Mest protein för pengarna

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare nässla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 6 997
Sv: Mest protein för pengarna

Potatisprotein som rent pulver lär damma något förfärligt. Det finns dock med i Kraft Protein. Det är ju avsevärt mycket miljövänligare än soja men man tror ju att eftersom vi odlar potatis i sverige att det skulle vara svenskodlat men så är det inte. Huvuddelen lär komma från odlingar i Tyskland och Frankrike. De svenska odlingarna är så små att det inte lönar sig att förädla restprodukterna från potatisen. Tyvärr verkar stärkelsepotatis vara nästa GMO-gröda och vi har redan provodlingar i sverige.

fast dammet borde väl i och för sig lägga sig i och med att jag ger lite betfor?
ja det var ju lite konstigt att det inte gick att få fram från sverige, såna potatis ätare vi är här....

GMO betyder att det är genmodifierat.
Någon som leker gud och inte tycker att det är tillräckligt bra redan :smirk:

jaha, ja det brukar ju inte vara bra med fler än en gud:angel:

så då ska man inte ge potatisprotein då menar ni, eller är alla sorter gmo?

jaha, ja det brukar ju inte vara bra med fler än en gud:angel:

så då ska man inte ge potatisprotein då menar ni, eller är alla sorter gmo?

Proteinfoder till djurfoder är en hårt exploaterad bransch med små marginaler. Foder till höns, grisar, nöt, hästar och hundar innehåller ofta vegetabiliska proteiner som till stor del importeras. Det odlas en bara en mindre del lokalt, exempelvis foderbönor.

Den soja vi köper är till stor del genmodifierad och odlas där man röjt bort regnskog i sydamerika. Protein från potatis kommer framför allt från tyskland och frankrike, våra regler inom EU begränsar än så länge användningen av genmodifierade grödor. Det förekommer dock en hel del odlingsförsök i fullskala (det heter så när man egentligen inte får men gör det ändå, på dispens).

Hämtat ur skrift från Centrum för uthålligt lantbruk, SLU:
Vid framställning av potatisstärkelse får man potatisprotein som biprodukt. Vid värmebehandling koagulerar proteinet vid ett visst pH, separeras samt torkas. Produkten blir koncentrerad med hög proteinhalt och ett högt biologiskt värde. Framför allt är halterna av lysin och metionin mycket goda. Om potatisproteinet bränns i torkningsprocessen minskar dock tillgängligheten. Potatisprotein kan även innehålla giftet solanin som irriterar slemhinnan i tarmkanalen hos smågrisar och kan ge diarré. Därför bör man inte ge alltför höga mängder potatisprotein. I dag importeras potatisprotein från Tyskland och Frankrike.

Detta gäller grisar, man kan fråga sig om även hästar drabbas av störningar på grund av solanin?

såg där ute att jag dom fått foderjäst en gång i tiden, så äter det gör dom...men det kanske är godare med soja?? det var ju rätt lika värden i dom. fast på den tomma hinken som stod här ute så stod inte innehållet i så tydligt tyckte jag....stod i procent, typ smb rp 25%.... men det kanske är olika

Stirra dig inte allt för blind på kvoten. Det har diskuterats här tidigare, med HH i spetsen, att det är högst relevant att titta på behovet - om det är fyllt eller inte.

Personligen hade jag med dåligt hö valt att ge minimigiva grovfoder och sedan fodrat upp med lusern till rätt nivå. Soja är miljövidrigt och jag väljer bort att använda det i hästens foderstat för att jag tycker det är så onaturligt och riskabelt att använda.

jo jag har pm:at henne och det var hon som sa att jag skulle hålla koll för dom kunde falla ur lite med den proteinmängd grovfodret ger.
problemet är ju just med lusern att jag behöver dra ner på grovfodret och det känner jag är svårt, då jag känner att han behöver äta sina kg silage morgon och kväll för att få bukt med ev hosta. så det är höt däremellan jag känner att jag kan spela med och jag tycker att det blir så lite redan nu i kg och en massa mj. det var därför jag kände att det kanske var smartare att ge 100 g av något med hög kvot för att just slippa så mycket mj. lusern behövs ju ges en del för att få effekt har jag hört...det räcker väl inte med ett halvt kilo eller? på bara ett halvt kilo lusern ökar ju mj med 4 mj jämfört med 1mj på 100 g soja...det var lite så jag tänkte...
vad tror du?

vad är det som är riskabelt förresten? menar du just ur miljösynpunkt eller?

Jag kan förklara hur vi har tänkt. Vi har en svårfödd herre och en dam under uppbyggnad. Bägge behöver mycket protein. Bägge har fri tillgång till hösilage inne och ute (dygnet runt alltså).

Fullblodet får mycket mat. Han får Hippo Alfa morgon och kväll samt lusern och Alfa i hagen. Jag har räknat med att lusernätandet tar av hans grovfoderkonsumtion, d v s jag har bytt rätt mycket av hösilaget mot lusernpellets till honom. På sikt tror jag att han kommer att få fri tillgång på lusern ute (han är inget matvrak) och sedan Alfa tre-fyra ggr/dag. Allt för att han inte ska bli tunn. Han är dessutom under rätt god träning och dressyren tar mycket muskelstyrka av honom just nu.

Damen får lusern. Och lite, lite havre. När jag ökar maten nu inför vintern ökar jag enbart lusernen. Jag räknar kallt med att det hon orkar äta av grovfodret ger henne den energi hon behöver, och jag ger lusern för proteinet. Luserngivan kommer att mätta henne så hon automatiskt drar ner på hösilageintaget.

Gjorde jag mig någorlunda begriplig? Jag räknar lusernen som grovfoder, helt en enklet en annan typ av hö s a s. Och ger hellre mer av det än av hösilaget då de bägge behöver högoktanigt foder.

Vad händer med din häst om han får i sig mer mj? Blir han fet eller het?

(med riskabelt menar jag risken för proteinöverskott från kraftfoder och de problem detta för med sig, förgiftning etc)

problemet är att han blir smällfet, fast typ underifrån...bukig. över revben och rygg så blir han gärna lite tunn, men han ser gravid ut med trillingar framifrån.
han vill gärna äta konstant ute, om det är hö vill säga...idag fick dom silage ute men då kan det kvitta.
på fri tillgång tror jag han sätter i sig ca 12 kg grovfoder per dag och det är ju egentligen inte några jättemängder, men han skulle passa bättre enligt siffrorna på 9 kg. det var därför jag tänkte att 9 kg är såpass "lite" så jag inte kan byta ut höt mot lusern. för att ge lusern behövs ju änna att man tar bort grovfoder för att inte mj ska bli för högt.
hänger du med hur jag tänker? men det kanske funkar med lusern ändå, bara att jag snöat in på detta...
kände bara att neddragningen bör bli på höet och inte på silaget och då har jag inte så stort spelrum.

sen är det ju shettisen också... han skulle ligga bra i siffror på 3,5 kg hö och det känner jag är på tok för lite. han får just nu fritt ute morgon till em och 1,5 kg inne på kvällen. och på bägge blir det ju så att om dom har fri tillgång och om tex shettisen äter 6 kg hö per dag vilket inte är jättemycket så täcker han ju sitt protein behov men äter han knappa 5 kg så börjar det blir i minsta laget. och han känns det också svårt att dra ner så mycket på i grovfoder när man har så få kg att spela på.
det kan hända att jag ger han också silage morgon och kväll och hö ute för det är lägre mj och högre protein i silaget än höt. men då ska han också klara sig på 3 kg ute hela dagen och hamnar i alla fall på 45 mj.
ahhhh, vad besvärligt!!

ingen har skrivit solrosfrön, har för mig att det är 300 smbrpg eller mer per kg. kostar 8 kr kilot

Jag blev förvånad när jag såg hur högt Kvarnbyfoders lucern låg i protein. Hur kommer det sig att de kan ligga så mycket högre än andra märken?

Och linfröpellets (eller linfrökaka som det också brukar kallas), det tycker jag är ett bra proteintillskott.

Krafft protein är det jag använder för att få upp SMRP. All lusern har för mycket energi (mj) så kvoten blir iallafall fel om man tillsätter lusern. Soja är som sagt vad jag hört inte bra ur miljösynpunkt och risken är stor att man ger för mycket, och det är giftigt!

ingen har heller nämnt vetekli, det är billigt och har en hög kvot.

Är det över lag låga värden i hö/hösilage i år?
har i flera år nu fått bra kvot på hösilaget vi köpt och nu i år låg det på 5,6 tror jag det var :crazy:.

Kul när man helst vill upp på en kvot på 8-9...... :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 602
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka