Mera lastproblem...

Sv: Mera lastproblem...

Ja, det är klart. Olika människor har olika erfarenheter.

Jag förstår helt klart att du inte vill köpa ett nytt släp med risk att det ska bli förstört. Men som sagt, du får hojta till när hon börjar sköta sig och tala om vad det var som hjälpte. :)

Lillsillen skrev:
Värmlandsvagnen är ju ganska hög, jämfört med många andra släp, så det blir ej REJÄL tröskel att kliva upp/ner på....dessutom är det ju inte helt lätt (och gratis) att bygga om släpet, så detta tror jag att jag får lov att avstå ifrån.

Känner du någon med en step up, helst en Ifor Williams (de är högt insteg på). Det är faktiskt ofta ganska effektivt mot de som kastar sig ut, de får en rejäl tankeställare efter att ha slängt sig ut en gång, insett att 'shit, det är ingen ramp och det är 2 - 3 dm till marken). Och risk för släpet är det ju inte så länge man lasta på, och så släpper efter och låter dem kasta sig om de vill.

I övrigt fattar jag att du inte vill bygga om släpet, få en ramp som kommer i full fart eller en dörr som slås upp (dessutom åt sidan) känns iaf för mig som det kunde kvitta, däremot just det där när de kastar sig ut och inte har en ramp utan det är en höjdskillnad brukar få dem att tänka till. Dessutom ser du ju då om det gör någons killnad, och kan då fundera på hur du ska göra med nytt släp senare (se nedan om min valack)

I övrigt förstr jag precis hur du resonerar ang köpa nytt släp. Min valack som nu är snäll att lasta (det tog bara 6 år.. helluluja) var ju HEMSK innan, både att lasta och att lasta ur, men ffa att lasta i faktiskt. Men efter att ha stiftat bekantskap med en Ifor Williams step-up så insåg jag att om jag 'bara' köper en step up är alla våra lastproblem som bortblåsta och det är inga problem. Och han skulle få sin step-up, när han hade hållit sig fräsch i ett helt år lovade jag att jag skulle köpa en step-up till honom om jag så skulle pantsätta min själv. (Han blev T-märkt, han fick ingen step-up men har av någon anledning fått en hjärnblödning eller liknande och allt har nu lossnat och han är lätt att lasta. Så kämpa lönar sig även om det går ÅR utan att man ser några direkta framsteg). Man kan liksom inte gå och köpa en ny transport hursom tyvärr, så där förstår jag dig väl.

Sen, jag är egentligen ganska 'anti' att de bara ska kunna åka med en typ av släp, för det måste ju fungera när det är kris och katastrof och man måste åka med det som bjuds, fast med valacken var jag beredd att göra avsteg på det bara för att lösa problemet..

Ang VV btw, det finns lååååga VV med, 96:an jag hade var 'hög, men 03:an är så låååg att jag blir salig, är väldigt låg markfrigång (valacken är i himlen *s*).

Har du provat med något lugnande till hästen?
Jag köpte lugnande örter (R-droppar från Homeopathuset) och gav en vecka innan vi skulle iväg och hoppa (eftersom att han kastar sig över hindren mm) så tänkte jag att det kan kanske funka, för jag tror att det blir en ond cirkel till slut. Men om man kan bryta den så att dom upptäcker att man behöver inte kasta sig ut (eller i mitt fall över, även han ut också men det har blivit bättre). I mitt fall funderade vi (hopptränaren och jag) på att "plegga" han lite, men vi provade dessa droppar istället. För att få veta orsaken till min hästs beteende så har jag anlitat en "hästkommunikatör" som ska prata med han, så jag hoppas jag får lösningen då.

En ""kommunikatör"" har redan pratat med tjejen, som då "sa" att hon var rädd att halka på rampen......men jag tror det var mera kommunikatörens idé....

Lugnande har jag ej provat, tanken har slagit mig men det känns inte rätt.
Eftersom hon är lugn under lastning och själva resan, så skulle hon isåfall bara behöva en snabbdos precis innan vi stannar.....kanske kan man uppfinna nåt som med automatik sprutar in lite i samma sekund som bilnyckeln vrids av....isåfall kan jag prova:)

Hon går ju som sagt snällt in med alla ben, men klämmer ihop sig så långt bak i släpet som hon bara kan, och står sedan dubbelvikt och tittar bakåt. Så för att få IN hela henne ORDENTLIGT, tog jag ur mellanvägg o bom. Öppnade lilla dörran och bad henne gå in.
Men inte ens då ville hon gå längre in än minimalt. Uppenbarligen är det något som skrämmer henne i FRAM på släpet. Om det är för att det gungar lite när hon går längre in, eller om det speglar sig i fönstret eller vad det nu är, återstår att se.
Har provat fälla ner stödben bak o fram, men det blev inte bättre denna gång i alla fall.
Men kanske nästa? Ska även hänga för fönstret o se om det ger nåt resultat....
Med stängd framdörr ville hon inte gå in alls......Men nu har jag nåt nytt att jobba på.
Kanske min teori ang. att hon måste ha helkoll på det som händer ute, spricker i och med detta... kanske är det trots allt NÅGOT längst fram inne i släpet som skrämmer henne och utlöser dessa kastanfall......

Lillsillen skrev:
Hon går ju som sagt snällt in med alla ben, men klämmer ihop sig så långt bak i släpet som hon bara kan, och står sedan dubbelvikt och tittar bakåt. Så för att få IN hela henne ORDENTLIGT, tog jag ur mellanvägg o bom. Öppnade lilla dörran och bad henne gå in.
Men inte ens då ville hon gå längre in än minimalt. Uppenbarligen är det något som skrämmer henne i FRAM på släpet. Om det är för att det gungar lite när hon går längre in, eller om det speglar sig i fönstret eller vad det nu är, återstår att se.
Har provat fälla ner stödben bak o fram, men det blev inte bättre denna gång i alla fall.
Men kanske nästa? Ska även hänga för fönstret o se om det ger nåt resultat....
Med stängd framdörr ville hon inte gå in alls......Men nu har jag nåt nytt att jobba på.
Kanske min teori ang. att hon måste ha helkoll på det som händer ute, spricker i och med detta... kanske är det trots allt NÅGOT längst fram inne i släpet som skrämmer henne och utlöser dessa kastanfall......

Nu är det ju svårt att säga VAD hästar egentligen tänker alla gånger, men tänk soms å att det som skrämmer hästar vill de ha KOLL på. Tänk på alla gånger de blir rädda, det är blickan på det som skrämmer och fnys och blås och så vill de placera sig så långt från det som möjligt men ändå hålla koll på det. Dvs läskig sak, hästen stannar, fnyser, gör helt om och flyr en bit men vill ha KOLL. Samma sak om man rider och något skrämmer dei vägkanten, fnys, blås och sidstepp men BLICKEN på det farliga.

Jag tror faktiskt du har problemet bak, rampen, bommen, bli instängd etc - ev i kombination med klaustrofobi. Dvs rädslan för det som kommer bakifrån och faktiskt stänger in hästen så den inte kan fly. Att hon hela tiden TITTAR BAKÅT tycker jag indikerar att det läskiga är BAKÅT/det som behöver hållas koll på är bakåt. Samma sak med att 'dra in baken', få bort den från det läskiga.

Går de bara in minimalt har de (och det vet det) tagit bort risken att bli instängd.

åå din stackare, jag tror inte ens hur jag än försöker hur svårt du har det med lastningen med henne.
Du verkar vara en kunnig och duktig på alla sätt och vis och jag tror uppriktigt att du provat "allt"...
Ville ändå delge dig hur jag gjorde med en extremt lasträdd häst....
Jag gav nästan upp på denna hästen (inte min) och grät i kapp med ägaren av trötthet och rädsla varje gång vi lastat klart hästen. Det var en otroligt psykisk påfrestning att inte komma på "hur".
Då fick vi tipset av en uppfödare som ville vi skulle prova följande: Vi gjorde en ordentligt instängd hage, ganska liten bara så hon kunde rasta sig 10-15 meter runtom. Där i monterade vi upp transporten så den inte kunde tippa. (givetvis försökt skydda de delar som hon kunde skada sig "mera" på) Där fick hästen stå och där i transporten fick hon ALL sin mat ALLTID i flera veckor.
Låter kanske som en drastisk åtgärd, men inte ett strå sarverades utanför transporten......och jodå hon blev riktigt hungrig tillslut och sprang in och tog en tugga och kastade sig ut igen....men för varje gång stannade hon lite längre i transporten för att äta.
Numera finns det ingen häst som traskar in i en transport så som hon gör. (som sitt andra hem).
Vet ju definitivt inte om du gillar metoden eller OM det funkar på din häst. Hoppas det går bra för dig och ni kommer till en förståelse tillslut.

lycka till

""Jag tror faktiskt du har problemet bak, rampen, bommen, bli instängd etc - ev i kombination med klaustrofobi. Dvs rädslan för det som kommer bakifrån och faktiskt stänger in hästen så den inte kan fly. Att hon hela tiden TITTAR BAKÅT tycker jag indikerar att det läskiga är BAKÅT/det som behöver hållas koll på är bakåt. Samma sak med att 'dra in baken', få bort den från det läskiga.""

Hmmm. du har ju en poäng där....Men det finns ingen sådan rädsla som yttrar sig i fnys, frust o blås. Och det finns inget inget särksilt som hon tittar på när hon står så där dubbelvikt. Mest blänger hon bort mot hagen där den andra hästen går...
Det är inte så att hon står på helspänn och stirrar bakåt, utan mest bara tittar på det som händer...Lika när hon inte vill gå in,,,,då viker hon sig dubbel och tittar på sin egen bakdel ser det ut som. Hon liksom bara drar i väg med skallen precis som om hon säger " man går väl dit näsan pekar??"" och bara spelar "dum".....

MEN, hon har ju även en starkt rädsla över att bli fastbunden i fram......
Om det är bindningen eller gungningen eller nåt annat som skrämmer vet jag ej, men något är det som bromsar. Att hon vrider huvudet bakåt tar jag mer som ett tecken på att hon vill UNDVIKA att titta på det som stör henne INNE i släpet.
Så då är frågan i vilken ände man ska börja bearbetningen....

Det känns bara som att jag måste få IN hela hästen ända IN, innan jag kan gå vidare med nästa steg...

Har nu beslutat mig för att hästen ska få all sin kli o gos vid/i transporten.
Hon går nu på bete och bara äääälskar att bli kliad under magen och mellan bakbenen.
Hon står som en hanhund på tre ben och lyfter ena bakbenet när jag kliar där, och så kan hon stå i "timmar"....Dessutom serverar jag mineraler + liten gnutta havre INNE i släpet så hon får gå in och äta. Nu ska transporten bli en POSITIV grej som vi besöker VARJE dag och där det bara är UNDERBART att vara. Hoppas bara att vi kommer en bit på väg innan bromsarna och de andra otäcka flygfäna kommer på visit.

Detta med stänga in släpet, är lite svårt i hagen där det bara är stenigt och lerigt. Däremot kan jag väl offra en del av vår grusplan...MEN, just nu går hon på bete och jag vill undvika foderomställningar igen, så detta får jag ta i beaktande till hösten OM jag inte lyckats redan då förståss :) :)

Men som jag skrev tidigare så får hon iallafall äta mineraler + lite havre i släpet nu, och så ska jag försöka fortsätta dagligen få se om det kan ge något resultat.

Nackdelen med detta är att det goda tar slut så fort...dessutom sträcker hon in näsan och drar ut baljan så hon slipper gå in så långt (har ännu inte ställt den LÄNGST in i släpet utan ökar avståndet succesivt inåt). Men när det gäller kliningen så håller jag mig emmellan frambenen nu, men tar hon nåt steg framåt så hamnar ju kliningen längre bakåt under magen/buken och det är det hon bara ääälskar....få se om hon är så smart bara....

Senast ändrad:

Åhhh.. det där är så himla svårt! Jag har en häst som till och från varit "relativt" lättlastad men ibland flippade ut helt och var stört omöjlig att få in. Som tur är litar hon så blint på mig att jag slutligen satte mig inne i transporten och käkade chips och drack coca cola. Och tillslut så kom hon. Och fick chips (som hon älskar :). Sen gjorde vi så flera gånger tills hon slutligen gick in helt själv direkt. När det kom så slutade hon även KASTA sig ut bakåt är lämmen öppnades. Idag lastar och lastar jag ur henne själv om jag behöver och hon tycker släpet är helt okej. MEN har en väninna som har en ännu värre häst och det fungerade inte alls där. Så som ni andra skriver. det som funkar på en häst funkar inte på andra. Man måste bara försöka få hästen att lite på en. Transporten är som en "grotta" för hästar och grottor är ju ngt dom försöker undvika! Dom blir instängda och rovdjur kommer enkelt åt dom. Det sitter i deras natur! Kämpa på bara och försök bara behålla lugnet :) :banana:

Det där med att vänta ut (in) henne funkar inte. Hon står hellre kvar (å luuuktar på blommorna..) där ute....

Igår när hon skulle få sina mineraler, så gick hon direkt rätt in, tog en tugga o gick ut.
Så gjorde hon några gånger, och slutligen stod hon kvar inne och åt upp det sista i lugn o ro. Så visst börjar ju släpet att bli något positivt...
Har även köpt boken "Perfekt uppförande" av Kelly Marks, som visst skulle gå lite djupare in på detta med problemhästar...Och efter att ha plöjt igenom nästan hela, så framstår min häst som en ängel!! :) (i alla andra situationer alltså).

Men för min del fanns det tyvärr ingenting nytt att hämta vad gäller tips o tekniker (men jag har ju några sidor kvar, så kanske kanske)....Trots att det faktiskt var en väldigt BRA bok som jag rekommenderar till Er som har lite stökiga hästar, då den var väldigt lättläst och lättförståelig.

Men jag ska iallafall köra lite mer markträning och då även join-up igen, få se om någon länk kanske har brustit lite trots allt....

Men som sagt, hon börjar nu att uppleva släpet som något positivt igen så hoppet finns....tack till er alla som tror på mig och stöder mig och min metoder !!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 364
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar