Min hund blev attackerad idag.

SunDown

Trådstartare
Min hund blev överfallen av två stora hundar idag. Min kompis var ute och gick med henne och helt plötsligt kommer de 2 hundar springandes mot henne. Min hund är en stor hund men de hindrade inte dom. Min kompis gjorde allt för att hålla dom andra borta men de var inte så lätt för min hund var livrädd och sprang runt henne så hon trasslade in sig i kopplet. Ägarna till hundarna gjorde typ inget i början utan efter ett tag tog dom bara den ena hunden. Dom sa inte ens ursäkta elr något.
Hon har tidigare blivit påhoppad av två olika schäfer tikar vilket gör att hon har lite problem med just schäfer tikar med hanar är det inga problem så nu är ja lite orolig om detta kan sätta några spår hos henne. Hur ska jag göra på bästa sätt så hon inte behöver känna sig osäker.?
Hur svårt ska de vara att ha sina hundar kopplade??? Ja blir så ledsen. :(

Sv: Min hund blev attackerad idag.

Jag tror det är viktigt att man inte gör en stor sak av det för sin hund. Självklart så kan det vara väldigt obehagligt och läskigt i en sådan situation för båda människan och hunden. Men jag tror även att människan blåser upp det hela och gör en stor sak av det och kanske blir nervös eller rädd efter en sån händelse och inte riktigt vågar låta hunden hälsa på andra hundar vilket kan göra allting värre.
Jag har själv varit med om flera sånna händelser med min amstaffhane. Senast igår när jag va ute med min granne och hennes amstaffhane. Min hund låg och tuggade på en pinne när hennes hund flög på min och bet sig fast i kinden på honom. I en sådan situation det värsta man kan göra är att gripas av panik och ställa sig o skrika ex. Jag vet inte vad hon sysslade med riktigt men jag tog ett djuuupt andetag och fokuserade på att behålla lugnet innan jag tog tag i hennes hund och försökte hålla honom stilla så han inte skulle slita sönder kinden på min. Tur nog så blev det inga allvarliga skador utan ett jack efter en huggtand och lite småsår och Som tur va släppte han ganska snabbt och efteråt så slickade han såren på min hund och vi gick vidare och gjorde ingen stor sak av det hela. Hon hade förstås jätte dåligt samvete men jag sa att det inte var någon fara och hon ska inte tänka så att hennes hund kommer flyga på min hela tiden. Vi får bara vara noga med att inte leka med pinnar när dom två är tsm eftersom att det triggar igång hennes hund.
Min hund har även blivit påhoppad ganska många gånger av andra hanhundar av olika raser. En gång var det en chiuaua som ägaren hade lös som flög på min hund och högg vilt i halsen på honom. Jag hade min hund kopplad och han försökte komma undan. Det jag är glad över är att min hund, trotts flera påhopp av andra hanhundar idag inte har problem med andra hanhundar, han har aldrig försökt attackera någon. Men det tror jag även kan bero på att jag Aldrig har gjort en stor sak av det. Klart man att man blir lite irriterad om folk har sina hundar med hundaggressiva tendenser lösa men jag har aldrig hållt på och ömkat det hela och tyckt synd om min hund utan han har lärt sig att om han blir påhoppad så slåss man inte tillbaka, vilket är skönt får då blir det inga riktiga slagsmål om ena hunden visar att den inte tänker slåss. Då hade han nog haft svårt för hanhundar idag. Självklart så pussade jag lite extra på min hund igårkväll efter händelsen.

Det bästa du kan göra är att själv känna efter, är du nervös när du ser dom här hundarna eller andra? Det kommer smitta av sig på din hund. Försök att koppla bort händelsen och inte tänk inte så att alla hundar kommer flyga på din och försöka döda den även om du möter en hund som skäller/morrar/gör utfall mot din. Gå bara vidare och gör ingen stor sak av det.

Förlåt att det blev så långt:angel:, men det är tips/råd som jag har. Hoppas det går bra och att din hund inte får några men efter händelsen! :)

Har tyvärr inga bra råd att komma med, men vad tråkigt för dig och vovven!! :(

Tänkte dock fråga om man kanske får veta vart i Lkpg det hände? (om det nu är här det hände?) Skulle helst undvika att gå där... :crazy:

Kan tala om att det hände i Märsta. Är mycket bra vän till TS.

Det var tydligen inte första gången heller som dessa hundar är i farten.

Vet du vad det är för ras på dom två hundarna som brukar vara i farten där? Har en god vän som jobbar i Rosersberg och ibland så åker vi till Märsta.

Men fy vad tråkigt,gick det bra med din hund?

Har ni polisanmält,det är väll koppeltvång på hundar nu?

Min hane vart attackerad av två schäfrar förut,två tikar,tack och lov så vart det bara en lång reva över ryggen och ett litet hack i halsen,MEN,allt som vi tränat på hundmöten osv var bortblåst,fick börja om helt från början,och han vart aldrig riktigt "trevlig" igen vid hundmöten,morrar och sjunker ihop. Dom få gångerna han är tyst vid hundmöten är när det kommer nån lös hund farandes,då blir han så rädd så han blir bara stel och får inte fram ett ljud.

Inte för att jag vill stjäla ts tråd totalt men enligt hon som gick med hunden var det två stycken bruna amstaff, en tik och en hane.

Ts har polisanmält händelsen. Jag har även sagt till henne att skriva ut både lagen om tillsyn över hundar och katter och vad som gäller i hennes kommun angående koppeltvång.

Hon som gick med hunden hade mött hundarnas husse idag som hade pekat finger åt henne. Enligt min vän (ts) så var varken husse eller matte speciellt nyktra heller när detta inträffade och matte var hysteriskt när ts talade om att hundarna hade hoppat på hennes hund.

Otroligt tråkigt att sånt här får hända även fast den påhoppade hunden mår bra. Det kunde ha gått riktigt illa. Att sånna här människor får äga hund gör mig så fruktansvärt upprörd.

Bra att hon har anmält!
Jag förstår inte hur folk kan bete sig så mot andra. Visar ju bara hur omogna dom är och inte borde ha hund övh.
Tur att hunden klarade sig bra, det kan ju gå riktigt illa, spec. med hundar av den rasen som är hundaggressiva och ägarna inte har någon koll. Hoppas Polisen gör någonting åt dom här människorna, att dom får hundförbud eller något liknande.
Jag tycker det är bra att man kan berätta om sånt här så folk som kanske bor i närheten eller brukar vara där vet om detta och kan hålla ögen öppna samt är lite förvarnade. Hoppas det löser sig på bästa sätt för TS och att hundarna tas ifrån dom människorna!

De e skönt att de inte blev några skador på henne. Min kompis som även höll i henne igår och tränat på att gå förbi platsen idag ( jag jobbar ganska mkt så hon tar hand om henne då). Nu senast var jag med och hunden blir stirrig och ignorerar henne totalt. Hon lyssnar inte ens på sitt. Hon lyssnar efter minsta ljud elr rörelse.. :( hoppas detta försvinner med lite träning..

Det är bra att ni går förbi platsen igen. Hunden kan nog känna sig lite osäker och vara på sin vakt när ni passerar där men det är bara att fortsätta kämpa! Ni kan ju prova att gå just den biten fram & tillbaka ett par gånger, stanna mitt i och få hunden att sitta och fokusera på dig/er. Prova gör lite tricks med hunden eller kanske leka/busa lite just den biten så ni får hunden att fokusera på er.
Så länge inte ni blir osäkra/nervösa när ni passerar den platsen och fortsätter träna så kommer det nog gå bra tillslut!
Det är så tråkigt när sånt här händer men man får inte ge upp. Hejjar på er och kämpa på! :)

Och håll koll på om hunden har svansen mellan benen när ni passerar där. Om hunden har det så lyft upp svansen åt hunden. Det kan hjälpa om hunden är rädd.
Min hund är rädd för åskan märkte jag igår. Det small och dundrade större delen av dagen och då såg jag att han sprang i hälarna på mig med svansen mellan benen när det small. Första gången jag märkt att han reagerar på åskan. Så då fick jag hitta på någon aktivitet som han tycker är riktigt kul vilket blev sök efter godis och leksaker inomhus så han kom på andra tankar och inte fokuserade på åskan utan aktiviteten vilket hjälpte. Idag när det small lite så reagerade han inte alls lika starkt och jag busade lite med honom så fort han fokuserade på åskan så nu bryr han sig inte lika mycket och stannar bara upp en sekund mitt i leken när det smäller som värst. Men sånt som man får träna på. ;)

Det var det dummaste råd jag hört.

Det dom ska göra är att gå förbi platsen PRECIS SOM VANLIGT.

Annars lär ju hunden verkligen bli rädd/uppskärrad.

Du ska inte göra något speciellt alls. Hundar lever i nuet och det är vi som gör att de lever kvar i dåtid! Du ska gå förbi platsen som om inget har hänt, varken oftare eller mer sällan.

Det var det dummaste råd jag hört.

Det dom ska göra är att gå förbi platsen PRECIS SOM VANLIGT.

Annars lär ju hunden verkligen bli rädd/uppskärrad.

Varför skulle hunden bli mer rädd/uppskärrad av att man tränar hunden på att ge hundföraren mera fokus än att den ska fokusera på omgivningen på den platsen detta hände?
Självklart är det olika för olika hundar och jag gav bara råd/tips som jag vet funkar på min hund på ställen/i situationer han reagerar i att bli rädd och självklart så betyder ju inte det att det skulle funka på TS hund. Det va ett råd/tips jag hade sen så finns det säkert andra som har bättre/mer effektiva råd/tips som kanske funkar på TS hund.

