Min häst blir rädd när jag sitter upp

Lillasystern

Trådstartare
För ett tag sedan köpte jag ett sto på 8år. Hon är lite bakskygg men för övrigt en väldigt trevlig och trygg häst.
Problemet är vid ridningen. Jag böjer halsen på henne vid uppsittning för att hon ska stå stilla men precis när jag satt mej i sadeln är det som att hon blir rädd och springer iväg. Dock lugnar hon ner sej fort igen och efter den lilla rusningen är hon hur finns som helst att rida.
Vad ska jag göra för att hon inte ska springa iväg så fort jag sätter mej i sadeln?

Sv: Min häst blir rädd när jag sitter upp

En i stallet hade sådana problem, det var iofs lätt sadeltvång. Var gång hon skulle hoppa upp stod någon framför med en hink med ytterst lite havre i - Just för hästen skulle tänka på annat och äta lite. Tror hon gjorde så ett tag tills hon slutade med hinken och någon bara stod där och klappa lite på hästen.

Ja det funka ju för henne så jag vet ju inte om det funkar för dig.

Gjorde hon likadant när du provred henne?

Om du bara håller dig lugn o inte gör större affär av det, så ger det sig.

Lite tid o erfarenhet alltså. Hästar kan reagera starkt på nya ryttare om de är känsliga- som ston.

min häst sprang också iväg när jag satt upp innan, problemet där var dålig uppfostran + dålig sadel. nu med mer uppfostran + en bättre sadel så går hästen bara iväg vid uppsittning. ibland så står hon kvar en sekund extra till och med ^_^.

Testa att sätta i andra foten i stigbygeln och låt hästen ta ett par kliv innan du sätter dig ner.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 629
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 452
Senast: Hedwig
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 748
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V