Midsommarångest. Spela inför bekanta eller vara ärlig?

Vitavi

Trådstartare
Tog en överdos för en vecka sen och låg inlagd, sen dess kraftig ångest nästan dagligen. Har inte pratar med någon Annan än sambo, vårdpersonal, nära vänner och familj senaste veckan.
Ska nu fira midsommar med en mindre grupp ytligt bekanta. Tänkte först att det skulle vara jättebra för att ingen visste ngt och jag skulle kunna spela "normal" (brukar vara extremt bra på att spela). Nu har jag fått reda på att minst en i sällskapet vet om
Mitt tillstånd och känns som det förstör allt... Plötsligt känns det som om jag inte kommer kunna spela ikväll känns som dom ser igenom mig.

Hur skulle ni göra? Spela vanlig och glad ändå eller berätta hur det egentligen ligger till? Vill inte bli behandlad annorlunda än vanligt men samtidigt om jag behöver gå och vila mitt under middagen kan det verka konstigt om de inte vet varför...

Brukar vanligen älska att umgås med folk även de jag inte känner så bra men nu känns det bara jobbigt. Har dragit mig undan på en långpromenad för att slippa umgås
 
Man behöver inte redogöra för allt. Säg bara att du haft det jobbigt alt inte mått bra på sistone så din ork är inte på topp. Är någon frågvis utöver det säger du bara att det är något privat som du inte vill prata om eller att du vill koppla bort det nu under midsommar och bara njuta av helgen.

Är fortfarande någon en tråkmåns finns alltid Magdalena Ribbings perfekta avledare: ”Oj, det står en älg utanför fönstret”! :D

Kram på dig och ha en underbar midsommar! :)
 
Jag tycker inte du ska spela någonting men samtidigt behöver inte alla veta allting om en, var pecis som du känner. Känner du dig glad i stunden så var glad, känner du dig trött och vill gå undan säg bara att du känt dig lite krasslig under veckan och behöver vila en stund. Även fast man kanske generellt mår dåligt så är det okej att i stunden må bra och vara glad för man pratar med någon trevlig eller maten är extra god och det betyder absolut inte att du spelar eller låtsas som att du inte mår dåligt. Det innebär bara att du tillåter dig små andhål när dom erbjuds, och dom är viktiga så njut av dom! :)

Känner du att du inte alls vill vara där och det är jättejobbigt så skyll på någon kraslighet/magsjuka och åk hem det är precis lika okej. Känn efter vad DU känner och inte vad andra förväntar sig av dig eller hur du tror att du borde bete dig så det inte blir jobbigt för andra.
 
På ett sätt vill jag berätta gör att vill visa att jag inte skäms! Är trött på allt hysch-hysch runt psykisk ohälsa... Men tror ni det är dumt att berätta? Dvs. Att stämningen dör osv.
 
Du kan välja att berätta delar. Du har ingen redovisningsskydlighet.

"Jo, jag har mått dåligt och gör fortfarande." Sedan måste du själv ta reda på hur mycket du vill grotta ner dig i det på en fest, även om folk skulle fortsätta fråga.
 
Jag känner igen mig, har också haft en tung period nu ett tag och har inte berättat för speciellt många.
Då jag har blivit tvungen att ställa in har jag kort sagt att jag inte har mått så bra och behöver vila, vad för slags "inte må bra" har jag inte gått in på och de allra flesta förstår och respekterar att man inte alltid vill berätta allt för alla.

Jag förstår dina tankar om att inte skämmas, det är jättebra! Men du ska inte känna att du "måste" berätta för att visa att du inte skäms. Gör det som känns rätt för dig och som du är bekväm i. Det enda råd jag kan ge är att om du känner för att berätta saker av mer personlig karaktär, välj då ut den/de personer du känner kommer reagera på ett bra sätt.
Om du inte känner dig bekväm med att berätta för alla, och få eventuella frågor etc., så berätta för någon/några vänner eller t.ex. värden att du inte mår på topp och kanske behöver gå undan/åka hem hastigt, men att du gärna umgås så länge du orkar.
Ibland räcker det att någon vet litegrann, för att det ska kännas mycket bättre.
 
På ett sätt vill jag berätta gör att vill visa att jag inte skäms! Är trött på allt hysch-hysch runt psykisk ohälsa... Men tror ni det är dumt att berätta? Dvs. Att stämningen dör osv.

Jo det är viktigt att prata om psykisk ohälsa men man måste inte säga allt till alla. De flesta människor respekterar ett "hit men inte längre". Så på frågan "hur mår du" ska du ha ett svar du känner är OK. "Det är inte på topp men inget jag vill prata om, idag ska vi ha trevligt i alla fall" kan vara ett förslag. Ärligt men sätter stopp för alla frågor. Vill du sedan öppna upp lite mer senare på kvällen för någon eller några utvalda gör du det.
 
Inte för att såga din "ärlighet" men på en fest "med en liten krets vänner" på midsommar ... Där känns "hej jag försökte ta livet av mej för en vecka sen" lite "tungt" att ta upp.. Även om en redan vet så är det ju ändå en "festdödare" att komma med den kommentaren. FAST å andra sidan vet du ju inte hur den som redan vet ställer sej till det den vet... Den kan ju gå bakom ryggen och berätta för de andra så går alla och "tittar snett/oroligt" på dej i stället...

Så jag skulle nog hellre gå på linjen som ovan. "jag har inte mått så bra på sistone, men ska försöka ha så kul som möjligt ikväll, men behöver jag lite "egentid" hoppas jag ni kan respektera att jag går undan"
 
Hur skulle ni göra? Spela vanlig och glad ändå eller berätta hur det egentligen ligger till?
Varför måste det vara antingen eller? Var som du är, kommer det upp av en eller annan anledning så berätta att ja, du mådde/mår dåligt emellanåt, mer behöver ingen veta.
På ett sätt vill jag berätta gör att vill visa att jag inte skäms! Är trött på allt hysch-hysch runt psykisk ohälsa... Men tror ni det är dumt att berätta? Dvs. Att stämningen dör osv.
Jag skulle nog tycka att det skulle vara dumt att ta upp sådant där. Bara för att en eller annan vet om det betyder inte att man måste prata om det. Folk hamnar i svackor, vissa mer än andra. Man kan må dåligt men ändå ha bra trevliga stunder och avbrott och dom ska man ta vara på. Man måste inte ta upp det jobbiga vid sådana tillfällen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 186
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Vad skulle ni göra i min situation? Sitter ensam hemma. Sambon jobbar på annan ort. Familjen bor långt bort. Har inga nära vänner i...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 546
Senast: Vitavi
·
Kropp & Själ Försök orka igenom texten för jag behöver hjälp! :) För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag en vän eller numera...
2
Svar
24
· Visningar
2 336
Senast: Aliche
·
Hästmänniskan Jag är irriterad och behöver skriva av mig. Hästfolk brukar i allmänhet vara pålitliga människor. Det är min erfarenhet, men nu har...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 905
Senast: LucyShow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp