Micro onödig eller? (utbruten från Vilka prylar klarar du dig utan?)

Det här att värma vatten i micron. Jag brukar värma tevatten i den, har märkt att med min största mugg fylld ca 2/3 så tar det 2 minuter att få lagom varmt.
Värma tevatten i vattenkokare går ju inte eftersom tevatten inte ska koka, teet smakar blä om vattnet har kokat.
Tycker jag iaf.
 
Det här att värma vatten i micron. Jag brukar värma tevatten i den, har märkt att med min största mugg fylld ca 2/3 så tar det 2 minuter att få lagom varmt.
Värma tevatten i vattenkokare går ju inte eftersom tevatten inte ska koka, teet smakar blä om vattnet har kokat.
Tycker jag iaf.

Det är därför jag har en vattenkokare med temperaturinställning. Ställer man den på 85 grader så stängs den av nät vattnet är 85 grader.
 
Men ingen av Storkok, matlådor och rester kraver en micro for att varma. Sjalv varmer jag inte rester i micro eftersom jag inte tycker att det blir bra ... Det tar kanske 5 minuter extra att varma pa spisen och det blir sa oandligt mycket godare. Tycker jag.
Har du måhända en gasspis? Jag tycker det tog ofantligt mycket längre tid att värma mat på min vanliga elspis än att värma i micron, så lång tid att jag ibland köpte hämtmat eller struntade i att äta alls när jag inte hade micro. Plus att jag behövde passa maten så den inte brändes fast osv.
 
Ang. micro blir jag alltid förvånad när nån har det fortfarande. Har trott att det var en typ 80-90-tals (?) grej som nästan försvunnit. Jag har haft en men använde den väldigt sällan, och nästan enbart om jag glömt ta fram nåt som skulle tina. Så jag gjorde mig av med den.
Jo vi har inte heller micro, med en är det såklart lättare att värma rester, men den tar så mycket plats. Vi lämnade bort vår när vi slutade med barnmat.
 
Om du inte har väldigt begränsad umgängeskrets tycker jag det låter helt osannolikt att du inte känner någon som har en micro. Det är ändå en jättevanligt kökspryl, jag tycker de allra flesta har en och det tyckte jag även för fem år sen innan de flesta av mina bekanta skaffat småbarn. Och jag bor och har senaste 15 åren bott i innerstan i Sthlm (om det nu spelar nån roll..)

Så osannolikt är det väl inte? Innan vi flyttade till en bostad där det redan fanns inbyggd mikrovågsugn så kände inte jag heller någon (vad jag vet) som ägde en dito. Mina föräldrar hade tidigare en, men när den gick sönder så köpte de inte en ny pga att behovet inte fanns. Jag tror säkert att jag känner folk som har en mikro utan att jag har noterat det, men bland familj och de vänner som jag vistas hemma hos så lyser den dock med sin frånvaro (förutom hemma hos oss då).

Den enda gången jag använder mikron är när jag har glömt att ta fram något ur frysen som måste tinas upp snabbt, vilket kan vara 4-5 gånger i månaden.
 
Om du inte har väldigt begränsad umgängeskrets tycker jag det låter helt osannolikt att du inte känner någon som har en micro. Det är ändå en jättevanligt kökspryl, jag tycker de allra flesta har en och det tyckte jag även för fem år sen innan de flesta av mina bekanta skaffat småbarn. Och jag bor och har senaste 15 åren bott i innerstan i Sthlm (om det nu spelar nån roll..)

Jag umgås kanske med 10 pers på regelbunden basis. Det kanske anses vara begränsat? Ganska säker att ingen micro ryms inte i ngt skåp men jag kan ju alltid fråga för att vara 110% säker!
Min mamma som är pensionär har inte heller ngn micro. Och vet att min tantpolares hemtjänst klagade på henne att hon inte hade ngn. Hon vägrade skaffa eftersom hon klarat sig utan i 95 år
 
Jag umgås kanske med 10 pers på regelbunden basis. Det kanske anses vara begränsat? Ganska säker att ingen micro ryms inte i ngt skåp men jag kan ju alltid fråga för att vara 110% säker!
Min mamma som är pensionär har inte heller ngn micro. Och vet att min tantpolares hemtjänst klagade på henne att hon inte hade ngn. Hon vägrade skaffa eftersom hon klarat sig utan i 95 år
Ett fullständigt rimligt önskemål från hemtjänsten. Din polare hade tydligen öven kunnat lagat sin mat själv i 95 år men kunde inte det längre. Hon tyckte alltså att det var rimligt att hemtjänsten skulle vänta i 30-45 minuter på att hennes mat skulle bli klar att serveras efter att ha värmts på vanlig spis/ugn?

Stöter ibland på dessa äldre i mitt jobb som vägrar mindre förändringar för att vi ska kunna utföra våra insattser på ett rimligt sätt. Det är så himla tråkig iställning till den hjälp man erbjuds.
 
Så osannolikt är det väl inte? Innan vi flyttade till en bostad där det redan fanns inbyggd mikrovågsugn så kände inte jag heller någon (vad jag vet) som ägde en dito. Mina föräldrar hade tidigare en, men när den gick sönder så köpte de inte en ny pga att behovet inte fanns. Jag tror säkert att jag känner folk som har en mikro utan att jag har noterat det, men bland familj och de vänner som jag vistas hemma hos så lyser den dock med sin frånvaro (förutom hemma hos oss då).

Den enda gången jag använder mikron är när jag har glömt att ta fram något ur frysen som måste tinas upp snabbt, vilket kan vara 4-5 gånger i månaden.
Jag tycker det är osannolikt att inte känna någon med micro, men jag umgås också med många fler än de 10 personer som nämndes i tråden. Har man smalt umgänge är det såklart större chans att ingen har micro. Jag tycker de flesta har det, såklart inte alla, men de flesta. Tycker många bostäder med omgjort kök senaste 15 åren har inbyggda micros eller kombiugnar. Har kollat ettor i innerstan senaste månaderna och även i så små lgh har många micro.

Men är ju egentligen en ickefråga. Använder min micro så gott som dagligen, värmer upp rester och gör gröt typ. Fattar att det går att värma mat på annat sätt (eller halt enkelt se till att aldrig få rester över..) men jag tycker det är sjukt smidigt och skulle inte vilja vara utan :)
 
Ett fullständigt rimligt önskemål från hemtjänsten. Din polare hade tydligen öven kunnat lagat sin mat själv i 95 år men kunde inte det längre. Hon tyckte alltså att det var rimligt att hemtjänsten skulle vänta i 30-45 minuter på att hennes mat skulle bli klar att serveras efter att ha värmts på vanlig spis/ugn?

Stöter ibland på dessa äldre i mitt jobb som vägrar mindre förändringar för att vi ska kunna utföra våra insattser på ett rimligt sätt. Det är så himla tråkig iställning till den hjälp man erbjuds.

Det fanns ganska mkt hon vägrade. Tex hjälpmedel. Det slutade med att gasen kopplades ur pga riskerna den medförde.
 
Jag tycker det är osannolikt att inte känna någon med micro, men jag umgås också med många fler än de 10 personer som nämndes i tråden. Har man smalt umgänge är det såklart större chans att ingen har micro. Jag tycker de flesta har det, såklart inte alla, men de flesta. Tycker många bostäder med omgjort kök senaste 15 åren har inbyggda micros eller kombiugnar. Har kollat ettor i innerstan senaste månaderna och även i så små lgh har många micro.

Men är ju egentligen en ickefråga. Använder min micro så gott som dagligen, värmer upp rester och gör gröt typ. Fattar att det går att värma mat på annat sätt (eller halt enkelt se till att aldrig få rester över..) men jag tycker det är sjukt smidigt och skulle inte vilja vara utan :)

Är du alltså hemma hos betydligt fler än 10 pers på i stort sett daglig eller iallafall veckovis basis och umgås? Wow! Jag tycker att jag är ganska social av mig ändå 😆 Har nog aldrig sett 10 nära vänner som ett smalt umgänge.

Jag lär mig nya saker om inte bara micros i detta tråd!
 
Micro är viktigt för mig. När jag glömt tina saker, vill ha popcorn, värma blåbärssoppa och slänger in min macka i 10 sek innan jag brer på smör. Helt underbart.
 
Då klart varken dagligen p eller på veckobasis - vad får du det från? Det räcker med att vara hos nån en gång per år för att veta om nån har micro eller ej :)

Ok jag reagerade bara att 10 pers ansågs vara ett smalt umgänge. Träffas man typ en gång per år hade jag nog inte räknat det som mitt ”umgänge”. Dvs helt enkelt en definitionsfråga :)
 
Ok jag reagerade bara att 10 pers ansågs vara ett smalt umgänge. Träffas man typ en gång per år hade jag nog inte räknat det som mitt ”umgänge”. Dvs helt enkelt en definitionsfråga :)
Ok! Jag tänker mest på ditt ursprungspåstående att du inte känner någon med micro. Det jag fortfarande tycker känns osannolikt om man känner särskilt många.. men, låt oss lämna det!
Jag har massor av vänner jag umgås med sällan som jag ändå ser som vänner (och som jag känner i allra högsta grad..), men man kan så klart de olika på det :)
 
Vet nog ingen utan micro. De flesta har som jag en inbyggd i köket.
På den tiden jag bodde i lägenhet hade jag micron på bänken i tvättstugan eftersom jag tyckte att den tog tråkig plats i köket.

Nu i elsparartider andvänds den väldigt mycket då jag börjat mer med storkok.
 
Eftersom microvågsugnen är det i särklass mest energieffektiva sättet att värma redan tillagad mat tycker jag verkligen inte den är en onödig pryl! På veckodagarna använder jag den i stort sett dagligen, på helgerna lagar vi mat "på riktigt", vilket sedan blir matlådor till (stora delar av) resten av veckorna. Ett utmärkt sätt att energieffektivisera matlagningen och praktiskt både för mig (som jobbar hemifrån och är ensam i veckorna) och dottern (som studerar på annan ort och vill ha snabbvärmd, billig mat)!

Värmer dock aldrig vatten i micron - till det använder jag vattenkokare!
 
Jag har nu skickat ut frågan ”har du micro?” till mitt begränsade umgänge. Inväntar svar 😅
Du kanske mest umgås med folk som äter ute mycket?
Har några "cityvänner" som typ aldrig äter hemma. Nu är de även typen som har det senaste av allt och ett extremt lyxigt kök, men de har nog inte använt det alls :D
 
Du kanske mest umgås med folk som äter ute mycket?
Har några "cityvänner" som typ aldrig äter hemma. Nu är de även typen som har det senaste av allt och ett extremt lyxigt kök, men de har nog inte använt det alls :D

Vi lagar väldigt mkt mat också och äter tillsammans. Brukar ha gemensamma middagar kanske en gång i veckan. Man behöver väl inte micro för att tillaga en middag?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp