Mest protein för pengarna

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare nässla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 6 997
N

nässla

Egentligen ska ju inte pengarna spela någon roll när det gäller ens guldklimp, men det är klart att det vore roligt att kunna spara en slant... I alla fall, har en häst som idag äter 1,5 kg lusern (Kraffts pellets), men jag kommer nog att få öka ytterligare mot vintern, kanske upp till 2 kg/dag. Men det känns som att maten går åt fort och det blir dyrt. Vore det ekonomiskt vettigare att byta lusernet mot något annat, för att få samma mängd protein? Vad?
Byta hö är inte ett alternativ.

Sv: Mest protein för pengarna

När jag vill höja proteinkvoten använder jag Krafft Protein. det innehåller 330 g protein/kg så man behöver inte ge stora givor för att höja kvoten.

Soja!

Jag ger alltid soja när jag behöver höja proteinet. Klart biligaste
Betalar 185 kr för en 20kg säck tror jag det är.

Energi 12,6
Protein 380
Ca 2,8
P 6,3

Senast ändrad:

Hästkraken äter tyvärr inte soja, inte varje dag i alla fall. Bara när hon är extra hungrig :crazy: Ska däremot räkna på Krafft protein både utfodringmässigt och ekonomiskt.

De finns flytande soja också, testat de? :idea: (fast jag vet inte hur prisvärt de är, men de kan vara värt att kolla upp)

Kvarnbyfoders lusern ligger betydligt högre i protein, 135 g tror jag, än Kraffts men troligtvis ändå billigare. Brukar betala drygt 150kr för 30kg.

Soja känns sådär att ge som ren produkt om man har större behov av protein. Om man nu jämför soja med Krafft Protein så har de ungefär samma näringsinnehåll men man ska inte ge 1kg soja men 1 kg Krafft protein är ok. En av huvudingredienserna i KP är för övrigt just soja.

Senast ändrad:

Soja!
Jag ger alltid soja när jag behöver höja proteinet. Klart biligaste
Betalar 185 kr för en 20kg säck tror jag det är.
Som vanligt så pekar jag på att soja är en av de miljömässigt sett sämsta proteinkällorna. GMO-modifierad soja bidrar bland annat till skövlingen av regnskogarna i sydamerika. Känns väldigt konstigt att med sin hobby bidra till planetens undergång när det finns lokalt odlade alternativ.

Jag roade mig häromdagen med att jämföra några vanliga proteinrika fodermedel med avseende på vad själva proteinet i fodren kostar. Lite svårt annars att bara utgå från priset på säcken och försöka gissa sig till vilket som ger mest protein för pengarna.

Jag tog prisuppgifterna från en foderhandlare på nätet. Det går säkert att hitta flera av dessa foder till lägre priser, speciellt och man köpet större partier, tänker då fa på havrepriset.

Intressant är att det visar sig i denna lista att det kan bli mycket dyrt att köpa ett billigt hö ;)

Foder............Pris/kg foder....smrp/kg foder....Kvot......pris/100g smrp

Green Power......8,2kr/kg........110 g..............13,4........7,45 kr
lucern

Hippo lucern......5,16kr/kg.......105 g.............12,5.........4,90 kr

Krafft................5,6kr/kg.......105 g.............12,4.........5,30 kr
hackad strå

Krafft lucern.....5,32kr/kg.......105 g.............12,4.........5,10 kr
pellets

Hippo Alfa..........6,2kr/kg.......135 g.............13,5.........4,60 kr

Hippo Breed........6,1kr/kg........95 g..............8,8..........6,40 kr

Krafft grov.........6,5kr/kg.......125 g.............12,5.........5,20 kr
125

mustang............6,1kr/kg.........95 g.............10...........6,40 kr
breed

dodson&H.........10.7kr/kg.......140 g............11,5.........7,60 kr
mare&youngst.

Salsa Xmüsli......7,55kr/kg.......120 g.............12...........6,30 kr

pluss grön..........9,5kr/kg........200 g.............20..........4,75 kr

krafft prot........13,6kr/kg........330 g...........27,5..........4,10 kr

mustang............6,6kr/kg........130 g...........15,5..........5,10 kr
protein +

Havre................4,7kr/kg.........75 g............7,7...........6,30 kr

Soja..................5,7kr/kg........390 g..........33,3...........1,45 kr

Hö....................2,5kr/kg..........35 g...........4,2...........7,10 kr
låg kvot

Hö......................3kr/kg..........90 g............9,8...........3,33 kr
hög kvot

Jämför i alla fall Kvarnbyfoders lusern. Det innehåller 150 gram smrp/kg (inte som tidigare angivet 135 gr smrp).

Vi köper det mycket billigt direkt hos tillverkaran, hur dyrt/prisvärt det är hos dig beror nog på ÅF och frakt.

:bow::bow::bow:

Som vanligt så pekar jag på att soja är en av de miljömässigt sett sämsta proteinkällorna. GMO-modifierad soja bidrar bland annat till skövlingen av regnskogarna i sydamerika. Känns väldigt konstigt att med sin hobby bidra till planetens undergång när det finns lokalt odlade alternativ.

Jämför i alla fall Kvarnbyfoders lusern. Det innehåller 150 gram smrp/kg (inte som tidigare angivet 135 gr smrp).

Vi köper det mycket billigt direkt hos tillverkaran, hur dyrt/prisvärt det är hos dig beror nog på ÅF och frakt.

Jag förhandlade mig till ett pris en bra bit under 100 kr/30 kg levererat av Kvarnbyfoder. Och alla hästarna äter det glatt, det har jag annars haft problem med när det gäller lucern.

Ja, jag känner mig nöjd. Men då beställer jag alltså pallvis med pellets. Jag förstår att man inte får det priset om man bara köper några säckar.

Tack för den tabellen. Jag räknade ut något liknande för ett par år sedan dock enbart på kraffts produkter + soja och fick resultatet att Krafft protein var det billigaste proteintillskottet. Vissa har tyckt att kostar det så mycket /kg vad dyrt men när man räknar så blir det ju faktiskt billigast (förutom soja då ;)).

Sådan där lista ha jag oxå roat mig med, och det kan hjälpa när man har likvärdiga produkter. För vad man måste ha i åtanke är hur mkt energi man får med i foderstaten iom proteinfodret. För varje ökning av Mj'en måste man ha en motsvarande ökning på proteinsidan för att få en bra kvot.

Ex:
Hö 6MJ/32gSRP
8kg blir 48MJ/192gSRP
Behov häst 56MJ/336gSRP
KP: 0,5kg ger totalt (med hö) 54MJ/357gSRP = kvot 6,6
L: 1,5kg ger totalt 60/ 349,5gSRP =kvot 5,8

För att komma upp i samma kvot med L som KP fodras det
L: 2,5kg ger totalt 68MJ/454,5gSRP = kvot 6,7

Kostnad för
0,5kg KP ca 6,5kr/dg
2,5kg L ca 13kr/dg

Vad jag vill säga med detta är att inte stirra sig blind på priser och fodersorter. Utan titta vad som passar just sin egen foderstat bäst, både i form av energi och protein, sedan får ju ekonomin styra lite oxå. ;)

KP= krafft protein
L= lusernpellets, i mitt fall från Dangrönt

//Har man problem med enorma mängder av för lite protein i foderstaten så är soja och KP bäst, det är vad jag har lärt mig genom åren. Det allra bästa är att från början köpa ett bra hö.

Senast ändrad av en moderator:

Har man problem med enorma mängder av för lite protein i foderstaten så är soja och KP bäst, det är vad jag har lärt mig genom åren. Det allra bästa är att från början köpa ett bra hö.

Exakt det visade min lilla tabell som visade pris per 100g smrp. :)

Bra lista för att åtminstone få ett hum. :idea:

Jag räknade på Mustangens kontra pluss grön i våras och de låg då hyffsat lika men plussen vann på mer selen per kg och den högre koncentrationen. (vill ge så liten mängd foder som möjligt) Då är dock mustangen betydligt billigare där jag handlar än vad du räknat på. Jag skulle hamna på 4.15kr/100 gr smrp.

Lovisa...: Det är nog andra gången du fått rätta mig på den där proteinhalten i kvarnbyfoders, att jag aldrig lär mig. :angel: Tur att jag har mina fusklistor när jag räknar foderstaterna iaf. :D

Kvarnbyfoders även till "normalpris" blir nog ett av de absolut billigaste proteinfodrerna.... om hästarna äter det.... :angel:

Jag roade mig häromdagen med att jämföra några vanliga proteinrika fodermedel med avseende på vad själva proteinet i fodren kostar. Lite svårt annars att bara utgå från priset på säcken och försöka gissa sig till vilket som ger mest protein för pengarna.

Jag tog prisuppgifterna från en foderhandlare på nätet. Det går säkert att hitta flera av dessa foder till lägre priser, speciellt och man köpet större partier, tänker då fa på havrepriset.

Intressant är att det visar sig i denna lista att det kan bli mycket dyrt att köpa ett billigt hö ;)

Foder............Pris/kg foder....smrp/kg foder....Kvot......pris/100g smrp

Green Power......8,2kr/kg........110 g..............13,4........7,45 kr
lucern

Hippo lucern......5,16kr/kg.......105 g.............12,5.........4,90 kr

Krafft................5,6kr/kg.......105 g.............12,4.........5,30 kr
hackad strå

Krafft lucern.....5,32kr/kg.......105 g.............12,4.........5,10 kr
pellets

Hippo Alfa..........6,2kr/kg.......135 g.............13,5.........4,60 kr

Hippo Breed........6,1kr/kg........95 g..............8,8..........6,40 kr

Krafft grov.........6,5kr/kg.......125 g.............12,5.........5,20 kr
125

mustang............6,1kr/kg.........95 g.............10...........6,40 kr
breed

dodson&H.........10.7kr/kg.......140 g............11,5.........7,60 kr
mare&youngst.

Salsa Xmüsli......7,55kr/kg.......120 g.............12...........6,30 kr

pluss grön..........9,5kr/kg........200 g.............20..........4,75 kr

krafft prot........13,6kr/kg........330 g...........27,5..........4,10 kr

mustang............6,6kr/kg........130 g...........15,5..........5,10 kr
protein +

Havre................4,7kr/kg.........75 g............7,7...........6,30 kr

Soja..................5,7kr/kg........390 g..........33,3...........1,45 kr

Hö....................2,5kr/kg..........35 g...........4,2...........7,10 kr
låg kvot

Hö......................3kr/kg..........90 g............9,8...........3,33 kr
hög kvot

Tack för tabellen, ett gediget arbete!
Jag saknade dock foderjäst, jag har trott att det är ett ekonomiskt alternativ för protein. Men när jag kollade på nätet verkar det vara ganska dyrt, men det är mest pris på 5kg burkar, det finns väl 25kg säckar också?
De priser jag hittade:
Hippos 300g rp/kg 116:- 5kg, Mustangs 300g 188:-/5kg. Men jag blir lite förvirrad när jag läser produktbladen, de anger inte smb rp, slarv eller?

Ja, jag känner mig nöjd. Men då beställer jag alltså pallvis med pellets. Jag förstår att man inte får det priset om man bara köper några säckar.

Betalade 100kr säcken sist hos min foderhandlare för Kvarnby lucernpellets så det inte jättestor skillnad.Ev skulle priset gå upp tilll110kr .

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 602
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka