Micro onödig eller? (utbruten från Vilka prylar klarar du dig utan?)

Eftersom jag tänker på Storbritanniens historia relativt ofta tänker jag emellanåt även på romarriket, fast mer perifert. Då brukar jag också komma att tänka på hur Mads Mikkelsen som Tristan i filmen King Arthur (2004) är skäggklädd och påfallande drömmig som romarhatare och tillika livegen romarlegosoldat, medan Mads Mikkelsen i vilken annan roll som helst för det mesta är skägglös och påfallande obehaglig. Ja, till och med i Carlsberg-reklamen.

Screenshot 2022-10-03 at 23.09.37.webp
 
Alltså, bara för att några av oss tänker på romarriket stup i kvarten, så betyder det inte att vi inte kan tänka på andra saker också.

Nyligen tänkte jag på något annat, nämligen på hur det egentligen var i Sveariket under romersk järnålder och folkvandringstid, och vad som egentligen hände här, efter romarrikets kollaps.

Vad skulle man då få sitt silver ifrån?
 
Mads är alltid snygg menar du?
Har haft en crush sen mordkommissionen gick på tv x)
Haha, nej jag menade tvärtom – fast jag ångrar lite att jag nämnde honom för att säga det, det är ju inte så snällt.

Jag insåg bara inte att det var han över huvud taget när jag först såg filmen, han ser så annorlunda ut med skägg. Och sedan dess kan jag inte tänka på romarriket utan att komma att tänka på denna chockerande insikt.
 
Alltså, bara för att några av oss tänker på romarriket stup i kvarten, så betyder det inte att vi inte kan tänka på andra saker också.

Nyligen tänkte jag på något annat, nämligen på hur det egentligen var i Sveariket under romersk järnålder och folkvandringstid, och vad som egentligen hände här, efter romarrikets kollaps.

Vad skulle man då få sitt silver ifrån?
Sala?
 
Jag tänker ofta på romarriket. Arkitektur, konst, filosofer, demokrati, astronomi, astrologi, gudar - sådär lite allmän kunskap. Maken också garanterat. Han är nördig på etik o moralfrågor dock. Och historia o filosofi.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp