Min häst springer från transporten

Tavlingsryttaren

Trådstartare
Jag har precis varit ute för att försöka lasta min häst för att komma iväg till en tävling. När jag går mot transporten med henne så sliter hon sig loss och springer tillbaka till hagen. Är det någon som har något bra tips på hur jag ska göra?
 
Sv: Min häst springer från transporten

Vi behöver mer information.
Är den van att åka?
Är den van att bli tävlad?
Hur länge har du haft den?
Brukar den vara lättlastad?
Är du van att lasta hästar?
 
Sv: Min häst springer från transporten

Ja, hon är van att åka, hon är van vid att tävla, har haft henne i rätt kort tid(ca. 4 månader), enligt förra ägaren är hon van vid att bli lastad. Jag är hyfsat van att lasta hästar, har dock aldrig haft en häst som gör såhär tidigare.
 
Sv: Min häst springer från transporten

Jag hade ringt och pratat med förra ägaren och frågat om detta.

Hur är hon i övriga hanteringen? Klarar hon att gå bort från hagkompisarna i vanlig fall?
 
Sv: Min häst springer från transporten

Fråga förra ägaren i detalj hur denne lastar. Det kan vara så att ni gör olika på något sätt bara.
 
Sv: Min häst springer från transporten

Ring och prata med den förra ägaren, och hör efter om problemet (eller liknande) uppkommit även hos denne.

Hur är hästen i övrigt? Är det en häst som gärna sticker iväg om det blir jobbigt/obehagligt/etc ?
Lastar du i träns (bett) eller grimma?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp