Min häst går neråt i vikt

Sv: Min häst går neråt i vikt

Bara en liten fundering? Vad har du för häst och hur mycket går den? Låter som en rejäl fodergiva?

Naggur:
Varför kalla till stallmöte hon som har stallet skiter inte i hästarna utan är väldigt nogran och det vet du, du har stått här. Hon kan detta och alla vet att det är bättre att dom får lite hö att pilla med än att inte ha något alls. Det är inte så att hästarna dör utav det (kan blöta det om man vill) bara lite näring i det.

Jag trivs i stallet jag står i. :love: är så himla mysigt.
hon köper oxå från berga/sen i onsdas tror jag väldigt bra leverans där ifrån :bow: (hörde kanske fel om det andra hösilaget som ligger 15 mil bort ber om ursäkt i såna fall :o )

***Nä det är inte samma höbonde vi har bytt två-tre ggr nu tror jag vi é inne på 4e och det är inte så kul det hösilaget vi ska ha nu finns 15 mil bort ifrån där vi står.. varför kan man inte bara köpa hösilaget även om det är dyrt.. det som vi har nu kostar 1,25 kr/kg och det som vi skall köpa kostar 2 kr/kg men på Berga finns det hö för 2,8 kr/kg och det värkar bra...***

Ursäkta men hur ska jag veta att de bara va tillfälligt när det låter precis som allt e skit? Klart jag vet att Camilla är noggrann men när du skriver att alla hästar är magra och att ni har jättedåligt hösilage och att det inte hämtas något nytt fast det är lovat, och att de vägras köpa in höslage från bega för att det är för dyrt så e de klart att man reagerar.

Hade du sagt att det varit en tillfällig lösning som Camilla sa nu så är det ju en helt annan sak!

Lite kul hur du bara vände kappan efter vinden när Camilla skrev här:smirk:

Ursäkta men hur ska jag veta att de bara va tillfälligt när det låter precis som allt e skit? Klart jag vet att Camilla är noggrann men när du skriver att alla hästar är magra och att ni har jättedåligt hösilage och att det inte hämtas något nytt fast det är lovat, och att de vägras köpa in höslage från bega för att det är för dyrt så e de klart att man reagerar.

Hade du sagt att det varit en tillfällig lösning som Camilla sa nu så är det ju en helt annan sak!

Lite kul hur du bara vände kappan efter vinden när Camilla skrev här:smirk:

Detta har jag skrivit förut och det jag syftade på med hösilaget var att (tror att min häst inte tål höselaget, han har nämligen fått massa sår på hela kroppen) men det var inte så nu utan det berode på fukten/svetten och det fick jag reda på igår. Och jag har inte heller skrivit att vi ska ha det hela tiden utan att hon letat efter nytt hösilah/hö "Men jag tror allt kommer att ändras när nya hösilaget kommer det som vi har nu Dammar otroligt mycket så det kan inte vara en gnutta bra för hästarna. "(och då syftar jag på att det är dammigt) och detta hade jag tydligen missupfattat att hösilaget fanns 15 mil bort. detta tyckte jag bara att det var konstigt för när camilla hade pratat om att ta hösilage från berga så ville ingen typ det men jag kanske missuppfatta det med. "varför kan man inte bara köpa hösilaget även om det är dyrt.. det som vi har nu kostar 1,25 kr/kg och det som vi skall köpa kostar 2 kr/kg men på Berga finns det hö för 2,8 kr/kg och det värkar bra." Här har jag skrivit att Lotus blivit piggare och att hästen brevid har börjat att gå upp.
Hästen som står brevid mig i stallet har börjat att gå upp nu även om hon får mindre mat än förut..nu har han blivit lite piggare sen jag tagit bort sadeln samt börjat öka med fibergi. Men jag tror allt kommer att ändras när nya hösilaget kommer det som vi har nu Dammar otroligt mycket så det kan inte vara en gnutta bra för hästarna. han har inte mask det har vi konstaterat utan vi tror att det har med höt att göra hela stallet har pratat om det nu. så nu skall jag sitta och göra om min foderstat åt hästen (men med samma som han får nu).
Jag hoppas att detta löser sig nu för jag tycker inte det är bra för en häst att pendla så hära...
på fredan(förra veckan) pratade hon om att hämta höt i helgen men sen på måndas kväll fanns inget hö och då skrev jag detta på tisdan "hon var aldrig och hämta det nya hösilaget så nu äter dom det är dåliga i alla fall.." och detta skrev jag i går "hon köper oxå från berga/sen i onsdas tror jag väldigt bra leverans där ifrån (hörde kanske fel om det andra hösilaget som ligger 15 mil bort ber om ursäkt i såna fall )"
och egentligen så handlade denna tråd om vad jag kan göra med Lotus för att han ska gå upp lite mera. Camilla kom på en lösning att ge honom fibergi och det skrev jag här i, men man ser fortfarande revbenen när han går på volten så jag skulle vilja ha fler tips och jag vågar inte öka från 12 kg per dag till fri tillgång då får han väll kolik och det tror jag skrev här med fast i en annan formelering.
Det här skrev jag i går
Hon kan detta och alla vet att det är bättre att dom får lite hö att pilla med än att inte ha något alls. Det är inte så att hästarna dör utav det (kan blöta det om man vill) bara lite näring i det. Det ska stå igentligen på slutet att att det är damigt och att man kan blöta det har skrivit i fel där såg jag nu.