Du ska inte göra något speciellt alls. Hundar lever i nuet och det är vi som gör att de lever kvar i dåtid! Du ska gå förbi platsen som om inget har hänt, varken oftare eller mer sällan.

Hundar lever i nuet och det är människan som tänker tillbaka till dåtid och även i framtiden precis som du säger.
Men jag tror nog ändå på att ju oftare/mer du passerar denna plats utan att göra en stor sak av det så kan hunden vänja sig något fortare vid att passera där utan att reagera rädd eller vara på sin vakt. Och eftersom att TS hund tydligen reagerar när dom passerar där så är det även ett bra tillfälle att träna hunden på att fokusera på hundföraren och inte behöver fokusera på att hålla koll på allt runt omkring sig. Lite så tänker jag.
Självklart har alla olika åsiker och tankar hur man ska göra, och jag gav TS ett råd/tips som funkar för mig & min hund men det betyder ju självklart inte att det funkar helt 100 på TS hund. Men klart att man vill bidra med tips/råd om man kanske har något (iaf jag om det skulle kunna vara till någon hjälp).

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt och det kanske uppfattades som att Det är såhär TS ska göra och inte på något annat sätt vilket jag absolut inte menade. Då får jag be om ursäkt, det är ju lätt hänt att man missuppfattar när det skriv på internet. Utan det va tips/råd som jag hade att komma med. Sen så ska man ju alltid ta det som skriv med en nypa salt och tänk en extra gång om detta tips/råd passar hund & ägare. ;)

Nu var ju inte mitt svar riktat till dig utan TS. Så det var absolut ingen kritik till dig:)!

Givetvis är alla hundar olika, Jag har en Rottweiler som ska fram och hälsa på ALLA hundar. För vår del blir det bäst om jag bara ignorerar honom och går vidare. En tillsägelse i det läget gör att han blir ännu mer uppspelt.

Det är bra att ni går förbi platsen igen. Hunden kan nog känna sig lite osäker och vara på sin vakt när ni passerar där men det är bara att fortsätta kämpa! Ni kan ju prova att gå just den biten fram & tillbaka ett par gånger, stanna mitt i och få hunden att sitta och fokusera på dig/er. Prova gör lite tricks med hunden eller kanske leka/busa lite just den biten så ni får hunden att fokusera på er.
Så länge inte ni blir osäkra/nervösa när ni passerar den platsen och fortsätter träna så kommer det nog gå bra tillslut!
Det är så tråkigt när sånt här händer men man får inte ge upp. Hejjar på er och kämpa på! :)

Och håll koll på om hunden har svansen mellan benen när ni passerar där. Om hunden har det så lyft upp svansen åt hunden. Det kan hjälpa om hunden är rädd.
Min hund är rädd för åskan märkte jag igår. Det small och dundrade större delen av dagen och då såg jag att han sprang i hälarna på mig med svansen mellan benen när det small. Första gången jag märkt att han reagerar på åskan. Så då fick jag hitta på någon aktivitet som han tycker är riktigt kul vilket blev sök efter godis och leksaker inomhus så han kom på andra tankar och inte fokuserade på åskan utan aktiviteten vilket hjälpte. Idag när det small lite så reagerade han inte alls lika starkt och jag busade lite med honom så fort han fokuserade på åskan så nu bryr han sig inte lika mycket och stannar bara upp en sekund mitt i leken när det smäller som värst. Men sånt som man får träna på. ;)

Det här kanske verkar rörigt, men det är nu jag som va ute med hunden som skriver och svarar :)
Märker nu när jag läser att vi är inne på helt samma spår, även fast jag inte vill göra en stor grej av det så vill jag heller inte låta henne gå och va ängslig/osäker utan jag vill visa att hon kan känns sig trygg när hon är ute med mig. Just därför så vill jag inte ignorera det som hände, utan jag tränade just där med henne igår, men som TS skriver så ignorerar hon mig totalt och lyssnar och tittar efter allt utom mig.
Hon går inte med svansen mellan benen eller så men heller inte jätte självsäkert.

Haha okej. Ja det blev lite rörigt men jag tror jag hänger med ändå! ;)

Ja det kan ju ta tid och vara väldigt krävande när man måste träna på sånt här efter en händelse. Nyckeln är nog att ha tålamod och inte ge upp.
Om du har möjlighet att gå en promenad med någon som har en annan hund som lite hjälp/stöd emellanåt? Det kan ju hjälpa både människan och hunden. Om det då är en stabil hund som inte tar efter din och reagerar negativt vid det området. Kan ju kanske vara en idé? Om du har möjlighet till det. :)

Hoppas det löser sig ändå. Det är ju så trisst om man inte lyckas få hunden att vara lika avslappnad vid denna plats detta hände som resten av promenaden och att den ska behöva känna att den måste vara på sin vakt när ni passerar där varje gång. :(

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 423
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 897
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens