Hur ofta tänker män på romarriket? (Utbruten ur Micro onödig eller?) är allt jag någonsin velat ha av en trådrubrik.
Gör utbrytningen själv och den här tråden har nått något slags nirvana
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur ofta tänker män på romarriket? (Utbruten ur Micro onödig eller?) är allt jag någonsin velat ha av en trådrubrik.
Inte jag heller, har aldrig haft. Eller jo, köpte en gång i tiden, men kopplade aldrig in och gav sedan bort.... Har diskat för hand sedan jag flyttade hemifrån vid 17 års ålder med andra ord.*viskar* Jag har ingen diskmaskin...
Edit: Ibland tänker jag på medeltiden också men stormaktstiden dominerar som sagt
Jag läste också latin på gymnasiet och det var nog då jag senast egentligen tänkte på romarriket direkt och inte bara indirekt.Jag ställde frågan nu, men han svarar inte. Som att han har viktigare saker för sig...
Jag pluggade också latin på gymnasiet och då tänkte jag nog rätt mycket på romarriket. Marcus aquam affert. Pater equum flagellabit. Och annat användbart. Men jag skulle nog nästan vilja betrakta latinstudenter för outliers i detta fall.
Har ingen diskmaskin, elvispen fick jag av mormor för att hon tyckte att jag behövde en, micro fick jag av min far (men den ville jag faktiskt ha) och TV'n fick jag av morfar för "du kan ju inte vara alldeles ensam i den där lägenheten"Jag har varken diskmaskin, elvisp, micro eller TV. Helt missanpassad
Ok nu har jag också frågat min man om romarriket. Han tänker på det ”ganska ofta” och ”ser just nu en serie om det” (pekar på sin dator). Han meddelar också att det är den ”mest intressant tiden i Europas (och ändrar sig sen till Världens) historia”.Bli nu inte arga när det blir en utbruten tråd om Romarriket!!
alltså, när man missar att det står ett komma i en text så kan det bli "elvispen fick jag av mormor för att hon tyckte att jag behövde en micro"Har ingen diskmaskin, elvispen fick jag av mormor för att hon tyckte att jag behövde en, micro fick jag av min far (men den ville jag faktiskt ha) och TV'n fick jag av morfar för "du kan ju inte vara alldeles ensam i den där lägenheten"
Alltså med tanke på min morfars resonemang om att jag skulle vara mindre ensam om jag hade en TV så låter det ju inte helt orimligtalltså, när man missar att det står ett komma i en text så kan det bli "elvispen fick jag av mormor för att hon tyckte att jag behövde en micro"
Tilläggas kan att jag köpte resonemanget rakt av innan jag läste om
Jag tänkte på Heridans wall i förrgår och imorse lyssnade jag på en podd där de pratade om Homeros och pratade om Troja och då tänkte jag på när jag var i Troja på semester.Jag tycker ju generellt en följdfråga krävs! Känns extremt olika om en tänker på coola akvedukter osv några gånger i månaden eller på lejon som äter slavar till folkets jubel.
@xfie
Om romarriket alltså.
Den tid i livet jag tänkt mest på romarriket var gymnasietiden, pga latinstudier. Vår studentt-shirt hade texten ”för övrigt anser vi att [namnet på vår skola] borde förstöras”. Det kanske indikerar att jag tänkt ungefär så lite som möjligt på mycket relaterat, däribland romarriket, därefter.
Jag tänkte på Heridans wall i förrgår och imorse lyssnade jag på en podd där de pratade om Homeros och pratade om Troja och då tänkte jag på när jag var i Troja på semester.
Jag såg en meme för ett par dagar sedan om romerska offentliga toaletter så då tänkte jag lite mer på dom?
Det är väl ändå rätt normalt?
On topic- äger ingen micro, inte heller diskmaskin eller stavmixer..
Frågade du din sambo om ni har en micro... det är för mig den konstigaste frågan i tråden att fråga sin sambo, tänker jag!Var tvungen att kolla med sambon.
Han tänker aldrig på romarriket (wtf! Jag som lyssnat till p3historia varje kväll, lite påverkad borde han väl ha blivit) och fick till svar att vi har en mikro.
Jamen precis?Ja, det finns ju så himla många saker som relaterar till romarriket. Jag tänker ju snudd på dagligen på geopolitik, och bara inom det ämnet relaterar man till romarriket ofta. Sedan kommer logistik, vägbyggen, etymologi, tideräkning, vi använder ju rester från romartid dagligen.(Och mat! )
(Fast vid närmare eftertanke kanske jag är lite störd. Jag tänker nog på Sasaniderna flera gånger i månaden också. Och fornegypten. )
Varande historiker så är jag kanske inte representativ men tänker på romarriket ofta. Mycket i samband med sex (alltså inte när jag har sex, utan när sexualitet kommer på tal). Tänker mer på stormaktstiden och medeltiden dock, tror jag.
Jag har micro, men vill bli av med den.