Jag ville inte gå bakom ryggen på henne med hösilaget när denna tråd igentligen inte handlade om det utan om Lotus och hans vikt. Och jag tänkte inte på hur jag formulerade mig häller utan bara skrev det jag tänkte på och då blir det så att inte förstår hur jag menar. igentligen. :o

jo jag vet precis vad du skrivit, jag är läskunnig. och de låter precis så som jag sa tidigare. Att du uttryckt dig fel kan inte jag rå för.

Kan ju bero på att jag inte kan se igenom plasten och se att det var ett dåligt hö! Blev lurad på min uppbokade höleverans som skulle räcka fram till betet, vilket var ett bra hö.Att Malin är dåligt uppdaterad om vart och hur höt hämtas får stå för henne. Det dåliga höt var en nödlösning från en bonde i kommunen!! Inte 15 mil bort. Nu har vi bra hö som vi kommer att ha till betet. Tycker det är skit dåligt att detta diskuteras på bukefalos, men ingen säger nåt till mig i stallet. När jag har förklarat hur det blev med höt, står alla bara och håller med, och sen går man bakom ryggen :mad:

Beklagar att det blev såhär. men läser du malins inlägg så kanske du förstår att jag reagerade och trodde som jag trodde. Och de e ju smart att stå och hålla med i diskutioner och sen "gnälla" här. Hon tycker ju inte att hon gjort detta men i så fall så uttrycker hon sig väldigt konstigt.

Det var inte allt som var skit utan att hösilaget var damigt det var det jag inte tyckte om det för och för att Lotus hade fått utslag men det var inte höt som gjorde det. Och när jag läser det sammanfattat så fattar jag att det var akut med hö när hon såg att det var dåligt hö men man måste få tag i något annat hö med. Men nu har vi bytt hösilaget. :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Ja skitsamma hur det är eller vad du mena. de har jag redan fattat. men det låter på ett helt annat sätt.

Nu har han gått upp och ner hur mycket som hälst sen i november när man släpper honom på volten ser man revbenen jätte tydligt :crazy: är lite läskigt men det är inte bara min som går ner i stallet utan det är några fler.. Han äter 13 kg hösilage och 1 liter grund 4 dl betfor 2 dl müsli och 1 liter lucern men ändå går han ner och jag har kollat med vertinären om det kan vara mask men det är det inte, har ni några tips på vad man kan ge/ eller göra för honom :confused:

Kanske är det inte så bra kvalitet på höet?
En bekant var med om det en gång...

Nu har vi ett hö som är kanon och han börjar redan att visa lite att han går upp :). Det känns skönt, nu är det hans sår kvar på kroppen men det har blivit mindre/färre så jag hoppas de är på bättringsväg de med..:crazy: Jag fundera då på att ta bort Lucernen eller fibergin han behöver inte båda vad skulle ni välja bort?
Hans foderstat är:
Hö 12kg Betfor 4 dl kraftgrund 1 l Lucern 1 l fibergi 300g Müsli ca 3-4 dl är inte säker på müslin.

skicka ananlysena till mig så kan jag räkna ut en foderstat om du vill.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 917
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 011
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 786
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar