Mest protein för pengarna

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare nässla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 6 997
Sv: Mest protein för pengarna

Kvarnbyfoders lusern ligger betydligt högre i protein, 135 g tror jag, än Kraffts men troligtvis ändå billigare. Brukar betala drygt 150kr för 30kg.

Soja känns sådär att ge som ren produkt om man har större behov av protein. Om man nu jämför soja med Krafft Protein så har de ungefär samma näringsinnehåll men man ska inte ge 1kg soja men 1 kg Krafft protein är ok. En av huvudingredienserna i KP är för övrigt just soja.

Är du verkligen säker på att soja är huvudingrediens? Potatisprotein är det väl?

Om man nu jämför soja med Krafft Protein så har de ungefär samma näringsinnehåll men man ska inte ge 1kg soja men 1 kg Krafft protein är ok. En av huvudingredienserna i KP är för övrigt just soja.
Huvudingrediensen i KP är Potatisprotein! Direkt från säckens råvaruinnehållsdeklaration:
Potatisprotein 33%
Vetekli 19%
Lucern 16%
Melasserad betpressmassa 10%
Vete 8%
Havre (Matilda) 3%
Kli av skalad havre 3%
Korn 2%
Fruktos 2%
Betmelass 2%
Sojaolja 1%
Lysin 0,8%
Metionin 0,5%

//marti

Det stämmer att det inte är smältbart protein som anges där. Det är ju synd för det blir svårt att jämföra.

Om man gissar på att 2/3 är smältbart (obs! vild gissning!) hamnar man på 200 g smb rp och ca 11 kr/100 g smb rp beräknat på 110kr för 5 kg (Hippo).

Dvs ett ganska dyrt alternativ för att täcka upp en proteinfattig foderstat.

Jag roade mig häromdagen med att jämföra några vanliga proteinrika fodermedel med avseende på vad själva proteinet i fodren kostar. Lite svårt annars att bara utgå från priset på säcken och försöka gissa sig till vilket som ger mest protein för pengarna.

Jag tog prisuppgifterna från en foderhandlare på nätet. Det går säkert att hitta flera av dessa foder till lägre priser, speciellt och man köpet större partier, tänker då fa på havrepriset.

Intressant är att det visar sig i denna lista att det kan bli mycket dyrt att köpa ett billigt hö ;)

Foder............Pris/kg foder....smrp/kg foder....Kvot......pris/100g smrp

Green Power......8,2kr/kg........110 g..............13,4........7,45 kr
lucern

Hippo lucern......5,16kr/kg.......105 g.............12,5.........4,90 kr

Krafft................5,6kr/kg.......105 g.............12,4.........5,30 kr
hackad strå

Krafft lucern.....5,32kr/kg.......105 g.............12,4.........5,10 kr
pellets

Hippo Alfa..........6,2kr/kg.......135 g.............13,5.........4,60 kr

Hippo Breed........6,1kr/kg........95 g..............8,8..........6,40 kr

Krafft grov.........6,5kr/kg.......125 g.............12,5.........5,20 kr
125

mustang............6,1kr/kg.........95 g.............10...........6,40 kr
breed

dodson&H.........10.7kr/kg.......140 g............11,5.........7,60 kr
mare&youngst.

Salsa Xmüsli......7,55kr/kg.......120 g.............12...........6,30 kr

pluss grön..........9,5kr/kg........200 g.............20..........4,75 kr

krafft prot........13,6kr/kg........330 g...........27,5..........4,10 kr

mustang............6,6kr/kg........130 g...........15,5..........5,10 kr
protein +

Havre................4,7kr/kg.........75 g............7,7...........6,30 kr

Soja..................5,7kr/kg........390 g..........33,3...........1,45 kr

Hö....................2,5kr/kg..........35 g...........4,2...........7,10 kr
låg kvot

Hö......................3kr/kg..........90 g............9,8...........3,33 kr
hög kvot

Linfrökaka 5,50kg/kg.....220 g smb r p....14 MJ.... kvot 15,71........

Dessutom bra för magen

Jämför i alla fall Kvarnbyfoders lusern. Det innehåller 150 gram smrp/kg (inte som tidigare angivet 135 gr smrp).

Vi köper det mycket billigt direkt hos tillverkaran, hur dyrt/prisvärt det är hos dig beror nog på ÅF och frakt.

Vad har det för MJvärde? Kommer inte in på deras hemsida:crazy:

Tackar för svar!

Ps. kommer fortfarande inte in på hemsidan :( Ds

Den har varit lite knepig att komma in på men sparade länken till analyserna och de går att plocka upp iaf. :)

kl
Pollux!!

jag har en fråga om sojan. är tabellen räknad på flytande soja eller sojamjöl?

Det gäller naturligtvis sojamjöl/granulat som är ett proteinfodermedel.
Sojaoljan är ett energifodermedel med mkt lågt (om ens något) proteininnehåll.

jag hoppar också in med en fråga här...i min bok så står det potatis protein överst med ett värde på 650g smb rp och 13 mj/kg foder...
ingen som pratar om det här...varför?

ingen som pratar om bryggeri jäst/b- jäst heller...för den ligger ju också väldigt högt i kvot??

var köper man dessa fodermedel..granngården eller? tänkte ju främst på dom med högst kvot då...pot. protein, soja, krafft protein och bryggerijäst?
är det några särskilda märken som är avsedda för häst eller hur hittar man?

Foderjäst tycker jag är äckligt att fodra med, hästarna tycker det är äckligt att äta (de flesta). Är som ett fint damm och luktar rätt illa.

Potatisprotein har jag aldrig kommit i kontat med, kan tänka mig att det finns i Groddens sortiment.

Gemensamt för alla dessa är att det är högkoncentrerat protein vilket jag gärna undviker eftersom det är många hästar som reagerar negativt på det. Jag föredrar ett foder som är så likt deras naturliga som möjligt (d v s det som deras kroppar är byggda för att behandla i matsmältningen), d v s grovfoder. Vilket alltså ger lusern som proteinfodermedel i mina foderstater.

mm, fast jag får inte riktigt ordning på mitt problem... han vill gärna hosta lite av hö, så jag skaffade hösilage. han vägrar äta det ute, men inne äter han faktiskt av det. så då tänkte jag att han får 4 kg till kvällen och 2 kg inne på morgonen. egentligen brukar han äta frukost ute men bara för att försöka peta i han mer silage så får han nu äta frukost inne. (då äter han dock inte upp)
men då blir själva grejen att han ska då klara sig på 3 kg hö där emellan, från kl 9 när dom ätit färdigt på morgonen till 21 när dom kommmer in och det blir ju alldeles för lite...

som läget är just nu om han går på fri tillgång så hamnar han på 102 mj och en kvot på 5,4
shettisen på fri tillgång tror jag äter ca 5-6 kg hö om dagen och hamnar då på 52 mj och en kvot på 4,4.
jag skulle behöva ner till 75 och 30 på den lille, så jag får försöka begränsa tillgången ute lite..
men, i alla fall. lusern känner jag inte skulle passa mig då utan skulle behöva något med riktigt hög kvot som jag kan tillsätta lite grann utav för att få upp kvoten utan mer mj!
får inte ihop detta:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 602
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka