Min häst går neråt i vikt

Sv: Min häst går neråt i vikt

Som sagts ovan: börja med att kolla tänderna! Fodret bryts inte ned som det skall om hästen inte kan tugga ordentligt/om den har en felaktig bakterietillväxt i munhålan. Och ta träckprov/blodprov/borreliatest.
Så länge du inte har analyserat foder kan man ju bara gissa, men börja med att fundera på mängderna: dosera grovfoder i hela kilon, kraftfoder i minst halva (ta ut hushållsvågen till stallet och skaffa mått så du kan dosera i kg, decilitrar hit eller dit är ju bara gissningar, du räknar ju näringsinnehållet per kg foder eller kg TS). Och 300 gram horsehage? Som att öka din egen mat med två mariekex om dan ungefär..Överhuvudtaget behöver du inte en masssa olika fodersorter om bara han får i sej tillräckligt mycket energi och protein (och att ca/p-kvoten är korrekt, förstås).
Din häst ser rätt stor ut, om han rids normalt borde han behöva ca 95-105 mj om dan och ca 700 g smbrp. Och för att alls kunna räkna ut om han får det måste du ha en analys på fodret!
På hippocampus hittar du en bra och lättanvänd hjälp att beräkna foderstater.
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm
Har du absolut ingen möjlighet att få tag på analyserat grovfoder så kan du ju öka hö/silage tills han är lagom i hull, men det kan ju bli svårt, om silaget t.ex innehåller 20 g smbrp/kg (så låga värden kan förekomma t.ex om vallen inte gödslas) måste han äta 35 kg om dan :)

Sår på kroppen kan indikera en allergisk reaktion på mögel i fodret, silage skall inte damma!
Lycka till!

Jag har pratat med stallägaren i dag och hon tyckte att vi skulle ge honom fibergi ca 300g och sedan ska hon köpa hösilage från ett annat ställe som vissat bra värden. Hösilaget vi har nu är jätte tort det dammar i från det (tror att min häst inte tål höselaget, han har nämligen fått massa sår på hela kroppen)

Det låter jättebra att ni byter grovfodret, med dina beskrivningar är det troligtvis där grundproblemet ligger.

300g i ökat foder är dock i minsta laget om han redan tappat en del, men den bra början för att öka på lite mer.

Hon är stor, men inte tjock-se min profil.

Min lättfödda val. som har haft Fång står på 1-2 l. havrekross, 3 dl Müsli efter hårt arbete, 4 dl. betforpellets, 1 dl. linfrö o 2 kg morötter samt ca. 8 kg hö. Alltså giva vid arbete. När den bantades fick den bara 6 kg hö o linfrö.

Kom på mig själv här:o
Tjockisens mat räknas i dl. men den skulle klara sig på bara hö om den inte tränades.
Har innan fången bara gjort halvhjärtade försök till att banta honom, är numera ganska strikt. På betet gjorde jag inga åtstramningar, men försökte att hålla hullet i schack via motion.

Om hästen går ner mkt i vikt måste man hålla koll på att sadeln inte ligger illa o helst bygga upp hullet innan man tränar den, så att man har att ta av.

Jag lärde mig för ett tag sen hur man räknade ut sin foderstat till hästen men jag har glömt bort, så nu går jag på känn vad jag tror som behövs.. Ska googla lite på de.. Jag har ett varmblod som är ca 162 hög och i vanliga fall brukar han vara på men nu värkar han mäst trött!! Va skulle ni ge för något (han blir knäpp av havre/alla sorter)

Men du kan räkna på vad du ger nu och utgå från de värdena. Då är det lättare att justera.
Givetvis måste du undersöka så hästen inte är sjuk på något sett.
// Linda

har du tagit träckprov? veterinären kan inte se om hästen har mask...

Jag hade en häst som hade problem med tarmarna, fick ofta förstoppning. Veterinären sa att jag skulle ge honom lucernpellets och två dl matolja varje dag. Han gick upp i en rasande fart och jag var tvungen att sluta ge honom det för folk trodde han var dräktig (trots att det var en valack)
Nu hade han visserligen inte problemet att han var smal men tack vare matoljan och lucernpelletsen gick han upp massor.
Kanske kan vara värt att prova?

Hästen som står brevid mig i stallet har börjat att gå upp nu även om hon får mindre mat än förut..nu har han blivit lite piggare sen jag tagit bort sadeln samt börjat öka med fibergi. Men jag tror allt kommer att ändras när nya hösilaget kommer det som vi har nu Dammar otroligt mycket så det kan inte vara en gnutta bra för hästarna. han har inte mask det har vi konstaterat utan vi tror att det har med höt att göra hela stallet har pratat om det nu. så nu skall jag sitta och göra om min foderstat åt hästen (men med samma som han får nu).
Jag hoppas att detta löser sig nu för jag tycker inte det är bra för en häst att pendla så hära...

okej. men e de samma höbonde ni köper av nu som när jag stog på högsta? för då va ju hösilaget bra...

Nä det är inte samma höbonde vi har bytt två-tre ggr nu tror jag vi é inne på 4:de och det är inte så kul det hösilaget vi ska ha nu finns 15 mil bort ifrån där vi står.. :mad: varför kan man inte bara köpa hösilaget även om det är dyrt.. det som vi har nu kostar 1,25 kr/kg och det som vi skall köpa kostar 2 kr/kg men på Berga finns det hö för 2,8 kr/kg och det värkar bra...

ja med fraktkostnaderna 15 mil lär de komma upp i 3 kr kg ändå. Har ni analyserat höt? Ge han lusern då?

Han får 1 l lucern, hon var aldrig och hämta det nya hösilaget så nu äter dom det är dåliga i alla fall..

men gud! kalla till stallmöte och säg att byter ni inte till ett bättre hösilage så köper du ditt själv.

Men hur kan hon vilja ge sina dåligt hö?

Man kan ju inte ha ett inakorderingsstall och ha dåligt hö!!!

Vad säger dom andra? Jag skulle aldrig gå med på att Naggur åt dåligt hö.

Annars finns det en ledig stallplats där Naggur flyttar till på lördag:angel:

Dom köper sitt hösilage från berga. Bra, med andra ord=)

Det problemet har jag med, i förra stallet fick hon fri tillgång på hö, men tyvärr så går det ej i detta stall, då dera andra hästar absolut inte behöver ett gram mmera fett på kroppen :/
Så just nu får hon 16-17 kg hö per dag, mineraler & 1.5 l kornkross,
men endå har hon blivit drastikt smalare, den förra ägaren sa att hon åt max 10 kg. hos hon, jag rider cirka 4-5 ggr. i veckan, kanske 1 hårt pass & resten skogen. Hon trivs bra i stallet & så, tänderna är kollade när hon vet. besiktigast & det va inga problem med de, avmaska är hon också. men som tur är så kommer veterinären ut idag & ska vaccinera henne igen, får passa på & fråga han.

Igår fick vi hö från Berga Deras Analys är: smb råprotein 68,25 g/kg foder Energi 7mjl/kg foder det va det ända som stod. så nu är alla i stallet nöjda och glada.. och han saka få äta 12 kg tills han gått upp lite sen minskar jag till 10 kg igen som han åt förra våren. Så nu hoppas jag att det går frammåt.:)

Om hästen är så urfallen som du säger skulle jag räkna med att låta den få äta så mycket grovfoder den kan få i sig - fri tillgång. 2 kg ökning hjälper knappast att snabbt få upp den snabbt.

Han står på 12 kg från det gamla hösilaget men eftersom detta är ganska så mycket bättre så är jag rädd för att han ska få kolik eller nåt eftersom han är lite känslig.

Senast ändrad av en moderator:

Kan ju bero på att jag inte kan se igenom plasten och se att det var ett dåligt hö! Blev lurad på min uppbokade höleverans som skulle räcka fram till betet, vilket var ett bra hö.Att Malin är dåligt uppdaterad om vart och hur höt hämtas får stå för henne. Det dåliga höt var en nödlösning från en bonde i kommunen!! Inte 15 mil bort. Nu har vi bra hö som vi kommer att ha till betet. Tycker det är skit dåligt att detta diskuteras på bukefalos, men ingen säger nåt till mig i stallet. När jag har förklarat hur det blev med höt, står alla bara och håller med, och sen går man bakom ryggen :mad:
men gud! kalla till stallmöte och säg att byter ni inte till ett bättre hösilage så köper du ditt själv.

Men hur kan hon vilja ge sina dåligt hö?

Man kan ju inte ha ett inakorderingsstall och ha dåligt hö!!!

Vad säger dom andra? Jag skulle aldrig gå med på att Naggur åt dåligt hö.

Annars finns det en ledig stallplats där Naggur flyttar till på lördag:angel:

Dom köper sitt hösilage från berga. Bra, med andra ord=)

Jag vet vad såren beror på nu det är all fukt/svett som har gjort dom, menas med när han varit fuktig och inte har hunnit torkat helt då bli fuktig igen.

Naggur:
Varför kalla till stallmöte hon som har stallet skiter inte i hästarna utan är väldigt nogran och det vet du, du har stått här. Hon kan detta och alla vet att det är bättre att dom får lite hö att pilla med än att inte ha något alls. Det är inte så att hästarna dör utav det (kan blöta det om man vill) bara lite näring i det.

Jag trivs i stallet jag står i. :love: är så himla mysigt.
hon köper oxå från berga/sen i onsdas tror jag väldigt bra leverans där ifrån :bow: (hörde kanske fel om det andra hösilaget som ligger 15 mil bort ber om ursäkt i såna fall :o )

millakalla
Det var inte höt jag pratade om i början utan att Lotus går uppåt och neråt i vikt sen i november och vad det kan bero på.

När bonden sa att vi inte längre kunde få hösilage så vart det Akut med hö och jag tycker att du löste det bra, ingen kan se igenom plasten. vi har inte haft detta damiga höt så länge så jag tror inte att det är det som Lotus går upp och ner för. detta har hålt på sen i början av november och då hade vi inte det här hösilaget om jag inte mins fel.. rätta mig i sånna fall :confused: och jag menade inte att gå bakom din rygg utan ville ha lite hjälp om hans vikt och vad man kan ge och det löste vi med fibergi men man ser fortfarande revbenen när han går på volten senast i går men det tar säkert tid att få upp lite hull.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 917
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 011
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 786
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar