaring av mig varför jag inte vill att min ska umgås med deras. Detta gör mig ilsk minst sagt.

Så hade jag varit den andre hundägaren hade jag inte gått runt och svurit eller startat någon buketråd angående händelsen.

Hopps, du hann få typ samma svar som mitt medan jag satt och skrev.

å tack, känner mig så fruktansvärt dum.

Det enda man kan göra är att be om ursäkt och se till att det inte händer igen.
Men att han nafsar efter den andra och "jaktinstinkten tog över" (mot en hund??) låter oroande.

Det är sånt som händer och jag tycker det beror jättejättemycket på hur den andra hundägaren beter sig. Försöker dom aktivt kalla in hunden tar hand om situationen och ber om ursäkt så tycker jag det är helt okey. Ser man dessutom att de blir lite "förbannade" på sin hund och inte låter den fortsätta hälsa och leka med någon sorts "ojsan"-attityd så ser jag ingen som helst anledning att bli sur eller förbannad.

I lördags sprang min unghund fram till en schäferliknande hund, han ångrade sig dock snabbt och fortsatte förbi då jag stövlade efter med arg röst. Idag så sprang tre små pudlar fram till oss när vi korsade en parkeringsplats. Ingen såg dock någon anledning att bli arg på någon i endera situation. Jag är övertygad om att pudelägaren precis som jag fortsätter ha sina hundar lösa.

Jag vet inte om det är våren som gör folk lite väl optimistiska, men på senare tid så har det dykt upp flera lösa hundar helt utan kontroll.

För några veckor sedan så kom det en dalmatiner springandes (för andra ggn...) utan att ägaren hade någon som helst koll. Hon tog händelsen som vardagsmat. Irriterande.

För ett par dagar sedan kom det en stor svart hund farandes, lös och utan kontroll. Jag skrev om det i denna tråden. Just den händelsen var inte så märkvärdig. Jag brydde mig inte nämnvärt, inte hundarna heller.

Idag mötte jag några jävla spån till hundägare när jag rastade runt en konstgjord sjö på ett grustag. Jag hör röster så jag kopplar unghunden och tar honom till sidan när jag traskar in i snåren. Efter en stund så ser jag en cocker springa utan uppsyn och ropar "det finns hundar här!", men ingen reaktion, annat än från hunden... Den börjar gaffla, varav unghunden svarar. Jag säger åt mina att sätta sig och dom lugnar sig direkt. Det kommer någon lommande som inte ens har ett koppel med sig, då kommer det en person till med ett koppel + en stor amerikansk bulldogg. Dom går undan så att jag kan passera. Jag släpper mina och fortsätter gå, när jag närmar mig bilen hör jag röster igen och kopplar åter unghunden. När jag ser bulldoggen tar jag Narmo i halsbandet och stannar. Hunden kommer farandes och matte rusar efter. Hunden kommer nästan ända fram och spänner sig, mina är vansinniga. Jag hann inte säga till dom utan koncentrerade mig på att sätta en välinriktad spark mellan ögonen på bulldoggen. Ägaren hinner dock fram och drar bort sin hund. Jag var så arg att jag inte vågade öppna munnen, jag hade bara blivit väldigt otrevlig...

Jag brukar ta det coolt när det kommer lösa hundar. Olyckor/misstag gör man ibland. Inget har ännu hänt (PEPPA PEPPA!) så då tycker inte jag att det är så allvarligt, rent generellt. Däremot blir jag rätt arg (läs förbannad) när det gång på gång är samma hundar som dyker upp utan kontroll och ägaren är väldigt nonchallant över händelsen. TS, du bad om ursäkt och verkar ha lärt dig en läxa, då kan jag köpa att sådant händer.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 834
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 619
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 274
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 876
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka