Micro onödig eller? (utbruten från Vilka prylar klarar du dig utan?)

Delvis! Men vi lagar väldigt mkt mat också och äter tillsammans. Brukar ha gemensamma middagar kanske en gång i veckan. Man behöver väl inte micro för att tillaga en middag?
Nej. Men om man äter merparten av måltiderna hemma och inte slänger allt som blir över så värmer man ju en hel del rester, tinar saker från frysen osv.
 
Jag har varmluftsugn, tycker inte att det brukar ta speciellt lång tid.
Vi har också varmluftsugn och det tar betydligt längre tid att bara få ugnen varm än vad det tar att värma mat i micro. Värma i micro tar ju liksom 2 minuter allt som allt.

Men jag fattar att det inte är ett problem om det är ganska sällan man värmer rester. Vi gör det varje dag, jobbar jag hemma så både till lunch och middag.
 
Vi har också varmluftsugn och det tar betydligt längre tid att bara få ugnen varm än vad det tar att värma mat i micro. Värma i micro tar ju liksom 2 minuter allt som allt.

Ok. För mig behöver det inte ta 2 min. Har aldrig haft det behovet.
Ang el så använder jag väldigt lite hushållsel då jag bor litet. Det som drar överlägset mest är golvvärmen i badrummet.
 
Moderna ugnar brukar väl ha micro inbyggt med? Så det behöver inte synas att man har micro längre.
 
Ok. För mig behöver det inte ta 2 min. Har aldrig haft det behovet.
Ang el så använder jag väldigt lite hushållsel då jag bor litet. Det som drar överlägset mest är golvvärmen i badrummet.
Nej jag förstod det. Men många människor har ju en tight vardag där mycket ska hinnas med. Att det bara tar 2 min att värma på maten är tex det som gör att jag hinner äta mellan jobb och stall.
 
Nej jag förstod det. Men många människor har ju en tight vardag där mycket ska hinnas med. Att det bara tar 2 min att värma på maten är tex det som gör att jag hinner äta mellan jobb och stall.

Det förstår jag! :)
 
Eftersom microvågsugnen är det i särklass mest energieffektiva sättet att värma redan tillagad mat tycker jag verkligen inte den är en onödig pryl! På veckodagarna använder jag den i stort sett dagligen, på helgerna lagar vi mat "på riktigt", vilket sedan blir matlådor till (stora delar av) resten av veckorna. Ett utmärkt sätt att energieffektivisera matlagningen och praktiskt både för mig (som jobbar hemifrån och är ensam i veckorna) och dottern (som studerar på annan ort och vill ha snabbvärmd, billig mat)!

Värmer dock aldrig vatten i micron - till det använder jag vattenkokare!
Men den här tråden är väldigt missvisande eftersom den blev utbruten. Jag svarade på vad som var en onödig pryl för mig. Eftersom jag aldrig använde den var den onödig. Jag har heller ingen plats för en så spelar ingen roll hur bra andra tycker den är.
 
Men den här tråden är väldigt missvisande eftersom den blev utbruten. Jag svarade på vad som var en onödig pryl för mig. Eftersom jag aldrig använde den var den onödig. Jag har heller ingen plats för en så spelar ingen roll hur bra andra tycker den är.

Jag tror att du måste bygga om köket och ställa dit en mikro, "nu" när du "vet" hur bra den är. Eftersom den inte behöver fungera (inte används) så kan du köpa billigt begagnat eller hämta en kaputt på återvinningen om du snackar med personalen. :)
 
Som några skrivit innan så är det inte så lätt att se skillnad på mikro, ugn eller kombi.
Min kombination ugn och mikro
20221003_112758.webp
 
Men den här tråden är väldigt missvisande eftersom den blev utbruten. Jag svarade på vad som var en onödig pryl för mig. Eftersom jag aldrig använde den var den onödig. Jag har heller ingen plats för en så spelar ingen roll hur bra andra tycker den är.

Med den ofrivilliga ”trådstarten” i minne måste jag ändå lägga ut detta svar jag precis fick på min ”undersökning” 😆 Du ÄR inte ensam 😅
Hoppas att det känns bättre nu 😆
(Trodde aldrig detta ämne skulle vara så brännhett och känsligt 😅 )

9C912E8C-0C91-462A-AB8B-8B30E8CD793F.jpeg
 
Jag gjorde precis en helt ovetenskaplig undersökning, som på intet sätt tar hänsyn till demografiska faktorer. Jag tittade på de första 50 lägenheterna till salu på Hemnet på Kungsholmen i Stockholm. Av 50 saluförda lägenheter hade 22 mikrovågsugn. I ett fall hade jag svårt att avgöra om det var en mikrovågsugn eller en vanlig ugn, men utifrån principen om hellre fria än fälla så fick den gå under mikrovågsugn.

Av dessa så var tre stycken icke-inbyggda och en såg ut att vara av "hastflicka-typ", dvs. en kombinerad mikro och fläkt.

Nu har jag prokrastinerat färdigt för dagen, men om någon annan har prokrastineringstid kvar under dagen så vore det ju intressant att se hur det ser ut på ett annat tydligt avgränsat område. Något säger mig att helt nybyggda hus, nyckelfärdiga villor och flerfamiljshus i princip har mikro som standardutförande, och att undersökningar i sådana områden skulle ge ett helt annat resultat.
 
Jag gjorde precis en helt ovetenskaplig undersökning, som på intet sätt tar hänsyn till demografiska faktorer. Jag tittade på de första 50 lägenheterna till salu på Hemnet på Kungsholmen i Stockholm. Av 50 saluförda lägenheter hade 22 mikrovågsugn. I ett fall hade jag svårt att avgöra om det var en mikrovågsugn eller en vanlig ugn, men utifrån principen om hellre fria än fälla så fick den gå under mikrovågsugn.

Av dessa så var tre stycken icke-inbyggda och en såg ut att vara av "hastflicka-typ", dvs. en kombinerad mikro och fläkt.

Nu har jag prokrastinerat färdigt för dagen, men om någon annan har prokrastineringstid kvar under dagen så vore det ju intressant att se hur det ser ut på ett annat tydligt avgränsat område. Något säger mig att helt nybyggda hus, nyckelfärdiga villor och flerfamiljshus i princip har mikro som standardutförande, och att undersökningar i sådana områden skulle ge ett helt annat resultat.
Himla fint att vi kan hjälpa varandra med förslag på prokrastineringsaktiviteter! :laugh: :D
Jag spenderade lite för mycket tid på att googla airfryers under fm (på grund av en annan tråd här på buke) så har nog fyllt min prokrastineringskvot för dagen ;)
 
Jag gjorde precis en helt ovetenskaplig undersökning, som på intet sätt tar hänsyn till demografiska faktorer. Jag tittade på de första 50 lägenheterna till salu på Hemnet på Kungsholmen i Stockholm. Av 50 saluförda lägenheter hade 22 mikrovågsugn. I ett fall hade jag svårt att avgöra om det var en mikrovågsugn eller en vanlig ugn, men utifrån principen om hellre fria än fälla så fick den gå under mikrovågsugn.

Av dessa så var tre stycken icke-inbyggda och en såg ut att vara av "hastflicka-typ", dvs. en kombinerad mikro och fläkt.

Nu har jag prokrastinerat färdigt för dagen, men om någon annan har prokrastineringstid kvar under dagen så vore det ju intressant att se hur det ser ut på ett annat tydligt avgränsat område. Något säger mig att helt nybyggda hus, nyckelfärdiga villor och flerfamiljshus i princip har mikro som standardutförande, och att undersökningar i sådana områden skulle ge ett helt annat resultat.

Jag fick precis ett svar nu från en person som köpte en lägenhet med micro men som efter en tid lämnade den på återvinningen pga att hem aldrig använde den. Tänkte att det kanske är ngt du bör ta med i avhandlingen! 😆
 
Jag gjorde precis en helt ovetenskaplig undersökning, som på intet sätt tar hänsyn till demografiska faktorer. Jag tittade på de första 50 lägenheterna till salu på Hemnet på Kungsholmen i Stockholm. Av 50 saluförda lägenheter hade 22 mikrovågsugn. I ett fall hade jag svårt att avgöra om det var en mikrovågsugn eller en vanlig ugn, men utifrån principen om hellre fria än fälla så fick den gå under mikrovågsugn.

Av dessa så var tre stycken icke-inbyggda och en såg ut att vara av "hastflicka-typ", dvs. en kombinerad mikro och fläkt.

Nu har jag prokrastinerat färdigt för dagen, men om någon annan har prokrastineringstid kvar under dagen så vore det ju intressant att se hur det ser ut på ett annat tydligt avgränsat område. Något säger mig att helt nybyggda hus, nyckelfärdiga villor och flerfamiljshus i princip har mikro som standardutförande, och att undersökningar i sådana områden skulle ge ett helt annat resultat.
Haha, fattar inte varför jag fortsätter skriva i den här tråden (brinner uppenbarligen för micro) men jag utgår från att de flesta plockar bort sin fristående micro till försäljningsbilder på hemnet - så tror micro är ändå vanliga i verkligheten:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Hiss och diss del 5
  • Bästa råttgiftet?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp