Micro onödig eller? (utbruten från Vilka prylar klarar du dig utan?)

Till mjölkersättning och välling är micro guld att ha. Nu när den tiden är förbi används den till att koka frukostgröt, tina pannkakor och att poppa popcorn. Skulle sakna den om den försvann, men klarat oss hade vi helt klart gjort.
 
Vi har ocksa micro, en kombination micro och koksflakt, och den anvands dagligen av Maken for att gora hans frukost grot. Jag lagar mat, och tycker ofta om att laga "fancy" ratter dar jag ibland smalter smor eller choklad i micron ... jag tinar aldrig brod (tycker det blir segt) eller varmer mat i micron da det inte blir lika bra som pa spisen/i ugnen. Daremot kan jag ibland varma en kopp kaffe i micron om kaffet hunnit bli for kallt.

Att anvanda micron till nagon som helst matlagning far mig att rysa ...😳

Alltså nu har typ hela min löprunda gått åt för att fundera på hur denna mico/köksfläkt skulle fungera och se ut O_o och jag har inte blivit klokare :D
 
Hur värmer du färdiglagad mat på ett sätt som är bättre på att hålla konsistens på blandade råvaror? 🤔 Vissa saker blir ju generellt trista att värma, bitar av fisk och kött kan vara rätt meningslöst att lägga i en matlåda, men där skulle jag möjligen se sous viden som den enda tekniska lösningen. 😅
Jag vet inte hur ofta jag gör det faktiskt, 😅 men om jag till exempel köper färdigmat någon gång är det antingen kastrull (och då de olika komponeneterna var för sig), eller helt enkelt i ett foliepaket i ugnen. I foliepaketet kan en dessutom öppna upp det de sista minuterna får att få en vettig yta. :) Ingen extra disk heller!
 
Alltså nu har typ hela min löprunda gått åt för att fundera på hur denna mico/köksfläkt skulle fungera och se ut O_o och jag har inte blivit klokare :D

Here you go! :)
IMG_3345.webp
 
Jag använder bara min micro till att värma ris numera. Jag lagar i princip all mat i airfryer eller på spis, men att värma upp mat verkar micron bäst på. Min micro är nog drygt 20 år och står i en kökssoffa. Så ingen ser att jag har en micro 😇
 
:D

Men är det bara utrymmet den delar eller finns det någon gemensam funktion?

För övrigt fascinerad över mängden knappar! Min har typ 4 :p

Micron ar ocksa en koksflakt. Den har flakt funktionen i botten och bakom finns trumman som leder ut luften. Som jag redan sagt har den funktioner for ALLT 🙄 tina fryst, nastan tina fryst, kanske tina fryst om det far ligga tillrackligt lange ... gora choklad, cream cheese, eller smor mjukt, eller smalta choklad, smor, eller whatever ...
Smalta funktionen ar vardelos till smor ... smoret bubblar nastan alltid over ... vilket ocksa kan bero pa att jag nastan alltid tar en tad mer smor an recept kraver ... da det ju alltid bubblar over lite.:cautious:
 
Alltså. Jag har nyligen left ett tag utan micro och det gick ju bra, var lite irriterande när man behövde värma mat och det tog 45 minuter istället för 2 minuter men annars vande jag mig snabbt. Jag kan således tänka mig att leva utan micro men jag tror inte att jag har en enda kompis eller släkting som INTE har en.

Tycker också att vissa micros gör att maten smakar mindre bra, t ex en billig skitmicro jag fick med en husvagn jag köpte, den är värdelös att värma mat i. Smakar gammal plastlåda typ. Eller om det är konsistensen på maten som blir som gammal skosula. Vad det än är associerar jag den micron till att bokstavligen äta plast.

Min egen micro var en snoooordyr historia (det var inte jag som betalade :angel: ) och den är en supermicro, maten smakar perfekt. Den micron används flitigt. Har inga barn och bland vänner och släktingar är det blandat, men en micro finns det i alla fall.
 
Jag vet inte vad i mitt inlägg som `skulle tyda på att jag umgås mycket med folk med småbarn?

Nej jag tänkte typ högt. Känner ingen som har en micro och tänkte att det kanske berodde på att jag inte umgås med barnfamiljer. Jag har ngn idé om att det kanske är smidigt att värma mat till barnen i micro. Obs teori alltså 😉 Vem du umgås med kan jag ju inte veta och det var inte heller ngt jag tog upp
 
Nej jag tänkte typ högt. Känner ingen som har en micro och tänkte att det kanske berodde på att jag inte umgås med barnfamiljer. Jag har ngn idé om att det kanske är smidigt att värma mat till barnen i micro. Obs teori alltså 😉 Vem du umgås med kan jag ju inte veta och det var inte heller ngt jag tog upp
Betydligt fler människor än barnfamiljer har behov av att värma mat. Storkok, matlådor och rester är rätt vanliga sätt att spara både tid och pengar.
 
Betydligt fler människor än barnfamiljer har behov av att värma mat. Storkok, matlådor och rester är rätt vanliga sätt att spara både tid och pengar.

Men ingen av Storkok, matlådor och rester kraver en micro for att varma. Sjalv varmer jag inte rester i micro eftersom jag inte tycker att det blir bra ... Det tar kanske 5 minuter extra att varma pa spisen och det blir sa oandligt mycket godare. Tycker jag.
 
Nej jag tänkte typ högt. Känner ingen som har en micro och tänkte att det kanske berodde på att jag inte umgås med barnfamiljer. Jag har ngn idé om att det kanske är smidigt att värma mat till barnen i micro. Obs teori alltså 😉 Vem du umgås med kan jag ju inte veta och det var inte heller ngt jag tog upp
En del kan ju ha micro utan att du vet om det? Min är inne i ett kökskåp, så den syns inte när den inte används. Det är till och med ett eluttag i köksåpet, som visserligen kan användas till annat än just Micro, men jag skulle gissa att det främst är tanken.
 
Men ingen av Storkok, matlådor och rester kraver en micro for att varma. Sjalv varmer jag inte rester i micro eftersom jag inte tycker att det blir bra ... Det tar kanske 5 minuter extra att varma pa spisen och det blir sa oandligt mycket godare. Tycker jag.
Det sa ja aldrig. Men om man ska få till tidsbesparingen så micro överlägset.
Jag skulle aldrig dra igång ugn eller spis för att värma redan tillagad mat, men självklart förstår jag att det går.
 
Nej jag tänkte typ högt. Känner ingen som har en micro och tänkte att det kanske berodde på att jag inte umgås med barnfamiljer. Jag har ngn idé om att det kanske är smidigt att värma mat till barnen i micro. Obs teori alltså 😉 Vem du umgås med kan jag ju inte veta och det var inte heller ngt jag tog upp
Om du inte har väldigt begränsad umgängeskrets tycker jag det låter helt osannolikt att du inte känner någon som har en micro. Det är ändå en jättevanligt kökspryl, jag tycker de allra flesta har en och det tyckte jag även för fem år sen innan de flesta av mina bekanta skaffat småbarn. Och jag bor och har senaste 15 åren bott i innerstan i Sthlm (om det nu spelar nån roll..)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp