Min hund går inte ihop med andra hundar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare elinmelin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 4 057
E

elinmelin

Jag har för en tid tillbaka skaffat en blandras mellan Golden/Labrador.
Han är 2 år gammal nu. Han går helt enkelt inte ihop med andra hundar :confused:
när vi är ute och han ska rastas eller om vi ska ut på promenad och det kommer en hund mötandes så hoppar han och skäller och morrar åt dom. spelar ingen roll vilken storlek elle färg elle ras dom e av. Först kunde man bara dra tag i honom och säga nej och då lugnade han ner dig lite men nu har det bara blivit värre. Vet inte om han rykt ihop med hundar innan ja köpte honom eller om de kna bero på något annat. Vi har en katt hemma som han leker med och går ihop med jättebra.:) De bor en katt i huset bredvid som springer lös och ibland när vi ser den katten så bryr han sig inte och ibland så beter han sig likadant som om vi möter en hund. I hemmet är han en väldigt lydig hund, lekfull och mysig. snälla, finns de någon som kan hjälpa mig?

Sv: Min hund går inte ihop med andra hundar

..sådärär min sch/bc också...men när han är lös ( det är han nästan alltid) så kan han vara med alla hundar, men för det mesta bryr han sig inte ens...i koppel låter han hemsk.

Är han utredd hos veterinär så att han inte har ont någonstans?
Hur länge har du haft honom?

om ni utrett hos veterinärenb så att hunden ej har ont så tror ja mer på osäkerhet och koppelstress.
Ta kontakt med en bra privat hundtränare där ni bor så tror ja allt löser sig.. Min hund är likadan, hon gillar inte heller då andra hundar har kul utan blir frustrerad när hon ej kommer fram pga kopplet. Får hon hälsa eller träffar dom lös går de bättre =)

Du skrev att du inte haft den så länge. Det kan inte vara så att den vill hälsa? Min flatte har jag helt misstolkat. Vid vissa hundmöten har han hoppat skällt ibland morrat o rest ragg o jag har vänligt men bestämt talat om att "hörrödu så beter man sej inte". Igår träffade vi en granne som vi inte träffat på länge. På långt avstånd så började flatten att hoppa skälla morra o resa ragg o var helt skogstokig. Han kände igen sin "kompis" o ville helt enkelt bara fram o hälsa, leka. Jag har alltså helt misstolkat hans signaler.

små hundar bryr han sej inte om för sånna får han aldrig hälsa eller leka med. Har en liten hund i bekantskapskretsen o den är det inte så ofta han träffar o leka med den är inte tal om då skulle den gå av på mitten.

Ska kanske tillägga att mina hundar har en liten krets som dom får hälsa o leka med o den är väldigt liten. Däremot har vi massor med träningskompisar men dom leker vi ju inte med.

Jag skaffa honom i november i år. Så de är ju inte så länge. Han är inte utredd hos en veterinär. Jag har en vän som äger kennel som har ''känt och kollat igenom honom'' Han verkar inte ha ont någonstans och han reagerar itne på något när man ''tar på honom''. Han är i övrigt väldigt pigg och glad.

När vi först hade fått hem honom så märkte jag direkt att han var osäker, han hoppade till så fort han hörde en duns smäll elle dylikt. Katten var han rädd för först men efter någon dag så la han inte märke till henne och nu leker dom och skojjar och han verkar inte osäker längre.

På långt avstånd så brukar han inte reagera han blir lite uppspelt när han ser andra hundar då men vi knallar vidare. När dom e nära så börjar han hoppa skälla och morra. och nu har han öven börjat bita tag i kopplet också när vi möter hundar. en granne några våningar ner han en lite mindre hund och när vi mötte honom efter 3-4 gånger så stannade han till ist, innan har han bara lyft upp din hund, hälsat på mig och sedan gått. Men den här gången han stannade lugnade han sin hund men min hund slutade inte skälla mm. efter sisådär en 5 minuter så fick jag be honom att gå. Min sambo (som har lite mer muskler) har ett flertal gånger tryckt ner honom på marken och både skällt på honom ett par gånger och ett par gånger hållt sig lugn och sagt till att de inte är okej hans beteende. men vi verkar inte få någon effekt på de hela utan det blir bara värre hela tiden.

Det låter som osäkerhet kontra frustration.

Om han är osäker vill jag avråda er från att trycka ner honom, det kommer bara att spä på obehagskänslan vid hundmöten. Tala om för honom vad han får göra istället. Exempelvis sitta, göra en skojövning, titta på dig etc. Beröm lugnt så att inte hunden stressar upp av den anledningen för det kan nog lätt slå över.

Jag har för mig att användaren Blandrastik har haft liknande problem med sin hund? Om jag förstod det rätt så lärde hon honom att just titta på henne istället för på mötande hundar. Det övades in i små steg utan störning för att sedan gradvis kunna utföras vid hundmöten.

Tack för alla svar :)
Nu har jag pratat med karstorps hundtjänst här i närheten och bokat en tid för privat träning. Först ville hon veta lite om hans bakgrund och hur hans livssituation ser ut idag, om han e hemma ensam och så.
vad han tycker om att göra och lite till. hur vi fungerar ihop och sen se hur vi går tillväga. Hoppas hon kan hjälpa till :) Jag kanske helt har missförstått min hunds signaler. För det brukar ju oftast vara så att det är ''ägaren det är fel på inte hunden''
eller ja, fel och fel ska man väl inte säga. Men ägaren kanske inte gett tydliga signaler och missuppfattat hundens signaler. tack igen för alla svar :)

För det första, tänk på att din hund inte är vuxen än. Är dom 3 år börjar de räknas som vuxen och färdig växt.

O som min hundinstruktör sa till mig: hur många hundar o speciellt hanhundar gör inte så vid hundmöten?

Du har gett honom uppmärksamhet vid varje hundmöte.. kan vara det som gjort att han blivit värre.

Min lilla kille på 7 mån är likadan. Det är inte lätt o inte alls roligt ja vet.. ja själv söker gärna råd o har varit förvirrad på hur ja ska göra.

Men det bästa råd ja kan ge dig är att gå bara förbi, titta inte på det mötande. Gör ingen affär av det. Så gör ja nu. Från början kunde ja också säga åt min hund, men nu är det lite svårare. Så låssas inte om att du möter någon. Lättare sagt än gjort eftersom ja sj har samma problem. Men det kanske funkar bättre för dig. Sånt här tar tid.

Utsätt honom inte för andra hundar med vilja. Många åker till en brukshundklubb för att träna hunden att vara med andra.. tjaa.. det kan ju faktiskt ge motsatt effekt.

Bry dig inte så mycket.

Vad bra att du har sökt mer "fysisk" hjälp! Det är alltid lättare att hjälpa om man ser hunden :)

Lycka till!

gjorde så i början, låtsades som att det inte fanns andra hundar. utan sa bara åt honom att sluta skälla lugnt och försökte distrahera honom med annat och bara knallade vidare. Men de hjälpte inte de vart bara värre o värre då tyvärr. Men nu har ja fått en tid för privat träning, hon har 18 års erfarenhet av olika slags kurser med mera. och mycket är kurser i avläsning av hundar. Så hoppas hon kan läsa hans signaler och hjälpa till. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 747
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 528
Senast: Sel
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 337
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 623
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka