Min häst går neråt i vikt

B

Buckingham

Nu har han gått upp och ner hur mycket som hälst sen i november när man släpper honom på volten ser man revbenen jätte tydligt :crazy: är lite läskigt men det är inte bara min som går ner i stallet utan det är några fler.. Han äter 13 kg hösilage och 1 liter grund 4 dl betfor 2 dl müsli och 1 liter lucern men ändå går han ner och jag har kollat med vertinären om det kan vara mask men det är det inte, har ni några tips på vad man kan ge/ eller göra för honom :confused:

Sv: Min häst går neråt i vikt

Jättesvårt att säga exakt, det är så olika.
Har problem med min halvblodstös också som drastiskt började gå ner i vikt. Hade ute veterinär som tog blodprov och kollade tänder och träckprov är gjort. Inget fel på henne.
Det enda jag och veterinär kom fram till var att hon antagligen inte trivs i det stall hon står i då det bara är hon och en till som står där och hon blir orolig när den andra går, det gick till en början men antagligen har hon fått nog nu.
Totalt går hon på fri tillgång hösilage och 2,5 kg krafft och 2 kg lusern om dagen, vilket veterinär tycker jag ska öka om inget händer.
Hur mår din häst annars?

avmaska o kolla tänderna.
Är hösilaget analyserat?
Har lite svårt för det där att räkna i dl. Jag räknar i kg.

nu är min häst jättestor men den har fri tillgång på hö, 10 l.havrekross, 3 l. müsli. 1 o ½l. kli, ½ l. soja, 8 dl betforpellets-torr vikt, linfrö 3 dl, 3 kg morötter- bara en jämförelse i liter.

Har hösliaget väldigt dåliga värden?

FÅR han verkligen sina 13 kg?

Du ger ju även lucern så han borde kunna föda sig på det även om det inte är supervärden på hösilaget.
Väldigt ofta hör jag om hästar som blir bantade av en snål stallägare som rent ut sagt blåser hästägaren på pengar genom att inte ge överenskommen mängd grovfoder.

Är hösilaget okej och hästen verkligen får sin giva, så ligger tänderna närmast till hands.

mvh Eva

Hur blött är ensilaget? Är det blött är ju inte 13 kg några väldiga mängder.

Är hösilaget analyserat?

nu är min häst jättestor men den har fri tillgång på hö, 10 l.havrekross, 3 l. müsli. 1 o ½l. kli, ½ l. soja, 8 dl betforpellets-torr vikt, linfrö 3 dl, 3 kg morötter- bara en jämförelse i liter.

:eek: :eek:
Vad har du för gigant-häst? ;)

Har du provat lägga till kornkross ?

Är hösilaget analyserat?

Skönt med folk som vågar utfodra!!!
Till TS:
Vissa hästar behöver mer, så är det bara. Jag tycker inte det låter som en särskilt tilltagen matsedel - öka på kraftfodret och lusernen.

:eek: :eek:
Vad har du för gigant-häst? ;)
Hon är stor, men inte tjock-se min profil.

Min lättfödda val. som har haft Fång står på 1-2 l. havrekross, 3 dl Müsli efter hårt arbete, 4 dl. betforpellets, 1 dl. linfrö o 2 kg morötter samt ca. 8 kg hö. Alltså giva vid arbete. När den bantades fick den bara 6 kg hö o linfrö.

Senast ändrad:

Kornkross och ökad mängt lusern hack kan vara bra att prova med...jag skulle nog även öka höet tills hästen är uppe i vikt igen.Min arab har pendlat massor i vikt..nu har jag fått ordning på det med korn och lusern och nästintill fri tillgång på grovfoder.har du täcke på eller kan det vaar så att hästen står och fryser och lägger mkt energi på att hålla värmen???

Min stora äter inte luzern eller Hackat strå- varav foderstaten.
Tror att det är därför som hon vägrar att äta K.´s müsli. Hippo eller Mustang eller en dansk med stora "popcornbollar"

Tycker inte alls om att ge kornkross-dålig eller ingen effekt.

Senast ändrad:

Nu har han gått upp och ner hur mycket som hälst sen i november när man släpper honom på volten ser man revbenen jätte tydligt :crazy: är lite läskigt men det är inte bara min som går ner i stallet utan det är några fler.. Han äter 13 kg hösilage och 1 liter grund 4 dl betfor 2 dl müsli och 1 liter lucern men ändå går han ner och jag har kollat med vertinären om det kan vara mask men det är det inte, har ni några tips på vad man kan ge/ eller göra för honom :confused:

Hur stor är hästen? Vet du vad hösilaget innehåller, åtminstone TS-halten? Om alla går ner i stallet låter det som låga värden i hösilaget. Jag skulle i första hand analysera för att se vad som behövs, om det inte var möjligt skulle jag öka på kraftfodergivan och byta sort. T.ex. lägga till 1 kg lusern och byta Grund mot Groov 125 och öka upp rejält i mängd. Några dl hit och dit gör ingen större skillnad.

Ni har förmodligen grovfoder med dåligt näringsvärde, eftersom flera hästar i stallet går ner i vikt. Ge hästen mer kraftfoder (du kan lugnt prova att ge dubbelt så mycket som du ger nu).

Prova att öka på ensilaget,även lucernet. Är det lucern hack eller pellets?

Min stora äter inte luzern eller Hackat strå- varav foderstaten.
Tror att det är därför som hon vägrar att äta K.´s müsli. Hippo eller Mustang eller en dansk med stora "popcornbollar"

Tycker inte alls om att ge kornkross-dålig eller ingen effekt.

kornkross har alltid funkat för mig...det är väl individuellt??

Han äter 13 kg hösilage
1 liter grund
4 dl betfor
2 dl müsli
1 liter lucern

Det är inte mycket mat du ger så prova att öka.
13 kg hösilage behöver inte vara mycket om det är blött.
1 liter grund är ca 750g.
4 dl betfor är inte mycket.
2 dl müsli är kanske 50 - 100g.
1 liter lusern (pellets) är ca 700g.
// Linda

Jag har pratat med stallägaren i dag och hon tyckte att vi skulle ge honom fibergi ca 300g och sedan ska hon köpa hösilage från ett annat ställe som vissat bra värden. Hösilaget vi har nu är jätte tort det dammar i från det (tror att min häst inte tål höselaget, han har nämligen fått massa sår på hela kroppen)

Räkna gärna på vad du ger din häst just nu. Sen ökar du energin och ser till att övriga värden hänger med i balans.
Att lägga till 300g Fibergi kommer nog inte göra så mycket. Bättre om du har räknat och kan byta ut ett foder mot ett annat eller öka på ett foder du redan har.
Ev kommer bytet av grovfoder att öka värdena men det ser du på analysen.
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 917
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 011
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 786
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar