Min häst blir rädd när jag sitter upp

Lillasystern

Trådstartare
För ett tag sedan köpte jag ett sto på 8år. Hon är lite bakskygg men för övrigt en väldigt trevlig och trygg häst.
Problemet är vid ridningen. Jag böjer halsen på henne vid uppsittning för att hon ska stå stilla men precis när jag satt mej i sadeln är det som att hon blir rädd och springer iväg. Dock lugnar hon ner sej fort igen och efter den lilla rusningen är hon hur finns som helst att rida.
Vad ska jag göra för att hon inte ska springa iväg så fort jag sätter mej i sadeln?
 
Sv: Min häst blir rädd när jag sitter upp

En i stallet hade sådana problem, det var iofs lätt sadeltvång. Var gång hon skulle hoppa upp stod någon framför med en hink med ytterst lite havre i - Just för hästen skulle tänka på annat och äta lite. Tror hon gjorde så ett tag tills hon slutade med hinken och någon bara stod där och klappa lite på hästen.

Ja det funka ju för henne så jag vet ju inte om det funkar för dig.

Gjorde hon likadant när du provred henne?
 
Sv: Min häst blir rädd när jag sitter upp

Om du bara håller dig lugn o inte gör större affär av det, så ger det sig.

Lite tid o erfarenhet alltså. Hästar kan reagera starkt på nya ryttare om de är känsliga- som ston.
 
Sv: Min häst blir rädd när jag sitter upp

min häst sprang också iväg när jag satt upp innan, problemet där var dålig uppfostran + dålig sadel. nu med mer uppfostran + en bättre sadel så går hästen bara iväg vid uppsittning. ibland så står hon kvar en sekund extra till och med ^_^.
 
Sv: Min häst blir rädd när jag sitter upp

Testa att sätta i andra foten i stigbygeln och låt hästen ta ett par kliv innan du sätter dig ner.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 678
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp