Min bäbis dog

Jag är så hemskt ledsen för ditt öde. Det borde inte få hända en enda människa, men tyvärr är världen inte så beskaffad. Jag var mycket nära att vara med om något liknande, men bebisen överlevde med minsta möjliga marginal. Jag förstår de frågor du ställer dig och den skuld du lägger på dig själv. Men saken är den att det är fullständigt orimligt - förstås - att blivande mödrar ska kunna förutse den typen av händelser. Även om sjukvården ibland förmedlar den känslan. Har du haft en bra dialog med läkare om vad som hände? Jag efterfrågade det när problemen drabbade mig och tyckte att det hjälpte lite för att reda upp skuldkänslorna.
Nu var ju inte läkaren där när det hände och kan ju inte förklara vad hon inte visste. Vad hon sa var att om jag kommit in i fredags med ett barn som hade normala hjärtslag och verkade pigg så hade de skickat hem mig. Och om man befarar ett hjärtstillestånd är man ganska hjälplös när barnet ligger i magen. Det är frågan om minuter och svårt att hinna även om man är inlagd under konstant bevakning.
De var väldigt tydliga med att vi inte kunde gjort något. Och det är såklart skönt. Men skuldkänslor får man ändå.

Tänker på er flera, flera gånger om dagen och natten för den delen.
Din stora tjej är klok som en bok.

Kramar.

• Gilla
Reactions: Ray
Typ det du säger nu sa BM till.mig förra fredagen när jag gnällde över att jag ville veta lite närmare när bäbis skulle komma. Kan man inte förutsäga liite närmare.
Det är en del av livets mysterium och storhet sa hon... Gissar att hon var chockad över livets mysterium när hon fick veta att barnet dött ...
Jag längtade så tillbaka till hästryggen. Nu är det nog en 2 veckor dit men all stress är som bortblåst. Nu är nu och sen är sen. Jag har redan förstört en hel säsong. Men vad jag vill mest nu är att skritta ut en runda. Har inte hälsat på hästen sen jag kom hem.
Ja nu är nu och sen är sen och ni har många säsonger kvar fastän en är borta. Men förstår dig med skrittrundan, det kanske kan bli som ett litet andningshål när magen läkt ihop.

• Gilla
Ja nu är nu och sen är sen och ni har många säsonger kvar fastän en är borta. Men förstår dig med skrittrundan, det kanske kan bli som ett litet andningshål när magen läkt ihop.
Ja och det som var så viktigt blev plötsligt inte alls så viktigt. Det kommer nog på komma dagar när man börjar må bättre och jag blir bitter över att inte kommit någon vart detta året..Just nu är det skit samma.
Förutom skrittrundan. Den som alltid läker när själen är trasig. ..

Ja och det som var så viktigt blev plötsligt inte alls så viktigt. Det kommer nog på komma dagar när man börjar må bättre och jag blir bitter över att inte kommit någon vart detta året..Just nu är det skit samma.
Förutom skrittrundan. Den som alltid läker när själen är trasig. ..
Till alla fina som stöttar vill jag berätta om min fina tjej som på 25 sekunder får mig att må nästan bra igen.
Hon fick ett paket från mormor med ett brev i. Hon kan inte läsa och vill såklart ha hjälp med det. Brevet är mest nonsens men som slutkläm står det att nu när du har en syster som är en ängel bla bla- och hur mycket jag än vill kan jag inte låta bli att gråta.

Men mamma, varför gråter du?
-för jag blir så ledsen...
- varför då?
- för jag vill ju inte att din syster ska vara en ängel. Jag vill ju ha henne här...
Då får jag en sån stor fin kram och så torkar hon mina tårar och säger med ett stort leende.
- du ska inte vara ledsen, hon vill säkert träffa dig igen. Helt plötsligt kanske hon bara kommer- det vet man inte! Och du mamma, jag ska köpa ett halsband till dig med en ängel på. Så har du alltid lillasyster med dig och behöver inte gråta.
Så fint och så osentimentalt som bara ett barn kan se livet. Jag vill genast köpa ett halsband:love: Jag är ju så lycklig över denna fina, fina tjej att jag aldrig egentligen kan säga att livet varit orättvist.

Din dotter har ett helt livs visdom redan, vilken gåva! <3
Och visst är det konstigt att man kan vara så förtvivlad över en sak när man är så tacksam över en annan..? DET tog mig många år att förstå; att känslorna inte konkurrerar ut varandra utan får plats, allihop...

Önskar dig en hel natts sömn för att ge dig krafter till en ny dag.

Många kramar!!!!

Milene

Din dotter har ett helt livs visdom redan, vilken gåva! <3
Och visst är det konstigt att man kan vara så förtvivlad över en sak när man är så tacksam över en annan..? DET tog mig många år att förstå; att känslorna inte konkurrerar ut varandra utan får plats, allihop...

Önskar dig en hel natts sömn för att ge dig krafter till en ny dag.

Många kramar!!!!

Milene
Barn är nog klokare än vuxna ibland...
Och tydligen är det så att man kan vara olycklig och lycklig på samma gång. Vissa stunder är man helt uppslukad av olycka men sen finns det ändå kvar så mycket att vara glad över.
Idag ringer kyrkklockorna för lilla Ronja. Kommer vara fint men sååå sorgligt.

Nu var ju inte läkaren där när det hände och kan ju inte förklara vad hon inte visste. Vad hon sa var att om jag kommit in i fredags med ett barn som hade normala hjärtslag och verkade pigg så hade de skickat hem mig. Och om man befarar ett hjärtstillestånd är man ganska hjälplös när barnet ligger i magen. Det är frågan om minuter och svårt att hinna även om man är inlagd under konstant bevakning.
De var väldigt tydliga med att vi inte kunde gjort något. Och det är såklart skönt. Men skuldkänslor får man ändå.

Vad skönt att ni fick bra stöd !
Som många skrivit tidigare, så verkar ni så starka mitt i sorgen och att ni har en fin kontakt med dottern. Tänker på er!

• Gilla
Jag trodde allvarligt jag skulle svimma när vi åkte hemifrån i morse. Allt blod bara rusade i kroppen och jag kände mig helt yr. Tänkte hur ska jag klara detta?
Sen satt vi och väntade ute i naturen vid kyrkan och när klockorna började kändes det som att hela hjärtat skulle brista. Och då fick jag en gosig tjej i knät med världens varmaste famn. Och en lurvig hund som kröp in mellan mina knän och satt som en staty i 15 minuter och bara lät mig gosa med hans varma päls och torka tårarna i den. Och efter 5 min av livets största sorg kom jag liksom tillbaka och kunde höra vad fint det var med klockorna. Tänka att min flicka finns i vinden, i snödropparna och överallt.

Och hunden sällar sig till skaran varelser på jorden som rört mig med sin omtanke :heart:heart:heart . Och dottern säger att om hunden var min första bäbis så är hon ju lillasyster och då har jag ju en lillasyster ändå...

Avklarat besök hos kurator idag oxå. Och gick därifrån lite lättare. Vi pratade mycket om äldre barnet och hon bekräftade vad vi själva sett- det är faktiskt inte hennes sorg! Hon är inte alls lika sentimental och påverkad som mig. Hon grunnar över liv och död men inte alls på samma nivå.
Och att veta att jag bär min egen sorg kändes som en kvarnsten som släppte. Jag behöver inte vara ledsen för hennes skull. Jag behöver inte må.dåligt för att jag gråter när hon ser.
Och angående känslan att jag inte älskade mitt barn nog under tiden hon fanns i magen så förklarade hon det som en vanlig skyddsmekanism att inte våga ta ut glädje och njutning i förskott utan sätta datum som små mål. Efter v 12 ska jag njuta, efter RUL, efter v 30, när jag går hem från jobbet,när bäbisen kommer osv
Och det kan ju vara tråkigt för en själv men har ju inget med hur mycket man längtar efter barnet att göra.
Så nu är jag trött men om inte lycklig så lättad i vart fall. Och imorgon ska jag snusa häst❤

@Ray Du, Ronja och resten av din fina familj är i mina tankar dagligen. Som så många andra kan jag inte finna orden eller tankarna jag helst skulle vilja uttrycka. Jag omformulerar i mitt huvud gång på gång men inser var gång att jag inte kan förmedla något av värde. Det glädjer mig mkt att höra att du tyckte kuratorssamtalet var givande. :heart

• Gilla
@Ray Du, Ronja och resten av din fina familj är i mina tankar dagligen. Som så många andra kan jag inte finna orden eller tankarna jag helst skulle vilja uttrycka. Jag omformulerar i mitt huvud gång på gång men inser var gång att jag inte kan förmedla något av värde. Det glädjer mig mkt att höra att du tyckte kuratorssamtalet var givande. :heart
Du vet ju att det är det lilla som ändå betyder nåt. Hade aldrig tänkt att jag skulle dela detta helt offentligt på nätet. Men just då var det så skönt att dela, äkta och få någon slags respons. Och på nåt vis hjälper det. Att skriva något ut i rymden och veta att någon bryr sig. Fast man inte känner varandra.

Alla kommentarer, stora som små är något som berör:heart Tänker att jag tror faktiskt det hjälpt mig enormt mycket genom denna första chockerande perioden. Låter futtigt från min sida oxå- jag är otroligt rörd över den omtanke man kan visa här - mitt bland nättroll och hätska diskussioner om täcken och sporrar...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 252
Senast: sardellen
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 016
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2
Svar
28
· Visningar
1 158
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter