Micro onödig eller? (utbruten från Vilka prylar klarar du dig utan?)

Gjort undersökning i en grupp av vänner, ingen av oss träffas dock på daglig/veckolig/månatlig basis, möjligen någon gång per år men i princip aldrig alla samtidigt. Olika boendesätt/familjekonstellationer och matvanor (köpa hem färdig, laga eget, barn, icke barn, ensam, par) so far är svaren 100% har mikro.

Jag har inte vågat fråga om romarriket än. 🙄
 
Jag ställde frågan nu, men han svarar inte. Som att han har viktigare saker för sig... :grin:

Jag pluggade också latin på gymnasiet och då tänkte jag nog rätt mycket på romarriket. Marcus aquam affert. Pater equum flagellabit. Och annat användbart. Men jag skulle nog nästan vilja betrakta latinstudenter för outliers i detta fall.
Jag läste också latin på gymnasiet och det var nog då jag senast egentligen tänkte på romarriket direkt och inte bara indirekt.
 
Har ingen diskmaskin, elvispen fick jag av mormor för att hon tyckte att jag behövde en, micro fick jag av min far (men den ville jag faktiskt ha) och TV'n fick jag av morfar för "du kan ju inte vara alldeles ensam i den där lägenheten" :confused::D
alltså, när man missar att det står ett komma i en text så kan det bli "elvispen fick jag av mormor för att hon tyckte att jag behövde en micro"

Tilläggas kan att jag köpte resonemanget rakt av innan jag läste om :o
 
Jag tycker ju generellt en följdfråga krävs! Känns extremt olika om en tänker på coola akvedukter osv några gånger i månaden eller på lejon som äter slavar till folkets jubel. :crazy:

@xfie

Om romarriket alltså.

Den tid i livet jag tänkt mest på romarriket var gymnasietiden, pga latinstudier. Vår studentt-shirt hade texten ”för övrigt anser vi att [namnet på vår skola] borde förstöras”. Det kanske indikerar att jag tänkt ungefär så lite som möjligt på mycket relaterat, däribland romarriket, därefter.
Jag tänkte på Heridans wall i förrgår och imorse lyssnade jag på en podd där de pratade om Homeros och pratade om Troja och då tänkte jag på när jag var i Troja på semester.
Jag såg en meme för ett par dagar sedan om romerska offentliga toaletter så då tänkte jag lite mer på dom?

Det är väl ändå rätt normalt?
 
Var tvungen att kolla med sambon.

Han tänker aldrig på romarriket (wtf! Jag som lyssnat till p3historia varje kväll, lite påverkad borde han väl ha blivit) och fick till svar att vi har en mikro.
 
Hur normal är jag på en skala?

Det fattades beslut att tråden bryta ut
När microns pro och con tog över - där är vi ännu

Men ett extra tema kom och rörde grytan om
Vad kan man fråga mer om vid en microintervju?

Så nu har jag förstått vart mannens tankar gått
Ett gammalt romerskt valv är bättre än hans egen fru!

Men världen är komplex och tanken hos mig väcks
Jag tror nog fler bär skulden här - Et tu, Buke! Et tu!
 
Jag tänkte på Heridans wall i förrgår och imorse lyssnade jag på en podd där de pratade om Homeros och pratade om Troja och då tänkte jag på när jag var i Troja på semester.
Jag såg en meme för ett par dagar sedan om romerska offentliga toaletter så då tänkte jag lite mer på dom?

Det är väl ändå rätt normalt?

Ja, det finns ju så himla många saker som relaterar till romarriket. Jag tänker ju snudd på dagligen på geopolitik, och bara inom det ämnet relaterar man till romarriket ofta. Sedan kommer logistik, vägbyggen, etymologi, tideräkning, vi använder ju rester från romartid dagligen.(Och mat! 😋)

(Fast vid närmare eftertanke kanske jag är lite störd. Jag tänker nog på Sasaniderna flera gånger i månaden också. Och fornegypten. 🤔😂)
 
Senast ändrad:
Jag kände plötsligt ett tvingande behov att försöka ta reda på vad mikrovågsugn heter på latin. Lite olika alternativ men det snajdigaste löd "furnus brevis undis agens".

(eventuellt är det fler med tveksam normalstatus som håller till i denna tråd - för övrigt sjukt snyggt versmått @Dentaku :bow: )
 
Min man tänker tydligen på romarriket en gång i veckan ungefär. Till hans försvar enligt honom själv brukar han spela ett dataspel med historisk kontext där referenser och platser från romarriket finns. Jag vet inte om jag tycker att det är en förmildrande omständighet 😅

Själv tänker jag aldrig på romarriket men är uppvuxen med en handdriven elvisp :D
 
Ja, det finns ju så himla många saker som relaterar till romarriket. Jag tänker ju snudd på dagligen på geopolitik, och bara inom det ämnet relaterar man till romarriket ofta. Sedan kommer logistik, vägbyggen, etymologi, tideräkning, vi använder ju rester från romartid dagligen.(Och mat! 😋)

(Fast vid närmare eftertanke kanske jag är lite störd. Jag tänker nog på Sasaniderna flera gånger i månaden också. Och fornegypten. 🤔😂)
Jamen precis?
Sasandinerna har förbigått mig, men silkesvägen dyker nog upp nån gång i veckan i alla fall?
 
Varande historiker så är jag kanske inte representativ men tänker på romarriket ofta. Mycket i samband med sex (alltså inte när jag har sex, utan när sexualitet kommer på tal). Tänker mer på stormaktstiden och medeltiden dock, tror jag.

Jag har micro, men vill bli av med den.

För en som verkligen inte är historiker - hur kommer det sig att du tänker på romarriket i i samband med prat om sex?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp